Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_01_23-seq26> ?p ?o. }
Showing items 1 to 34 of
34
with 100 items per page.
- 2014_01_23-seq26 type Speech.
- 2014_01_23-seq26 number "26".
- 2014_01_23-seq26 date "2014-01-23".
- 2014_01_23-seq26 isPartOf 2014_01_23.
- 2014_01_23-seq26 spokenAs 101.
- 2014_01_23-seq26 spokenText "Augsti godātais Valsts prezidenta kungs, cienījamā Saeimas priekšsēdētāja! Cienījamā Ministru prezidentes kundze! Godātais ārlietu ministr! Jūsu ekselences! Godātie kolēģi! Ārpolitikā mēs skatāmies uz trijām lietām: uz draudiem, uz izaicinājumiem un uz iespējām. Patlaban Latvijai tiešu draudu nav, bet ir vairāki izaicinājumi, kas ar laiku varētu kļūt par draudiem. Lai tiktu galā ar šiem izaicinājumiem un novērstu potenciālos draudus, mēs iestājāmies NATO un Eiropas Savienībā, arī citās starptautiskajās organizācijās, lai meklētu kopīgus risinājumus. Bet, ja mēs skatāmies uz ārpolitiku kā līdzekli, lai veicinātu mūsu valsts iedzīvotāju labklājību, tad mums ir jādomā par iespējām. Lielvalstis var veidot savu ārpolitiku tā, kā tās vēlas, un ar savu spēku un lielumu vien tās nodrošina pasaules uzmanību. Latvija ir starp tām pasaules valstīm, kurām ir nepieciešams identificēt un attīstīt savas unikālās priekšrocības un pielietot tās izdevīgākajos brīžos. Latvijai 2014.gads ir viens no šiem izdevīgajiem brīžiem. Mūsu atpazīstamība ir palielinājusies, pateicoties ekonomiskajai krīzei. Pasaules ekonomisti, finansisti, pētnieki un politiķi ir sekojuši līdzi mūsu gaitām un aktīvi debatē par to, kā Latvijas paraugs varētu tikt pielietots citās Eiropas Savienības valstīs. Šī uzmanība vēl tikai paplašinājās līdz ar mūsu veiksmīgo iekļaušanos eirozonā, bet šogad mēs piedāvājam pasaulei mūsu kultūras bagātības, izmantojot visas tās priekšrocības, kuras rodas no Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas. Un mūsu pieaugošā loma Eiropas Savienībā tikai palielināsies līdz ar Latvijas prezidentūru Eiropas Savienības Padomē 2015.gadā. Mēs esam ieguvuši atpazīstamību, respektu un nelielu uzmanību. Viens no ārpolitikas galvenajiem uzdevumiem ir saprast, kā to vislabāk izmantot. Skatoties uz nākamo gadu, mūsu uzdevums ir izmantot šīs priekšrocības plānveidīgi, prātīgi un stratēģiski, koncentrējoties uz tiem ārpolitikas virzieniem, par kuriem mums ir īpašas zināšanas un kuros varētu būt vislielākā atdeve ilgtermiņā. Mēs ārpolitikā nevaram darīt visu, bet ir lietas, ko darām labi. Sabiedrībā mēs katru gadu priecājamies par Latvijas lepnumiem, bet mums tādi ir arī ārpolitikā. Un, ja mums ir, ar ko lepoties - un citi to novērtē! -, tad mums ir iespēja arī kļūt par līderiem tieši šajos konkrētajos jautājumos. Līdz ar to mans mērķis šodien ir runāt par Latvijas līderību un lepnumu ārpolitikā. Eiropas Savienībā Latvija ir starp atzītiem līderiem attiecībā uz Austrumu partnerību un Centrālāzijas valstīm. Ārlietu ministrs to jau arī šodien pateica. Manuprāt, būtu laiks domāt par ilgtermiņa stratēģisku vīziju tieši šajā virzienā. Es aicinu Ārlietu ministriju