Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2015_11_03_326-seq73> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2015_11_03_326-seq73 type Speech.
- 2015_11_03_326-seq73 number "73".
- 2015_11_03_326-seq73 date "2015-11-03".
- 2015_11_03_326-seq73 isPartOf 2015_11_03_326.
- 2015_11_03_326-seq73 spokenAs 92.
- 2015_11_03_326-seq73 spokenText "Godātie kolēģi! Latvijā ļaudis ir tik toleranti un sāpes panesoši, ka vajag stipri nodarīt pāri, lai sāktu rīkoties. Tāpēc es vēlos paust savu viedokli par skolotāju atalgojuma jaunu modeli - reformu, kas ilgstoši un mokoši buksē, kontekstā ar valsts budžeta projektu. Sākotnēji, teorijā, modelis ir bijis samērā loģisks. Pedagogu atalgojums jaunajā modelī tiek rēķināts par 36 darba stundām nedēļā, tas ietver visus pedagogam mācību procesā veicamos darbus: vidēji 24 mācību stundas, to sagatavošana, darbu labošana, konsultācijas, darbs ar skolēnu vecākiem, aktivitātes skolas attīstības labā. Skolotāju atalgojums ir atkarīgs no skolēnu skaita klasē, un tas tiek noteikts robežās no 760 līdz 1000 eiro mēnesī par vienu amata vienību. Bet praksē šis atalgojuma variants nav izdevies. Ieviešot jaunu atalgojuma modeli tādā veidā, kāds tas izskatās šobrīd, ievērojamai daļai pedagogu alga samazināsies. Par to liecina Latvijas mācību iestāžu pieredze, kuras pagājušajā mācību gadā piedalījās pedagogu atalgojuma jaunā modeļa aprobācijā. Skolotājiem, kuri strādā nepilnu slodzi, jaunais modelis neko sliktu nesola, bet arī būtiska ieguvuma viņiem nav. Varbūt var nopelnīt par kādiem padsmit eiro vairāk - atkarībā no tā, kāda kuram ir slodze. Nosacīti ieguvēji būs gados jaunie pedagogi, kuri nesen sākuši strādāt skolā un kuriem ir maza slodze, jo jaunais modelis neparedz dalījumu pēc slodzes, arī stāžs netiek ņemts vērā. Taču ieguvēji viņi būs neilgu laiku. Kad stāžs jau būs lielāks, viņi nesaņems vairāk. Toties pārējie skolotāji lielajās mācību iestādēs ir zaudētāji. Tie pedagogi, kuri strādā ilgi un daudz, algas pielikumu neiegūs, pat zaudēs. Strādājot pie jaunā modeļa, izkristalizējas tas, cik daudz skolotājs dara ārpus obligātajām mācību stundām. Ir vecāku sapulces, ārpusstundu pasākumi, klases ekskursijas. Tāpat ir skolotāji, kas vada metodiskas apvienības, un viņi par šo darbu nesaņems neko. Tātad iznāk, ka zaudētāji ir tie, kas strādā godprātīgi un daudz, kas dod savu ieguldījumu skolas attīstībā. Turklāt izskatās, ka diskusiju gaitā pavisam ir aizmirsts par mācību pārzinēm un sākumskolas skolotājiem. Piemēram, ir zināms, ka sākumskolas skolotājiem objektīvu iemeslu dēļ slodze svārstās 14-18 stundu robežās. Rodas jautājums - kur tad mēs ņemsim 36 stundas nedēļā konkrētajam sākumskolas skolotājam? Skaidrs, ja skolotājs saņem zem vidējās algas valstī, izglītības sistēma slīd uz leju, bet esošajā situācijā skolotājiem vēl aizvien, joprojām, vispār nav ne jausmas, cik viņi pelnīs. Piemēram, tagad valdības noteikumos par vienu slodzi jeb 21 kontaktstundu ierakstītie 405 eiro (pirms nodokļu samaksas) iesācējam un 420 eiro skolotājam ar vismaz desmit gadu pieredzi - tas ir viens no zemākajiem atalgojumiem Eiropas Savienības valstu vidū. Taču patieso ainu šie skaitļi neatspoguļo. Ja jaunais skolotājs sāks strādāt mazā lauku skolā, mācīs tikai vienu