Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2016_02_18_348-seq169> ?p ?o. }
Showing items 1 to 21 of
21
with 100 items per page.
- 2016_02_18_348-seq169 type Speech.
- 2016_02_18_348-seq169 number "169".
- 2016_02_18_348-seq169 date "2016-02-18".
- 2016_02_18_348-seq169 isPartOf 2016_02_18_348.
- 2016_02_18_348-seq169 spokenAs 74.
- 2016_02_18_348-seq169 spokenText "Labdien, Jūsu Ekselence - cienījamā Saeimas priekšsēdētāja Mūrnieces kundze! Godājamie deputāti! Dāmas un kungi! 2015.gada ziņojums ir mans pēdējais ziņojums šī mandāta ietvaros, un, kā esmu rakstījis ziņojuma ievadvārdos, man ir labi padarīta darba sajūta. Man ir priekšlikumi un veicamo darbu saraksts - kur un ko vēl vajadzētu darīt, lai uzlabotu cilvēktiesību situāciju, labas pārvaldības principa ievērošanu, mazinātu diskrimināciju un veicinātu tiesisko vienlīdzību, ja mani ievēlēs par tiesībsargu nākamajam termiņam. Nereti izskan pārmetumi, ka tiesībsargs nodarbojas tikai ar bērnu tiesībām un ar populārām tēmām un nerisina citas sasāpējušas problēmas. Cilvēcīgi es saprotu, ka visvairāk katram sāp tieši viņa problēma. Un katrs vēlas, lai tieši viņa jautājums tiek risināts vispirms un visaugstākajā līmenī. Latvijā ir tikai viens tiesībsargs. Tiesībsarga birojs vienlaikus ir nacionālā cilvēktiesību institūcija, līdztiesības iestāde, bērnu ombuds un labas pārvaldības ombuds, līdz ar to tas darbojas ļoti daudzās jomās. Kā ierasts, ziņojumu par paveikto cilvēktiesību un labas pārvaldības jomā iedalu tematiskajos blokos: bērnu tiesības; pilsoniskās un politiskās tiesības; sociālās, ekonomiskās un kultūras tiesības. Ņemot vērā to, ka ziņojums ir uz 263 lappusēm, katrā tiesību jomā izcelšu dažus, manuprāt, visaktuālākos problēmjautājums. Bērnu tiesības. Bērnu tiesību uzaugt ģimenē veicināšana. Atlīdzība aizbildņiem par pienākumu pildīšanu. Ministru kabinets, skatot koncepciju “Par adopcijas un ārpusģimenes aprūpes sistēmu pilnveidošanu”, attiecībā uz atlīdzību aizbildņiem nolēma no 2018.gada pārtraukt atlīdzības izmaksu par aizbildņa pienākumu pildīšanu. Diemžēl manus iebildumus, ka šāds valdības lēmums ir pretrunā ar vairākiem politikas plānošanas dokumentiem un Civillikuma 307.pantu, valdība neņēma vērā. Tādēļ vēršu jūsu kā likumdevēja uzmanību uz šo - bērnu interesēm neatbilstošo - politikas iniciatīvu un aicinu nepieļaut atlīdzības par aizbildņa pienākumu veikšanu atcelšanu. Bērnu tiesību pārkāpumi pašvaldību bērnunamos. 2015.gada maijā informēju Latvijas Republikas ģenerālprokuroru, Latvijas pašvaldības un citas iesaistītās puses par bez vecāku gādības palikušo bērnu tiesību pārkāpumiem pašvaldību bērnunamos. Esmu lūdzis novērst šos pārkāpumus un aicinājis pašvaldības stiprināt audžuģimeņu un aizbildņu kustību. Pašvaldībām tika dots laiks - pusgads - situācijas uzlabošanai. Galvenais secinājums - aizbildņu un audžuģimeņu skaits valstī ir kritiski zems, nepietiekams. Vairums pašvaldību nav norādījušas, kas praktiski ir darīts, lai veicinātu aizbildņu un audžuģimeņu kustību. No tā var secināt, ka darīts nav nekas. Ir arī, protams, pozitīvi piemēri, diemžēl to nav daudz. Bērnu bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu tiesības uz mājokli. Sākot ar 2015.gada janvāri, bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem pēc pilngadības ir iespēja izvēlēties starp diviem palīdzības veidiem: pretendēt uz pašvaldības dzīvojamās telpas izīrēšanu vai saņemt dzīvokļa pabalstu pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajā apmērā. 2015.gadā Latvijas pašvaldībās dzīvokļa pabalsta apmērs bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem svārstījās no 50 līdz 200 eiro mēnesī. Prakse rāda, ka pabalsta apmērs liedz iespēju atrast piemērotu dzīvojamo telpu un daļa izdevumu par dzīvokļa lietošanu jauniešiem jāsedz patstāvīgi. Bērna tiesības būt pasargātam no vardarbības. 