Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_06_05-seq168> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 2014_06_05-seq168 type Speech.
- 2014_06_05-seq168 number "168".
- 2014_06_05-seq168 date "2014-06-05".
- 2014_06_05-seq168 isPartOf 2014_06_05.
- 2014_06_05-seq168 spokenAs 84.
- 2014_06_05-seq168 spokenText "Jā, kolēģi, es iesniedzu priekšlikumu, lai papildinātu likumprojektu ar šādu rindkopu, jo es uzskatu, ka par šiem pienākumiem ir jārunā. Un Satversme - tas ir mūsu pamatlikums, tas ir likumu likums, uz kura ir būvēti visi pārējie likumi, tāpēc es uzskatu, ka arī Satversmē ir jārunā gan par tiesībām, gan par pienākumiem. Pašreiz spēkā esošās Latvijas Republikas Satversmes 8.nodaļā „Cilvēka pamattiesības” ir noteiktas indivīda pamattiesības. Taču es vēlos uzsvērt, ka ir jābūt šai sabalansētībai un ir jābūt noteiktiem arī pamatpienākumiem. Kā jau Čepānes kundze teica, virkne pienākumu ir noteikta citos spēkā esošajos normatīvajos aktos, taču vēlreiz atļaujos uzsvērt, ka Satversmē, pēc mana prāta, noteikti būtu jābūt uzsvērtai arī pienākumu ievērošanas lomai un nozīmei mūsu valstī. Es uzskatu, ka Latvijā ikvienam - gan pilsonim, gan nepilsonim, gan tūristam, gan viesim, bet īpaši tomēr es atļaušos izcelt valsts amatpersonas… ka visiem būtu jāievēro šeit spēkā esošie normatīvie akti. Kādēļ es izceļu amatpersonas? Jo tām ir jābūt kā paraugam normatīvo aktu ievērošanas kontekstā. Un par to, kā mēs ievērojam vai neievērojam šeit spēkā esošos normatīvos aktus - gan iekšējos, gan ārējos, gan Satversmi, gan kodeksus, gan likumus, gan Ministru kabineta noteikumus, gan pašvaldību saistošos noteikumus, gan nolikumus, gan normatīvos līgumus -, es domāju, mēs savā darba ikdienā šeit pārliecināmies gandrīz vai katru dienu. Un to apstiprina Valsts kontroles iknedēļas ziņojumi, ko mēs uzklausām Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdēs. Tur katrā ziņojumā tiek norādīti ļoti daudzi normatīvie akti, kas netiek ievēroti jo īpaši, kā es jau teicu, no amatpersonu puses. Otrs, kas apliecina to, ka mūsu valstī netiek pienācīgi ievēroti normatīvie akti, ir tiesībsarga ziņojums. Un arī šodien mums darba kārtībā ir tiesībsarga ziņojums, kur gandrīz katrā nodaļā ir norādīts, kādi normatīvie akti netiek ievēroti un kādas sekas tas rada. Es domāju, ka par šo pienākumu ievērošanu arī nevalstisko organizāciju sektors ir modrs, jo ne velti mūsu valstī ir gan valstiskās institūcijas, gan arī nevalstiskās organizācijas, kuras uzrauga amatpersonu darbu. Un, protams, savu artavu pienākumu ievērošanā, cik lielā mērā mēs ko ievērojam vai neievērojam, uzrauga… dod arī masu mediji. Arī komisijā, kad bija diskusija par šo priekšlikumu, bija kolēģi, kas norādīja, kurš neievēro… kurš deputāts tad šeit, Saeimā, neievēro normatīvos aktus. Tātad es aicinu būt godīgiem pret sevi un kaut vai padomāt, cik lielā mērā mēs ievērojam normatīvos aktus kaut vai tad, kad mēs pieņemam budžetu. Un tad, kad es strādāju Izglītības un zinātnes ministrijā par parlamentāro sekretāri, man ne reizi vien bija diskusijas ar nevalstisko organizāciju pārstāvjiem, kurās nemitīgi tika norādīts, ka mēs nepiešķiram finansējumu tādā apmērā, kā to nosaka spēkā esošie likumi un Ministru kabineta noteikumi. Tādēļ es tomēr vēlos uzsvērt: nu tad būsim godīgi un vismaz neteiksim, ka mēs visu, visu ievērojam, tad varbūt labāk karstās debatēs par to neieslīgsim. Un, kā es jau teicu, budžeta pieņemšanas kontekstā mēs nepiešķiram naudu tādā apjomā, kādā to nosaka likums, ne augstākajai izglītībai, ne zinātnei, ne profesionālajai izglītībai, ne iekļaujošajai izglītībai, ne veselības nozarei, ne aizsardzībai, lai gan normatīvie akti nosaka, kādā apjomā mums šie līdzekļi ir jāpiešķir. Jā, mēs, protams, piešķiram tā, kā mums maka biezums to atļauj, bet mēs neievērojam šos likumus. Un te nevajag arī liegties. Es esmu arī domājusi: tātad, ja mēs pārkāpjam savā darbībā šos normatīvos aktus, vai tie tomēr nebūtu jāsalāgo ar pieejamās naudas daudzumu, lai mums nepārmestu to, ka mēs neievērojam mūsu pašu pieņemtos likumus? Un es vēlos vēl arī uzsvērt, ka līdz ar to mēs savā ziņā veicinām tādu kā tiesisko nihilismu, normatīvo aktu neievērošanu paši… pat jau ar savu darbību, un tādēļ es uzskatu, ka šādam papildinājumam būtu jābūt ievaddaļā. Un es vēlos arī uzsvērt to, ka arī privātais sektors… Protams, nereti, es domāju, jūs esat saņēmuši pārmetumus par mūsu darbu. Un vai mēs varam iedomāties, ka, piemēram, privātajā sektorā… Jā, mēs visi zinām: jā, ir šī ēnu ekonomika. Bet iedomāsimies, kā būtu tad, ja godprātīgie uzņēmēji pateiktu mums: „Nu jā, nu labi, jūs tur esat likumos ierakstījuši, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme ir jāmaksā tādā un tādā apmērā, tik un tik procentu, sociālais nodoklis - tādā un tādā apmērā, pievienotās vērtības nodoklis - tādā un tādā apmērā. Tas ir vēlamais, tas, ko jūs gribat, bet es maksāju tik, cik es varu!” Un, ja viņi tā pateiktu un nepildītu šos normatīvos aktus, tad nu… kā, piemēram, es jau minēju… tad, pieņemot šo budžetu, neviens nekādā ziņā nebūtu ieguvējs no tā visa. Un es arī uzskatu, ka, ņemot vērā to, ka šī pienākumu ievērošana un attiecīgās atbildības uzņemšanās par normatīvo aktu neievērošanu… to mums parāda arī vēlētājs, kad viņš neiet uz vēlēšanām, to mums parāda arī nodokļu maksātājs, un to mums parāda arī mūsu tautieši, kas ir pametuši šo valsti. Un tādēļ es aicinu tomēr atbalstīt šo priekšlikumu. Čepānes kundze teica, ka tas ir citādākā stilā, ka tas lec ārā no konteksta. Katrā ziņā nebija arī nekādu diskusiju, ne mazākās, kā saka, iespējas par stila kaut kādiem… savādākā stilā to noformēt. Par saturu arī nebija nekādu īpašu debašu. Un vēl kolēģiem, jā, nedaudz no vēstures es piemirsu atgādināt, ka 1922.gadā Satversmes komisija izstrādāja un pirmajā lasījumā tika pieņemta Latvijas Republikas Satversmes otrā daļa… otrās daļas pamatnoteikumi par pilsoņu tiesībām un pienākumiem, šis projekts, bet šī daļa netika pieņemta. Un tātad jau arī iepriekš par šiem jautājumiem tika runāts un diskutēts. Es uzskatu, ka turpmāk… ka būtu nākotnē nepieciešams atgriezties pie šī jautājuma, lai arī Satversmē, šajā, kā es jau teicu, likumu likumā, mūsu pamatlikumā, būtu runa gan par šīm tiesībām, gan arī par šiem pienākumiem, jo pārējie likumi tiek balstīti uz mūsu pamatlikumu. Tādēļ lūdzu balsot „par”.".
- 2014_06_05-seq168 language "lv".
- 2014_06_05-seq168 speaker Inga_Vanaga-1980.
- 2014_06_05-seq168 mentions Q822919.
- 2014_06_05-seq168 mentions Q211.
- 2014_06_05-seq168 mentions Q957126.