Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2016_01_14_338-seq108> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2016_01_14_338-seq108 type Speech.
- 2016_01_14_338-seq108 number "108".
- 2016_01_14_338-seq108 date "2016-01-14".
- 2016_01_14_338-seq108 isPartOf 2016_01_14_338.
- 2016_01_14_338-seq108 spokenAs 101.
- 2016_01_14_338-seq108 spokenText " Labdien, cienījamie radioklausītāji! Vispirms novēlu jums visiem laimīgu un labiem darbiem bagātu jauno gadu! Gribu jums izstāstīt par vienu iniciatīvu, ko šodien kopā ar kolēģiem virzīju, – proti, par vēlēšanu tiesību paplašināšanu. Ja mēs skatāmies uz pašvaldību vēlēšanu aktivitātes dinamiku, tad redzam, ka ar katru gadu tā samazinās: 2001.gadā pašvaldību vēlēšanās piedalījās apmēram 62 procenti vēlētāju, turpretim pēdējās – 2013.gada – vēlēšanās piedalījās vairs tikai 46 procenti. Šī dinamika ir acīmredzami lejupejoša! Kādēļ tas tā notiek? Tam ir vairāki iemesli. Un vispār šobrīd Eiropā ir vērojama tāda kā vēlētāju apātija. Bet tomēr ir lietas, ko likumdevējs var darīt lietas labā, un kā minimums tātad – noņemt kaut kādus šķēršļus, kuri traucē vēlētājiem vēlēšanu dienā piedalīties vēlēšanās. Ja mēs skatāmies uz Latviju, tad aptaujas – nevis vēlētāju, bet to, kuri neaiziet vēlēt, – liecina par to, ka biežākais iemesls, kāpēc cilvēki nepiedalās pašvaldību vēlēšanās, ir tieši tas, ka viņi vienkārši vēlēšanu dienā neatrodas savā... nu, pie sava iecirkņa, jo viņu faktiskā un deklarētā dzīvesvieta atšķiras. Un, ja mēs paskatāmies uz jēdzienu “deklarētā dzīvesvieta” kā tādu, tad redzam, ka sākotnējais princips, ka tas ir saskares punkts starp valsti un iedzīvotājiem, ir kļuvis tāds neelastīgs, apaudzis vēl ar citām lietām, tādām kā rindas uz bērnudārziem un skolām. Komunālos maksājumus daudz kur aprēķina pēc deklarēto personu skaita, tāpat arī, piemēram, kaut vai tāda lieta kā automašīnas civiltiesiskā apdrošināšana tiek piesaistīta pie deklarētās dzīvesvietas. Piemēram, ja jūs esat Rīgā deklarējies, jums jāmaksā ir vairāk nekā, piemēram, Valmierā. Un ir pat gadījumi, kad cilvēkam, kas īrē dzīvokli, tā īpašnieks pat neļauj tajā deklarēties, tātad viņš savu faktisko dzīvesvietu nevar norādīt atbilstoši īstenībai. Un ko tad darīt? Notiek tas, ka šie cilvēki mūsu demokrātijai ir zuduši! Šeit ir arī ļoti interesanta īpatnība, kādu es, pētot citas Eiropas valstis, nekur citur neatradu: Latvijā kandidēt uz pašvaldību vēlēšanām var lielāks personu loks, nekā balsot vēlēšanās. Proti, kandidēt var cilvēks, kurš ir deklarējies konkrētajā pašvaldībā, cilvēks, kuram tur ir īpašums, vai cilvēks, kurš strādā konkrētajā pašvaldībā, bet balsot var tikai vai nu deklarējušās personas, vai personas, kurām tur ir īpašums. No vēlēšanu loģikas un vispārpieņemtās prakses viedokļa, tiešām nekur citur tas tā nav. Parasti, kā minimums, šīs tiesības ir vismaz vienādas. Uz Saeimas vēlēšanām var kandidēt tikai no 21 gada vecuma, bet balsot var jau no 18 gadiem. Ir arī tādu personu loks, kuras ir krimināli sodītas un kuras nevar kandidēt, bet kuras balsot var. Mūsu piedāvātā likumdošanas iniciatīva paredz līdzsvarot, proti, paplašināt šīs tiesības, lai pašvaldību vēlēšanās varētu balsot arī tā cilvēku grupa, kas strādā. Tādējādi mēs panāksim to, ka vēlēšanu aktivitāte vismaz ja ne augs, tad tās lejupejošā dinamika apstāsies. Un, ja mēs paskatāmies uz citu Eiropas valstu pieredzi, tad redzam, ka tieši šādus grozījumus pirms diviem gadiem veica Polija, iedama pat vēl tālāk, atļaudama balsot ne tikai strādājošajiem, bet arī tiem, kas mācās, un tiem, kam vispār ir kāda piesaiste pie konkrētās pašvaldības. Bet šobrīd kopīga tendence citās Eiropas valstīs ir tāda, ka cenšas šos slogus pēc iespējas samazināt – teiksim, atļauj balsot pa pastu, pagarina iepriekš balsošanas laikus vai pat atļauj, atrodoties ārzemēs, balsot pašvaldības vēlēšanās. Ir, protams, arī oponējoši viedokļi par to, ka, ja tu tur strādā... Tad, pēc mūsu nodokļu sistēmas, sanāk, ka tu nemaksā nodokļus... Bet būsim tomēr reālisti! Cilvēks, kurš brauc tur uz darbu, tur ēd kafejnīcā vai ēdnīcā pusdienas; viņš varbūt īrē tur dzīvokli un, īrējot dzīvokli, kaut vai cenā iekļauto nekustamā īpašuma nodokli samaksā vai, ēdot kafejnīcā, palīdz samaksāt algu pavārei, kas savukārt no saviem nodokļiem maksā konkrētās pašvaldības budžetā naudu. Tas īsumā viss. Runājot ar kolēģiem, tika identificētas arī citas lietas, kas būtu uzlabojamas vēlēšanu likumdošanā. Tā kā šis likumprojekts tika atbalstīts nodošanai komisijām, mums tātad būs iespēja pieskarties arī šiem jautājumiem, izdiskutēt tos un panākt to, ka pēc iespējas plašāks personu loks piedalās pašvaldību vēlēšanās. Paldies jums vēlreiz par uzmanību. Laimīgu un panākumiem bagātu gadu! Paldies.".
