Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_06_05-seq108> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2014_06_05-seq108 type Speech.
- 2014_06_05-seq108 number "108".
- 2014_06_05-seq108 date "2014-06-05".
- 2014_06_05-seq108 isPartOf 2014_06_05.
- 2014_06_05-seq108 spokenAs 101.
- 2014_06_05-seq108 spokenText "Godātie kolēģi! Satversmes preambulas sagatavošana otrajam lasījumam bija gana ilga un pārdomāta. Juridiskās komisijas darba grupa darbam ar Satversmes grozījumiem iesniegtos priekšlikumus apsprieda rūpīgi un vērtēja četrās sēdēs, konsultējoties arī ar juridisko un vēsturisko jautājumu lietpratējiem. Savukārt Juridiskās komisijas sēdē mēs vairākas stundas, uzklausot profesora Ringolda Baloža un profesora Egila Levita viedokli, kā arī priekšlikumu iesniedzējus, vērtējām katru iesniegto priekšlikumu. Rezultātā ir tapusi Juridiskās komisijas rūpīgi izstrādāta redakcija, kurā ir apkopotas visas idejas, kas parādījās priekšlikumos. Kolēģi, es varu apliecināt komisijas vārdā, ka komisija mēģināja pēc iespējas uzklausīt katra priekšlikuma iesniedzēju motīvus un nākt viņiem pretī, meklējot iespējas attiecīgos risinājumus atspoguļot preambulas tekstā, tomēr atsevišķos gadījumos tas nebija iespējams. Diemžēl opozīcijas deputāts Elksniņa kungs kā darba grupas loceklis piedalījās tikai vienā no šīm minētajām sēdēm (No zāles dep. A.Latkovskis: „Kauns!”), bet Juridiskās komisijas sēdē klāt nebija neviena opozīcijas deputāta. Juridiskās komisijas sēdē saistībā ar Satversmes preambulu eksperti un deputāti uzsvēra divas būtiskas lietas. No vienas puses, preambula iezīmē valsts pamatus, kas līdz šim nebija iezīmēti jeb ietverti Satversmes tekstā; nolūks - atvieglot un veicināt to izpratni un piemērošanu. Kā jebkurš Satversmes teksts, arī preambulas teksts ir pakļauts tiesību piemērotāju pēdējās instances - tātad Satversmes tiesas - interpretācijai. Protams, to analizēs un sazaros tālāk arī tiesībzinātnieki. Tas viss veicinās gan tiesību piemērotāju, gan visas sabiedrības izpratni par Latvijas valsti. Taču, no otras puses, eksperti un deputāti norādīja, ka preambula atšķirībā no Satversmes pamatdaļas nesatur konkrētus tiesiskus regulējumus. Tā ir būtiska atšķirība starp preambulu un Satversmes pamatdaļu. Neviens, piemēram, atsaucoties tikai uz preambulu un atraujot to no Satversmē nostiprinātajām pamattiesībām, nevar prasīt sev izdot labvēlīgu vai atcelt sev nelabvēlīgu administratīvo aktu. Līdz ar to nepamatoti būtu domāt, ka preambula būtu spējīga grozīt kādu citu Satversmes pantu - nedz 1., nedz kādu citu pantu. Pretējais apgalvojums ir stingri jānoraida. Šādu preambulas izpratni Saeimai kā konstitucionālam likumdevējam neviens nedz tagad, nedz vēlāk nedrīkstētu piedēvēt. Komisijā tika norādīts, ka preambula jeb Satversmes ievads, kā to - vēlāk redzēsim! - piedāvā dēvēt Juridiskais birojs, protams, neatrisinās visas sasāpējušās problēmas. Šis Satversmes ievads ir tikai sākuma punkts padziļinātas valsts pamatu izpratnes procesam, un, protams, mēs nedrīkstam aprobežoties tikai ar tā pieņemšanu vien. Taču ir jāsāk! Arī likumdevējam likumdošanas procesā būs jāievēro tās apņemšanās, kuras mēs - cerams! - iekļausim Satversmes preambulā. Godātie kolēģi! Ikviens priekšlikums šodien prasa, lai to atbalstītu divas trešdaļas no klātesošajiem Saeimas deputātiem. Tas nozīmē, ka mēs šodien nevarēsim katrs pilnībā apmierināt savas partijiskās intereses un panākt politisko interešu maksimālu atspoguļojumu Satversmes preambulas tekstā. Es aicinu visus Saeimas deputātus būt politiski tālredzīgiem un nepieļaut, ka Juridiskajā komisijā panāktais kompromiss par Satversmes preambulas tekstu tiek upurēts atsevišķu, atbalstu neguvušu, formulējumu vai priekšlikumu dēļ. Tas man ievadam. Tālāk es aicinu pievērsties izteiktajiem priekšlikumiem. 1.priekšlikums ir deputāta Elksniņa priekšlikums. Juridiskā komisija to neatbalstīja. Kāpēc? Komisija norādīja, ka politiska izšķiršanās par Satversmes preambulas tekstu jau ir notikusi, šo likumprojektu nododot Juridiskajai komisijai un atbalstot to pirmajā lasījumā. Deputāta Elksniņa priekšlikums ir pilnīgi cits konceptuāls risinājums, kurš atkāpjas no šīs Saeimas izvēles. Kolēģi! Priekšlikums ir veidots uz Lietuvas konstitūcijas preambulas pamata, taču izlaižot norādes uz Lietuvas vēsturisko valstiskumu un nepārtrauktības doktrīnu. Līdz ar to šajā priekšlikumā pazūd visas tās būtiskās lietas, kuras atspoguļotas Satversmes preambulas projektā, kas guvis atbalstu Saeimas pirmajā lasījumā.".
- 2014_06_05-seq108 language "lv".
- 2014_06_05-seq108 speaker Ilma_Cepane-1947.
- 2014_06_05-seq108 mentions Q822919.
- 2014_06_05-seq108 mentions Q211.
- 2014_06_05-seq108 mentions Q37.
- 2014_06_05-seq108 mentions Q16350717.
- 2014_06_05-seq108 mentions Q9142842.
- 2014_06_05-seq108 mentions Q2498135.
- 2014_06_05-seq108 mentions Q348043.