2015.gadā iesaistījos Krimināllikuma grozījumu izstrādē, kas paredz bargākus sodus par dzimumnoziegumiem pret bērniem. Vairāki tiesībsarga priekšlikumi tika ņemti vērā, piemēram, tika noteikts ilgāks laika posms, kurā personai ir tiesības ziņot par notikušo dzimumnoziegumu; atsevišķi dzimumnoziegumi, kas iepriekš tika kvalificēti kā mazāk smagi noziegumi, līdz ar grozījumu izdarīšanu tiek uzskatīti par smagiem, tādējādi neziņošana par tiem ir krimināli sodāma. Tomēr joprojām aktuāls paliek jautājums par atbildības piemērošanu visos neziņošanas gadījumos. Es piedāvāju noteikt kriminālatbildību arī tajos gadījumos, ja persona, kas ir noziedzīga nodarījuma izdarītāja ģimenes loceklis vai dzīvo kopā ar to vai kopējā saimniecībā, zina, bet neinformē tiesībsargājošās institūcijas par nodarījumu pret nepilngadīgās personas tikumību un dzimumneaizskaramību. Par šo priekšlikumu vēl ir diskusijas. Bērnu tiesības uz privāto dzīvi un masu mediji. Ir konstatēti trūkumi tiesiskajā regulējumā attiecībā uz masu informācijas līdzekļu un žurnālistu atbildību par aizliegtas informācijas par bērnu publiskošanu. Vairāki normatīvie akti aizliedz publiskot konkrēta satura informāciju par bērnu. Saskaņā ar spēkā esošo tiesisko regulējumu vienīgais vainīgo personu atbildības veids ir civiltiesiskā atbildība. Šis tiesību aizsardzības mehānisms nav pietiekami efektīvs, tādēļ esmu rosinājis noteikt administratīvo atbildību ikvienam subjektam par normatīvajos aktos aizliegtās informācijas par bērnu izplatīšanu. Esmu gatavs apspriest arī citus risinājumus, taču vēlos uzsvērt, ka risinājumam ir jābūt pietiekami efektīvam, lai preventīvi novērstu bērnu privātuma pārkāpumus. Individuālais preventīvais darbs pašvaldībās. Latvijā ir detalizēti izstrādāts regulējums bērnu drošības nodrošināšanai skolā, un vecākiem ir tiesības paļauties, ka izglītības iestāde konsekventi ievēros tiesisko regulējumu. Esmu noskaidrojis, ka 50 pašvaldībās no 119 pašvaldībām skolas neziņo, ka bērna uzvedībā nav uzlabojumu pēc skolas veiktajiem atbalsta pasākumiem. Savukārt sociālie dienesti kā problēmu norāda, ka no skolām informācija pienāk novēloti - tad, kad problēmas jau ir ļoti aktuālas. Uzvedības korekcijas programmas 98 pašvaldībās ir izstrādātas ne vairāk kā 10 bērniem visā pašvaldībā. Ņemot vērā, ka bērni ar uzvedības traucējumiem ir gandrīz katrā klasē, tas liecina, ka katrs riska grupas bērns viņa vajadzībām atbilstošu palīdzību nesaņem. Ieslodzīto personu bērnu tiesības uz saskarsmi ar vecākiem. Novitāte Tiesībsarga birojā ir bērnu un viņu vecāku, kuri atrodas ieslodzījumā, saskarsmes tiesības. Šis jautājums ir svarīgs gan no bērnu tiesību, gan vecāku tiesību viedokļa. 2014. un 2015.gadā esam veikuši ieslodzīto personu, bērnu un audžuģimeņu saskarsmes izpēti - pētījumu par bērnu un ieslodzījumā esošo viņu vecāku saskarsmi. Par konstatētajām problēmām esmu informējis Tieslietu ministriju un Ieslodzījuma vietu pārvaldi, un šobrīd notiek darbs pie tiesiskā regulējuma pilnveides. Runājot par Kučinska valdības deklarācijas sadaļu par demogrāfisko situāciju, ģimenes dzīvi un sociālo nodrošinājumu, jāteic, ka valdība ir apņēmusies novērst virkni manis pieminēto problēmu. Man personīgi tas rada pārliecību, ka beidzot šajā jomā notiks arī reālas pārmaiņas. Pilsoniskās un politiskās tiesības. Personu ar garīga rakstura traucējumiem tiesības. Monitoringa vizītēs nereti esam no valsts sociālās aprūpes centru iemītniekiem saņēmuši informāciju, ka viena no klientu un aprūpes institūciju konflikta risināšanas metodēm ir klienta nosūtīšana uz psihiatrisko slimnīcu. Šāda prakse rada bažas par klientu bezpalīdzību un ierobežotām iespējām sevi aizstāvēt šādās situācijās. Brīvības ierobežošana garīgas slimības dēļ ir nepamatota, ja tās pamatā ir diskriminācija vai aizspriedumi pret personām ar invaliditāti. 2015.gadā esmu veicinājis arī tiesnešu un prokuroru izpratni par to, kā tiesības uz taisnīgu tiesu nodrošināmas tiesas procesā, kurā tiek lemts par psihiatriskās palīdzības sniegšanu bez personas piekrišanas. Viena no problēmām, kas saistītas ar šo tematiku, ir psihoneiroloģisko slimnīcu personālpolitika. Esmu informēts par to, ka psihoneiroloģiskajās slimnīcās akūti trūkst personāla un ka īpaši uzraugāmajiem pacientiem tāpēc nereti tiek piemērota fiksācija jeb, tautas valodā sakot, piesiešana pie gultas. Ieslodzīto tiesības. Tiesībsarga birojā ik gadu tiek saņemts liels skaits iesniegumu no ieslodzījuma vietām par iespējamiem ieslodzīto personu tiesību pārkāpumiem. Arī 2015.gadā ir saņemts aptuveni 530 šādu iesniegumu. Šoreiz sevišķu uzmanību vēlos pievērst īpašai ieslodzīto grupai - personām ar invaliditāti. Vairākkārt apmeklējot ieslodzījuma vietas, ir konstatēts, ka tajās personām ar invaliditāti netiek nodrošināti atbilstoši ieslodzījuma apstākļi, to skaitā uzraudzība un aprūpe. Ikdienā parasti atbildība par personām ar invaliditāti tiek uzlikta citām ieslodzītajām personām, arī tādām, kuras pašas ir slimas, un, manuprāt, tas ir nepieņemami. Tāpat ir konstatēts, ka pārsvarā ieslodzījuma telpās personām ar invaliditāti nav nodrošināti saprātīgi pielāgojumi. Par konstatēto problemātiku ir informēta Ieslodzījuma vietu pārvalde un tieslietu ministrs. Tiesības uz taisnīgu tiesu. Tiesības uz taisnīgu tiesu nav iespējams nodrošināt bez kvalitatīvas un personām pieejamas juridiskās palīdzības. Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības apjoms personām, kuras nevar atļauties algot advokātu savu ierobežoto resursu dēļ, nav pietiekams. 2015.gadā ir konstatēta vēl kāda būtiska problēma. Proti, lai arī Administratīvā procesa likumā ir nostiprināts objektīvās izmeklēšanas princips, praksē ir pierādījies, ka mazaizsargātās iedzīvotāju grupas, kas bieži vaicā pēc palīdzības administratīvajā procesā, tomēr saņemt valsts nodrošināto juridisko palīdzību visās administratīvajās lietās nevar. Savukārt valsts pārvaldes iestādes un pašvaldības, kurās ir pat juridiskie dienesti vai vismaz tiek nodarbināti juristi, par budžeta līdzekļiem vēl mēdz algot advokātus un juristus administratīvajai tiesvedībai. Šādā veidā tiek nelietderīgi tērēti valsts līdzekļi un pārkāpts Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ietvertais aizliegums slēgt līgumus par pakalpojumiem jautājumos, kuru risināšana ietilpst attiecīgās institūcijas amatpersonas vai darbinieka pienākumos. 2015.gadā turpināju jautājuma izpēti par videokonferenču izmantošanu tiesās un ieslodzījuma vietās. Lai arī ir veikti konkrēti pasākumi situācijas uzlabošanai, tomēr bez risinājuma vēl palicis jautājums par procesa dalībnieku tiesībām uz aizstāvību un pārstāvību, kā arī konfidenciālu saziņu ar juridiskās palīdzības sniedzēju tiesas procesā, kurā tiek izmantota videokonference. Ārvalstnieku tiesības. Esmu paudis savu nostāju par valdības lēmumu samazināt pabalstus starptautisko aizsardzību saņēmušajām personām, jo šāds samazinājums var nonākt pretrunā ar valsts starptautiskajām saistībām. Samazinot pabalsta apmēru, valsts nedrīkst to samazināt tiktāl, ka tas atņem minimālos iztikas līdzekļus cilvēka cienīgas eksistences nodrošināšanai. Gan publiskajā telpā, gan apspriežot likumprojektu “Patvēruma likums” Saeimā, vairākkārt esmu atgādinājis, ka, risinot bēgļu krīzes sekas un jautājumu par 2016.gadā gaidāmo liela skaita patvēruma meklētāju ierašanos Latvijā, ir svarīgi, lai valstī pastāvētu un darbotos efektīvs mehānisms, kā starptautisko aizsardzību saņēmušos ārzemniekus integrēt sabiedrībā, neveidojot atstumtu sabiedrības daļu, kura var radīt riskus valstij, tās attīstībai un drošībai. Valsts nedrīkst pieļaut nepilsoņu un bezvalstnieku pulkam vēl piepulcināt starptautisko aizsardzību saņēmušās personas, kuras nespēj pieņemt valsts kārtību un integrēšanās nepieciešamību. Vārda brīvība. Mediju loma vārda brīvības nostiprināšanā atbilstoši cilvēktiesību ietvaram ir aktuāls temats gan starptautiskajā, gan Latvijas sabiedrībā. Tādējādi 2015.gadā aktualizējām mediju tēmu tiesību uz vārda brīvību ietvaros. Minēšu tikai dažus secinājumus. Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei jāraugās, lai laikus tiktu izvērtēti un sodīti plašsaziņas līdzekļi par naida runu un vienpusējas informācijas atspoguļošanu sabiedrībai būtiskos jautājumos. Politiķiem jābūt atbildīgiem attiecībā uz sabiedrisko mediju stiprināšanu. Pēc ekspertu teiktā, 2016.gada budžetā ir finansējuma samazinājums, salīdzinot ar 2015.gadu, lai arī Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums noteic, ka valsts budžeta dotācija sabiedriskā pasūtījuma īstenošanai nedrīkst būt mazāka kā iepriekšējā gadā. Apsverama būtu doma par mediju ombuda izveidi, kas veicinātu mediju vides uzlabošanos atbilstoši cilvēktiesībām. Visbeidzot minams, ka eksperti ir norādījuši uz pārlieku trešo valstu ietekmi uz Latvijas informatīvo telpu, kas var atstāt negatīvas sekas. Darbu pie šī temata plānots turpināt arī 2016.gadā. Tiesības uz privāto dzīvi. Privātās dzīves aspektā saskatu risku, kas saistīts ar fizisko personu datu pārmērīgu vākšanu un publicēšanu. Lai arī mērķis daudzos fizisko personu datu apstrādes gadījumos ir bijis leģitīms, uzskatu, ka to ir bijis iespējams sasniegt ar citiem, personas tiesības mazāk ierobežojošiem līdzekļiem. 2015.gadā iesniedzu pieteikumu par Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 5.1 panta, kas paredz uzturlīdzekļu parādnieku personas datu publicēšanu, atbilstību Satversmes 96.pantā iekļautajām tiesībām uz privāto dzīvi. 