Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_12_11_276-seq243> ?p ?o. }
Showing items 1 to 26 of
26
with 100 items per page.
- 2014_12_11_276-seq243 type Speech.
- 2014_12_11_276-seq243 number "243".
- 2014_12_11_276-seq243 date "2014-12-11".
- 2014_12_11_276-seq243 isPartOf 2014_12_11_276.
- 2014_12_11_276-seq243 spokenAs 49.
- 2014_12_11_276-seq243 spokenText "Augsti godātā Saeimas priekšsēdētājas kundze! Augsti godātā Ministru prezidentes kundze! Godātie kolēģi deputāti! Godātie kolēģi ministri! 2015.gada budžets ir Latvijas sociālās un nacionālās drošības budžets, kas nodrošinās sociālās un ienākumu nevienlīdzības mazināšanu, lai ikvienam, bet jo īpaši sabiedrības daļai ar zemākiem ienākumiem un ģimenēm ar bērniem būtu iespēja strādāt cienīgu darbu, gūt dzīvei nepieciešamos ienākumus un iegūt labāku izglītību, pieeju veselības aprūpei un sociālajiem pakalpojumiem. Nākamā gada valsts budžeta likumprojektu Ministru kabinets ir sagatavojis, nosakot par svarīgākajām prioritātēm mūsu valsts sociālo un nacionālo drošību, ilgtspējīgu Latvijas ekonomikas attīstību, kas uzlabotu sabiedrības labklājību, kā arī uzņēmējdarbības konkurētspējas veicināšanu. Tāpat valdība lielu vērību pievērsa jau iepriekš aizsāktajam darbam, lai nodrošinātu mūsu sabiedrības ienākumu nevienlīdzības mazināšanu, no nākamā gada 1.janvāra ceļot minimālo atalgojumu par 40 eiro. Tādējādi kopīgiem spēkiem tiks sekmēta ienākumu vienlīdzība sabiedrībā, uzlaboti dzīves apstākļi mazāk turīgajiem mūsu iedzīvotājiem, kā arī mazināta ēnu ekonomika. Galvenā valsts finanšu dokumenta apstiprināšana Ministru kabinetā raksturo valsts spēju sekmīgi vadīt publiskās finanses. Izvērtējot un aprēķinot visām ministrijām, iestādēm un pasākumiem nepieciešamo un optimāli atbalstāmo finansējumu nākamajam gadam, reizē ievērojot arī fiskālās politikas noteikumus, valdība kopā ar sociālajiem un sadarbības partneriem ir veikusi vērienīgu darbu. Godātie kolēģi! Nākamā gada valsts konsolidētā budžeta izdevumi salīdzinājumā ar 2014.gadu palielināsies par 280 miljoniem eiro, ietverot gan jau pagājušajā gadā pieņemtos lēmumus par papildu finansējumu, gan jaunās politikas iniciatīvas vairāk nekā 160 miljonu apmērā, gan citus prioritārus pasākumus. Nākamgad budžeta palielinājuma pienesumu... Nākamā gada budžeta palielinājuma pienesumu izjutīs ikviens - gan iedzīvotāji, gan uzņēmēji, gan pašvaldības. Ņemot vērā sarežģīto ģeopolitisko situāciju, ko radījis Krievijas un Ukrainas konflikts, kā arī arvien pieaugošo drošības nozīmi visā Eiropā, Latvijas valdība būtisku vērību pievērsa mūsu valsts ārējās un arī iekšējās drošības stiprināšanai. Brīvība ir nenovērtējama mūsu valsts vērtība, savukārt drošība ir svarīga arī mūsu ekonomikas izaugsmei un sociālajai aizsardzībai. Tāpēc nākamā gada valsts budžets ir mūsu valsts sociālās un nacionālās drošības budžets. 