Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2016_02_11_344-seq190> ?p ?o. }
Showing items 1 to 18 of
18
with 100 items per page.
- 2016_02_11_344-seq190 type Speech.
- 2016_02_11_344-seq190 number "190".
- 2016_02_11_344-seq190 date "2016-02-11".
- 2016_02_11_344-seq190 isPartOf 2016_02_11_344.
- 2016_02_11_344-seq190 spokenAs 101.
- 2016_02_11_344-seq190 spokenText "Kolēģi! Latvija 2004.gadā pievienojās Eiropas Savienībai, apņemoties kļūt par pilntiesīgu Eiropas Savienības dalībvalsti, kas godā vienotas Eiropas ideju un vērtības un pārņem Eiropas Savienības likumdošanu, tātad arī enerģētikas likumdošanu. Plašākai sabiedrībai zināmāka ir tā sauktā Eiropas Savienības trešā likumdošanas pakotne, kuras mērķis ir stiprināt patērētāju intereses, veidojot vienotu un brīvu iekšējo elektroenerģijas un dabasgāzes tirgu. Taču nozares profesionāļi zina, ka vienota iekšējā tirgus likumdošana tika pieņemta jau 1998.gadā, skaidri un nepārprotami norādot, ka Eiropas Savienībā monopolam enerģijas tirgū nav vietas un ka patērētāju intereses vislabāk aizsargā brīvs tirgus un vienādi spēles noteikumi visiem. Kad 1997.gadā tika sagatavots un noslēgts līgums par valsts uzņēmuma “Latvijas Gāze” privatizāciju, enerģētikas nozares spēlētāji jau zināja, kāds būs Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 98/30/EK par kopīgiem noteikumiem dabasgāzes iekšējam tirgum mērķis un saturs. Tas ir tieši attiecināms arī uz tiem komersantiem, kuri 1997.gadā parakstīja šo vienošanos par uzņēmuma “Latvijas Gāze” akciju pirkšanu no valsts. 1998.gada septembrī tika pieņemts Enerģētikas likums, kas tika grozīts 2015.gada 15.jūnijā, to papildot ar saturu, kas atbilst Eiropas Savienības likumdošanai par Eiropas Savienības iekšējā enerģijas tirgus attīstību. Enerģētikas likuma 42.pantā tika noteikts, ka visiem dabasgāzes lietotājiem ir tiesības brīvi izvēlēties dabasgāzes tirgotāju. Likuma pārejas noteikumos cita starpā tika noteikts, ka likuma 42.panta spēkā stāšanos nosaka ar atsevišķu likumu. 2005.gada 30.jūnijā tika pieņemts Enerģētikas likuma atsevišķu pantu spēkā stāšanās kārtības likums, ar kuru tika noteikts, ka 42.pants stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī, un Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga to izsludināja jau 2005.gada 6.jūlijā. Tieši 2005.gada 6.jūlijs ir uzskatāms par datumu, kad tika nostiprināta Latvijas likumdevēja paustā griba dabasgāzes tirgu Latvijā atvērt 2010.gadā. Gāzes apgādes komersantam tika doti pieci gadi sagatavoties darbam brīvā tirgus apstākļos. Tomēr 2009.gada 3.septembrī Enerģētikas likuma atsevišķu pantu spēkā stāšanās kārtības likumā tika izdarīti grozījumi, aizstājot skaitļus un vārdus “2010.gada 1.janvārī” ar “2014.gada 4.aprīlī”. Šāds Saeimas lēmums deva gāzes apgādes