Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_03_06-seq101> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2014_03_06-seq101 type Speech.
- 2014_03_06-seq101 number "101".
- 2014_03_06-seq101 date "2014-03-06".
- 2014_03_06-seq101 isPartOf 2014_03_06.
- 2014_03_06-seq101 spokenAs 69.
- 2014_03_06-seq101 spokenText "Augsti godātie deputāti! 2013.gada 28.novembrī Saeima otrajā lasījumā izskatīja likumprojektu par iedzīvotāju ienākuma nodokli (Nr.891/Lp11). Līdz 5.decembrim notika priekšlikumu iesniegšana, kuras rezultātā uz trešo lasījumu bija saņemti četri priekšlikumi. Par diviem no tiem ir saņemti ministriju atzinumi, un šobrīd mums vajadzēja skatīt likumprojektu trešajā lasījumā. Tajā pašā laikā mums uz galda kopš vakardienas pēcpusdienas ir likumprojekts „Grozījumi likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”” (Nr.1088/Lp11). Ar ko tad atšķiras šie likumprojekti un kādēļ viens no tiem ir nolikts plauktā? Tas ir jautājums par sezonas laukstrādniekiem un par to, ka Saeimas 73 deputāti nobalsoja „par”, ka tiks piemērota nodokļa atlaide par 90 dienām, nevis par 65 dienām, kā ir noteikts šobrīd esošajā likumprojektā. Saeimas 65 deputāti nobalsoja „par”, ka lauksaimniekus reģistrē vienreiz dienā, nevis, kā tas ir šobrīd, ka tas notiek divreiz dienā. Un tagad par argumentiem. Labklājības ministrija savā atzinumā rakstīja: „Būtu jānosaka, ka sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātāju var nodarbināt lauksaimniecības sezonas darbos ne vairāk kā 65 kalendāra dienas gadā, jo tad, piemēram, ja personai būs bezdarbnieka statuss un viņa saņems bezdarbnieka pabalstu un ja ienākumi no sezonas laukstrādnieka ienākumu izmaksātāja mēnesī pārsniegs 70 eiro, persona nezaudēs bezdarbnieka statusu.” Un ministrija to pamato ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 12.panta pirmo daļu. Savukārt 12.panta pirmā daļa saka: „Bezdarbnieka statusa zaudēšanas pamats ir: darba ņēmēja vai pašnodarbinātā statusa iegūšana uz nenoteiktu laiku vai uz laiku, kas ilgāks par diviem mēnešiem.” Vēl līdz šim brīdim Labklājības ministrija nav varējusi atbildēt, kurus divus mēnešus saskaitot kopā var iegūt 65 dienas. Otrs arguments ir salīdzinājums ar mikrouzņēmumiem - redz, kā grāmatveži, IT speciālisti un juristi veikli prata izmantot likuma priekšrocības! Taču šajā gadījumā ir precīzi definēts, ka ir šie augļu, ogu un dārzeņu audzētāji, kuri izmanto sezonas laukstrādniekus. Un šim likumprojektam nav bijis sakara ar slaucējām vai traktoristiem, kurus tagad plāno atlaist no darba. Saeimas Juridiskais birojs jau rakstīja par to, ka dienu skaita pagarināšana atstās ietekmi uz Saeimā pieņemto 2014.gada budžetu. Savukārt Finanšu ministrija apstiprināja, ka šādi ieņēmumi 2014.gada budžetā vispār nav plānoti, un norādīja, ka parastā nodarbinātība tiks transformēta uz sezonālo nodarbinātību. Likumprojekta anotācija apliecina, ka šobrīd legāli nodarbinātas ir tikai 232 personas un ka lielie uzņēmumi, kuru vajadzībām strādā šie darbinieki, arī šobrīd strādā, kaut gan ir tikai marts. Nākošais Finanšu ministrijas atzinums bija par to, ka Beļģijā ir 65 dienām noteiktas nodokļa atlaides. Uzjautājot Zemkopības ministrijai datus tikai vienā jautājumā - to, cik Beļģijā lauksaimnieki saņem platību maksājumos par hektāru, ir saņemti sekojoši dati. Latvijā pagājušajā gadā lauksaimnieki saņēma 95 eiro par hektāru, turpretī Beļģijā - 470 eiro par hektāru, tātad 4,95 reizes vairāk, nerunājot nemaz par to, kādi ir klimatiskie apstākļi Beļģijā. Un tajā pašā laikā neviens nevarēja paskatīties, ka, piemēram, Bulgārijā šāds nodokļa atlaides režīms ir deviņus mēnešus (un salīdzinot - tomēr vairāk), bet par hektāru bulgāru zemnieki saņem 166 eiro. Ungārijā savukārt ir 120 dienas, bet attiecīgais atbalsts, ko lauksaimnieki par hektāru saņem, ir 261 eiro. Un tagad ir jautājums: cik ilgi mēs skatīsimies apkārt, nevis uz to, kas notiek tepat pie mums? Un par to, kā reģistrēt vienreiz dienā. Darba inspekcija nevarēs pārbaudīt, ka šie strādnieki ir reģistrēti. Atgādinu vēlreiz, ka Darba aizsardzības likuma 14.pants nosaka, ka katrs darbinieks, uzsākot darbu, tiek instruēts. Un arī Finanšu ministrija atzina, ka šobrīd tomēr interneta pārklājuma nav Latvijā visur un ka tikai 2017.gadā mums būs realizēts projekts „4G”. Tad interneta pārklājums būs visā Latvijā. Finanšu ministrija arī apgalvo, ka Zemkopības ministrija ir informējusi, ka Latvijas laukos no rīta sanāk