http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq127 an entity of type: Speech
xsd:integer
127
xsd:date
1994-03-03
Godātie deputāti! Šeit jau tika izteiks jautājuma formā, vai "Tēvzemei un
brīvībai" grib, lai šo četru piedāvāto gadu vietā būtu pieci gadi. Mūsu pozīcija
ir pavisam cita. Kur ir garantijas, ka šie noslēgtie četri gadi nepārvērtīsies
par kādiem deviņiem vai četrpadsmit un tā tālāk (zinot Krievijas ārpolitikas
tradīcijas un arī pašreizējās Krievijas varas nestabilitāti un tieksmi
nepārtraukti mainīt savu viedokli daudzos būtiskos jautājumos)? Kas attiecas uz
publikāciju avīzē, kur ir divi nolīguma projekti, tad Jānis Straume, cik es
dzirdēju, izvirzīja jautājumu, vai tie ir autentiski avoti vai nav, vai valdība
var apstiprināt, kā tas ir īstenībā. Protams, mēs nezinām, vai tas tā tiešām ir.
Attiecībā uz šo objektu vienkārši tās pārdomas, kas jau daudzkārt izteiktas.
Protams, šis 31. augusts, arī zinot attīstību Igaunijā (Igaunijas - Krievijas
sarunas ir visai problemātiskas), - tas nekur oficiāli nav apstiprināts, tas var
daudzkārt mainīties, un šis projekts ir tapis, kā redzams, pirms vesela mēneša,
tomēr paliek neatbildēta vesela virkne jautājumu.
Protams, politiķi var savstarpēji vienoties, bet es atkal domāju par to, kāda ir
Skrundas iedzīvotāju reakcija, kuru pirms nedēļām divām gan dažu Saeimas
frakciju pārstāvji, gan arī valdības pārstāvji, ieskaitot Ministru prezidentu,
varēja novērot. Skrundas kultūras namā bija pulcējušies ne tikai sešu apkārtējo
pagastu deputāti, bet arī visai daudzi vietējie iedzīvotāji, to skaitā vairāki
ārsti, vairāku vietējo skolu direktori, un viņu vērtējums - pat bez visādām
politiskām kategorijām - šāda objekta saglabāšanai bija negatīvs, vēl jo vairāk,
ja šī saglabāšana notiktu ar Latvijas valdības piekrišanu. Jā, cilvēki cieš no
šīs situācijas, un ir pilnīgi vienalga, vai kāda starptautiska ekspertīze ir
apstiprinājusi, ka šis objekts ir kaitīgs vai nav, jo cilvēku pašsajūta ir
slikta, un, kā es atceros, viens no klātesošajiem ārstiem arī izteica izbrīnu,
kādēļ tie fakti, kurus viņš jau 1991. gadā bija savācis par šīs Skrundas
radiolokācijas stacijas iedarbību uz cilvēku veselību, netiek izmantoti
pašreizējās sarunās ar Krieviju. Vēl jo vairāk tādēļ, kaut arī trīs gadi ir
garām, nav iemeslu domāt, ka šo trīs gadu laikā cilvēku veselība būtu īpaši
uzlabojusies, nevis pasliktinājusies. Protams, pavisam citādāka attieksme ir
Krievijas armijas objekta esošajiem virsniekiem. Es tiešām šeit ar zināmu humoru
pavēstīju to, ka tajā vakarā Skrundā mēs, neliela cilvēku grupa, piebraucām pie
Skrundas radiolokācijas stacijas un, kā par brīnumu, tikām tur iekšā, vismaz
tajā daļā, kas neskaitās sevišķi slepena, un es jautāju šim apakšpulkvedim
Gromovam, kuru mums stādīja priekšā kā šīs bāzes priekšnieka vietnieku, cik ilgi
viņš ir šajā daļā un kā viņš jūtas. Viņš ļoti mierīgi pavēstīja, ka viņš tajā
daļā esot piecus gadus un jūtoties ļoti labi, un ka piecu gadu laikā viņam tikai
uzmetusies viena pumpa uz lūpas, nekādas citas kaitīgas pazīmes viņš pie savas
veselības neesot pamanījis. Var jau būt, ka tie cilvēki, kuri uztver šīs bāzes
atrašanos Latvijā kā ārkārtīgi pozitīvu faktu, arī nejūt nekādu kaitīgu
iedarbību uz savu veselību. Es neesmu ārsts, un es vienkārši varu teikt, ka
viedokļi var būt dažādi, un krievi teiks, ka viņi jūtas brīnišķīgi un ka šī bāze
ir ārkārtīgi laba veselībai, bet vietējie cilvēki tā nedomā, galīgi nedomā! Es
uzskatu, ka Latvijas valdības delegācija varētu izmantot arī šos faktus, kas tur
tiešām ir apkopoti nopietnā veidā (kaut arī par 1991. gadu, nevis par
1994. gadu), kā pierādījumu tam, ka cilvēki nejūtas pārāk labi. Vēl jo vairāk, -
šis vispārzināmais fakts, kas nāk no Latvijas valsts statistikas par 1992. gadu,
- par zīdaiņu mirstību vecumā līdz vienam gadam. Caurmērā Latvijā šī mirstība ir
10-15 jaundzimušie no 10 000, Kuldīgas apriņķī turpretim 44, šis rādītājs ir
daudzkārt augstāks. Arī šis fakts ir izmantojams.