komersantam vēl papildus četrus gadus sagatavoties darbam brīva dabasgāzes tirgus apstākļos. Latvijā vienīgajam licencētajam gāzes apgādes komersantam tika doti kopumā deviņi gadi sagatavoties dabasgāzes tirgus atvēršanai. Tomēr uzņēmums “Latvijas Gāze” īsi pirms jau sen plānotās gāzes tirgus atvēršanas aktīvi veica darbības, kas bija vērstas pret dabasgāzes tirgus atvēršanu, un turpina tās joprojām. Uzņēmums “Latvijas Gāze” aktīvi darbojas pret tirgus atvēršanu, atsaucoties uz tā sauktajiem privatizācijas līgumiem. Tomēr ir noderīgi ņemt vērā, ka uzņēmuma “Latvijas Gāze” privatizācijas līgumi nevienā brīdī nav uzlikuši Latvijas patērētājiem pienākumu pirkt no uzņēmuma noteiktu dabasgāzes apjomu. Līdz ar to šis plaši lietotais “Latvijas Gāzes” arguments vienkārši neiztur kritiku. Slēgt apjoma patēriņa jeb tā sauktos patērē vai maksā līgumus ir bijusi akciju sabiedrības “Latvijas Gāze” vadītāju izvēle, par kuru atbildību nedrīkst pārlikt uz visu Latvijas dabasgāzes lietotāju pleciem. Ir vēl kāda ļoti būtiska nianse. Šī likumprojekta pieņemšanas procesā izpalika nopietna un izvērsta juridiskā analīze un pamatojums, kādēļ no likumprojekta bija jāizslēdz Saeimas 2014.gada 3.aprīlī pieņemtais regulējums, kas faktiski jau atvēra gāzes tirgu, un tā vietā tika radīts cits, kas to aizver. Plaši tika lietots arguments par tiesvedības riskiem, taču reāli izvērstu pamatojumu tam iegūt neizdevās. Jāatzīst, ka kopumā likumprojekta pieņemšanas process bija ārkārtīgi smagnējs un sarežģīts, un var teikt, ka Ekonomikas ministrijas izstrādātie un Saeimā pieņemtie grozījumi ir samocīti un neveikli. Iespējams, vienkāršāk un pareizāk būtu bijis jau sākotnēji Enerģētikas likuma grozījumus sagatavot pilnīgi jaunā redakcijā, nevis ilgstoši maldīties daudzajās pretrunās un nepilnībās, kas komplektā ar spēcīgo gāzes monopolistu interešu lobiju radīja neskaidrību nozīmīgās situācijās. Tomēr jāuzteic Ekonomikas ministrijas apņēmība šo sarežģīto procesu novest līdz galam, izstrādājot regulējumu “Latvijas Gāzes” sadalīšanai un tālākajiem procesiem. Īpaši jāizceļ viens no šī likumprojekta lielākajiem panākumiem - apņēmība arī Latvijas dabasgāzes tirgū ieviest citās Eiropas Savienības dalībvalstīs jau darbojošos tirgus principus, uzreiz līdz ar likuma spēkā stāšanos paredzot, ka jaunā likuma 106.pants stājas spēkā līdz ar paša likuma spēkā stāšanās brīdi. Tas nozīmē, ka nevajadzētu būt problēmām tādiem uzņēmumiem kā “Latvenergo” gāzi citur iegādāties lētāk un to reāli spēt sev piegādāt. Tādēļ frakcija VIENOTĪBA atbalstīja šo likumprojektu, vienlaikus apzinoties, cik smags darbs gaida nākamo ekonomikas ministru, šo likumu īstenojot tā, kā tas ir uzrakstīts. Paldies.".
- 2016_02_11_344-seq190 language "lv".
- 2016_02_11_344-seq190 speaker Edvards_Smiltens-1984.
