Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_03_20-seq96> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2014_03_20-seq96 type Speech.
- 2014_03_20-seq96 number "96".
- 2014_03_20-seq96 date "2014-03-20".
- 2014_03_20-seq96 isPartOf 2014_03_20.
- 2014_03_20-seq96 spokenAs 10.
- 2014_03_20-seq96 spokenText "Es vēl neesmu sācis runāt, tā ka laiku neuzņemiet. Situācijā, kad mūsu tautsaimniecība un sabiedrība vēl nav spējusi atkopties no krīzes radītajām sekām, pieļaut, ka tiek pieņemti lēmumi, kas vēl vairāk var apgrūtināt šo atkopšanās procesu, būtu nepareizi un bezatbildīgi. Diemžēl pieņemtos lēmumus, kas saistīti ar enerģijas tirgus liberalizācijas procesiem, nekādi nevar vērtēt kā pārdomātus un kompetentus. Situācijā, kad valdība nav spējusi sagatavot atbilstošu kompensācijas mehānismu, nodrošinot tam atbilstošu finansējumu, lai spētu kompensēt elektroenerģijas cenas pieauguma triecienu sociāli mazāk aizsargātajām iedzīvotāju grupām, pārdomāta un sociāli atbildīga elektrības tirgus atvēršana mājsaimniecībām nav iespējama. Tāpēc pamatoti ir atlikt šādu bezatbildīgu tirgus atvēršanu, lai vismaz dotu iespēju valdībai sagatavot nepieciešamos pasākumus, kas nodrošinātu mājsaimniecībām pārdomātu un sociāli atbildīgu elektrības tirgus atvēršanu. Kā viens no šādiem nepieciešamajiem pasākumiem ir atbilstoša kompensācijas mehānisma izveide. Diemžēl, iepazīstoties ar valdības izstrādāto kompensācijas mehānismu, nākas secināt, ka tas nenodrošinās sabiedrībai deklarēto mērķi - nodrošināt sociāli atbildīgu kompensācijas modeli mazāk aizsargātām sabiedrības grupām, kam tas būtu nepieciešams un kam tas ir jau arī apsolīts, piemēram, pensionāriem. Pirmkārt, šis mehānisms paredz sniegt kompensācijas tikai tam sabiedrības lokam, kam tās jau bija paredzētas iepriekš, - tikai tiem, kuriem ir piešķirts trūcīgā vai mazturīgā statuss. Otrkārt, paredz noteikt kompensācijas apjomu, kas nav saistīts ar reālo kompensācijas nepieciešamību, tas ir, fiksētu summu visiem - pēc tāda paša principa un tādā pašā apjomā, kā tas jau bija paredzēts iepriekš. Šādu kompensācijas apjomu nevar uzskatīt par ekonomiski pamatotu un sociāli atbildīgu, ņemot vērā, ka kopējie budžeta papildu ieņēmumi saistībā ar tirgus liberalizācijas pasākumiem šajā gadā bija plānoti vairāk nekā 41 miljona eiro apmērā un apmēram 29 miljoni eiro no tiem tika plānoti OIK pieauguma kompensēšanai. Tādējādi tas nozīmē, ka pāri paliek vēl 12 miljoni eiro. Savukārt kompensācijām paredzētā summa sastādīja tikai 3,8 miljonus eiro. Tāpat arī, lai tirgus atvēršanas atlikšanu varētu uzskatīt par atbildīgu un pārdomātu, līdz lēmumam atlikt tirgus atvēršanu būtu bijis... līdz ar lēmumu atlikt tirgus atlikšanu būtu bijis jāiesniedz arī objektīvs šī lēmuma seku izvērtējums un jāpiedāvā tālākās rīcības plāns, kur būtu ņemtas vērā šī lēmuma radītās sekas. Tas nav veikts vai arī tiek noklusēts. Konkrēti: ja elektrības tarifi mājsaimniecībām tiks iesaldēti līdz gada beigām, tas 2015.gadā palielinās sociālo spriedzi, kas radīsies pēc atliktās tirgus atvēršanas un kas būs saistīta ar lielāku elektroenerģijas cenas lēcienu. Tas izraisīs lielāku inflācijas pieaugumu, kas