2015.gadā tika izstrādāts likumprojekts “Pasažieru datu apstrādes likums”, kas pilnvaro Drošības policiju veikt fizisko personu datu apjomīgu vākšanu no gaisa pārvadātājiem, kā arī šo datu glabāšanu, apstrādāšanu un sniegšanu likumā noteiktajām institūcijām, kā arī citām valstīm. Šāda apjomīga fizisko personu datu vākšana būtiski ietekmēs personu cilvēktiesības, to skaitā tiesības uz privāto dzīvi. Uz to vērsu Iekšlietu ministrijas uzmanību. Darba gaitā likumprojekts un anotācija tika ievērojami uzlaboti. Tomēr likumprojekta izstrāde turpinās, un mēs turpināsim tai sekot līdzi. Pēc Zolitūdes traģēdijas aktualizējās jautājums par personas datu publiskošanu ārkārtas situācijās. Proti, vai un kas drīkstēja publiskot bojāgājušo personu vārdus. Atzīmēju, ka jautājums joprojām nav līdz galam atrisināts. Tādēļ uzskatu, ka nepieciešams izdarīt grozījumus tiesību aktos. Sociālās, ekonomisk��s un kultūras tiesības. Tiesības uz sociālo drošību. Esmu vērsis uzmanību uz nesamērīgi garajām rindām sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanai Sociālās integrācijas valsts aģentūrā. Labklājības ministrija panāca papildu finansējuma piesaisti, un līdz ar to, pēc ministrijas ieskata, turpmāk pakalpojumi tiks nodrošināti saprātīgā termiņā. Iepriekš pašvaldībās tika praktizēta cilvēktiesībām neatbilstoša prakse, proti, ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas klients bija spiests mainīt institūciju tikai tāpēc, ka bija beidzies iepirkuma līguma termiņš, jo iepirkumā bija uzvarējis cits pretendents. Minētais pārkāpums ir novērsts, paredzot, ka turpmāk pašvaldības līgumu par ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšanu var slēgt uz neierobežotu laiku. Ir panākti grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, nosakot, ka turpmāk arī personas ar alternatīvo statusu būs tiesīgas pretendēt uz pašvaldības dzīvokļa pabalstu. Panākts arī, ka tiesības saņemt sociālo rehabilitāciju ir ikvienam no vardarbības cietušam bērnam neatkarīgi no tiesiskā statusa un uzturēšanās ilguma valstī. Personu ar invaliditāti tiesības. 2015.gadā noslēdzās monitorings par to, kā ANO Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām noteikto saistību izpilde veikta periodā kopš Latvijas pievienošanās konvencijai. Monitoringa rezultāts: kā jomas, kurās steidzami nepieciešami uzlabojumi, ir jāmin veselības aprūpes sistēmas pieejamība, vides pieejamības uzlabošana, iekļaujošas izglītības un nodarbinātības veicināšana. Tāpat joprojām jāturpina darbs pie pabalstu sistēmas sakārtošanas un informatīvā atbalsta nodrošināšanas. Tiesības uz mājokli. Saistībā ar pašvaldību piedāvāto mājokļu kvalitāti un pieejamību konstatēts, ka daudzām pašvaldībām ir grūtības ar pietiekama dzīvojamā fonda nodrošināšanu vai ir ierobežoti finanšu līdzekļi, lai uzturētu un sakārtotu esošās dzīvojamās telpas. Piemēram, 2014.gadā rindā uz pašvaldības mājokļiem ilgstoši gaidīja vairāk nekā 10 tūkstoši personu, kurām pienāktos saņemt palīdzību mājokļa jautājumā, savukārt brīvo mājokļu skaits bija tikai 2,5 tūkstoši. Attiecībā uz brīvajiem mājokļiem daudzas pašvaldības atzina, ka tie nav dzīvošanai atbilstošā stāvoklī, jo vispirms ir nepieciešams kosmētiskais vai pat kapitālais remonts, taču pašvaldībām bieži vien trūkst līdzekļu tam. Joprojām aktuāls ir jautājums par īrnieku un izīrētāju tiesību samērošanu. Vēl arvien trūkst efektīva tiesību aizsardzības mehānisma, ar kura palīdzību persona varētu aizsargāt savas tiesības, ja izīrētājs to patvarīgi izliek no mājokļa, izmantodams jebkādas metodes. Tāpat nav efektīva mehānisma, kā mājoklī atjaunot pamatpakalpojumus, ja mājas īpašnieks tos nenodrošina. Saistībā ar dzīvojamo māju pārvaldīšanu joprojām nav efektīva risinājuma jautājumam par iedzīvotāju tiesību aizsardzību mājas pārvaldnieka negodīgas rīcības vai ļaunprātības gadījumā. Tiesības uz veselību. Tiesību uz veselību kontekstā nupat esmu nācis klajā ar pētījumu par Latvijas valsts garantētā “medicīniskās palīdzības minimuma” atbilstību cilvēktiesību standartam, un par to šajās dienās ir ļoti daudz runāts. Tādēļ atsevišķi šim tematam laiku neveltīšu. Taču pieminēšanas vērta ir Kučinska valdības deklarācijā ietvertā nopietnā apņemšanās reformēt veselības aprūpi. Veselības ministrs Belēvičs jau ir atzinis, ka mūsu rekomendācijas ir pamatotas, un tādējādi mēs maksimāli atbalstīsim apņemšanos, kuru paudis ministrs un valdību kopumā, - reformēt veselības aprūpi. Tiesības dzīvot labvēlīgā vidē. Pēc Zolitūdes traģēdijas sabiedrībā izskanēja viedokļi, ka traģēdijas sekas, iespējams, būtu vieglākas, ja efektīvi būtu nostrādājuši apsardzes darbinieki. Mēs veicām izpēti. Tās rezultātā tika noskaidrots, ka normatīvo aktu līmenī nav paredzēts apsardzes darbinieka tiešs pienākums signalizācijas