Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_12_11_276-seq254> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2014_12_11_276-seq254 type Speech.
- 2014_12_11_276-seq254 number "254".
- 2014_12_11_276-seq254 date "2014-12-11".
- 2014_12_11_276-seq254 isPartOf 2014_12_11_276.
- 2014_12_11_276-seq254 spokenAs 62.
- 2014_12_11_276-seq254 spokenText "Godājamie kolēģi! Spriežot pēc 2015.gada budžeta izskatīšanas grafika, pirmā jeb likumdevēja vara Latvijā ir nevis Saeima, bet gan valdība. Ja tas ir tā, tad ir noticis kluss valsts apvērsums. Labākajā gadījumā 2015.gada valsts budžeta izskatīšanas grafiks ir nepieņemams un nerada pārliecību, ka Latvijā ir nodrošināta izpildvaras un likumdošanas varas nodalīšana. Likumdošanas tiesības nav tikai balsojums par izpildvaras atnesto - ādas portfelī atnesto - likumprojektu, bet gan analizētu un rūpīgi pārdomātu lēmumu pieņemšana. Piedāvātā likumprojekta izskatīšanas grafiks ir tāds, ka Saeimas deputātiem nav iespējams pat fiziski izlasīt - kur nu vēl izanalizēt! - valsts budžeta projektu, tajā ietvertos priekšlikumus un vēl 18 pavadošos likumprojektus, starp kuriem viens ir pilnīgi jauns likumprojekts. Valsts budžets nav tehnisks dokuments, neko neizsakošu skaitļu rinda, lai gan izpildvara acīm redzami vēlas, lai mēs uz to tā skatītos. Patiesībā tā ir iespēja vienu reizi gadā izvērtēt valstī visās politikās paveikto, sasniegto un diskusiju rezultātā panākt vienošanos par sasniedzamiem rezultātiem nākamajā gadā. Valsts budžets nosaka valsts attīstību - izaugsmes vai patēriņa budžets, budžets ar ieguldījumu nākotnei vai šodienai? Šie ir jautājumi, uz kuriem ir jāatbild ne tikai deputātiem, bet arī sabiedrībai. Saeimas deputātiem būtu jādod pasūtījums izpildvarai, kādi mērķi nākamajā gadā ir jāsasniedz, lai īstenotu valsts ilgtermiņa stratēģiju, un kādi resursi tam ir nepieciešami. Par katru budžeta pozīciju mums, cienījamie kolēģi, jābūt skaidrai izpratnei! Tieši mēs, nevis izpildvara atbildēsim savu vēlētāju priekšā par šī likuma kvalitāti. Mums ir jāspēj sabiedrībai izskaidrot, kādus pakalpojumus nodokļu maksātājs no valsts saņems, kāda būs izglītības un veselības kvalitāte, nevis tikai tas, par cik pieaugs vienas vai otras nozares budžets. Tieši tāpēc ir jābūt diskusijām, pārliecībai par izstrādātā budžeta kvalitāti... diskusijām ar nevalstiskā sektora un nozaru asociāciju pārstāvjiem. To, ka trūkst dialoga par šo budžetu, mēs jau redzējām arī no rīta, nākot uz Saeimas sēdi. Atklāts skaidrojums par valsts budžeta līdzekļu izmantošanu un sasniedzamajiem mērķiem dotu tūlītēju 2015.gada valsts budžeta ietaupījumu, jo Finanšu ministrijai nebūtu jātērē prioritāram pasākumam 175 tūkstoši eiro, lai skaidrotu nodokļu maksāšanas nepieciešamību un informētu, kādiem mērķiem tiek novirzīti samaksātie nodokļi. Ir jābūt ieviestam principam par budžeta līdzekļu izmantošanu saistībā ar atbildību par sasniegto rezultātu. Par to, ka arī 2014.gadā nebija pietiekoši izvērtēti ministriju iesniegtie pieprasījumi, liecina milzīgais apropriāciju pārdales skaits, turklāt līdzekļus pārdalot pat no jaunām politikas iniciatīvām un tādējādi ietekmējot Nacionālajā attīstības plānā izvirzīto stratēģisko mērķu sasniegšanu. Kas atbild par šādu nekvalitatīvu plānošanu? Diemžēl neviens! Valdība Saeimas deputātiem paziņo, ka 2015.gada budžets Saeimā esot jāpieņem nedēļas laikā, lai mēs labi izskatītos Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē laikā. Mums ir svarīgi, ko par mums padomās citi, bet tikpat svarīgi mums ir būt godīgiem un atbildīgiem, pildot savus pienākumus. Tāpēc aicinu ikvienu godprātīgi atbildēt sev pašam, vai jums ir pietiekoša informācija, lai izskaidrotu budžetā ietvertos skaitļus, kam ir vai nav iedots finansējums, un kāda būs šo lēmumu ietekme ilgtermiņā, piemēram, neīstenojot atsevišķas veselības nozares vai Valsts probācijas dienesta aktivitātes, bet piešķirot līdzekļus 235 tūkstošu eiro apmērā darba drošības prasību nodrošināšanai Finanšu ministrijā, kas paredz pilnveidot ventilācijas sistēmu. Es ceru, ka ikvienam pozīcijas deputātam, kurš balsos “par” šādu budžeta izskatīšanas un priekšlikumu iesniegšanas laika grafiku, ir zināms, kādi pasākumi tiks īstenoti un kādi mērķi sasniegti. Ja mēs, deputāti, nevaram atbildēt uz šiem jautājumiem, tad ir jābūt godīgiem un jāatzīst, ka šī ir formāla budžeta apstiprināšanas procedūra, un Ministru kabinetam un ierēdņiem ir jāuzņemas pilna atbildība par piešķirtajiem līdzekļiem sabiedrības, pedagogu, zinātnieku, skolēnu, pensionāru un ģimeņu priekšā. Ja nav iespēju uzdot jautājumu, nav arī atbilžu. Tātad bezatbildība var turpināties! Saeimas priekšsēdētāja, vakar saņemot budžetu, teica, ka viņa cer, ka Saeimas deputāti pret to izturēsies ar lielu atbildību. Es aicinu ikvienu deputātu tiešām rīkoties atbildīgi un noteikt saprātīgu budžeta izskatīšanas laika grafiku. Pateicos. (NSL frakcijas aplausi.)".
- 2014_12_11_276-seq254 language "lv".
- 2014_12_11_276-seq254 speaker Inguna_Sudraba.
- 2014_12_11_276-seq254 mentions Q822919.
- 2014_12_11_276-seq254 mentions Q211.
- 2014_12_11_276-seq254 mentions Q4294791.
- 2014_12_11_276-seq254 mentions Q193089.
- 2014_12_11_276-seq254 mentions Q458.
- 2014_12_11_276-seq254 mentions Q8896.
- 2014_12_11_276-seq254 mentions Q18628521.