Kas attiecas uz šā objekta nozīmi kara gadījumā, es vienkārši gribu atgādināt to
epizodi, kuru redzēja visi Latvijas delegācijas pārstāvji Amerikā šā mēneša
sākumā, kad mēs bijām ASV Valsts departamentā. Vienā no šīm sarunām bija
pieaicināta klāt persona, kuru stādīja priekšā kā ASV izlūkdienesta ekspertu. Uz
manu jautājumu, vai Skrundas objekts nevar būt par primāru triecienobjektu kara
gadījumā, šis kungs, kurš šai sarunā nepavisam nebija galvenā persona, bez
īpašas apdomāšanās pateica: jā! Sarunas vadītāji - tie bija Oksmena un Veršbova
kungi, kas vadīja šo sarunu ar Latvijas delegāciju, - visai steidzīgi to
noliedza un pavērsa sarunu pilnīgi pretējā virzienā. Kaut gan amerikāņi runāja
ļoti saskaņoti ar mums, šī epizode katrā ziņā nebija plānota un atstāja visai
nepatīkamu iespaidu. Savukārt tajā pašā dienā pēc pusdienas, kad notika saruna
jau Baltajā namā ar citu Amerikas padomnieku grupu, viens no šiem cilvēkiem
paziņoja, ka pusdienu laikā ir sazinājies ar ASV Aizsardzības ministriju un tur
viņam pateikts, ka jautājums par to, vai Skrunda ir trieciena objekts un ir
starp primāriem trieciena objektiem kara gadījumā, skaitās tāds jautājums, kuru
Latvijas pusei izpaust nevar un kuru Savienotajās Valstīs zina daži cilvēki.
Tātad loģiski, ka šis objekts visticamāk ir šādu triecienobjektu skaitā, kaut
arī tūlīt, protams, jāpiebilst, ka mums nav pagaidām īpaša iemesla domāt, ka
Savienotās Valstis alktu dot triecienu Krievijai pirmās vai ka šāda situācija ir
reāla. Tomēr, zinot vispārējo spēku pārbīdi pasaulē un ārkārtīgi nenoteikto
situāciju, šeit nepavisam nav runa par varbūtēju sadursmi starp Ameriku un
Krieviju, bet par jebkura veida sadursmi, kas var rasties iepriekš
neprognozējamā veidā un tieši šo turpmāko četru gadu laikā.