iekārtas darbības gadījumā nekavējoties veikt evakuāciju no sabiedriskajām telpām, kurās atrodas cilvēki, kā arī tas, ka normatīvie akti paredz apsardzes darbiniekiem lielu rīcības brīvību, vērtējot situāciju, piemēram, izlemt, vai trauksmes signalizācijas gadījumā ir apdraudēta pasākuma apmeklētāju un dalībnieku drošība un vai nekavējoties ir veicama evakuācija. Pēc tiesībsarga rekomendācijas Iekšlietu ministrija sagatavoja likumprojektu “Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas likums”, kas paredz novērst daļu trūkumu. Tomēr jāatzīst, ka problēma sistēmiski joprojām nav sakārtota, jo mācību iestādēm nav vienotu standartu, kas noteiktu, kāds saturs ir jāmāca topošajiem apsardzes darbiniekiem. Par labas pārvaldības sekmēšanu. Labas pārvaldības sekmēšanai valsts pārvaldē sniegti viedokļi par dažādiem likumprojektiem. Vienlaikus pārskata periodā sistēmiski tika skatīta labas pārvaldības principa ievērošana nodokļu administrēšanas jomā, norādot uz neskaidru praksi atsevišķu tiesību normu interpretācijā, nekonsekvencēm saziņā ar privātpersonām, termiņu neievērošanu un trūkumiem administratīvo lietu izskatīšanā un noformēšanā. Labas pārvaldības sekmēšanai pārskata periodā esmu vērsis atsevišķu valsts pārvaldes un pašvaldības iestāžu uzmanību uz tādiem labas pārvaldības elementiem kā iestādes lēmuma, rīcības un atbildes pamatotība un pienācīga noformēšana; iestādes rūpība un pienākums nepārtraukti uzlabot savu darbību; saprātīgu termiņu ievērošana; personas tiesības tikt uzklausītai un valsts pārvaldes pieejamība. Komunikācija ar sabiedrību. Īstenojot Tiesībsarga likumā noteikto pienākumu sekmēt sabiedrības informētību un izpratni par cilvēktiesībām, par šo tiesību aizsardzības mehānismiem un tiesībsarga lomu, funkcijām un paveikto, 2015.gadā aktīvi esam veidojuši komunikāciju ar sabiedrību. Esmu iesaistījies ne tikai atzinumu skaidrošanā, bet arī daudzkārt paudis viedokli sabiedrībai nozīmīgos procesos. Pagājušajā gadā īpaši tika izstrādāti vairāki informatīvi materiāli, kas specifiski vērsti uz mazaizsargātām personu grupām; uz bērnu saskarsmi ar saviem vecākiem, kas atrodas ieslodzījumā; uz personu tiesībām un pienākumiem, nonākot psihiatriskajāklīnikā; uz piespiedu kārtā izraidāmām personām. Sadarbībā ar Latvijas Nacionālo bibliotēku un Invalīdu un viņu draugu apvienību “Apeirons” ir iedibināta jauna tradīcija - pateikties nevalstiskajām organizācijām un apbalvot tās par ieguldījumu personu ar invaliditāti atbalstā. Šo tradīciju ceru turpināt arī 2016.gadā. Starptautiskā sadarbība. Uzskatu, ka starptautiskās sadarbības jomā īpaši atzīmējams, ka 2015.gada martā Tiesībsarga birojs veica akreditācijas procesu Apvienoto Nāciju Organizācijas Nacionālo cilvēktiesību aizsardzības institūciju Starptautiskās koordinēšanas komitejā un tika novērtēts ar “A” akreditācijas statusu, kas ir augstākais novērtējums cilvēktiesību institūcijai. Atbilstība “A” statusam piešķir balsošanas tiesības, tiesības piedalīties Starptautiskās koordinēšanas komitejas darbā un lēmumu pieņemšanā, kā arī - to es īpaši gribētu uzsvērt! - darbā ANO Cilvēktiesību padomē un citos ANO mehānismos. Visbeidzot - finanšu resursu un iestādes darbības rezultatīvie rādītāji. 2015.gadā saņemti 1800 iesniegumi, no tiem lielākā daļa jeb 56 procenti ir par pilsonisko un politisko tiesību jautājumiem, 31 procents - par sociālo, ekonomisko un kultūras tiesību jautājumiem, bet 12 procenti - par bērnu tiesību jautājumiem. Sniegtas 6400 mutvārdu konsultācijas, tās cilvēki lūguši galvenokārt par sociālajiem un ekonomiskajiem jautājumiem. Īpaši vēlos pateikties Saeimas pārstāvjiem, kas uzskatīja par nepieciešamu atbalstīt Tiesībsarga biroja kapacitātes stiprināšanu, palielinot 2016.gada budžetu. 2015.gada maijā vērsos Saeimā ar aicinājumu izskatīt priekšlikumu papildināt Latvijas Republikas Satversmi ar jaunu nodaļu “Tiesībsargs”, piedāvājot priekšlikumu jau izstrādāta likumprojekta formā. Latvijas Valsts prezidents Raimonds Vējonis apsveikumā tiesībsarga 2015.gada konferences dalībniekiem norādīja, ka “bez efektīvas tiesībsarga institūcijas Satversmes 1.pantā ietvertā demokrātiskas republikas prasība netiktu izpildīta. Lai arī Satversmes tekstā tiesībsargs nav minēts, nevienam nav šaubu, ka Satversmes gars prasa tiesībsarga autoritatīvu esamību Latvijas konstitucionālajā iekārtā”. Savā un savu kolēģu vārdā vēlos pateikties Saeimas pārstāvjiem par konstruktīvu un uz mērķi orientētu darbu Latvijas iedzīvotāju labā. Paldies par uzmanību! (Aplausi.)".