priekšmetu ar mazu stundu skaitu, mēneša atalgojums būs stipri mazāks par oficiālo slodzes summu. Ja atradīs darbu lielā skolā pilsētā, tad alga var būtiski atšķirties. Vēl var paveikties ar pašvaldību. Tās, kuras vēlas un spēj, skolotājus pabalsta ar piemaksām vai veselības apdrošināšanas polisēm, un tas, protams, ir tikai apsveicami. Es ļoti labi apzinos, ka jaunā skolotāju algu modeļa mērķis ir sakārtot nozari, lai pedagogiem nebūtu pārslodzes un pārstrādes. Tikai problēma ir tajā apstāklī: lai Izglītības un zinātnes ministrija savu plānu realizētu, pedagogu atalgojuma jaunajam modelim 2016.gadā vajadzīgi papildu 9, 10, 11 miljoni eiro vai vairāk (neviens vairs precīzi nezina, skaitļi katru nedēļu svārstās), bet turpmākajos gados - vēl desmitiem miljonu eiro. Cik man ir zināms, Ministru kabineta vienošanās par šādām summām ilgtermiņā nav. Tātad, visticamāk, skolotāju lielākā daļa šī modeļa ieviešanas dēļ būs zaudētāji. Piemēram, tie skolotāji, kas strādā lielajās pilsētās un spēcīgās skolās, saņems mazāk, jo vairs nevarēs strādāt gandrīz divas likmes. Viņiem atalgojums varētu kristies par 100 līdz pat 300 eiro. Vēl vairāk - reformas dēļ par bezdarbniekiem varētu kļūt ne mazāk kā 15 procenti Latvijas pedagogu! Tas taču nonāk pretrunā ar reformas autoru sākotnējo pamatnostādni, ka reformas dēļ zaudētāju nebūs, būs tikai ieguvēji. Savukārt mazās reģionu skolas, kuru dēļ šīs pārmaiņas lielā mērā ir iecerētas, arī dabūs mazāk naudas, jo šajās skolās ir mazs skolēnu skaits. Dažās šajās mazajās reģionu skolās, piemēram, direktors strādātu ar likmi 0,5 vai pat 0,3. Un man tad rodas jautājums: kā var vadīt skolu, strādājot pusslodzi vai trešdaļu likmes? Protams, ir darbi, par kuriem atalgojums ir atkarīgs no bērnu skaita, bet ir arī administratīvie darbi, kur bērnu skaits neko nenosaka. Man nav nekādas pārliecības par naudu jaunajam pedagogu algu modelim, par to, kā ministrijai tiks piešķirts finansējums, kas būs nepieciešams jaunā pedagogu atalgojuma modeļa ieviešanai. Katrā ziņā finansējums jaunajam pedagogu algu modelim nākamā gada valsts budžetā nevar būt no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem. Tā ir ļoti riskanta pieeja. Vēlos uzsvērt, ka finansējumam pedagogu algām ir jābūt skaidram vairākiem turpmākajiem gadiem, un skolotājiem jau tagad jābūt skaidrībai šajā jomā, lai cilvēki zina, ar ko rēķināties. Bet no diskusijām gan valdībā, gan parlamentā nav saprotams, kur un kad valsts ņems naudu, lai ieviestu skolotāju atalgojuma jauno modeli ilgtermiņā. Cipari ir vislabākie argumenti, un tie rāda, ka jaunā pedagogu atalgojuma modeļa ieviešanai un pilnveidei ir jāpiešķir konkrēts finansējums gan nākamā gada budžetā, gan arī turpmākos gados, nevis jāatrunājas ar līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, jo izglītības nozare ir valsts prioritāte un darba samaksa nav un nevar būt neparedzētie izdevumi. Pateikšu godīgi: es pat necerēju, ka premjeres vadītā darba grupa varētu atrisināt šo problēmsituāciju. Šī darba grupa bijusi tikai formalitāte. Tā vispār ir sabiedrības maldināšana - veidot darba grupas, mudināt, turpināt darbu pie modeļa izstrādes, lai gan jau tagad ir skaidrs, ka laiks, kas atvēlēts modeļa uzlabošanai, ir ļoti ierobežots. Un rezultātā nekas arī