Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_05_22-seq646> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2014_05_22-seq646 type Speech.
- 2014_05_22-seq646 number "646".
- 2014_05_22-seq646 date "2014-05-22".
- 2014_05_22-seq646 isPartOf 2014_05_22.
- 2014_05_22-seq646 spokenAs 17.
- 2014_05_22-seq646 spokenText "Augsti godātā Saeimas priekšsēdētāja! Cienījamā ministre! Deputāti! Pamatīgs darbs ir ieguldīts šajās pamatnostādnēs, un droši vien tas ir labs darbs kopumā, kaut gan šādu darbu problēma parasti ir to lielais apjoms, kas dažreiz apgrūtina domas skaidrību un arī rīcības skaidrību. Šeit mēs jau runājām par pāreju uz izglītību latviešu valodā no 2018.gada mazākumtautību skolās. Es gan aicinātu runāt mazliet skaidrāku valodu šajā jautājumā, jo šobrīd strīdiem par to ir ārēji deklaratīvas pozas nozīme. Vieniem tā poza ir diezgan skaidra - „jā”, arī citiem ir diezgan skaidra: „nē, pret”. Un pa vidu ir tāda varbūt diezgan divdomīga poza - „ne jā, ne nē”. Ja mēs paskatāmies to pašu piesaukto Koalīcijas līgumu, tad skaidrs, ka tur ir ļoti dažādas interpretācijas iespējas un tur īsti nav pateikts, vai notiks tā pāreja vai ne. Un man ir jāsaka, ka vilciens šajā virzienā nav sakustējies. Nevajag lolot ilūzijas! Jo pretējā gadījumā mēs šodien runātu par priekšnoteikumiem, kas tam ir vajadzīgi, - ir vajadzīgi ļoti nopietni ieguldījumi -, mēs runātu par riskiem, mēs runātu arī par konsekvencēm, kas no tā izriet, un mēs droši vien tautai skaidrotu, kas un kur, un kā. Bet es gribu pateikt tikai par vienu svarīgu lietu, kura ir priekšnoteikums labākai izglītībai mazākumtautību skolās un mazākumtautību bērnu vidū un kurai, manuprāt, vajadzēja būt vairāk uzsvērtai šajās pamatnostādnēs. 85.lappusē ir nedaudz... pavisam nedaudz, es domāju, ar frāzēm... bet tas ir jautājums par... tas ir jautājums, kas ir svarīgāks pat par mazākumtautību skolu pāreju uz izglītību latviešu valodā 2018.gadā, jo tas ir primārāks jautājums neatkarīgi no tā, kāda būs tā proporcija: vai pašreizējā - 40 pret 60 - vai 100 pret nulli. Un es šo jautājumu pēdējā laikā nemitīgi atkārtoju, es klauvēju (Pieklauvē pie tribīnes.) un klauvēšu vēl (Atkārtoti pieklauvē.) pie šīs tribīnes. Un es atkārtošu vienu piemēru. Jums ir labi zināma Valentīnas Freimanes grāmata „Ardievu, Atlantīda”. Tur viņa stāsta par savu latviešu valodas un literatūras skolotāju (mazākumtautību skolā viņa mācījās) un par to, cik liela nozīme bija tā skolotāja personībai, kas mācīja to literatūru, to valodu un to vēsturi. Ja ir respekts pret šo personību, tad ir respekts arī pret valsti, interese par kultūru un cieņa pret to. Un, lūk, skolotājs izšķir, kāda būs attieksme, kāda būs integrācija, kāda būs saliedētība, nevis izšķir tas, kas rakstīts grāmatās, un tas, kādas varbūt ir šīs proporcijas. Un tālab es saskatu, ka šobrīd ir ļoti svarīgs uzdevums - sagatavot latviešu valodas, literatūras un arī vēstures skolotājus, kas māca mazākumtautību bērnus. Un tai ir jābūt aktīvai un mērķtiecīgai programmai un rīcībai, nevis politkorektām un pareizām frāzēm. Un nevis kaut kādos kursos var no jauna pārmācīt esošos skolotājus, bet ir jāsagatavo pilnīgi jauni skolotāji. Ja gribat - tā ir izglītības un kultūras revolūcija! Ja ne, tad jebkurā gadījumā 2018.gadu mēs sagaidīsim ar diezgan katastrofāliem rezultātiem neatkarīgi no tā, kādas būs valodu proporcijas. Latvijā var iemācīt visus runāt latviski, bet var pazaudēt pilnībā latvisko garu, ja nebūs... ja mēs par šīm lietām nedomāsim pēc būtības. Tāpēc es klauvēju vēlreiz (Pieklauvē pie tribīnes.): atveriet savus prātus, runājiet un sludiniet to visur - komisijās, ministrijā, darba grupās -, un arī aiciniet sabiedrību uz to! Piemērs tam - „Iespējamā misija”. Ja runā par šīm pamatnostādnēm... Nu, droši vien tur ir daudz labu lietu, kam es nepievērsu uzmanību, bet, galvenais, lai būtu tā Eiropas nauda. Es esmu praktisks cilvēks...".
- 2014_05_22-seq646 language "lv".
- 2014_05_22-seq646 speaker Ilmars_Latkovskis-1958.
- 2014_05_22-seq646 mentions Q822919.
- 2014_05_22-seq646 mentions Q211.
- 2014_05_22-seq646 mentions Q79820.
- 2014_05_22-seq646 mentions Q193089.
- 2014_05_22-seq646 mentions Q2508724.