Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2015_04_23_295-seq325> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2015_04_23_295-seq325 type Speech.
- 2015_04_23_295-seq325 number "325".
- 2015_04_23_295-seq325 date "2015-04-23".
- 2015_04_23_295-seq325 isPartOf 2015_04_23_295.
- 2015_04_23_295-seq325 spokenAs 57.
- 2015_04_23_295-seq325 spokenText "Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze! Cienījamās deputātes un godātie deputāti! Es esmu pieteicies runāt kā ministrs, bet, lūdzu, nebaidieties, mana runa nebūs gara. Es izmēģināju savu uzstāšanos, tā nedaudz pārsniedz piecas minūtes. Es negribēju nepateikt... (Starpsauciens no zāles.)… jā, visu savu sakāmo, jo sakāmais tiešām, kolēģi, ir ļoti svarīgs. Cienījamie kolēģi! Es ar lielu gandarījumu raugos uz pieteikto likumprojektu situācijā, kad daudzām nozarēm katastrofāli trūkst līdzekļu. Šis ir vēsturisks moments: pēc vairāku gadu pārtraukuma - kopš 2009.gada - garās diskusijās esam beidzot vienojušies par nepieciešamību atkal celt akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem. Akcīzes nodoklim ir nozīmīga loma valsts budžeta pildīšanā. Turklāt mums jau ir padomā, kā papildus iegūto naudu novirzīt patiešām mērķtiecīgi. Koalīcijas padome ir atbalstījusi lēmumu palielināt to bērnu īpatsvaru, kuri saņem brīvpusdienas. Kopējo akcīzes nodokļa ieņēmumu struktūrā 2014.gadā akcīzes nodokļa ieņēmumi no alkoholiskajiem dzērieniem sastādīja 19 procentus, absolūtajos skaitļos tie bija 148 miljoni eiro. Nedaudz vairāk - 22 procenti - bija to ieņēmumu, kuri tika iekasēti no tabakas akcīzes, un kopumā tie sastādīja vismaz 350 miljonus eiro. Naudu iekasēt patīk visiem, bet veselības aprūpes nozare vienmēr tiek atstāta pabērna lomā. 2015.gadā mums ir atvēlēts 751 miljons eiro, un tas procentos no iekšzemes kopprodukta ir divreiz mazāk nekā Eiropas Savienībā vidēji. Kamēr mēs berzējam rokas par katru eiro, kas budžetā iekrīt no alkohola vai tabakas akcīzes, divtik vai pat vairāk mēs zaudējam. Kāpēc? Tāpēc, ka Latvijā katrs piektais priekšlaicīgi mirušais ir miris alkohola pārmērīgas lietošanas dēļ. Katrs ceturtais nespēj pienācīgi pildīt savus darba pienākumus, jo dzer. Katra otrā pašnāvība notiek alkohola reibumā. Eiropas Savienībā katrs astotais bērns dzīvo ģimenē, kurā pārmērīgi tiek lietots alkohols. Tā vietā, lai viņš kļūtu par pilnvērtīgu sabiedrības locekli, kas vairotu valsts produktivitāti, viņš būs valsts budžetam slogs. Un tieši tāpēc man nav skaidra motivācija šādam solim - kādai no alkoholisko dzērienu kategorijām samazināt akcīzi. Runa ir par raudzētiem dzērieniem ar absolūtā spirta saturu līdz sešiem tilpumprocentiem. Šajos grozījumos paredzēts tiem piemērot samazinātu nodokļa likmi, samazinot to uz pusi - par 50 procentiem no standartlikmes. Tie ir sidri un, iespējams, vēl kādi citi dzērieni, kuri tik ļoti garšo jaunatnei. Un tie ir tieši tie dzērieni, ar kuriem uz alkoholisma ceļa nostājas pārsvarā jaunas meitenes un puiši. Un tas nekādā gadījumā nav pieļaujams. Nav pamatojuma... nav pamata samazināt akcīzes nodokli nevienam no alkohola veidiem. Pirmkārt, šajā pašā namā 4.martā Parādnieka kungs noorganizēja lielisku konferenci, kurā mēs dzirdējām pasaules līmeņa ekspertu prezentāciju jautājumā par dzeršanas paradumiem, tajā skaitā arī Latvijā, kas ir vienkārši biedējoši. Dzirdējām arī to, ka akcīzes nodoklis ir efektīvākais instruments... akcīzes nodokļa celšana... alkohola kaitējuma mazināšanai Latvijā. Otrkārt, 2012.gadā valdība pieņēma rīcības plānu alkohola kaitējuma mazināšanai, nosakot, ka, pārskatot akcīzes nodokli, jāsamēro fiskālās un sabiedrības veselības intereses, kas anotācijā pat neparādās. Treškārt, veselīgs dzīvesveids, tajā skaitā alkohola politika, ir viens no Latvijas prezidentūras centrālajiem jautājumiem. Tātad mēs esam paraugs arī citām valstīm, bet tikai vārdos. Ceturtkārt, visos jumta dokumentos veselība, vesels un darbaspējīgs cilvēks ir noteikts par prioritāti. Un visbeidzot. Šāds akcīzes nodokļa samazinājums absolūti negatīvi ietekmēs budžetu, jo palielinās izdevumus jau tā nabadzībā slīgstošajā veselības aprūpes sistēmā. Kā šādā situācijā var tikt virzīts uz priekšu šāds priekšlikums? Kur ir sabiedrības veselības intereses? Neko vairāk par īstermiņa domāšanu es šeit nesaredzu. Igaunijai stājoties Eiropas Savienībā, kaimiņvalsts Somija samazināja akcīzes