netika atrisināts. Vēl aizvien nav skaidrības, kad šis modelis varētu būt pilnībā gatavs. Un kā šis modelis beigās izskatīties, nav skaidrs vairs nevienam, ministri ieskaitot. Tāpēc labi saprotu skolotājus, kuri sašutuši par pedagogu algu reformas gaitu, jo bez finansiāla seguma, proti, no nemateriāla “paldies” par darbu un no tukšiem solījumiem, iztikt nevar. Tāpēc man ir konstruktīvs priekšlikums modeļa uzlabošanai. Vispār atteikties no šī kurioza. Tas, protams, ir kuriozs, jo tajā ir daudz neskaidru jautājumu un tikpat neskaidru, pretrunīgu un nepabeigtu aprēķinu. Nevaru izslēgt arī to, ka šobrīd pašvaldībām jaunais modelis būs vēl smagāka nasta par līdzšinējo, jo nauda tiek nevis pielikta, bet pārdalīta. Tātad varam izdarīt secinājumus. Un tie ir šādi. Ja izejas nav, tad izeja ir tur, kur ieeja. Nav ko strādāt pie reformas, ja naudas nav. Aicinu ieviest modeli “nauda seko skolotājam” un atgriezties pie pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafika (kā to paredz Izglītības likums), kurš tika iesaldēts krīzes gados. Esmu pārliecināts, ka parlamentā ir nepieciešams nekavējoties vienoties par šādu pieeju un šādu grafiku. Šis solis ir nepieciešams, jo izglītība ir viena no valsts ekonomiskās izaugsmes prioritātēm un tieši pedagogu darbs nodrošina valstij veiksmīgu nākotni. Bet Latvijas pedagogu darba samaksa diemžēl ir viena no viszemākajām Eiropā. Šāda darba samaksa atpaliek no pārējiem rādītājiem un absolūti neatbilsts sagatavotības līmenim, zināšanām, prasmēm, kādas tiek pieprasītas no profesionāla pedagoga. Un tas liecina, ka valdība nepietiekami novērtē šo cilvēku darbu. Vidējā alga sabiedriskajā sektorā strādājošajiem un tautsaimniecībā kopumā pakāpeniski pieaug. Vēl jo vairāk - ar 2016.gada 1.janvāri minimālā alga valstī būs 370 eiro, līdz ar to starpība starp mazkvalificētu darbinieku un augsti kvalificētu darbinieku, nereti ar divām augstākajām izglītībām un maģistra grādu, būs tikai 50 eiro. Ja kāds uzskata, ka tas ir normāli, ja pedagogi brīvdienās un vasaras atvaļinājumu laikā meklē citu darbu, kur piepelnīties, lai varētu nomaksāt komunālos rēķinus, tad man paliek skumji. Uzskatu, ka tieši neziņa, neskaidrība, atšķirīga informācija un noklusēšana izglītības sistēmā ir cēlonis tam, kāpēc pedagogos briest neapmierinātība. Bez skaidriem noteikumiem un stabilitātes nevar strādāt. Gads jau sliecas uz beigām, bet vēl tiek tikai minēts: būs nauda reformai vai nebūs. Īstenībā ļoti nožēlojami ir ieguldīt tik daudz laika, naudas un enerģijas modeļa izstrādē un aprobācijā, lai galu galā nonāktu pie tā, ka liela daļa skolotāju paliek zaudētājos. Domāju, lai mazinātu spriedzi sabiedrībā, vajadzīgs kopējs izvērtējums un publiski pieejams dokuments, kurā viss cilvēkiem tiek izskaidrots. Un vajadzīgs darba samaksas paaugstināšanas grafiks - katru gadu valsts budžeta ietvaros pieliekam skolotājiem pie algas 10 procentus. Man gribētos cerēt, ka vairāku Saeimas deputātu tuvākais mērķis ir panākt, lai skolotāji justos labi, lai viņiem būtu stabilitātes izjūta, lai cilvēki būtu vairāk motivēti un vienmēr ar prieku nāktu uz darbu. Līdz ar to no pedagogu atalgojuma jaunā modeļa steidzami jāatsakās. Aicinu Saeimu izvērtēt manis piedāvāto risinājumu. Paldies par uzmanību. (Aplausi.)".