strādnieki ofisā, tad agronoms visus reģistrē, un tad viņi tiek aizvesti uz lauku. Un tagad ir jautājums katram no jums: cik šādu lauksaimnieku jūs zināt Latvijas laukos? Jo, ja mēs salīdzinām... Tātad ir runa par šīm 65 un 90 dienām, kā Parādnieka kungs teica... Tātad tiem, kas audzēs agros dārzeņus, būs šis atbalsts, jo varam atkal no 1.aprīļa skaitīt, kad beidzas 65 dienas. Un tad ir jautājums par konkurenci. Tie, kuri audzē, piemēram, kartupeļus un kuriem kartupeļi ir uz Jāņiem, tātad pilnīgi mierīgi šo atbalstu saņems un varēs izmantot laukstrādniekus un maksāt 15 procentus... šo nodokli. Bet tie lauksaimnieki, kas dabīgā ceļā audzē un ražu novāc augustā un septembrī, varēs maksāt pilnu likmi - 24,09 procentus. Un tagad vēl no Lauku atbalsta dienesta datiem. Pajautāju viņiem, kā tad izskatās mūsu lauksaimnieki pēc viņu datiem, un nu varu pateikt, ka 87,04 procenti ir lauksaimnieku, kuriem ir tikai 30 hektāru zemes. Augļudārzu audzētāju (līdz 1 hektāram) ir 82,7 procenti. Ogulāju audzētāju (līdz 1 hektāram) ir 63,14 procenti, un dārzeņu audzētāju (līdz 1 hektāram) ir 80,87 procenti. Un šeit ir atbilde deputātei Elīnai Siliņai, kāpēc pie mums nav nodarbinātības un mēs nesasniegsim plānotos rezultātus. Tāpēc, ka vienu hektāru var apsaimniekot pati ģimene, ja tajā ir, piemēram, četri cilvēki. Un viņiem neviens papildu strādnieks nav vajadzīgs. Un, ja mēs būtu domājuši par to, ka šīs 90 dienas būtu palikušas, tad mēs iegūtu - ko? Ka šis mazais zemnieks varētu sākt domāt! Un mēs nevis domātu par 10-12 procentiem lielo saimniecību, bet sāktu domāt par to, lai mazais un vidējais zemnieks arī kaut ko var attīstīt mūsu valstī. Un tagad man ir jautājums visiem jums: ar kādām represijām jūs vērsīsieties pret zemniekiem, kuri nebūs reģistrējuši no rīta? Jo, piemēram, vakar Priekules novadā vairākas stundas pēc kārtas nebija vispār ne elektrības, ne interneta un veikali meklēja, piemēram, ģeneratorus, lai tiem būtu elektrība un tie varētu darboties. Kā jūs risināsiet visas šīs situācijas? Un noslēgumā teikšu: tanī brīdī, kad nav argumentu, mums parādās uz galda likumprojekts ar steidzamību. Bet kā ir ar likumprojektu, par kuru otrajā lasījumā nobalsoja 79 deputāti un tikai divi bija „pret”? Es saprotu, ka, veidojot Saeimas kārtības rulli, tā sastādītāji nevarēja iedomāties, ka dzīvē var nonākt līdz situācijai - „kā gribu, tā daru”. Un es arī saprotu, ka pavasaris ir aiz loga un ka nevar taču darīt pāri zemniekiem! Un tad mēs nonākam pie tā, ka, piemēram, Saeimas Sociālo un darba lietu komisija katru mēnesi nobalsoja par darba kārtību un katru mēnesi mainīja darba kārtību, izņemot ārā paralēlo likumprojektu „Par valsts sociālo apdrošināšanu”. Tajā pašā laikā Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija šo jautājumu ir skatījusi tikai vienu reizi, un visā laika posmā no 5.decembra nav notikušas septiņas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdes. Un te ir jautājums: kādu piemēru mēs kā Saeima rādām? (No zāles dep. A.Bērziņš: „Ārprāts!”) Piemēram, ja ārsts septiņas reizes neoperētu, ja skolotājs septiņas reizes neuzskatītu par vajadzīgu strādāt ar bērniem un ja uzņēmējs septiņas reizes nemaksātu nodokļus, tad kādus sodus saņemtu cilvēki, ja viņi tā rīkotos? Un tad ir jautājums: kāds ir Saeimas likumdošanas process un kā ar 79 balsīm pieņemtu likumprojektu otrajā lasījumā Saeima vienkārši var vairs neizskatīt? Vakar es saņēmu daudzus telefona zvanus. Es saņēmu arī draudus. Un tas man lika pārdomāt, ko mēs vispār šeit darām. Un viens no zemniekiem man teica tā: „Kā Reira kungs pūtīs, tā mēs dejosim!” Tagad arī mēs Saeimā esam nonākuši līdz tādai situācijai. Un es uzskatu, ka tas ir nožēlojami. Paldies. (RP frakcijas aplausi.)".
- 2014_03_06-seq101 language "lv".
- 2014_03_06-seq101 speaker Inita_Bisofa-1974.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q822919.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q211.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q4294791.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q3744607.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q8436.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q31.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q28.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q219.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q768416.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q9253068.
- 2014_03_06-seq101 mentions Q25514677.