- 2016_02_11_344-seq190 translatedText "Fellow Member, Latvia joined the European Union in 2004, committing to becoming a full member of the European Union, which honours the idea and values of a united Europe and takes over European Union legislation, so that the so-called' energy' legislation is the so-called' European Union '. The third legislative package, aimed at strengthening consumers' interests in creating a single and free internal electricity and natural gas market, professionals in the Taseer sector know that the single internal market legislation was adopted in 1998, with a clear and unambiguous indication of Europeanin the Union, the monopoly on energy markets has no place in the market and consumer interests are best protected by the free-market and the playing field for all when a contract was drafted and concluded for the privatisation of the country's " Gasde "; the energy industry already knew ,the aim and content of Directive 98 / 30 / EC of the European Parliament and of the Council on common rules for the internal market in natural gas This is also directly applicable to those operators who signed the agreement in 1997 on the purchase of shares of the Company's " Gasde. " In September 1998, the Energy Law of the Energy Act of 15 June 2015 was adopted, supplemented by the content of EU legislation on the development of the European Union's internal energy market under Article 42 of the Energy Act, thatall natural gas users are entitled to choose freely in the transitional rules of the natural gas trader Law, inter alia, that the entry into force of Article 42 of the law was determined by the entry into force of a separate article of the Energy Law of 30 June 2005the rule of order, which established that Article 42 enters into force on 1 January 2010, and the President of Winder Vent-Freiberg of 6 July 2005 was declared the date of 6 July 2005the will expressed by the Latvian legislator for the opening of the gas market in Latvia in 2010 for the gas supply operator was given a period of five years to prepare for the labour market conditions, however, the law of entry into force of the individual provisions of the Energy Law of 3 September 2009 in the framework of the Energy Law. The amendments replace the figures and the words " 1 January 2010 " with " 4 April 2014 " and the decision by MPs to provide gas to the gas supply operator for a further four years in preparation for the free gas market in Latvia under the only authorised gas supply operator in Latviaa total of nine years in preparation for the opening of the natural gas market, however, the company's " Gasde " just before the long ago planned opening of the gas market was actively targeted against the opening of the market in natural gas and continues its assets under the' Gason' assetsacting against market opening by citing so-called privatisation contracts, however, it is useful to take into account the fact that the company's privatisation of the company, at no point, has not obliged Latvian consumers to buy from the company's fixed volume of natural gas with thisthe widely-used " Latvian Gas " argument simply does not hold back the criticism of the closure of the amount of consumption or the so-called' consume or paying' contracts of a publicly traded company called Gasde, whose responsibility cannot be transferred to the entire natural gas users' shouldersanother very important nuance to the adoption of this bill was a serious and extensive legal analysis of the bill and the justification for the fact that the regulation of 3 April 2014, which had actually already opened up the gas market, had to be removed from the draft law, and insteadit has been created that the way it was passed to the Plats was an argument about the risks of the proceedings, but a realistic set of grounds for obtaining a failure to obtain a failure to comply with the draft legislation was extremely cumbersome and difficult, and it can be said that the Ministry of Economic Affairs was developedand the amendments adopted by the Commons are drawn and clumsy as possible, it would have been easier and more appropriate that the Energy Law should initially be amended in a completely new form, rather than being obscured by long-standing conflicts with the powerful lobby of powerful gas monopolies. The uncertainty caused in significant situations, however, must be the determination of the Ministry of Economic Affairs to bring this difficult process to a conclusion by developing the regulation for the distribution of Latvian Gas and the outermost processes in particular to highlight one of the major successes of this bill, including the commitment to the Latvian natural gas market. In other Member States of the European Union, market principles are already operating, with the entry into force immediately, with the entry into force of the law that Article 106 of the new law enters into force with the entry into force of the same law, which means that it should not be a problemfor companies like Latvenergo, the gas elsewhere is to be cheaper and that it can realistically be able to supply itself to the Bill, while conscious of how hard work awaits the next minister of economy, implementing the law in the way it has spelled out Thank you".
- 2016_02_11_344-seq190 mentions Q822919.
- 2016_02_11_344-seq190 mentions Q211.
- 2016_02_11_344-seq190 mentions Q193089.
- 2016_02_11_344-seq190 mentions Q458.
- 2016_02_11_344-seq190 mentions Q21625222.
- 2016_02_11_344-seq190 mentions Q3736450.
- 2016_02_11_344-seq190 mentions Q8889.
- 2016_02_11_344-seq190 mentions Q506656.
- 2016_02_11_344-seq190 mentions Q151301.