- 2015_11_03_326-seq73 language "lv".
- 2015_11_03_326-seq73 speaker Valerijs_Agesins-1972.
- 2015_11_03_326-seq73 translatedText "Dear colleague, in Latvia, people in Latvia are so tolerant and in pain-in-house that there is a need to go far beyond that, so I want to express my opinion on a new model of teacher pay - a reform that is long and agonising in the context of the government budgetthe projects Initial theory, the theory has been rather logical for teachers' earnings in the new model being counted for 36 working hours a week, it captures all educators in the training process: on average 24 hours of training, their training, work with pupils' parents ,activity in favour of school development for Teachers' remuneration depends on the number of pupils in the classroom and is fixed at a limit of EUR 760 to 1000 per month for a single office unit, But in practice this salary option has failed to encourage a new salary model in such a way aswhat this looks like at the moment, a sizable percentage of teachers' salaries will fall on this show's experience of training institutions, which during the last academic year of teachers' pay in under a fulltime frame of model are working part-time, the new model does nothing bad, but also substantial gain. They do not need to earn no more than a sevenal euro more - depending on who has a load of relative benefit to the young educators who have recently started work in school and have little workload, as the new model does not contain a breakdown by the new model. The load also does not take into account the benefit they will have for a short period of time when the story is higher, they will not receive more but other teachers in the big school are losing out to Tie educators who will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefit, even as the salary cap will not benefitby working on the new model, it will bode up to how many teachers are doing away with the minimum training hours of a parent meeting, after-the-hour measures, a class of excursions are also led by teachers who are going to get nothing for the losers, and they will not receive anything about So that the losers arethose who work in good faith and many who contribute to the school's development also seem to have forgotten in the course of the discussion about training for the teaching and primary school teachers, Af., it is known that primary primary teachers have, for objective reasons, a load range between 14-18 hours. The question arises - where then will we take 36 hours a week for a particular primary teacher? It's clear if a teacher gets underneath the average wage in the country, the education system is sliding downwards, but the current situation for teachers still still, at all times, no idea how they will earn itnow, for example, the Government's rules for a single workload, known as the 21 hours of the £405 (before tax pay), were introduced (before tax pay) to a young teacher with at least a decade of experience - one of the lowest salaries in the European Union countries: the real picture of the European Union. The figures do not reflect if the new teacher will start working in a small rural school, will teach only one object with a small number of hours, monthly pay will be far below the official peak amount Should find work at a major school in the city, then wages can vary significantly in Anotherit may be possible for the local authorities in Wal who want and are able to benefit from the benefits of bonuses or health insurance policies, and this is, of course, only to be welcomed that the new teacher wage model is aimed at sorting out the industry so educators do not have congestionand the Just Ness Problem is in it for the fact: in order for the Department of Education and Science to realise its plan, the new model of teachers' salaries in 2016 require an extra 9, 10, 11 million euros or more (no one knows exactly, the numbers each week fluctuates) and in the futureover the years - still tens of millions of euros, as far as I'm aware, the Cabinet agreement on such amounts in the long term is not So likely, because teachers' majority of this model will lose out to the losers, those who work in big cities and in strong schools ,it will get less, as it will no longer be possible to work on almost two rates of Wavion Pay that could fall by 100 to 300 euros Another - the reform meant the unemployed would become less than 15 per cent of the UK teacher! With the original guideline of the reform author that it will not be a win for the losers in the reform, it will only benefit the small regions of Savuthly in the schools which, because of these changes, are largely intended, will also have less money because of the small number of pupils in these schoolsin regional schools, for example, the Director will work with a rate of 0.5 or even 0.3 And I then ask the question: how can a school run by part-time or a third rate? Is, of course, works for which pay