2014.gads mums, Latvijā dzīvojošajiem, kā arī visai pasaulei ir licis pievērst lielāku uzmanību drošības un aizsardzības jautājumiem. Tādēļ Aizsardzības ministrijas budžetu nākamajam gadam plānots palielināt par 37,9 miljoniem, un šis palielinājums sasniegs 1 procentu no IKP. Un gribu apliecināt, ka likums par finansējumu aizsardzībai, ko pieņēma iepriekšējā Saeima, ir saskaņots ar mūsu partneriem - gan iekšējiem partneriem, gan ārējiem partneriem gan NATO, gan Eiropā. Un tas ir nepieciešamais pieaugums. Par 2 procentiem nākamajā gadā neviens nav runājis. Šis pieaugums paredz būtiski stiprināt Latvijas armijas un Zemessardzes kapacitāti, kā arī paaugstinātās gatavības apakšvienības izveidi. Savukārt Iekšlietu ministrijai paredzēti papildus 21,5 miljoni eiro; tajā summā paredzēti arī līdzekļi uz vienlīdzīgiem principiem balstītas atlīdzības nodrošināšanai un kapacitātes stiprināšanai. Valdība iespēju palielināt nākamā budžeta ieņēmumus radusi, apstiprinot konsekventus pasākumus ēnu ekonomikas apkarošanai. Esam nodrošinājuši uzņēmējiem doto solījumu par nodokļu necelšanu un darbaspēka nodokļu samazināšanu. Tāpēc atbilstoši jau pieņemtajiem lēmumiem no 2015.gada 1.janvāra iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme tiks samazināta no 24 uz 23 procentiem. Un Latvija ir viena no retajām Eiropas Savienības dalībvalstīm, kurās notiek nodokļu samazinājums. Un šie mēri sekmēs arī mūsu uzņēmējdarbības konkurenci gan Baltijas reģionā, gan Eiropā kopumā. Tāpat ļoti būtisku vērību valdība pievērš sociālās drošības jautājumiem, tādēļ paredz papildu līdzekļus veselības aprūpes jautājumu risināšanai, izglītības jautājumiem un citiem. Veselības ministrijas budžeta apjomu paredzēts palielināt par 31,1 miljonu eiro, lai veicinātu veselības pakalpojumu pieejamību reģionos, mazinātu rindas ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumiem, mazinātu pacientu iemaksas un līdzmaksājumus un nodrošinātu medicīnas darbiniekiem zemāko algu palielināšanu. (No zāles dep. I.Zariņa starpsaucieni.) Lai sekmētu Latvijas izglītības kvalitāti, visas izglītības nozares nākamā gada budžetu plānots palielināt par teju 31 miljonu eiro, kā arī vēl rezervēt papildu 3 miljonus eiro pedagogu darba algu palielināšanai no nākamā gada 1.septembra. Un šie papildu līdzekļi paredzēti gan zinātniskās darbības attīstībai augstskolās, gan pedagogu algu palielināšanai. Valdība radusi iespēju palielināt finansējumu arī satiksmes nozarei, 2015.gadā papildus piešķirot 32,6 miljonus eiro. Un šis finansējums ir paredzēts valsts un pašvaldību autoceļu uzturēšanai un atjaunošanai, kā arī dotācijām, lai nodrošinātu Latvijas iedzīvotājiem pieejamus transporta pakalpojumus visas valsts teritorijā. Zemkopības ministrijai valdība nākamajā gadā atbalstījusi papildu finansējumu 33 miljonu eiro apmērā, lai 2015.gadā nodrošinātu papildu valsts tiešmaksājumus lauksaimniekiem 51 miljona eiro apmērā. Izstrādājot priekšlikumus 2015.gada valsts budžeta līdzekļu piešķiršanai pašvaldībām, valdība detalizēti izvērtēja ne tikai kopējos pašvaldību budžeta ieņēmumus, bet arī to sadalījumu pa pašvaldībām. Būtiska uzmanība tika veltīta tam, lai piedāvātais risinājums nevienai Latvijas pašvaldībai budžeta ieņēmumus nesamazinātu salīdzinājumā ar 2014.gadu. Lai to nodrošinātu, valdība atbalstīja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu pašvaldībām 6,5 miljonu eiro apmērā, nodrošinot kopējo finansējumu 36,5 miljonu eiro apmērā pašvaldību finanšu izlīdzināšanai. Kolēģi! Sagatavotais budžeta likumprojekts nodrošina, ka nevienai Latvijas pašvaldībai 2015.gadā vērtētie ieņēmumi pēc pašvaldību finanšu izlīdzināšanas un papildu dotācijām salīdzinājumā ar 2014.gadu nesamazināsies. Līdz ar to 2015.gadā ir nodrošināta