Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_06_05-seq180> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2014_06_05-seq180 type Speech.
- 2014_06_05-seq180 number "180".
- 2014_06_05-seq180 date "2014-06-05".
- 2014_06_05-seq180 isPartOf 2014_06_05.
- 2014_06_05-seq180 spokenAs 84.
- 2014_06_05-seq180 spokenText "Godātie kolēģi! Es gribu tomēr izstāstīt un pamatot, kāpēc es esmu iesniegusi šāda veida priekšlikumu. Pirmajā lasījumā atbalstītajā redakcijā mēs runājām par universālajām humānajām vērtībām, par kurām ļoti daudzas diskusijas sabiedrībā pastāvēja un izraisījās - ko tās īsti nozīmē un ko tās sevī ietver. Šobrīd tik tiešām komisijas atbalstītais piedāvājums paredz šīs „universālās humānas vērtības” aizstāt ar „vispārcilvēciskām vērtībām”. Diskutējot par to gan darba grupā, gan Juridiskajā komisijā, faktiski... nu, es gribētu teikt, ka nebija domstarpību par to, ka vispārcilvēciskās tiesības un vērtības faktiski izriet no šīm dabiskajām cilvēktiesībām. Taču tās tika uzskatītas par vispārpieņemtām, labāk saprotamām, labāk formulētām. Un atļaušos arī citēt šeit Levita kungu, kurš jau vairākkārt ir no šīs tribīnes šeit pieminēts. Viņa tēze bija, ka vispārcilvēciskās vērtības nevar būt pretdabiskas, ka tās vienmēr būs tik un tā arī dabiskas. Taču - kāpēc es piedāvāju tieši šīs „dabiskās cilvēciskās vērtības”? Tāpēc, ka, manuprāt, kā jau te vairākkārt ir pieminēts, Satversmes ievads būs tāds teksts, kurš sevī ietvers ļoti daudz un kur katrs vārds nesīs ļoti lielu un ļoti būtisku nozīmi. Un šīs dabiskās cilvēciskās tiesības... to nozīme aizsākās jau Senajā Romā, kur šīs dabiskās tiesības tika uzskatītas par tiesībām, ko pati daba iemācījusi katrai būtnei. Tātad šīs tiesības piemīt neatkarīgi no tā, vai ir kāda valsts, kāds likumdevējs un kāda iestāde, kas šīs tiesības piešķir, atņem vai garantē. Tās izriet no dabas, taisnības, prāta, un tās pretendē uz tik aptverošu spektru, ka to nevar ierobežot ne valsts teritorija, ne ierobežotā laikā spēkā esošie likumi un citi normatīvie akti. Faktiski to varētu salīdzināt ar mūsu bieži piesaukto Kanta kategorisko imperatīvu - nedarīt otram to, ko mēs nevēlamies, lai dara mums. Šīs dabiskās tiesības laika gaitā ir attīstījušās. Viduslaikos tās tika uzskatītas par Dieva likumu paveidu. Modernās dabiskās tiesības šobrīd tiek uzskatītas par objektīvi esošu vērtību, par morāles likumiem, par tiesību iekšējo morāli. Faktiski tā ir jābūtība, kurai būtu jāpastāv neatkarīgi no leģitimācijas normatīvajos aktos. Jāteic, ka arī mūsdienās ievērojamākās politiskās un ekonomiskās organizācijas pieprasa, lai to dalībvalstu normatīvajos aktos nebūtu pretrunu ar vispāratzītiem dabisko tiesību principiem. Un sevišķi lielu lomu šai dabisko tiesību doktrīnai ir pievērsusi Apvienoto Nāciju Organizācija, kuras deklarācijā šie principi ir arī iestrādāti. Arī Juridiskajā komisijā notika atsaukšanās uz ANO Vispārējo cilvēktiesību deklarāciju, kura tad būtu tas dokuments, ar kuru šīs vispārcilvēciskās vērtības varētu identificēt un konstatēt, kas tās tādas ir un ko tās sevī ietver. Bija diskusija arī par to, ka... Jā, es šeit no tribīnes runāju par dabiskajām tiesībām, taču priekšlikums runā par dabiskām cilvēciskām vērtībām. Godātie kolēģi! Tiesības balstās vērtībās, un mēs kā juristi zinām, ka tiesības un likums ir atšķirīgas lietas un ka diemžēl var būt arī situācijas, ka likums ir pretrunā ar tiesībām, un tādā gadījumā prioritāte ir tiesībām. Taču dziļāk šajā jautājumā es neiešu. Jāteic, es joprojām uzskatu, ka „dabiskās cilvēciskās vērtības” būtu labāks formulējums tādēļ, ka vispārcilvēciskās no tām izriet. Taču, ņemot vērā to, ka vispārcilvēciskās tiesības arī izriet no dabiskajām tiesībām, es nelūdzu balsojumu par šo priekšlikumu un atbalstu to redakciju, ko ir izstrādājusi Juridiskā komisija. Paldies.".
- 2014_06_05-seq180 language "lv".
- 2014_06_05-seq180 speaker Inga_Bite-1981.
- 2014_06_05-seq180 mentions Q1065.
- 2014_06_05-seq180 mentions Q220.
- 2014_06_05-seq180 mentions Q992920.
- 2014_06_05-seq180 mentions Q1747689.