depends on the number of children, but alsoadministrative work where the number of children does not prefix nothing of any confidence in the money of the new model of teachers' salaries, about how the Department will receive funding that will require the introduction of the new model of teachers' salaries in Katra in terms of funding for the new teachers' wage model. The budget for the following year cannot be a contingency option, it is a highly risky approach, I would like to emphasise that funding for teachers' salaries needs to be clear for several years to come, and teachers must now be clear in this area so that people know about it. What count on Bet from the debate, both in government and in parliament, is incomprehensible, where and when the country will take money to introduce a new model of teacher pay in the long term is the best arguments, and they show the introduction of the new model of teacher salaries and perfecting themthere is a need for concrete funding both in the budget for the following year and in the years to come, not to give money to unforeseen events, as the education sector is a national priority and that the costs of pay are not and cannot be unforeseen. The taskforce led by the counter group could solve this problem. This working group has only been a formality - it is a red-box - to form working groups, encourage, continue to work on the model's development, although it is already clear that the time spentthe improvement of the model is very limited and as a result of this, nothing was also settled as Another Firth is not clear when this model could be fully prepared as this model finally looks, it is not clear to any more, ministers, including those ofoutraged by the progress of the teachers' payroll reform, with no financial coverage, namely the lack of intangible " thank you " for work and from empty promises, do not therefore make me a constructive proposal for improving the model of the universe, which is, of course, a beefing-up ,there are many vague issues and an equally vague, controversial and uncompleted calculation, nor cannot it be ruled out that, at this moment, the new model will have an even more heavy burden than it has been so far, because the money is not made but redisturiated by Tago can draw conclusions Andthese are the following if there is no exit, then the way out is where There is no work on reform if the money doesn't introduce a model " money followed by a teacher " and a return to the teachers' pay-raising schedule (as required by the Education Act) ,who was frozen in years of crisis, I am convinced that there is a need for Parliament to agree on such an approach immediately and the timetable is necessary because education is one of the priorities of the country's economic growth and that the work of educators is a success for the country. The future of Bet's teacher pay is, unfortunately, one of the lowest pay rates in Europe, which lags behind other indicators and totally fails to respond to the level of preparedness, knowledge, skills that are required from professional pedagoga And that the government underestimates the valuesthe increase in the work of these people in the Middle State in public sector workers and the economy as a whole is steadily increasing - with 1 January 2016 as the minimum wage in the country going to 370, with the gap between low-skilled workers and highly qualified workers ,often with two higher degrees and an MA, there will only be 50 euros if someone believes it is normal when educators holiday and during the summer holidays are looking for another job, where the utility bills can be paid so I stayit is sad to think that uncertainty, uncertainty, differences of information and the concealment of the education system is the cause of the looming frustration of educators in Bez that clear rules and stability can't work towards the end but are still only mentioned: there will be money for reform. Will it be very regrettable to invest so much time, money and energy in the design and examination of the model, so that a large proportion of teachers are left with implements in order to reduce tensions in society, require a common evaluation and publiclyavailable in a document in which all people are explained Un needed a pay promotion schedule - each year as part of the state budget, the teachers at a salary of 10 per cent would expect that the closest individual lawmakers are aiming to get teachers to feelit is good for them to have a sense of stability so that people are more motivated and always happy to come to work with it from the new model of teacher pay to give no urgent consideration to the solution I offer to thank you for your attention (applause)".
- 2015_11_03_326-seq73 mentions Q822919.
- 2015_11_03_326-seq73 mentions Q211.
- 2015_11_03_326-seq73 mentions Q957126.
- 2015_11_03_326-seq73 mentions Q193089.
- 2015_11_03_326-seq73 mentions Q458.
- 2015_11_03_326-seq73 mentions Q43048.