Tālāk. Jautājums: kas notiks pēc četriem gadiem? Labi. Šobrīd Krievija negrib šo
objektu turpmāko funkcionēšanu izbeigt, norādot dažādus - īstus vai neīstus -
iemeslus. Jautājums: vai pēc četriem gadiem Krievijā nebūs sagatavoti vēl 10 vai
15 iemesli šā objekta turpmākas funkcionēšanas pagarināšanai? Uz to šobrīd
Latvijā neviens precīzi atbildēt nevar, jo pilnīgi jauna objekta radīšanai
Krievijai, pēc Amerikas ekspertu viedokļa, vajag 8-12 gadus, tā ka tikai tajā
gadījumā, ja viņi šāda objekta aizstājēju jau gatavo pašlaik, šie četri gadi ir
daudzmaz reāli un nopietni. Pretējā gadījumā pēc četriem gadiem viņi prasīs
pagarināt šāda objekta funkcionēšanu vēl uz nenoteiktu gadu skaitu. Nepavisam,
protams, nav garantijas, vai Krievijas valdība, kura pašlaik runā ar Latviju no
Krievijas puses, - kāda būs šī valdība pēc četriem gadiem. To, protams, nevar
prognozēt neviena frakcija, ne valdība, ne opozīcija. Un kāda būs šī reālā
situācija, ja būs šis dokuments par to, ka šī bāze atrodas šeit legāli, nevis
tādēļ, ka Krievijā vienkārši ir zināms spēks un spiediens neievērot to, ko
Latvija prasa? Tā, manuprāt, ir mazliet cita situācija. Vai nebūs arī tā, ka, ja
piekrītam šiem četriem gadiem un vēl pusotru gadu ilgai demontāžai, Rietumu
lielvalsts, kura šeit pilda starpniecības funkciju starp Rīgu un Maskavu,
atviegloti uzelpos un teiks tā: vismaz uz piecarpus gadiem šī problēma ir no
mūsu kakla nost, un pēc piecarpus gadiem arī skatīsimies, kas tad šeit par šo
laiku ir noticis. Baidos, ka tā tiešām var izrādīties. Vēl viens jautājums: vai
Latvijas valdība saskaņo un kādā veidā saskaņo savu viedokli šajās sarunās ar
Igaunijas valdību, kurai situācija ir mazliet cita? Vai lielāku panākumu gūšanai
nebūtu vēlams arī turpmāk tomēr ievērot šajās sarunās kaut kādu zināmu
sinhroniskumu Baltijas valstu pozīcijās attiecībā pret Krieviju?
Tālāk. Paskatīsimies, kāda ir situācija ar šiem karavīriem un militāro
personālu, kas paliks šai bāzē! Protams, nav būtiski, vai šo cilvēku skaits būs
par simt vai par divsimt cilvēkiem lielāks, tomēr, zinot līdzšinējo Krievijas
armijas atrašanās praksi Latvijā, var prognozēt, ka šo četru gadu laikā ir
iespējamas dažādas provokācijas ar Krievijas armijas virsniekiem vai citām
personām, gan pie šīs daļas, gan Skrundā, gan kādā citā tuvākajā apdzīvotajā
vietā, un, ja kāds negadījums - kaut vai uz tīri sadzīviskas bāzes - būs
atgadījies, kur kādam šim krievu armijas kontingenta karavīram vai virsniekam
gadīsies kāda trauma vai, nedod Dievs, kaut kas ļaunāks, vai tas nebūs
pietiekams iegansts apvainot Latviju un Latvijas valdību jau noslēgtu līgumu
nepildīšanā un ievest Latvijā papildu kontingentu? Šādi piemēri Latvijas vēsturē
diemžēl jau ir bijuši. Un ar ko tas viss var beigties? Protams, jā, Rietumu
pozīcija ir skaidra visos tajos formulējumos, kurus es pats personīgi dzirdēju
gan Stokholmā, gan Vašingtonā. Skanēja cauri viena doma, ka Latvijai tas ir
izdevīgs darījums un ka Latvijai nevajag palaist garām šo situāciju, jo Krievija
jau tā mums ir ļoti nākusi pretī no tā, ko viņi iepriekš gribēja un prasīja. Es
visur redzu, ka tiek prasīts kompromiss no Latvijas puses, bet man tomēr nav
īsti skaidrs, kur šie paši Krievijas kompromisi tajā reālajā situācijā, kurā mēs
esam nostādīti, un vai Latvijas delegācija un Latvijas valdība šos reālos
kompromisus no Krievijas puses pretī ir prasījusi? Ja jau Krievijai šis Skrundas
lokators ir tik ārkārtīgi dārgs, tad par to pretī ir jāprasa dārga cena, un ar
šo dārgo cenu es domāju nepavisam ne to diskusiju par 2 miljoniem dolāru vai 200
miljoniem, vai 400 miljoniem. Naudas izteiksmē tas ir pavisam cits jautājums, un