nodokli alkoholam par 33 procentiem. Patēriņš uz vienu iedzīvotāju pieauga par 12 procentiem. Pieauga izmaksas veselības aprūpes sistēmā. Akcīzes ieņēmumi kritās par trešdaļu. No 2008.gada līdz 2009.gadam Somija cēla akcīzes nodokli trīs reizes - katru reizi par 10 procentiem. Bet kas notika? Nodokļa ieņēmumi pieauga par trešdaļu, bet kopējais alkohola patēriņš kritās tikai par 3 procentiem, un zaudētos cilvēkus, kas bija sākuši dzert, vairs atgriezt nespēja. Šeit iezīmējas milzīgā alkohola atkarība, turklāt industrija ar dažādiem instrumentiem notur šos patērētājus pie sevis, līdz viņi vairs nespēj no alkohola lietošanas atteikties. Un tas mirklis, kad šāds cilvēks no nodokļu maksātāja kļūst par valsts maka iztukšotāju, ir ļoti īss. Latvijā katram desmitajam ir alkohola atkarības risks, un lēts alkohols to tikai pastiprinās. Narkologi saka, ka smēķēšanu var atmest un cilvēks ir brīvs no šīs atkarības. Savukārt tie, kuri ir pārstājuši dzert, ir nevis atmetuši dzeršanu, bet atrodas ilgstošā remisijā un var atsākt to jebkurā brīdī. Tāpēc svarīgi ir neveicināt jaunatnes nonākšanu alkoholisma muklājā. 70-80 procenti no veselības aprūpes budžeta tiek tērēti neinfekciju slimību ārstēšanai, un, ja mēs pildītu paši savos jumta dokumentos uzstādītos mērķus un uzdevumus, aizstāvot visas sabiedrības intereses, tad mēs šīs izmaksas varētu samazināt. Tāpēc visās turpmākajās diskusijās Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā šis likumprojekts ir jāvirza uz priekšu, bet visās citās diskusijās gan komisijās, gan šeit, Saeimā, es aicinu jūs, kolēģi, būt atbildīgiem par saviem lēmumiem, skaidri apzinoties, ka, pirmkārt, nevajadzētu atkārtot Somijā pieļauto kļūdu, un tas nozīmē, ka nevienam no alkohola veidiem nedrīkst pazemināt akcīzi. Otrkārt, lemjot par akcīzes nodokļa likmēm, aicinu ņemt vērā sabiedrības veselības intereses. Un treškārt. Ar nodzērušos un slimu tautu mēs Latvijas nacionālajā attīstības plānā postulēto ekonomisko izrāvienu nekad nesasniegsim. 22.aprīlī BNS ziņās ir atrodama sekojoša informācija: “Krievijā ir samazinājies alkohola patēriņš, trešdien paziņoja Veselības ministrija savā 2014.gada pārskatā.” Latvijai vēl šāda pārskata nav. “Sistemātiska pieeja alkohola lietošanas mērogu samazināšanai ir izraisījusi alkohola produkcijas patēriņa uz vienu iedzīvotāju, pārrēķinot uz absolūto alkoholu, rādītāju samazināšanos”, teikts šajā pārskatā. “Vidējais alkohola patēriņš uz vienu iedzīvotāju Krievijā 2008.gadā bija 16,2 litri, 2013.gadā - jau 11,87 litri, 2014.gadā - 11,78”, informēja Krievijas Veselības ministrija. Un ieklausieties, kolēģi, - narkoloģiskajās iestādēs reģistrēto pacientu skaits pirmo reizi pēdējos četros gados ir samazinājies no 381 tūkstoša 393 cilvēkiem 2009.gadā līdz 293 tūkstošiem 122 cilvēkiem 2013.gadā. Tātad sākotnējās saslimstības ar narkoloģiskām kaitēm rādītājs Krievijā ir samazinājies par 23 procentiem - par gandrīz 100 tūkstošiem iedzīvotāju. Cienījamie kolēģi, ņemsim šajā jomā piemēru no mūsu lielās kaimiņvalsts Krievijas un pieiesim alkohola, alkoholisma, pārmērīgas dzeršanas apkarošanai sistemātiski! Kā jūs zināt, Krievijā alkohola reklāma televīzijā ir aizliegta. Viņi pieiet sistemātiski šai lietai. Pasaules Veselības organizācija norāda, ka vienlaicīga sistemātiska pieeja - tikai vienlaicīga vairāku pasākumu realizācija! - dod vēlamo rezultātu. Un šie efektīvākie pasākumi ir akcīzes nodokļa celšana, mārketinga jeb reklāmas ierobežošana, alkohola pieejamības mazināšana (ir runa par laiku un alkohola pārdošanas vietām), pastiprināta atbildība par braukšanu dzērumā un - piektais - izglītības pasākumi. Taču tie visi jāpielieto vienlaikus. Tikai vienlaikus šie pasākumi jāveic, lai i egūtu rezultātu! Kolēģi, nesamazināsim akcīzes nodokļa likmi nevienam no alkohola veidiem! Es aicinu pieiet šai lietai ļoti, ļoti atbildīgi. Mēs Latvijā patlaban tikai strīdamies par to, un netiek mums uz priekšu virzīti Ministru kabinetā dokumenti, kā ierobežot reklāmu alkoholam, jo mēs ļoti ņemam vērā - pārāk daudz, manuprāt, ņemam vērā! - alkohola ražotāju intereses, aizbildinoties ar to, ka mūsu, vietējie, alkohola ražotāji varētu kādā no segmentiem zaudēt ārvalstu ražotājiem. Kolēģi, lūdzu, atbildīgi pieiesim šai lietai un akcīzi alkoholam tikai celsim uz augšu! Sirsnīgs jums paldies par uzmanību. Paldies.".
- 2015_04_23_295-seq325 language "lv".
