Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_03_27-seq268> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2014_03_27-seq268 type Speech.
- 2014_03_27-seq268 number "268".
- 2014_03_27-seq268 date "2014-03-27".
- 2014_03_27-seq268 isPartOf 2014_03_27.
- 2014_03_27-seq268 spokenAs 101.
- 2014_03_27-seq268 spokenText "Paldies. Cienījamie kolēģi! Lūgšu pavisam nedaudz jūsu uzmanības ļoti svarīga likuma apspriešanai, ko gaida visa Latvijas sabiedrība. Un, ja mēs runājam par narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru pēdējo 24 mēnešu aprites raksturīgāko iezīmi, tad tā ir dinamiska jaunu psihoaktīvo vielu ar nezināmu izcelsmi un nezināmu ietekmi uz lietotāju nekontrolēta ieplūšana tirgū. Tam sekojošais šāda veida vielu patēriņa pieaugums, īpaši jaunāko iedzīvotāju grupu vidū, izraisa pamatotu sabiedrības neapmierinātību ar valdības nespēju efektīvi risināt acīm redzamu problēmu. Līdzšinējā kārtība psihotropo vielu aprites ierobežošanā pamatā balstās uz reaktīvu rīcības modeli - tā darbojas kā ierobežojoša vai sankcionējoša rīcība pēc tiesiski pierādīta attiecīgās vielas kaitīguma fakta. Līdzšinējā prakse ir tāda, ka atbilstoši slavenajiem MK noteikumiem Nr.483 tiek noteikts kontrolējamo narkotisko un psihotropo vielu un prekursoru saraksts. Ja sarakstā iekļautās vielas nonāk nelikumīgā apritē, tiek iedarbināts iespaidīgs sankciju mehānisms. Neraugoties uz to, ka 2012.gadā tika ieviesta jauna kārtība šī saraksta sastādīšanā, kas ļāva iekļaut vēl papildus 200 jaunu psihoaktīvo vielu, šī normatīvā regulējuma izmaiņas izrādījās nepietiekamas no jauna tirgū nonākušo psihotropo vielu aprites ierobežošanai. Saeima 2013.gada 17.oktobrī atbalstīja valdības iesniegtās izmaiņas narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites likumā, nosakot pagaidu aizliegumu jaunu psihoaktīvo vielu apritei. Respektīvi, pagaidu aizlieguma piemērošanas ietvaros Slimību profilakses un kontroles centrs saņēma mandātu ar savu lēmumu uz laika posmu līdz 12 mēnešiem aizliegt vai ierobežot jaunu psihotropo vielu apriti, ja šāda jauna viela tika identificēta tirgū vai tika ievietota Eiropas agrīnās apziņošanas sistēmā. Stājoties spēkā šai normai, 2013.gada beigās tika noteikti pagaidu aizliegumi vēl 6 jaunām psihoaktīvām vielām ar visai eksotiskiem nosaukumiem - 5-AKB-48, 25-INBOME un tā tālāk, un tā tālāk. Kad es minu šo, es gribētu teikt, ka šī ir nekontrolēta industrija - mēs tiešām nezinām, kādā veidā šīs sintezētās vielas nonāk Latvijas tirgū, un mēs nezinām neko par viņu iedarbību. Jāatzīmē, ka, runājot par jauno psihoaktīvo vielu izņemšanu, analīze liecina, ka pēc attiecīgo jauno vielu iekļaušanas sarakstos tās pakāpeniski pazūd no nelegālā tirgus struktūras, bet to vietā parādās aizvien jaunas un jaunas vielas, kas nav iekļautas... kas nav pakļautas likumdošanas kontrolei. Par būtiskajām neatrisinātajām problēmām. Sabiedrībai nav informācijas par sintezēto psihotropo vielu iespējamo ietekmi uz patērētāju veselību. Kā jau mēs šeit dzirdējām, ik dienu pēc nereģistrētu psihoaktīvu vielu lietošanas slimnīcā nonāk no 2 līdz 10 bērniem un jauniešiem, kā to liecina Latvijas Ārstu biedrības aprēķini. Mēs zinām, ka ir bijuši letāli gadījumi, mēs zinām, ka ir gadījumi ar smagām sekām, ar smagām psiholoģiskām traumām. Nākamā problēma, ko es varētu minēt. Latvijā ir izveidojies efektīvs legālo narkotiku tirdzniecības tīkls. Pēc iekšlietu ministra otrdienas ziņojuma valdībā mēs varam pateikt, ka Rīgā ir vismaz 34 legālo narkotiku tirdzniecības vietas, kas ir apmēram 90 procenti no Latvijā pārstāvētajām tirdzniecības vietām. Cik ir tādu mobilās