Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2015_11_26_332-seq326> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2015_11_26_332-seq326 type Speech.
- 2015_11_26_332-seq326 number "326".
- 2015_11_26_332-seq326 date "2015-11-26".
- 2015_11_26_332-seq326 isPartOf 2015_11_26_332.
- 2015_11_26_332-seq326 spokenAs 41.
- 2015_11_26_332-seq326 spokenText "Cienītā priekšsēdētājas kundze! Godātie deputāti! Cienītās deputātes! Kopumā es aicinātu atbalstīt Nacionālās drošības koncepciju, jo visi nacionālajai drošībai būtiskie elementi tajā ir ietverti. Jautājums, protams, ir par to, kādā veidā, izstrādājot plānu, tiks salikti akcenti. Bet tas jau ir drošības iestāžu un Ministru kabineta jautājums, un es ļoti ceru, ka politiķi šajās debatēs iesaistīsies. Bet es pāris vārdos tomēr pateikšu par to, kā man pietrūkst šajā koncepcijā. Un pietrūkst man tā, ka koncepcijā nav runāts par godīgu un taisnīgu vēlēšanu nodrošināšanu. Negodīgas un netaisnīgas vēlēšanas ir nacionālās drošības apdraudējums. Ar to Latvija ir slimojusi pēdējās vēlēšanās (ne tikai pēdējās, bet ar to es domāju daudzas pēdējās vēlēšanas), un zināmā mērā varas un naudas ietekme uz vēlēšanu procesa iznākumu nav labvēlīga nacionālajai drošībai, demokrātijai un sabiedrībai kopumā. Tāpēc šādai sadaļai noteikti vajadzētu parādīties Nacionālās drošības koncepcijā. Otra lieta, kas attiecas jau uz pēcvēlēšanu procesu, ir saistīta ar valdīšanu. Un tas, kas man izpaliek šajā koncepcijā, ir varas resursu izmantošana politisko konkurentu apkarošanai. Arī šādai sadaļai tur vajadzētu būt, jo tas kārdinājums dažiem nenobriedušiem prātiem un politiķiem šad un tad ir pārāk liels. Visbeidzot šajā koncepcijā man pietrūkst norādes, ka korupcija ir apdraudējums sabiedrības drošībai, nacionālajai drošībai, sabiedrības vienotībai. Korupcija parādās tikai vienā sadaļā. Tā parādās sadaļā par ekonomiskās drošības apdraudējumiem, precīzāk sakot, par konkurences apdraudējumiem. Savukārt nav minēts tas, ko korupcija dara - faktiski šķeļ sabiedrību un raisa būtisku neuzticību daļā sabiedrības attiecībā pret varu. Kā piemēru varu jums minēt nesen kādas skolas apmeklējumu. Tur man kāda no 11.klases skolniecēm minēja piemēru. Viņiem jauns direktors, tikai gadu amatā. Vecais direktors, kuram ir bentlijs un liela māja, esot aizgājis, bet skolā viņiem ir pietrūcis tualetes papīra. Tā nav normāla situācija. (No zāles: “Bentlijs skolas direktoram?! Kurā skolā?”) Tā ir sabiedrību šķeļoša situācijā. Tāpēc korupcijai Nacionālās drošības koncepcijā būtu jāatrodas tomēr daudz būtiskākā vietā. Visbeidzot man šajā koncepcijas apspriešanā trūkst ministru klātbūtnes, premjerministres klātbūtnes šeit. Es saprotu, kolēģi man tagad aizrādīs, ka premjerministre atrodas Ķīnā un nevar ierasties, bet koncepciju, protams, varēja apspriest tajā laikā, kad premjerministre ir valstī. Ja nacionālā drošība ir viens no šīs valdības prioritārajiem virzieniem, tad šo koncepciju bija jāaizstāv nevis Evikai Siliņai, kas, protams, uzrakstīja burvīgu runu, bet gan valsts premjerministrei. Visbeidzot. Ko vajadzētu koncepcijā varbūt citādāk. Ļoti īsi. Tātad, runājot par robežu, koncepcijā ir teikts par zaļās robežas izveidi un materiāli tehnisko nodrošinājumu. Manā izpratnē, pie patreizējā apdraudējuma mums vajadzētu runāt nevis tikai par zaļo robežu, nevis tikai par robežu tehnisku novērošanu, bet arī par cietās robežas izbūvi. Otrkārt. Tur tiek runāts par sabiedrības vienotības apdraudējumu tikai no ārpuses. Bet sabiedrības vienotības apdraudējums nāk arī no iekšpuses, no mums, kolēģi, - no mūsu, politiķu, darbības, no tā, ka mēs bieži vien nespējam komunicēt par tādiem sabiedrībai būtiskiem jautājumiem kā, piemēram, bēgļu uzņemšana vai neuzņemšana, palīdzība vai nepalīdzēšana Grieķijai, un tā tālāk. Tā ka koncepcijā tomēr vajadzētu norādīt... Priekšsēdētājas kundze, es lūdzu vēl pusotru minūti!".