- 2015_04_23_295-seq325 speaker Guntis_Belevics.
- 2015_04_23_295-seq325 translatedText "Honourable Members, honourable Members, honourable Members, I have applied to speak as a Minister, but please do not be scared, my speech will not be a long way, I tried my speech, just over five minutes, I did not want to say no (interjection from the floor)... I did not want to say no (interjection from the floor) ...yes, all my piece, as I have said really, colleagues, a very important colleague, I am very happy to apply a bill in a situation where many sectors are suffering a catastrophic lack of resources This is an historic moment: after years of disruption - since 2009 :- the long discussions have finally agreed on the need to re-raise excise duty on alcoholic beverages, which we already have in mind as additional money has been made to target a truly targeted approach by the Coalition. The proportion of children who receive a free lunch in the Joint excise Tax revenue structure in 2014 included 19 per cent of alcoholic beverages, of which EUR 148 million was slightly more - 22 per cent - of the revenue that was generatedcashed out of tobacco excise, and in total, they drew at least €350 million in money to be collected like all, but the health-care industry is always left to the role of pamp in 2015, we have a period of €751 million, as a percentage of gross domestic productthere are twice as many on average in the European Union that we are going to bite our hands for every euro falling into the budget from alcohol or excise, twice as much as we are losing to Why? Because of the excessive use, Katian's fourth failing to perform its duties properly, as Each second suicide takes place in the European Union, one in eight lives in a family where alcohol is consumed in excess of alcohol, so that he becomes a fully fledged member of societyfor a member who would bolster the country's productivity, he will be a burden on the state's budget and this is why I have no clear motivation for this step - a reduction in the amount of alcoholic drinks Runa has on fermented drinks with an absolute alcohol content of up to six cents per centthese amendments are intended to apply them to a reduced rate of tax, by reducing it to half, by 50 per cent of the standard stakes that Tie has to cidge and possibly other beverages that are so extreme for young people, And they are the ones with exactly the same beverages, withfor those who are mostly young girls and boys and boys And this is by no means admissible, there is no justification for cutting excise duty on any one of the alcohol types first established in the same House on 4 March Mr debtor has organised a finea conference in which we heard the presentation of a world-class expert on drinking habits, including the UK, which is simply frightening also that excise duty is the most effective instrument for reducing alcohol-related harmsecond, in 2012, the government adopted an action plan to reduce alcohol-related harm, stating that a review of the fiscal and public health interests of fiscal and public health, which does not even appear in the third pillar, is one of the central priorities of the Latvian Presidency. Questions like So we are also a model for other countries, but only in words, the health, the health, the whole and the work of the umbrella are prioritized by the health, the healthy and the work of the individual, and this will have an absolutely negative impact on the budget as the costs of the budget are going to be absolutely negative, as the costs are already going to be affected by the increase in expenditure already in place. In the form of poverty spiels in the health care system - As is the case in such a situation, what is the proposal? Where there is a public health interest? I do not see anything more than short-term thinking on Estonia's entry into the European Union, the neighbouring country of Finland reduced excise duty on alcohol on alcohola 33 per cent consumer spending increase of 12 per cent rose 12 per cent in the cost of healthcare system Akcisse Revenue fell by a third No 2008 to 2009 Finland raised excise duty three times - each time by 10 per cent Butwhat happened in tax revenue increased by a third, but total alcohol consumption fell by only 3 per cent, and the loss of people who had started drinking, no