Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_05_22-seq629> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2014_05_22-seq629 type Speech.
- 2014_05_22-seq629 number "629".
- 2014_05_22-seq629 date "2014-05-22".
- 2014_05_22-seq629 isPartOf 2014_05_22.
- 2014_05_22-seq629 spokenAs 112.
- 2014_05_22-seq629 spokenText "Cienījamie kolēģi! Mūsu priekšā ir apjomīgs dokuments, kas ir radies trīs ministru un divu Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas deputātu sastāvu kopīgas darbības ceļā. Kā jau komisijas priekšsēdētāja norādīja, šīs ir vienīgās pamatnostādnes, kuras apstiprina Saeima. Šādu lēmumu mēs pieņēmām, izskatot Izglītības likumu, un gan tad, gan tagad es esmu pārliecināta, ka tas ir pareizais ceļš. Izglītība ir tik svarīga nozare, ka par tās turpmāko virzību ir jālemj parlamentam. Tieši tādēļ 2013.gada janvārī Ministru kabinetā apstiprinātās Izglītības attīstības pamatnostādnes nonāca Saeimas komisijā. Uzreiz teikšu, ka apspriešana bija plaša un vispusīga. Saņēmām gandrīz 100 deputātu priekšlikumus un precizējumus. Tie tika rūpīgi analizēti, iekļauti dokumenta tekstā, un Saeimas komisija tos akceptēja skatīšanai šīsdienas sēdē. Gribu uzsvērt, ka šis dokuments ir tapis vairāku ministriju sadarbības ceļā. Ir risinājušās konstruktīvas diskusijas gan ar Finanšu ministriju, gan Kultūras ministriju, gan Ekonomikas ministriju, gan Labklājības ministriju, gan Veselības ministriju, gan VARAM, gan Iekšlietu ministriju, gan Zemkopības ministriju. Dokumentu tapšanā ir piedalījies Pārresoru koordinācijas centrs. Vērtīgu ieguldījumu ir devuši mūsu sociālie partneri, it īpaši Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība, Latvijas Izglītības vadītāju asociācija, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, UNESCO Latvijas Nacionālā komisija, Latvijas Rektoru padome, Augstākās izglītības padome, Latvijas Studentu apvienība, Latvijas Pašvaldību savienība. Šo sarakstu vēl varētu turpināt. Un es no šīs tribīnes gribu izteikt pateicību visiem, kam rūp mūsu izglītības, tātad mūsu valsts, nākotne un kas ar konkrētiem priekšlikumiem ir bagātinājuši Izglītības attīstības pamatnostādņu statusu. Īpaša pateicība arī nevalstiskajam sektoram, vecāku organizācijām un daudziem citiem, kas savu devumu saskatīs šajā pamatnostādņu tekstā. Ikvienas valsts politikas pamatā jebkurā nozarē ir jābūt skaidrai filozofijai, skaidrai pārliecībai par to, ko mēs vēlamies sasniegt. Īsi sakot, mūsu uzdevums ir nodrošināt labu izglītību ikvienam - gan personības, gan arī visas valsts attīstībai. Izglītība 21.gadsimtā tiek gūta visa mūža garumā gan prasmīgu pedagogu vadībā, gan arī pašmācības ceļā. Tā ir mūsu ikdienas apzināta sastāvdaļa, mūsu izvēle un gandarījums - zināt vairāk, apgūt daudz plašāku zināšanu spektru, būt speciālistiem noteiktā nozarē, kurā visa mūža garumā savas zināšanas papildināt, precizēt un atjaunot. Šīs Izglītības attīstības pamatnostādnes ir tā sauktais vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments. Tas aptver laikposmu līdz 2020.gadam. Lieki teikt, ka šis dokuments ir saistīts ar Nacionālo attīstības plānu, ar Latvijas ilgtermiņa attīstības stratēģiju un aptver visas izglītības jomas. Tātad tiek uzrunāts ikviens Latvijas iedzīvotājs visās vecuma grupās. Mēs esam definējuši šo mērķi, kura atšifrējums ir atrodams Izglītības attīstības pamatnostādņu lappusēs. Mūsu mērķis ir kvalitatīva un iekļaujoša izglītība, tātad izglītība visiem - izglītība personības attīstībai, cilvēku labklājībai un ilgtspējīgai valsts izaugsmei. Gan katram izglītības ieguvējam, gan arī visai sabiedrībai kopumā. Un šo mērķi mēs sasniegsim ar kompleksu pieeju un risinājumiem, domājot gan par izglītības saturu, gan par mācību metodiku, gan par skolas vidi, gan par katra cilvēka radošā potenciāla atraisīšanu. Īpaši es gribētu uzsvērt beidzamo. Pagājušā nedēļa bija radošās darbības nedēļa, kura skaidri parādīja, ka radošums, atraisītība, pieeja dzīvei visā tās iespēju kopumā nav mākslinieku vai atsevišķu indivīdu privilēģija. Radošs var būt ikviens ikvienā profesijā, un skolas uzdevums ir bērnā šo radošo dzirksti nenoslāpēt. Tāpēc mums ir jārada moderna un atklāta, un pieejama mācību vide no pirmsskolas līdz augstākajai izglītībai. Mums liela uzmanība jāpievērš vērtībizglītībai (kāpēc mēs dzīvojam sabiedrībā, kādi ir mūsu pienākumi sabiedrības priekšā, kādas ir tās universālās vērtības, kas savu nozīmi nav zaudējušas arī 21.gadsimtā). Un, protams, ļoti svarīgi, kāda būs izglītības sistēmas pārvaldība. Jūs jau esat iepazinušies ar 12 rīcības virzieniem. Šo mūsu virsmērķi mēs īstenosim vairākās secīgās aktivitātēs, lai mēs varētu