Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_11_13_271-seq8> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 2014_11_13_271-seq8 type Speech.
- 2014_11_13_271-seq8 number "8".
- 2014_11_13_271-seq8 date "2014-11-13".
- 2014_11_13_271-seq8 isPartOf 2014_11_13_271.
- 2014_11_13_271-seq8 spokenAs 62.
- 2014_11_13_271-seq8 spokenText "Labdien, cienījamie kolēģi! Par motivāciju izveidot šo izmeklēšanas komisiju. Bankas “Citadele” pārdošanas sasteigtais, haotiskais process un neskaidrie līguma nosacījumi, pēkšņā amatpersonu nomaiņa, tikpat ātrā rezervistu atrašana, nevēlēšanās informēt sabiedrību – šie fakti neliecina, ka izpildvara ievēro Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktos valsts pārvaldes principus, ka tā darbojas sabiedrības interesēs un ievēro labas pārvaldības principus, to skaitā atklātību pret privātpersonu un sabiedrību. Šobrīd ir noslēgts bankas pārdošanas līgums, un lauzt to nav iespējams. Bet mums ir jāspēj sabiedrībai atbildēt uz jautājumu: vai tas bija sabiedrības interesēs un vai valdība rīkojās ar nodokļu maksātāju īpašumu kā krietns un rūpīgs saimnieks? Vispirms par “izdevīgajiem” (pēdiņās) līguma nosacījumiem. Par bankas “Citadele” pārdošanas līgumā iekļautajiem nosacījumiem, protams, mēs varam spriest tikai pēc tās informācijas, ko atbildīgās amatpersonas pauž publiskajā telpā. Sabiedrībā ir sašutums par mazo ieguvumu no valsts bankas pārdošanas, salīdzinot ar bankā līdz šim ieguldītajiem valsts resursiem. Pie tam ir jautājums, vai valsts šī darījuma rezultātā saņems pat tos publiski izskanējušos 74 miljonus eiro. Bankas vērtību būtiski ietekmē tās kredītportfeļa kvalitāte. Un, protams, īpašnieki... pirms iegādāties šo banku, potenciālie investori iepazinās arī ar bankas kredītportfeļa kvalitāti, bet šiem īpašniekiem jau kā īpašniekiem pēc bankas nopirkšanas nekas netraucē vēlreiz izvērtēt bankas kredītportfeli, prasot veidot papildu uzkrājumus riskantajiem kredītiem. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē tikai to, ka bankas “Citadele” reālā cena būs vēl mazāka, nekā tā šobrīd publiski izskanējusi. Tātad noteikums par aizliegumu tālāk pārdot bankas akcijas divu gadu periodā ietver to, ka bankā, iespējams... ka banka, iespējams, tiks iegādāta par tās pašlīdzekļiem, investoram nemaz neveicot nekādus būtiskus ieguldījumus Latvijas tautsaimniecībā. Ar grāmatvedības metodēm, ar nelielu aktīvu piesaisti ir iespējams nodrošināt šīs bankas rentabilitāti, un rezultātā banka tiks iegādāta, nevis to nopērkot, bet faktiski izpērkot par pašā bankā ģenerētiem līdzekļiem. Par amatpersonu nomaiņu. Visā bankas “Citadele” pārdošanas procesā bija daudz neskaidrību. Tomēr es apšaubu, ka demokrātiskās valstīs būtu iespējams dažas minūtes pirms parlamenta balsojuma par jaunas valdības apstiprināšanu parakstīt tik nozīmīgu līgumu, turklāt vēl apstākļos, kad pārdevēja pusi pārstāvošās institūcijas un valdes locekļi atsakās to darīt... faktiski viņi atkāpjas no amata. Privatizācijas aģentūras valdes priekšsēdētājs un valdes loceklis, kuri dedzīgi aizstāvēja “Citadeles” darījumu, palīdzēja premjerei publiskās diskusijās skaidrot darījuma būtību un pircējus, pēkšņi paziņo un aicina nesteigties ar līguma parakstīšanu un turpināt sarunas par bankas pārdošanu, bet šīs amatpersonas neviens nesadzirdēja. Turklāt šajos apstākļos līgumu paraksta nevis valdība, attiecīgi uzņemoties atbildību par šo darījumu, bet gan par atbildīgo izvēlas steidzamības režīmā atrastu personu, Privatizācijas aģentūrā nozīmējot jaunu valdes locekli. Es nemaz nerunāšu par to, vai šāda valdes locekļa iecelšana atbilst spēkā esošajai kārtībai un kā tā atbilst kārtībai, kādā veic kandidātu atlasi valsts un padomes locekļu amatiem kapitālsabiedrībās, vai nesen apstiprinātajam Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumam, kā arī korporatīvās pārvaldības labas prakses principiem. Šis likums, kas kārtējo reizi ir droši vien pieņemts, lai apliecinātu mums vajadzīgajiem partneriem OECD, ka šajā valstī ir labi kapitāla daļu pārvaldības principi, ir uzrakstīts uz papīra, bet uzreiz, jau pie pirmajiem darījumiem, faktiski dzīvē nedarbojas. Un nu par sabiedrības neinformēšanu. Sabiedrībai kārtējo reizi nav bijusi iespēja iepazīties ar visu nepieciešamo informāciju, lai varētu saprast un novērtēt šī darījuma nosacījumus, kā arī saprast patiesos Privatizācijas aģentūras valdes atkāpšanās iemeslus. Ir tik ērti un arī ierasti klasificēt dienesta vajadzībām jebkuru informāciju, par kuru sabiedrība var uzdot papildu jautājumus. Premjere pauda viedokli, ka dokumentu atslepenošana ir jāvērtē, ņemot vērā saistības pret investoriem un trešajām pusēm, ar kurām noslēgti konfidencialitātes līgumi. Zinot sabiedrības paaugstināto interesi par šo jautājumu, nav skaidrs, kāpēc jau līguma sagatavošanas procesā šie jautājumi netika pārrunāti ar iesaistītajām pusēm un nebija panākta vienošanās. Es aicinu ekonomikas ministri rīkoties atbildīgi un steidzami panākt dokumentu atslepenošanu. Mēs atbalstām parlamentārās izmeklēšanas komisijas izveidi, lai atklātu bankas “Citadele” pārdošanas darījumu aizkulises un informētu sabiedrību, cik pamatots un ekonomiski lietderīgs ir bijis bankas pārdošanas darījums valstij. Paldies.".
- 2014_11_13_271-seq8 language "lv".
- 2014_11_13_271-seq8 speaker Inguna_Sudraba.
- 2014_11_13_271-seq8 mentions Q211.
- 2014_11_13_271-seq8 mentions Q41550.
- 2014_11_13_271-seq8 mentions Q14239556.