Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_05_29-seq2> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 2014_05_29-seq2 type Speech.
- 2014_05_29-seq2 number "2".
- 2014_05_29-seq2 date "2014-05-29".
- 2014_05_29-seq2 isPartOf 2014_05_29.
- 2014_05_29-seq2 spokenAs 10.
- 2014_05_29-seq2 spokenText "Paldies. Labdien, kolēģi! Likumprojekta „Par valsts atbalstu trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām elektroenerģijas izmaksu segšanai” mērķis ir noteikt atbalsta kārtību un apjomu augstāk minētajām mājsaimniecībām pēc regulētā tarifa atcelšanas galalietotājiem. Šāds atbalsts ir noteikti vajadzīgs, jo sociāli atbildīga tirgus atvēršana bez šāda atbalsta vienkārši nav iespējama. Un viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc tirgus atvēršana bija kārtējo reizi jāatliek, bija tas, ka nebija izveidots līdz galam pārdomāts šis kompensācijas mehānisms. Diemžēl, ja mēs palūkojamies, kāds ir šis pašlaik piedāvātais kompensācijas mehānisms, tad redzam, ka to nekādi nevar nosaukt par sociāli atbildīgu un atbilstošu situācijai. Pirmkārt. Šis atbalsta mehānisms jeb atbalsta shēma paredz sniegt kompensācijas, atbalstu tikai tām mājsaimniecībām, kurām ir noslēgti tiešie līgumi ar elektroenerģijas tirgotāju. Tas nedod iespējas saņemt šo kompensāciju īrniekiem un arī tiem, kuriem nav tiešo līgumu - piemēram, tiem, kuri norēķinās ar apsaimniekotāja starpniecību. Ir, piemēram, ļoti daudzas sociālās mājas, kurām nav tiešo līgumu. Tātad tas nozīmē, ka tie cilvēki, kuriem tik tiešām šī palīdzība būtu vajadzīga, nespēs to saņemt. Otra lieta ir tā, ka šis atbalsta mehānisms paredz vienkārši visiem vienādu apjomu neatkarīgi no patēriņa, neatkarīgi no mājsaimniecības lieluma, - tātad 5 eiro neatkarīgi no tā, vai tur ir viens mazturīgais vai vesela daudzbērnu ģimene, kurai vajadzētu daudz lielāku atbalstu, jo patēriņš objektīvi būs lielāks. Tas netiek ievērots. Arī piedāvāto veidu, kā īstenot šo kompensācijas mehānismu, - proti, īstenot, izmantojot elektroenerģijas tirgotājus -, nevar uzskatīt par veiksmīgu, jo, raugiet, kāda situācija parādās: šis mehānisms paredz, ka komersanti kreditē lietotājus, kuriem ir vajadzīga šī palīdzība. Tātad no sākuma viņi ietur no saviem pakalpojumiem... nesaņem šo summu par saviem pakalpojumiem, kurus viņi ir snieguši, un pēc tam gaida, kad valsts to atmaksās. Turklāt paralēli tas uzliek viņiem arī papildu slogu - vispirms veidot tādu datubāzi un pēc tam to visu administrēt. Tie ir papildu izdevumi! Un, kolēģi, kāda situācija rodas līdz ar to? Tad sanāk tā, ka lielam uzņēmumam, kuram ir naudas rezerves, finanšu plūsma, kurš var to atļauties, nebūs problēma, tas viņam neradīs apgrūtinājumu (un mums viens tāds elektroenerģijas tirgotājs ir - tas ir „Latvenergo”), bet savukārt pārējiem tas būs nozīmīgs apgrūtinājums, un viņi nonāks visai neizdevīgā situācijā. Līdz ar to reāla tirgus... reāls tirgus mehānisms var nesākt strādāt. Un tātad ar šo tirgus atvēršanu atkal sanāk tāda kā šizofrēniska darbošanās: no vienas puses, mēs mājsaimniecības stumjam iekšā tirgū, bet, no otras puses, mēs tām liedzam iespēju baudīt šos tirgus liberalizācijas augļus, jo vienkārši nebūs tirgotāju, kas būs motivēti ar to nodarboties. Tāpat šo risinājumu nevar nosaukt par sociāli atbildīgu un ekonomiski pamatotu, ja paskatāmies, kāds ir piedāvātais kompensāciju apjoms, kas ir paredzēts šīm sociāli jutīgajām grupām, un salīdzinām to ar tiem budžeta ieņēmumiem, ko valsts budžets saņems, liberalizējot elektroenerģijas tirgu mājsaimniecībām. Šie ieņēmumi būs mērāmi vairākos desmitos miljonu, savukārt kompensācijas apmērs gada griezumā ir apmēram 5,1 miljons eiro. Ja mēs redzam, ka no PVN vien valsts budžetā papildu ieņēmumi no mājsaimniecībām ir vairāk nekā 10 miljoni, tad ir pamatots jautājums: vai tiešām mēs šādu tirgus liberalizāciju varam uzskatīt par sociāli atbildīgu? Un būs pamatoti, ka pensionāri atkal paudīs savu neizpratni un neapmierinātību un jautās, kāpēc valdība nav neko izdarījusi no tā, ko bija solījusi, - tātad ievērot arī viņu intereses, veidojot šo kompensācijas mehānismu. Tas viss uzskatāmi parāda, ka valdība nav spējīga atbildīgi, sistēmiski pareizi un sabiedrības interesēm atbilstoši risināt šo jautājumu. Tāpēc es aicinu pēc iespējas ātrāk nodot šo likumprojektu izskatīšanai Saeimā. Paldies.".
- 2014_05_29-seq2 language "lv".
- 2014_05_29-seq2 speaker Ivars_Zarins-1969.
- 2014_05_29-seq2 mentions Q822919.
- 2014_05_29-seq2 mentions Q3736450.
- 2014_05_29-seq2 mentions Q8436.