līdzsvarota, reģionāli sabalansēta valsts budžeta līdzekļu piešķiršana pašvaldīb��m, mazinot reģionālo nevienlīdzību finanšu resursu pieejamības ziņā un izlīdzināšanā. Kolēģi! Šeit es gribu uzsvērt, ka 2015.gadā ikvienai pašvaldībai tiks garantēta aizņēmumu un galvojumu pietiekamība prioritāro mērķu īstenošanai, turpinot fiskāli atbildīgu pašvaldību uzņemto saistību politiku. Nākamajā gadā pašvaldībām tiks paplašināti aizņēmumu mērķi. Tās varēs aizņemties līdzekļus no Valsts kases valsts nozīmes sporta infrastruktūras attīstības projektiem, kuriem 2015.gadā paredzēts valsts budžeta līdzfinansējums. Tāpat tiks paplašināti pašvaldību galvojuma mērķi investīciju projektiem, kas saistīti ar komunālo pakalpojumu nodrošināšanu. Tiks arī palielināta maksimālā aizņēmumu summa pašvaldību noteikto prioritāro investīciju projektu īstenošanai līdz 250 tūkstošiem eiro (pašreiz tā ir 200 tūkstoši eiro katrai pašvaldībai). Tāpat ļoti nozīmīga loma mūsu ekonomikas attīstībā un iedzīvotāju labklājības līmeņa celšanā būs mērķtiecīgai un sekmīgai Eiropas Savienības fondu līdzekļu ieguldīšanai un sniegto iespēju prasmīgai izmantošanai. Eiropas Savienības fondu līdzekļi mums joprojām ir viens... galvenais... nozīmīgs finanšu avots investīcijām. Un, kā mēs tos izmantosim, tā arī varēsim turpināt attīstīties. Tāpēc ir ļoti labi saprotama uzņēmēju, pašvaldību, valsts iestāžu un kapitālsabiedrību, izglītības un zinātnes institūciju, sociālo un sadarbības partneru aktīvā interese par to, vai projektu un ideju realizācijai būs pieejami ES līdzekļi un vai tos varēs saņemt savlaicīgi jau no nākamā gada. Vēlos uzsvērt, ka Latvija ir viena no pirmajām ES dalībvalstīm, kas labā nozīmē ir pacentusies kaut ko ieviest... tā ir pirmā dalībvalsts... viena no pirmajām dalībvalstīm, kam Eiropas Komisija jau oficiāli apstiprinājusi 4,4 miljardus eiro fondu līdzekļu pieejamību ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā. Šo līdzekļu efektīvu izmantošanu administrēs Finanšu ministrija kā vadošā iestāde un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, piedāvājot efektīvus e-risinājumus projektu ieviesēju ērtībām un atbalstam. Kopā ar Zemkopības ministrijas administrētajiem fondiem - Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu - Latvijai būs pieejams finansējums 5,59 miljardu eiro apmērā. Atkārtošu vēl nedaudz vispārējos un galvenos skaitļus. Nākamā gada valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi tiek plānoti 7,3 miljardu eiro apmērā, savukārt izdevumi tiek plānoti 7,5 miljardu eiro apmērā. Savukārt konsolidētā budžeta (ieskaitot atvasināto publisko personu budžetu un pašvaldību budžetu) ieņēmumi 2015.gadā ir plānoti 8,9 miljardu eiro apmērā, bet izdevumi - 9,2 miljardu eiro apmērā. Vispārējās valdības budžeta deficīts atbilstoši Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmai 2015.gadā tiek prognozēts 247,6 miljoni, kas ir 1 procents no IKP. Finanšu ministrija plāno, ka vispārējās valdības budžeta deficīts 2015.-2017.gadā nepārsniegs pieļaujamo deficītu, kas izriet no strukturālā budžeta bilances mērķa, piemērojot 2015.gadā, kā jau es teicu, 1 procentu no budžeta deficīta, 2016.gadā - 0,9 procentus no IKP un 2017.gadā - 0,7 procentus no IKP. Saskaņā ar vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaru 2015.