- 2015_11_26_332-seq326 language "lv".
- 2015_11_26_332-seq326 speaker Martins_Bondars.
- 2015_11_26_332-seq326 translatedText "Madam President, honourable Members, I would urge honourable Members, in general, to support the concept of National Security, because all of the essential elements of national security include, of course, the question of how, when drawing up the plan, it is already possible to put an emphasis on the question of Butthe issue of the institutions and of the Cabinet Office, and I very much hope that the politicians will engage in this debate, But I will say a few words about how I am missing in this concept And miss it so that the concept does not talk about fair and fair electionsensuring that unfair and unfair elections represent a national security threat This has been borne by the Member States in the last elections (not only last, but I mean many in the last few elections), and to some extent the impact of power and money on the outcome of the electoral process is not favourablenational security, democracy and society as a whole should, therefore, certainly appear, in the concept of National Security, that the second thing, which is already on the post-electoral process, is tied to rule, and the rule of power is that of the power of the political competitors in this concept. To combat this kind of chapter there should be, as it would be tempted to immature some of the minds of immature minds and politicians here and then there is too much to Finally in this concept that I lack the indications that corruption is a threat to public security, national security, public unity in the emergence of Corupization onlyin one section It appears in the section on threats to economic security, to be precise, the lack of competition in Savuthly does not mention what corruption is doing - actually divides the public and raises substantial distrust of the public in relation to power As an examplewhat school attendance Tur me was an example of an 11-year-old artist who gave birth to a new director, with only the year-old director, who has a bentum and a large house they had left, but at school they have ran out of toilet paper It is not a normal situation (Nomedication: " Bentoul school director?! In which school? ") It is therefore a trifier situation, therefore, corruption in the National Security concept should be at the centre of the presence of ministers, and I understand, colleagues, that I now have the presence of ministers. A prime minister is in China and cannot come, but the concept could, of course, be discussed at a time when the Prime Minister is in the country where national security is one of the priority axes of this government, which, of course, was defended not by Silas, which of course wrote a lovely speech ,but both the country's prime minister Finally Ko should be a concept perhaps different to the Very briefly, on the border, the concept has been told about the creation of a green border and the material technical security that we should be talking about, not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and not just on the green border, and notrather than just about border technical monitoring, but also about the construction of a hard border in the Second Town, there is talk of the danger of public unity from the outside of But the threat of unity of society comes from the inside of us, from our colleagues, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from ourselves, from our politicians, from ourselves, from our politicians, from ourselves ,the fact that we are often unable to communicate to the public on major issues such as the reception or reception, assistance or absence of refugees in Greece, and so on, should, however, indicate, Madam President, another one and a half minutes.".
- 2015_11_26_332-seq326 mentions Q211.
- 2015_11_26_332-seq326 mentions Q148.
- 2015_11_26_332-seq326 mentions Q41.