Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_12_18_279-seq6> ?p ?o. }
Showing items 1 to 41 of
41
with 100 items per page.
- 2014_12_18_279-seq6 type Speech.
- 2014_12_18_279-seq6 number "6".
- 2014_12_18_279-seq6 date "2014-12-18".
- 2014_12_18_279-seq6 isPartOf 2014_12_18_279.
- 2014_12_18_279-seq6 spokenAs 101.
- 2014_12_18_279-seq6 spokenText "Labrīt, cienītās kolēģes! Labrīt, godātie kolēģi! Man jārunā par likumprojektu, kuram nav iesniegta anotācija un par kuru neviens vēl nav runājis “par”. Tā ka es esmu... (Debatēt piesakās dep. R.Balodis.) Paldies, Baloža kungs! Pēc tam jūs varēsiet atspēkot manus pretargumentus, bet tie nebūs pretargumenti. Tie būs argumenti, kādēļ šis konkrētais likumprojekts nebūtu nododams komisijām un kādēļ tik nozīmīgu jautājumu kā Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtības maiņa... Es tomēr sagaidu, ka mēs to diskutēsim kvalitatīvākā un jau apspriesta likumprojekta formā. Eiropas valstīs ir ļoti dažāda Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtība. Virknē Eiropas valstu ir tautas vēlēts prezidents. Tā ir Austrijā, Bulgārijā, Horvātijā, Čehijā, Somijā, Polijā, Slovākijā, Slovēnijā, Francijā, Portugālē, Rumānijā, Kiprā un Lietuvā. Parlaments prezidentu vēlē Ungārijā, Grieķijā, Īrijā, Itālijā, Maltā un Latvijā. Daļēji ar parlamenta iesaisti ievēlēšanas kārtība ir Vācijā, kur Bundestāga locekļi kopā ar federālo zemju pārstāvjiem vēlē prezidentu. Arī Igaunijā ir šāda kārtība, kur kopā ar pašvaldību vadītājiem lemj par šo kārtību. Vēl sarežģītāka kārtība ir Šveicē, kur valsts galvas funkciju parlaments ik gadu no jauna uztic vienam no federālās valdības locekļiem, ievēlot viņu par federālo prezidentu uz vienu gadu. Eiropā ir arī konstitucionālās monarhijas: Zviedrija, Dānija, Nīderlande, Beļģija, Spānija, Apvienotā Karaliste un Luksemburga. Ļoti raiba esam mēs, Eiropas saime, un Latvija ar ļoti parlamentārām tradīcijām no Satversmes spēkā stāšanās brīža ir stabili Valsts prezidentu ievēlējusi parlamentārā kārtībā. Jā, mēs varam mainīt šo pastāvošo kārtību! Jā, sabiedrībā ir dažādas vēsmas par to, kā Valsts prezidentam vajadzētu dažādās sabiedriskās un valstiskās nedienās rīkoties, un viņam būtu stiprāks mandāts, ja viņu ievēlētu tieši tauta. Taču es tiešām sagaidu, ka analīze balstīsies uz pētījumiem. Es esmu līdzi paņēmusi Valsts prezidenta Konstitucionālo tiesību komisijas apkopoto viedokļu krājumu, kurā ir ļoti pamatots pētījums tieši par Valsts prezidenta funkcijām parlamentārā valstī. Augsti atzīti valststiesību eksperti ir pētījuši, ka neba jau Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtība un viņa sākotnējā mandāta saņemšanas kārtība ir tas, kas nosaka, kādas ir pilnvaras Valsts prezidentam. Un Latvijā tik tiešām mēs esam nonākuši situācijā, kad mums būtu jādomā, vai šī arbitra loma, kas ir uzticēta parlamentāras valsts prezidentam, nebūtu jāpapildina - varbūt kreatīvās funkcijas ietvaros -, ka Valsts prezidents varētu vairāk iesaistīties augstu amatpersonu kandidatūru ierosināšanā, lai nebūtu tā, ka politiskās partijas vai frakcijas ir tās, kuras Saeimā izvirza Saeimas apstiprināmos kandidātus. Ļoti labi jautājumi, par kuriem debatēt! Bet, kā jau es minēju, šim likumprojektam nav anotācijas, un tas ir ļoti lakonisks - runā tikai un vienīgi par ievēlēšanas maiņu. Godātie kolēģi! Līdz ar to es uzskatu, ka par Valsts prezidenta ievēlēšanu mēs vēl šī sasaukuma Saeimā debatēsim ļoti daudz. Manas frakcijas, frakcijas VIENOTĪBA, uzskats ir šāds. Mēs ceram, ka šajā Saeimā mums pievienosies domubiedri arī no jaunajām frakcijām, kas šodien nāk ar šo iniciatīvu - runāt par atklātu Valsts prezidenta ievēlēšanu, turpretī Satversmē ir nostiprināta parlamenta loma Valsts prezidenta ievēlēšanā. Tādējādi tiešām pēc sesijas pārtraukuma darāmā darba ļoti daudz, jo Valsts prezidenta lomas skatīšana un Valsts prezidenta ievēlēšana mums jau ir ielikta šūpulī - proti, nākamajā sesijā... ne nākamajā, bet vasaras sesijā tik tiešām par šo jautājumu būs jālemj. Bet nu vēl pavisam mazas tādas atklāsmes, ko Valsts prezidenta Konstitucionālo tiesību komisija ir izteikusi. Savās 50 sekundēs vēl jums teikšu to, ka šī diskusija par Valsts prezidenta kā parlamentāras valsts arbitra lomas izpildītāja pilnvaru paplašināšanu nav jāsaista ar Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtības maiņu. Tie ir atsevišķi jautājumi, kolēģi, un mēs par to varam debatēt. Šodien darba kārtībā mums ir vēl cits likumprojekts, tā ka debates vēl noteikti būs. Bet es aicinu, kolēģi, šo likumprojektu noraidīt, jo tur vēl ir arī maza problēma ar juridisko tehniku, un iesniedzēji to zina. Lai grozītu Valsts prezidenta pilnvaru apjomu un lai termiņu samazinātu uz pieciem gadiem, ir jāgroza arī Satversmes 39.pants. Tas šajā likumprojektā nav piedāvāts, un komisija to no jauna atvērt nevarēs. Kolēģi, es aicinu noraidīt šo likumprojektu.".
- 2014_12_18_279-seq6 language "lv".
- 2014_12_18_279-seq6 speaker Inese_Libina-Egnere-1977.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q822919.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q211.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q37.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q191.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q193089.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q40.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q33.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q16350717.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q35.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q229.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q142.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q31.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q224.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q55.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q32.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q183.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q36.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q38.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q28.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q218.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q219.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q34.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q145.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q22890.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q41.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q39.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q215.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q214.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q213.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q29.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q45.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q233.
- 2014_12_18_279-seq6 mentions Q154797.