tirdzniecības vietu - neviens nav uzskaitījis, bet katrā ziņā to skaits ir pietiekams. Kā nākamā problēma, uz ko var skatīties divējādi, protams, ir aktīvā sabiedrības iesaistīšanās cīņā ar legālajām narkotikām. Citēšu „Neatkarīgo Rīta Avīzi”, 2013.gada decembra numuru: „Akcijā „Nē - narkotikām!” piedalīsies nevalstiskās organizācijas - Latvijas Jaunatnes, studentu un sporta arodbiedrība, Eiropas Tatāru jauniešu apvienība, „Latvijas hokeja komanda ak- bars”, Latvijas Džudo federācija, Latvijas Tautu Saime, Riga without Drugs, KVN līga „Rīga”...” Un tā tālāk, un tā tālāk. Par šo notikumu Stop Drugs ziņo, ka pirmajā patruļā 13.novembrī piedalījās aptuveni 200 cilvēku, savukārt dienu vēlāk - 14.novembrī - patruļās iesaistījās vairāk nekā 300 cilvēku no dažādām nevalstiskajām organizācijām un pievienojās arī citi brīvprātīgie. Pati par sevi tā nebūtu problēma, ja sabiedrība iesaistās šīs sērgas apkarošanā, taču, protams, tā situācija, kad tiek pārkāptas likumības robežas un mediji to publiski atrāda, pati par sevi ir... sāk kļūt bīstama. Citēšu tikai šosvētdien pārraidīto televīzijas sižetu: „Kamēr politiķi spriež, kā ierobežot apdullinošo augu maisījumu tirgošanu, kamēr policisti gaida, kad valsts būs sarūpējusi tādu likumu, kas ir reāls ierocis cīņā pret legālajām narkotikām, sabiedrība rīkojas. Metodes cīņā pret jauniešu indēšanu ir dažādas un ne jau vienmēr likumīgas. Vieniem tie ir sērkociņi, citiem tās ir beisbola nūjas, vēl kādam - miruša mazbērna fotogrāfija. Tiesisko instrumentu nepietiekamība ir acīm redzama.” Tas, ka tikko Saeima otrajā lasījumā apstiprināja grozījumus Krimināllikumā, kuri varētu nodrošināt, lai par pagaidu aizlieguma nepildīšanu persona tiktu saukta pie kriminālatbildības, jau šobrīd, liekas, nebūs pietiekami. Par šodien skatāmo jauno likumdošanas iniciatīvu gribētu teikt, ka Sociālo un darba lietu komisija ar plašām debatēm gan darba grupā, gan komisijā atbalstīja to pirmajam lasījumam un liek priekšā izskatīt arī Saeimā. Šī jaunā norma paredz universālu aprites aizlieguma normu likumā „Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību”. Šo priekšlikumu ir izstrādājusi astoņu deputātu darba grupa. Cik noprotams, deputāts Elksniņš ir viens no galvenajiem autoriem šim priekšlikumam. Šī norma paredz papildus esošajiem ierobežojumiem noteikt sintezētas psihoaktīvas vielas definīciju, kā arī paredz pienākumu šādu vielu turpmāk likumīgai apritei sertificēt Veselības inspekcijā, nosakot, ka turpmāk šādas atļaujas saņemšana un vielas iekļaušana attiecīgajā reģistrā nozīmētu vielas aprites legālumu; pretējā gadījumā tās aprite būs aizliegta. Protams, tas paredz arī šīs normas pārkāpšanas kriminalizāciju. Jāsaka, ka šāda pieeja mulsina Iekšlietu ministrijas, Veselības ministrijas un Ekonomikas ministrijas pārstāvjus, kuri automātiski pieņem, ka sertifikācijas esamība nozīmētu, ka tāda viela jebkad, ja tā reiz tiek sertificēta, varētu tikt atļauta apritē. Iesniedzēji savukārt savu juridisko konstrukciju pamato kā instrumentālu un nepieciešamu, lai izmeklēšanas iestādēm dotu iespēju saukt pie atbildības vainīgos par konkrētu darbību nepildīšanu. Lai arī pie šīs normas vēl būtiski jāpiestrādā otrajā lasījumā, aicinu Saeimu šodien atbalstīt virzīto likumprojektu pirmajā lasījumā.".
- 2014_03_27-seq268 language "lv".
- 2014_03_27-seq268 speaker Arvils_Aseradens-1962.
- 2014_03_27-seq268 mentions Q822919.
- 2014_03_27-seq268 mentions Q211.
- 2014_03_27-seq268 mentions Q4294315.
- 2014_03_27-seq268 mentions Q2660080.
- 2014_03_27-seq268 mentions Q193089.
- 2014_03_27-seq268 mentions Q21625222.
- 2014_03_27-seq268 mentions Q957137.