- 2016_01_14_338-seq108 language "lv".
- 2016_01_14_338-seq108 speaker Vilnis_Kirsis-1980.
- 2016_01_14_338-seq108 translatedText "Hello, dear radio audience, first of all I wish you all a happy and good new year for all of you, I want to tell you about one initiative today, which is what I am promoting, and on the extension of electoral rights If we look at local electionsthe dynamics of activity, then seeing it down every year, will fall: in 2001, local voters participated in about 62 per cent of the electorate, while the latest â 2013 election rate of just 46 per cent of this evolution is manifestly downward, which is why it is downward, whythis is happening? There are many reasons for this at all in Europe at a moment of apathy as voter apathy, but there are things the legislature can do about it, and as a minimum to remove some of the obstacles to the electorateon Election Day to take part in the election If we look to the motherland, then polls are not for voters, but who does not go to vote, â suggests that the most common reason for people not participating in local elections is that they are simply pollinga day is not in his own right, outside his compartment, as their actual and declared residence varies And if we look at the concept of " occupancy " as such, see that the original principle that it is a point of contact between the Stateand the citizens have made this inflexibility in a crater, still with other things, such as waiting lists for kindergartens and school utility bills a lot of where calculated according to the number declared, or, for example, in the case of civil-car insurance. Attached to the declared residence, the E.I. if you are in the capital you have declared you have to pay more than, for example, Valpeace And there are even cases of someone renting a flat, its proprietor even prevents it from declaring, so he is their actual place of residenceit is not true to say, And what? There is the fact that these people have been lost to our democracy! There is also a very interesting feature that I find here in other European countries to find nowhere else: in Latvia, nowhere else can be seen in Latvia. A greater range of persons than voting in an election Proti may stand for someone who has been declared in a given municipality, someone who holds the property, or someone who works in a particular municipality, but the vote can only be declared by either the person or persons who arethere is a property between the electoral logic and the generally accepted practice, really nowhere else is it not the norm, as a bare minimum; this right is at least equal to what The lawmakers' elections can only stand from at the age of 21, but voting can already be out of reach from the age of 21. 18 years ago there is also a range of individuals penalized and cannot stand for vote, but whose vote can be balanced, namely to extend this right to a group of people to vote in local elections ,what we are going to do is to ensure that, at least if we look at the experience of other European countries, it will be possible to see that Poland, when we look at other European countries two years ago, we can see that it was the following amendments two years ago that Poland ,even further, allow not only the workers but also those who are working, and those who are in general to be referencing a particular council in other European countries in a common trend in other European countries, that seek these burdens afterthe scope for a cut of  say, allow voting by post, extend earlier voting times or even allow, in local elections, the vote of the local authorities, of course, as well as opposing views on the fact that if you don't work there Then out after our taxthe system meets that you don't pay tax But we'll be realistic yet! Man who goes out there for work, eats a cafe or canteen lunch; he's maybe rented there in a flat, while renting a flat, even in the price of an annotated estatethe tax pay gap, or the eating of a cafe, helps pay a pay pad, which in turn, from its taxes paid to individual local government money, It will, in short, carry all the things that should be able to be improved in electoral legislation (as this is the case )the bill was supported by the transfer of commissions, so we will therefore have the opportunity to touch on these issues, discuss them and make sure that as many people as possible participate in the municipal elections, Thank you once again for the attention they have made once again for a happy and successful year!".
- 2016_01_14_338-seq108 mentions Q822919.
- 2016_01_14_338-seq108 mentions Q211.
- 2016_01_14_338-seq108 mentions Q2660080.
- 2016_01_14_338-seq108 mentions Q4102950.
- 2016_01_14_338-seq108 mentions Q193089.
- 2016_01_14_338-seq108 mentions Q36.