- 2016_02_18_348-seq169 language "lv".
- 2016_02_18_348-seq169 speaker Juris_Jansons.
- 2016_02_18_348-seq169 translatedText "Good afternoon, Your Excellency - dear Madam President-in-Office of the European Parliament, Mrs MŪRife, honourable Members, ladies and gentlemen, the 2015 report is my last report on this mandate and, as I have written in the introduction of the report, I have made a good job of feeling I have made the proposalslist of work to be carried out: where and what more should be done to improve the human rights situation, respect the principle of good governance, reduce discrimination and promote legal equality if I am elected as an ombudsman for the next deadline, the ombudsman is accused of dealing exclusively with childrenright and with popular topics and does not address other humanitarian problems, I realise that most everyone hurts exactly his problem and one just wants his question to be dealt with first and foremost in the ombudsman's office, and only one ombudsman in the ombudsman's office is just one. At the same time, there is a national human rights institution, an equality body, the Ombudsman of the Child and the Ombudsman of Good Governance, so it operates in a very large number of areas, as is customary, on the topic of human rights and good governance in thematic blocks: rights of the child; civil and political rights ;bearing in mind that the report is on 263 pages, I believe that the report is on 263 pages in every area of the law - I think that the most pertinent issue of the Children's Rights in the Children's Rights to grow up in the family will be rewarded by the Cabinet Office, the concept of' For adoption '. And the development of out-of-family care systems decided, in respect of the guardians of remuneration, to suspend the reimbursement of custody costs per guardian's duties as of 2018, that such a government decision was contrary to several policy planning documents and Article 307 of the Civil Law, the government did not take actiontherefore, I should therefore like to draw your attention as the legislator to this - the policy initiative taken by the child - and call for the reimbursement of a guardian's duty to waive the violation of Children's Rights violations in local children's homes in May 2015, informing the Latvian Attorney General, Latvian authorities andother stakeholders on without parental care violations of the rights of displaced children in local children have appealed against these abuses and have called on local authorities to strengthen foster and guardian movements at the time - the semester - and the improvement of the situation - and the key to the situation - the guardian and thethe number of foster families in the country is critically low, the insufficient number of local governments has not indicated what practice has been done to promote the tutoring and foster movement No it can conclude that done is not a good thing for children orphaned. And without parental care, the rights of the child displaced by January 2015, children orphaned and without parental care, have the option of choosing between two types of assistance: to claim the accommodation of a local living area or to obtain an apartmentbenefits in the council's binding terms of 2015 of local halls of apartment benefit orphans and without the care of their parents ranged from 50 to €200 a month, the Prakse shows that the amount of benefits prevented from finding suitable residential areas and partsspending on the use of an apartment for young people to bear the right to be protected from violence in 2015 involved the drafting of amendments to the Criminal Code, which provides for stricter penalties for child sex offences, for example, a longer period of time was laid downthe person has the right to report sexual offences perpetrated; certain sexual crimes which were previously qualified as less serious crimes, so that the amendment is considered serious, the question of liability remains a criminal matter however. In all cases of non-reporting, I am proposing to criminalise the person who is a member of the offender's family or who lives with it or the common farm, without informing the law enforcement authorities of the morality and sexual abuse of a minor personthe proposal still has a discussion on the rights of the child and the media in the light of the shortcomings in the legal framework as regards the responsibility of mass information funds and journalists regarding the publication of prohibited information about the publication of certain contentchild information in accordance with the existing legal framework is the sole liability of the perpetrators of civil liability, this mechanism for the protection of children is not sufficiently effective, and I am therefore encouraged to impose administrative responsibility on any subject relating to the dissemination of information prohibited in the law applicable to the law on the distribution of childrenI am also prepared to discuss other solutions, but I would like to emphasise that the solution must be sufficiently effective in order to prevent child privacy violations in the individual form of individual preventive work in Latvia, and that parents have the right to rely onthe education authority will adhere to the legal framework consistently that 50 municipalities from 119 municipalities do not report to the school that there is no improvement in the behaviour of the child in Savuthly's social services as a problem of late school information. When bugs are already very up-to-date with the correction program 98 communities have developed a maximum of 10 children across the municipality given that children with behavioural disorders are close to each class, it shows each at-risk group the child she needsadequate assistance to the rights of the children of the deprived persons in the Ombudsman's office to interact with their parents in the office of the Ombudsman is that of the rights of the children and their parents who are in prison, this is important from the point of view of both the rights of the children and the rights of the parents in 2014 and 2015. We have conducted the study of child prisoners, children and foster families - a study on the exposure of children and their parents to the problems identified in the Justice Department and the Administrative Board, and is currently working on the refinement of the legal framework. The Government of Kuchinska's declaration on the demographic situation, family life and social security must say that the government has committed itself to addressing a number of the problems I have mentioned to me personally that it will finally bring about a real change in the Civil and Political Rights in the Personethe mental disorders rights of the Monitorning touring have often seen residents from the country's social care centers received information that one customer and care institution in conflict-solving methods is sending a customer to a psychiatric hospital in Shadi practice causing concern for customer helplessnessand the limited ability to defend itself in such situations, the restriction of freedom for mental illness is unjustified if it is based on discrimination or prejudice against persons with disabilities in 2015, I also promoted the understanding of judges and prosecutors as to the right