nodrošināt gan izglītības pieejamību, gan izglītības kvalitāti. Svarīgi uzsvērt, ka šeit atslēgvārds ir sadarbība - sadarbība starp valsts pārvaldi, pašvaldībām, ikvienu skolu, ikvienu skolotāju, skolas vadītāju, ikvienu no vecākiem un pašiem skolēniem, lai mēs mācītu to, kas ir nepieciešams, tādā veidā, kāds vislabāk atbilst mūsu skolēnu īpatnībām un interesēm, un lai mēs veicinātu šo sadarbību gan valsts, gan arī pasaules mērogā. Kā jau šāda tipa dokumentos pieņemts, ir ietverti arī rezultatīvi rādītāji. Tātad pēc sešiem gadiem mums būs iespējas pārliecināties, vai šie mūsu izvirzītie uzdevumi ir izpildīti. Mēs esam paredzējuši dubultot to skolēnu skaitu, kuri ir ar augstiem mācību sasniegumiem, jo pašreiz tik tiešām ēnā ir palikuši bērni ar īpašiem talantiem, mēs maz domājam par izcilības attīstību. Mēs dubultosim valsts budžeta finansējumu mācību līdzekļu iegādei, kas pašreiz, protams, ir nepietiekams, runāsim par iekļaujošo izglītību un, protams, augstākajā izglītībā arī veicināsim izcilību. Protams, līdz ar mūsdienīga mācību satura ieviešanu atbalstu saņems pedagogi. Nodrošināsim arī tā saukto karjeras izglītību, īpašu vērību veltīsim profesionālajai izglītībai, turklāt ne tikai saistībā ar darba tirgu vien, bet arī ar spēju katrā cilvēkā saskatīt to īpašo talantu, kas nodrošinās ne tikai viņa labklājību, bet arī gandarījumu par viņa darba dzīvi. Un pievērsīsimies mūžizglītībai - 21.gadsimta aktualitātei, kas pavērs iespējas daudzveidīgai personas individuālo prasmju un spēju pilnveidei -, un esam paredzējuši dubultot pieaugušo izglītībā iesaistīto personu skaitu. Jau minēju, ka ļoti svarīga ir efektīva pārvaldība attiecībā uz resursu izmantošanu, un tādēļ ir paredzēts ieviest izglītības kvalitātes uzraudzību, pilnveidot finansējuma modeļus visos izglītības līmeņos un sekmēt Latvijas izglītības starptautisko konkurētspēju. Turpinot uzsāktos attīstības virzienus un atbalstot modernizācijas ieceres, mēs veidosim atvērtu, pētniecībā balstītu un pieejamu augstākās izglītības telpu, kā arī nodrošināsim augstākās izglītības iestāžu konkurētspēju un sadarbību ar citu valstu augstskolām, nodrošinot mūsu programmu starptautisku akreditāciju. Svarīgs jautājums ir izglītības pakalpojumu pieejamība. Beidzamajos mēnešos risinās aktīvas diskusijas gan par izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, gan arī par iespējamo izglītības iestāžu struktūru. Esam vienojušies, ka pirmsskolas izglītībai un sākumskolas izglītībai ir jābūt pēc iespējas tuvu bērnu dzīvesvietai. 7.-9.klases skolēnu izglītības iestādes atrašanās vietu jau mēs varētu pielāgot arī attiecīgā institucionālā tīkla specifikai, apsverot transporta pasākumu nodrošināšanu, bet vidējā izglītība... Atgādinu, ka šī valdība ir pirmā, kas konsekventi iet ceļu uz to, lai vidējo izglītību iegūtu vismaz 80 procenti pamatskolu beidzēju, pusi no tiem novirzot arī uz profesionālo vidējo izglītību. Mums līdz ar to ir jādomā par to, kādā līmenī būs šī vidējā izglītība - vai tā būs gan pieejama, gan laba. Nobeigumā varētu uzsvērt, ka, protams, ļoti svarīgs būs finansējums. Latvijas izglītības sistēmas finansējums ir nepietiekams, tā ir universāla patiesība, kam, šķiet, mūsdienās neiebildīs neviens, bet mūsu uzdevums ir radīt pēc iespējas efektīvu shēmu šo līdzekļu izmantošanai, pārliecināt sabiedrību par izglītības lielo nozīmi, un tāpēc ļoti svarīgs ir arī Saeimas apstiprinājums šim dokumentam šodien un arī, protams, turpmākais atbalsts, kad mēs lemsim par mūsu valsts budžetu. Aicinu jūs apstiprināt šīs pamatnostādnes. Atgādinu, ka sešu mēnešu laikā pēc šī Saeimas balsojuma Izglītības un zinātnes ministrija izstrādās konkrētu, detalizētu pasākumu plānu, kurā tiks atšifrētas pamattēzes, kas ir ietvertas šajā dokumentā. Un Ministru kabinets, sniedzot savu akceptu šim valdības rīcības plānam, arī apstiprinās to veikumu, ko mēs esam plānojuši, 2020.gadu gaidot. Paldies.".
- 2014_05_22-seq629 language "lv".
- 2014_05_22-seq629 speaker Ina_Druviete-1958.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q822919.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q211.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q4294791.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q4294315.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q957126.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q21625222.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q30268570.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q957137.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q1419663.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q22116518.
- 2014_05_22-seq629 mentions Q7809.