longer getting the failure to return Here's alcohol dependency, and industry with the various instruments holding these consumers togetherto trail until they are no longer able to drop out of the alcohol use And this moment when such a person from the taxpayer becomes a public purse draver, there is a very short risk of alcohol dependency, and a cheap alcohol dependency on it onlyNarkologi says that smoking may give up and a free person is free of this addiction to those who have stopped drinking, have instead abandoned drinking but are in the midst of a prolonged remission and can resume it at any time, it is therefore important not to promote youthfrom 70-80 per cent of alcoholism into the health care budget is spent on the treatment of non-infectious diseases, and if we were to fulfil the objectives and tasks of our own umbrella in defending all public interests, then we could reduce these costs in all futurein the discussions in the Saeima Budget and Financial (Taxation) Committee this bill must be pushed forward, but in all other discussions in both commissions and here in the Commons, I urge you, colleagues, to be responsible for their decisions, clearly aware that, in the first instance, there should be no repeat of Finland's failure. Error, which means that none of the alcohol-related accuses must be lowered when deciding on excise duty rates, call for public health interests to be taken into account in the third and sick and sick people of Latvia in the post-national development of the Latvian National Development Plan. Never to achieve 22 April BNS news is to be found in the following background: " in Russia alcohol consumption has decreased, " the Health Ministry said on Wednesday in its 2014 review, " A further such review does not mean a systematic approach to reducing alcohol consumption has led to a decrease in alcohol productionreducing per capita consumption to absolute alcohol levels, according to this review, " Average per capita alcohol consumption in Russia in 2008 was 16.2 litres, back to 11.87 litres in 2014, " the Russian Health Ministry saidand listen, colleagues, the number of patients registered for the first time in four years has fallen from 381 thousands of 393 people in 2009 to 293 thousands of 122 people in 2013, So-initial incidence of narcological disorders in Russia isa drop of 23 per cent - on nearly 100 of thousands of residents of the EU, we will take an example from our large neighbour Russia and to go down on alcohol, alcoholism, binge drinking systematically! - as you know, in Russia alcohol advertising on television is banned on TVturning systematically to this case, the World Health Organisation points out that a systematic approach at the same time to the simultaneous implementation of a number of measures! - the desired result is that of raising excise duty, marketing or advertising, reducing alcohol access (means of reducing alcohol availability). On time and alcohol sales points, increased responsibility for drink-driving and - fifth - education measures for all of them to be used at the same time Only these measures must be taken to bring the results to i egain! Types, I call on you to approach this very very, very responsibly in Latvia at the moment, and it is not up to us to go ahead with the texts of the Cabinet, how we are going to restrict advertising to alcohol, because we take very much into account - too much in my opinion -take note! - the interests of alcohol producers, under the pretext that our, indigenous, alcohol producers are able to lose out of the segments of foreign producers to the College, please let us move on to this cause, and the accelerator for alcohol is just going to rise upwards, you will thank you for your attention to you".
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q822919.
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q211.
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q191.
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q193089.
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q458.
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q33.
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q159.
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q8436.
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q957137.
- 2015_04_23_295-seq325 mentions Q7817.