to a fairthe trial of a forensic psychiatric hospital, one of the problems associated with the issue, is made aware of the acute shortage of staff in psychonographic hospital admissions and the monitoring ofpatients are therefore often subject to a fixation, or, in a people's language, a large number of applications from the prison office for alleged infringements of the rights of inmate persons are received around 530 times per year in 2015. Such an application would require particular attention to be given to a special group of prisoners - people with disabilities visiting detention centres - have found that people with disabilities are not provided with appropriate prison conditions, including supervision and care in general, with a general responsibility for persons who are persons with disabilitiesdisabled persons are assigned to other prisoners, including those who are themselves ill, and I think it is also unacceptable for people with disabilities to have been found in the most sensible way in terms of understanding of the challenges that have been found. And Justice Right for the Right of Justice for a fair trial cannot be guaranteed without the provision of high-quality and public legal assistance to persons who cannot afford to hire a lawyer because of their limited resources not enough in 2015there is another major problem in the Proti, although the Administrative Process Law has strengthened the principle of objective investigations, it has proven in practice that vulnerable groups of the population, often asked for assistance in the administrative process, should nevertheless receive national legal assistance in all administrative casesit cannot be possible for government departments and local authorities in which legal services are even or at least employed by the legal authorities, there is still a risk that lawyers and lawyers in the administrative proceedings of the administration are still being squandered for administrative proceedings in the name of public funds and breach of public personal financeprohibition of the law on the management of assets and assets in the area of handling services in matters of services to which the official or servant of the institution concerned continues to study in 2015 the use of videoconferences on the use of videoconferences in courts and prisons in spite of which specific actions have been takenthe improvement of the situation, however, still left the issue of actors " rights to defence and representation, as well as confidential contacts with the legal aid provider in the trial of an Foreign Policy Conference, I have expressed his position on the government's decision to cut itfor beneficiaries of international protection, since such a reduction could run counter to the country's international commitment to the Saxa benefit level, the state should not reduce it to the extent that it takes away the minimum living conditions of securing a dignified existence in the public domain Both in the public domainin the Commons law, I have repeatedly reminded that dealing with the consequences of the refugee crisis and the issue of the expected annual high number of asylum seekers in Latvia, it is essential for the country to operate and operate an effective mechanism for the integration of international protection foreigners into societythe part of society that can pose a risk to the State, its development and its security at State level must not allow the movement of non-citizens and stateless persons in international protection who are not in a position to accept the state order and the need to integrate freedom of expression for Medijah the role of freedom of expression in accordance withthe subject of human rights is a topical subject in both the International and Latvian society, as part of the 2015 media theme of freedom of expression, I will mention just a few conclusions to the National Council on electronic media to ensure that the media is assessed and punished in timePoliticians must be responsible for the strengthening of public media, according to experts, in terms of strengthening public media according to experts in the 2016 budget, compared with 2015, although the electronic media law sets the country's budgeta grant to the implementation of a public contract may not be less than the one considered in the previous year to the creation of a media ombudsman to promote an improvement in the media environment, according to human rights Finally that experts have pointed to the excessive influence of third countries in the Latvian information spacethere is a risk that the work on this subject can continue with a continuation of the 2016 Right to Privacy Directive in 2016, in view of the risks associated with the excessive collection and publication of physical data, in spite of the multiple processing of physical datain cases where there has been legitimacy, I believe that it has been possible to achieve it with others, the rights of the person to less restrictive means in 2015, Article 5 1 of the Maintenance Guarantee, which provides for the publication of maintenance debtors' personal data 96the law on private life included in the article was drawn up in 2015 by the " Passenger Name processing Act " which authorises the security police to carry out an extensive collection of physical data from air carriers as well as the storage, processing and delivery of such data by the institutions asother countries too, Should sizable physical data collection have a significant impact on individuals' human rights, including the right to privacy, The Home Office's attention to Labour over Labour Bill and Anderment has significantly improved however the drafting of the bill continues, and we will continue with. Following the tragedy of the Zolithm tragedy, the issue of disclosing personal data in emergency situations Proti, or who has been allowed to publish the names of those killed, that the issue is still unresolved, I believe that it is necessary to amend the legal provisions of the Social ,the economic and cultural rights of the Right to Social Security have drawn attention to the disproportionately long queues for social rehabilitation services obtained by the Ministry of Social Integration, the Welfare Ministry, and thus, as the Ministry sees, further services will be providedwithin a reasonable period, local authorities were practising inadequate human rights practices, meaning a long-term social care institution was forced to change the institution simply because the contract was terminated because the procurement had been won by another. The council's contract for long-term social care provision and social rehabilitation services can be shut down for an unlimited period of time as the Social Services and Social Assistance Act is set, with personal status also likely to be eligible for council apartment benefitsit has also been made that the right to social rehabilitation is a violation of all child abuse victims, regardless of their legal status and the duration of their stay in the country of Persons with Disabilities in 2015, as defined in the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilitiesthe fulfilment of commitments made in the period since Latvia's accession to the Convention, the outcome of which is that improvements in the health system, improving