arī tas, dabiski, ir jārisina, un, godīgi sakot, protams, maza nauda šajā
situācijā ir labāka nekā nekāda, bet es runāju par pavisam citiem kompromisiem,
proti, par to, ka Krievija armijas izvešanas aizsegā pilnīgi atbīda otrā plānā
jautājumu par to, ka daudzas karaspēka daļas faktiski tiek izformētas, sevišķi
tas attiecas nevis uz karavīriem, bet uz virsniekiem, un atvaļināto virsnieku
skaits, kurš pēckara gados Latvijā jau tā ir bijis milzīgs, palielinās, un,
protams, mums nav vienaldzīgs, kāds būs šo personu tālākais jautājums. Jo kas
gan būtu noticis, ja pēc 1945. gada vācu nacistu okupācija Francijā vai Polijā
būtu izbeigta, izvedot vācu karavīrus, bet vācu virsniekiem atvaļinoties un
kļūstot par šīs zemes privātpersonām ar pretenzijām uz privātīpašnieku statusu
un daudz ko citu? Kā uz to skatītos Francija, kā uz to skatītos Polija vai kāda
cita Eiropas valsts? Jā, šeit ir viena būtiska iebilde: tas bija toreiz, sen, un
Vācija bija karu zaudējusi; Krievija nav karu zaudējusi, un tādēļ tā it kā var
atļauties daudz ko vairāk, - tādu zemtekstu es saklausīju viena vai otra Rietumu
politiķa vai eksperta faktiskajā nostājā. Viņi negrib šajā jautājumā iejaukties,
bet mums par to ir jārunā, pat ja šobrīd Krievija nav gatava nekādi uz šo
jautājumu atbildēt, jo šīs personas pretendē Latvijā būt par privātīpašniekiem,
tādas tās arī ir, un bez visas kaitīgās ietekmes uz Latvijas iekšpolitisko
dzīvi, jo, kā zināms, kam ir nauda un kam ir saimnieciskā ietekme, tas agri vai
vēlu ietekmē arī politisko dzīvi, nebūdams ne deputāts, ne ministrs. Ļoti
būtiska ir arī tā situācija, kāda veidojas tautas psiholoģijā, tieši šajā
sarežģītajā reformu posmā pārejot uz tirgus ekonomiku, uz brīvām cenām, uz daudz
ko citu, pie kā cilvēkiem, it sevišķi vecākās paaudzes cilvēkiem un trūcīgiem
cilvēkiem, ir grūti pierast, un šī situācija ir vienkārša un viņi to saprot tā,
ka personas, kuras agrāk pārstāvēja Krievijas okupācijas militāro varu Latvijā,
tagad vienkārši kļūst par šīs okupācijas varas ekonomiskajiem pārstāvjiem, un
grūti ir šeit pateikt kaut ko pretī. Jā, tādi ir reālie fakti, un šos cilvēkus,
šos bijušos krievu ģenerāļus vai pulkvežus, šeit neviens neuztver kā ārzemju
kapitālistus šā vārda normālā nozīmē. Tātad bez visas ekonomiskās un
stratēģiskās nozīmes ir nozīme arī tam, ka daudziem cilvēkiem, it sevišķi
trūcīgajai sabiedrības daļai, tiek radīta ļoti nelabvēlīga psiholoģiska
attieksme pret jebkādām ekonomiskām reformām, kas ir vērstas tirgus ekonomikas
virzienā, un par to es iesaku padomāt arī valdošajai koalīcijai un valdībai, ja
tā grib veikt šīs reformas un grib tās veikt kaut kādā pārskatāmā laika posmā,
nevis 50 vai 100 gadu laikā.
Otrs jautājums. Droši vien arī no Krievijas puses mēs nevaram sagaidīt kaut kādu
ātru un brīnumainu pretimnākšanu, bet par to ir jārunā kā par cenu šā Skrundas
objekta jautājumā. Tās ir Latvijas robežas ar Krieviju, kas ir noteiktas
1920. gada miera līgumā, saskaņā ar kuru Abrenes apriņķa daļa pieder Latvijas
pusei. Dabiski, ka Krievija šobrīd nav gatava, kā saka, mēneša vai dažu mēnešu
laikā šo jautājumu atrisināt, bet Latvijas delegācijai un Latvijas valdībai gan
būtu jārunā par to, ka vismaz kaut kāda pārejas perioda laikā šis jautājums par
Abreni būtu jārisina, ja reiz Krievija grib panākt Latvijas pretimnākšanu
Skrundas jautājumā.
Vēl viens jautājums. Beidzot savu runu, es gribu teikt, ka arī mūsu frakcija
neuzskata, ka Latvijai būtu jāizbeidz sarunas ar Krieviju par šo jautājumu. Nē,
sarunas ir jāturpina, bet sarunās jāizvirza arī tādas prasības, par kurām varbūt
līdz šim nav runāts un kuru risināšanu Latvija un Latvijas sabiedrība gaida.
Paldies par uzmanību.
@lv
xsd:language
lv