Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_06_19-seq876> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2014_06_19-seq876 type Speech.
- 2014_06_19-seq876 number "876".
- 2014_06_19-seq876 date "2014-06-19".
- 2014_06_19-seq876 isPartOf 2014_06_19.
- 2014_06_19-seq876 spokenAs 84.
- 2014_06_19-seq876 spokenText "Labdien, augsti godātā Saeimas priekšsēdētāja! Kolēģi! Atgādinu, ka pagājušā gada novembrī mēs sagādājām "dāvanu" Latvijas autopārvadātājiem un ieviesām jaunu autoceļu nodevu jeb eirovinjeti. Jaunā nodeva, kas stāsies spēkā ar 1.jūliju, skars gandrīz visus Latvijas transporta uzņēmumus, to skaitā starptautisko kravu autopārvadātājus, kam vajadzēs rēķināties ar papildu izdevumiem līdz pat 925 eiro gadā par vienu transportlīdzekli. Latvijas vidējam autoparkam ar piecām mašīnām tas nozīmē līdz 4,5 tūkstošiem eiro lielus papildu izdevumus gadā. Pati par sevi ideja par eirovinjetēm ir atbalstāma, jo ir paredzēta valsts galveno autoceļu uzturēšanas un attīstības, kā arī videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanas veicināšanai. Palicis maz valstu, kur par ceļiem nav jāmaksā, taču šobrīd nozare tam nav gatava. Ukrainas notikumu un būtisko izmaiņu TIR karnešu sistēmas izmantošanas dēļ saasinājās konkurence un nokrita cenas pārvadātāju pakalpojumiem. Nozarei jāļauj pārdzīvot šie triecieni, pirms uzliekam tai vēl jaunus apgrūtinājumus. Pie esošā modeļa un Latvijas tranzīta nozares specifikas jaunā nodeva ne tikai nesasniegs mērķi, bet arī samazinās Latvijas uzņēmēju konkurētspēju Baltijas reģionā jau tā šobrīd sarežģītajā situācijā. Arī satiksmes ministrs ir teicis, ka mums jāturpina uzlabot konkurētspēja salīdzinājumā ar mūsu kaimiņiem, lai mēs šajā konkurences cīņā uzvarētu. Taču rīcība šobrīd liecina par pretējo. Igaunijā un Lietuvā uzņēmēji atsevišķu ceļa nodokli nemaksā, tas ir iekļauts degvielas cenā, savukārt eirovinjetes ieviestas tikai Lietuvā, bet Igaunija nesteidzas ar to ieviešanu. Aprēķini rāda, ka jaunā nodeva būtiski ietekmēs tieši Latvijas autopārvadātājus, jo tie maksās 80-85 procentus no kopējā nodevas apmēra, turpretī ārvalstu pārvadātāji - tikai 15-20 procentus. Paši autopārvadātāji piekrīt, ka infrastruktūras sakārtošana un ceļu kvalitāte Latvijā šobrīd ir ļoti akūta. Nauda ceļu uzturēšanai patiešām ir jāmeklē, tomēr mulsinošs ir fakts, ka ceļu vajadzībām pilnā mērā netiek izmantotas tās iespējas, ko dod jau šobrīd esošie nodokļi. Ja līdzekļi tiktu novirzīti sākotnēji paredzētajā apjomā, tad naudas vienalga pietrūktu un eirovinješu ieviešana jau tagad būtu nepatīkams, taču saprotams solis, tomēr ieņēmumi no eirovinjetēm būs salīdzinoši nelieli. Tāpēc rodas jautājums: vai ieņēmumi no šīs nodevas atsvērs konkurētspējas kritumu Latvijas autopārvadātājiem? Kravu pārvadājumu biznesā tā pārstāvji uzskata, ka jaunā kārtība apdraud viņu uzņēmumu darbību un darbu var zaudēt desmitiem tūkstošu cilvēku. Un vakar tie nāca klajā ar paziņojumu, ka gadījumā, ja nodeva netiks atlikta, tad viņi apsvērs iespēju izvērst visai grandiozas protesta akcijas. Situācijā, kad vismaz 75 procenti no ceļiem paredzētās naudas šobrīd tiek novirzīti citām pozīcijām, nav pamata ieviest jaunu nodevu līdz brīdim, kamēr netiks sakārtots valsts autoceļu fonda finansēšanas modelis. 2013.gada budžeta likumā valsts autoceļu fondam bija paredzēti vien aptuveni 20 procenti no ekspluatācijas nodokļa un aptuveni 8 procenti no iekasētā degvielas akcīzes nodokļa. Nav brīnums, ka komersanti, kas nodarbojas ar kravas pārvadājumiem, pauduši neapmierinātību ar to, ka nu būs jāmaksā vēl viens ceļu nodoklis, kas tāpat pazudīs budžeta dzīlēs. Arī Valsts kontrole savā atzinumā norādījusi, ka nav skaidrs, kāpēc nodeva netiek ieviesta no 2016.gada, kā tas sākotnēji tika paredzēts. Tāpēc jaunas nodevas ieviešana jāatliek līdz 2016.gada 1.janvārim. Līdz tam jāsaved kārtībā ceļu infrastruktūras uzturēšanas finansēšanas sistēma, lai tā būtu gan efektīva, gan arī nesamazinātu mūsu uzņēmēju konkurētspēju salīdzinājumā ar mūsu kaimiņiem un galvenajiem konkurentiem. Lūdzu atbalstīt manu priekšlikumu.".
- 2014_06_19-seq876 language "lv".
- 2014_06_19-seq876 speaker Vladimirs_Reskajs-1984.
- 2014_06_19-seq876 mentions Q822919.
- 2014_06_19-seq876 mentions Q211.
- 2014_06_19-seq876 mentions Q37.
- 2014_06_19-seq876 mentions Q191.
- 2014_06_19-seq876 mentions Q39731.
- 2014_06_19-seq876 mentions Q212.