environmental accessibility, promoting inclusive education and employment should continue to work on the tidying and information-related informationsupport for ensuring the right to housing in the context of local housing quality and accessibility offered to local authorities has found that many communities face difficulties in providing sufficient housing resources or limited financial means to maintain and fix the existing living room, the 2014 queuelocal housing has long waited for more than 10,000 people to receive housing assistance, while the number of vacant homes was only 2.5 thousand with regard to the free housing of many local authorities that they are not habitable due to first beingthere is a need for a cosmetic or even capital repair, but local authorities often lack the funding to question the fact that there is still a shortage of effective legal protection mechanisms for tenants and tenants. To be patiently driven out of the house, the use of any method is also not an effective mechanism for restoring basic services, provided that the home owner does not ensure in the context of residential management the issue of the protection of citizens with regard to the rights of the home manager is still not effective. In the case of malice, the right to health in the context of the right to health has just come up with a study on the conformity of the Latvian State's guaranteed " medical minimum " to the standard of human rights, and it has very much been talked about in these days, therefore, on a separate topic. However, it is worth mentioning in the declaration of the Government of Kučinska that a serious commitment to reform health care has already been recognised by the Minister of Health Belgrade that our recommendations are justified and thus we will give maximum support to the commitment of the Minister and Government in general to reform healthcarethe right to live in a favourable environment After the Zolithm tragedy, there were views that the consequences of the tragedy would probably have been easier if security staff were effectively worked out as a result of a clear obligation on the part of the security officerin the event of the operation of an signalling plant, an immediate evacuation of the public premises in which people are located, as well as the fact that the legislation requires security staff to exercise a high degree of discretion in assessing the situation, for example, to decide whether an alert is under threat under the visitors' and the participantssecurity and the immediate evacuation of After Ombudsman recommendations by the Interior Ministry drafted a bill called " Civil Protection and Disaster Management, " which states that removing some of the deficiencies is still a problem, as the institution does not have a common standard ,to determine what content should be taught to prospective security guards on promoting good governance within the framework of Good Governance in order to facilitate the administration of Good Governance within the framework of various legislative acts, a systematic review of the principle of good governance in the area of tax administration, with reference to an unclear principlepractices in the interpretation of certain legal provisions, inconsistencies in consultation of individuals, the lack of time-limits and deficiencies in the handling and presentation of administrative procedures for the promotion of Good Governance within the reference period, I have drawn attention to individual national regulatory and local authorities' focus on the elements of good governance, such as institutionsthe validity and proper presentation of the decision, action and response; authority and duty to continuously improve their performance; reasonable time limits; person's right to be heard and access to the public in communication with the statutory obligations of the Ombudsman in the pursuit of public awareness andthe understanding of human rights, the mechanisms for the protection of these rights and the role, functions and achievements of the Ombudsman, the role and achievements of the Ombudsman in 2015 have actively engaged in communication with the public, not only in explaining the opinions, but also expressed many views on the public at a crucial time in the Last Yeara number of Memoranda of Memoranda specifically directed at vulnerable groups; on children's contact with their parents in prison; on the rights and obligations of persons when they enter psychiatric conditions; to be forcibly expelled by the National Library of Sadarbouri; andthe " Apeirons " of disabled people and associations has established a new tradition - to thank the NGOs and reward them for their contribution to supporting the disabled in this tradition in 2016 as well as International Co-operation in the area of International Co-operation in particular ,that in March 2015, the office of the ombudsman's office carried out an accreditation process at the International Cooperation Committee of the United Nations International Court of Human Rights and assessed with the " A " accreditation status, the highest assessment of the right of human rights institutions to their status as " A " status. Take part in the work of the Committee on International Coordination and in decision-making, and I would like to emphasise this in particular! - in the work of the UN Human Rights Council and other UN mechanisms, Finally the performance of financial resources and institutions in 2015 received 1800 applications ,of those, the vast majority, or 56 per cent, are aware of civil and political rights issues, 31 per cent on social, economic and cultural issues, while 12 per cent on children's rights issues provide 6,400 oral consultations, its people have asked forabove all, on social and economic issues, I would like to thank the members of the assembly who considered it necessary to support the strengthening of the Ombudsman's office capacity by stepping up the 2016 budget in May 2015 through a call to the Commons to look into the proposal to complement Latvia's satury with a new onethe title of the chapter on " The President of the Latvian President Raimonds Vejonis " said that " without an effective Ombudsman, the Constitution of the Ombudsman in Article 1 of the Constitution does not comply with the Constitution, " the ombudsman said. There is no mention, no doubt, that the spirit of the Constitution requires the ombudsman's authoritative presence in the Latvian constitutional facility, in Savai and on behalf of my colleagues, for a constructive and ambitious job for the benefit of the Latvian people. (applause)".
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q822919.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q211.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q4294315.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q1771611.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q2416022.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q8436.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q2167704.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q52371.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q20560178.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q1065.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q2329881.
- 2016_02_18_348-seq169 mentions Q16351592.