savukārt nozīmē nepieciešamību pēc lielākiem valsts budžeta tēriņiem, lai sociāli mazāk aizsargātajām grupām kompensētu tās ietekmi. Ņemot vērā, ka tajā pašā laikā, īstenojot šo piedāvāto risinājumu, valsts budžeta ienākumi samazināsies par apmēram 80 miljoniem eiro, lai šādu priekšlikumu varētu uzskatīt par pārdomātu un atbildīgu, būtu pamatoti arī atbildēt uz jautājumu, vai un uz kā rēķina un kādā veidā tiks nodrošinātas šīs kompensācijas. Ne mazāk būtisks faktors ir iespējamie papildu izdevumi, kas saistīti ar „Latvenergo” kredītreitinga izmaiņām. Ņemot vērā to, ka uzņēmuma kredītsaistības ir apmēram miljardu eiro lielas, pat visnenozīmīgākās kredītreitinga izmaiņas lietotājiem var sadārdzināt „Latvenergo” pakalpojumu izmaksas par vairākiem miljoniem. Uz kā rēķina tās tiks segtas? Diemžēl piedāvāti tiek tikai Elektroenerģijas tirgus likuma grozījumi bez atbilstošas šo grozījumu analīzes. Tā kā mana profesionālā darbība daudzus gadus ir bijusi saistīta ar šo jomu, es kā šīs jomas eksperts uzskatu, ka šādu piedāvāto likumprojektu nav iespējams sekmīgi īstenot... tā paredzēto mērķi. Turklāt tas ir neatbilstošs un pretrunā gan ar Latvijas, gan ar Eiropas Savienības spēkā esošajām tiesību normām. Pielikumā esmu pievienojis juridisko argumentāciju uz 11 lapaspusēm, ko aicinu arī iekļaut stenogrammā. Saeimā deklarētais likumprojekta ratio legis ir acīmredzamā pretrunā ar Latvijas tiesību sistēmu un Eiropas direktīvu 2009/72. Šāda likumprojekta mērķa, kas ir pretrunā ar direktīvas pamatprincipiem, tieša un atklāta paušana, ņemot vērā jau iepriekš notikušo pārkāpumu procedūru pret Latvijas valsti, nenoliedzami novedīs pie jaunas - turklāt atkārtotas un vēl vieglāk pierādāmas! - pārkāpumu procedūras pret Latvijas valsti. Turklāt Latvijas judikatūrā ir atzīts, ka gadījumā, ja tiesību norma ir kļūdaini izprotama vai maldinoša vai ja likums pats ir iekšēji pretrunīgs, tiesību norma var nonākt pretrunā ar tiesiskas valsts principiem un nebūt spēkā. Arī veids, kādā tika virzīta šī likumdošanas iniciatīva, nekādi nevar tikt vērtēts kā atbildīgs un jēgpilns. Virzot to steidzamības kārtībā, dodot tikai 10 minūtes laika priekšlikumu iesniegšanai un tādējādi nedodot iespēju deputātiem iesniegt savus priekšlikumus un veikt kvalitatīvu diskusiju par tiem, lai rezultātā tiktu sagatavots pārdomāts risinājums, bezatbildīgu un nepārdomātu tirgus atvēršanu īstenot nav pareizi. Lai to novērstu, tirgus atvēršana būtu jāatliek. Diemžēl piedāvāto risinājumu nekādi nevar uzskatīt par atbildīgi un kompetenti sagatavotu. Tas ir nepārdomāts, pretrunīgs un nesasniedz izvirzīto mērķi - pasargāt mājsaimniecības. Turklāt šāds risinājums var radīt nopietnus juridiskus un praktiskus sarežģījumus, to īstenojot, un var radīt daudzu miljonu zaudējumus gan valsts, gan mājsaimniecību budžetiem. Tādēļ šādu risinājumu nevaru atbalstīt un balsoju par piedāvāto likumprojektu atturoties.".
- 2014_03_20-seq96 language "lv".
- 2014_03_20-seq96 speaker Ivars_Zarins-1969.
- 2014_03_20-seq96 mentions Q822919.
- 2014_03_20-seq96 mentions Q211.
- 2014_03_20-seq96 mentions Q193089.
- 2014_03_20-seq96 mentions Q458.
- 2014_03_20-seq96 mentions Q3736450.