-2017.gadam nākamgad ekonomikas izaugsme tiek plānota 2,8 procentu apmērā, bet attiecīgi 2016. un 2017.gadā - 3,3 un 3,6 procenti. Tomēr, ņemot vērā lielo nenoteiktību ārējā ekonomiskajā vidē, makroekonomiskās attīstības scenārija riski ir vairāk lejupvērsti. Diemžēl arī turpmāk mūsu ekonomikas attīstība būs tieši atkarīga no izmaiņām ārējā vidē un ģeopolitiskās situācijas saasināšanās joprojām saglabājas kā būtisks risks izaugsmei. Ja Krievija ieviesīs papildu sankcijas, kas ietekmēs Latvijas tautsaimniecību, vai jau noteikto sankciju netiešā ietekme izrādīsies lielāka, Latvijas ekonomiskā izaugsme var būt lēnāka, nekā šobrīd prognozēts. Kā pozitīvais faktors ir jāmin “Liepājas metalurga” darbības atsākšana un ražošanas atjaunošana šā gada nogalē vai nākamā gada sākumā, kas veicinātu straujāku visu mūsu valsts tautsaimniecības izaugsmi. Kas attiecas uz fiskālo politiku, šajā jautājumā Latvijas kurss nav mainījies, un arī turpmākajos gados tas būs vērsts uz ilgtspējīgas ekonomiskās izaugsmes nodrošināšanu un atbildīgas fiskālās politikas īstenošanu, ievērojot fiskālās disciplīnas nosacījumus. Godātie kolēģi! Jums ir iesniegts 2015.gada budžets. Tas ir veidots atbildīgi un koleģiāli, sadarbojoties ministrijām, sociālajiem partneriem un nozarēm un ievērojot mūsu valsts un sabiedrības intereses. Kolēģi! Daudzas no budžeta izveidē iesaistītajām amatpersonām šādā kapacitātē budžetu izstrādāja pirmo reizi. Šis ir pirmais budžets premjerministrei Straujumas kundzei. Šis ir pirmais budžets Saeimas priekšsēdētājai Mūrnieces kundzei. Šis ir pirmais budžets Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājam Šadurska kungam... un arī mans budžets. Un tāpēc varu apliecināt, ka šis ir labākais budžets, kādu šī brīža apstākļos ir iespējams sagatavot. (Opozīcijas deputātu aplausi un starpsaucieni.) Kolēģi, to raksturo drošība, sociālā aizsardzība (No zāles dep. I.Zariņa starpsaucieni.), straujāka ekonomikas izaugsme nekā vidēji Eiropas Savienībā, un ienākumu nevienlīdzības mazināšana. Un tas nav maz! Aicinu jūs atbalstīt nākamā gada budžeta projektu un novēlu konstruktīvas diskusijas. Paldies. (Koalīcijas deputātu aplausi.)".
- 2014_12_11_276-seq243 language "lv".
- 2014_12_11_276-seq243 speaker Janis_Reirs-1961.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q822919.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q211.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q4294791.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q79820.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q4294315.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q193089.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q13561029.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q458.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q39731.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q159.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q6112266.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q957137.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q4459436.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q2167704.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q4294480.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q8880.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q7184.
- 2014_12_11_276-seq243 mentions Q212.