un Latvijas ārpolitikas ekspertus uzsākt nopietnu diskusiju par jautājumiem, kur iezīmēta šāda mērķtiecīga stratēģija. Jautājumi ir vairāki. Kādas ir Latvijas un Eiropas Savienības perspektīvas Centrālāzijā un Tālajos Austrumos? Kādas varētu būt mums vēlamās attiecības ekonomikas, politikas un kultūras jomā šajā reģionā? Kā mums vislabāk rīkoties, lai ne tikai nodrošinātu Latvijas intereses, bet arī ietekmētu Eiropas Savienības kopējo ārpolitiku šajā reģionā? Mēs jau tiekam uzskatīti par Eiropas Savienības ekspertiem Centrālāzijas reģionā. Līdz ar to būtu tikai loģiski pievērst lielāku diplomātisku un analītisku uzmanību arī Ķīnai, Japānai, Dienvidkorejai un Indijai. Mums nav jāveido jauna ārpolitikas stratēģija, bet mums ir jāprecizē tas, ko ceram iegūt, padziļinot attiecības ar šīm dinamiskajām valstīm. Ceļš šajā virzienā ir jau atvērts ar Latvijas kā līdera lomu Ziemeļu apgādes tīkla veiksmīgajā darbībā. Gan NATO, gan ASV apliecina, ka šis tīkls nebūtu iespējams bez Latvijas vadošās līdzdalības. Ir daudzi, kas vēl joprojām tic, ka šī transporta artērija no Latvijas ostām līdz Afganistānai varētu kļūt par ienesīgu komerciālu tranzītkoridoru, it īpaši - ja tas savienojas ar iecerēto jauno Zīda ceļu. Mums ir vēstniecības Uzbekistānā un Kazahstānā, un līdz ar to Latvijai ir īpašas priekšrocības šajā reģionā, salīdzinot ar citām Eiropas Savienības un NATO valstīm. Kā ārlietu ministrs jau sacīja savā ziņojumā, Latvijas interesēs ir aktīvāka Eiropas Savienības iesaiste šajā reģionā, jo tas veicina reģiona valstu lielāku atvērtību tirgus ekonomikai un labai pārvaldībai. Latvija noteikti ir arī Eiropas Savienības līdere vairākās Austrumu partnerības valstīs, it īpaši Gruzijā, Moldovā, Ukrainā un Baltkrievijā. Nesen Latvija būtiski ietekmēja Eiropas Savienības sankciju politiku Baltkrievijā, nosargājot mūsu iedzīvotāju ekonomiskās intereses un vienlaikus aizstāvot cilvēktiesības un Eiropas vērtības. Attiecībā uz Ukrainu Ārlietu komisija šodien ir sasaukusi ārkārtas sēdi, lai ar ārlietu ministru pārrunātu Latvijas iespējamo rīcību. Godātie kolēģi! Starptautisks respekts rodas tad, ja valsts demonstrē izcilību kādā konkrētā jautājumā. Drošības jomā trīs no vissvarīgākajiem nākotnes jautājumiem ir kiberdrošība, enerģētiskā drošība un stratēģiskā komunikācija. Mūsu kaimiņi - igauņi un lietuvieši - jau ir izveidojuši NATO izcilības centrus, lai vadītu pētniecības darbus divos šajos jautājumos. Latvija ir uzņēmusies izveidot NATO izcilības centru stratēģiskās komunikācijas jautājumos. Ekspertīze šajā 21.gadsimta zinātnē ir pieprasīta visā pasaulē, un NATO ir izlēmusi to steidzīgi attīstīt. Latvijai ir iespēja piesaistīt pasaules ekspertus šajā jomā, attīstīt teoriju un praksi un kļūt par radošu domu centru nākotnes plānošanai. Un, starp citu, starptautiskā komunikācija ir saistīta ne tikai ar drošību vai ar militārajām operācijām. Biznesa pasaulē stratēģiskā komunikācija ir svarīga ne tikai uzņēmumiem, bet arī starptautiskajām institūcijām, kuras veido pasaules ekonomisko sistēmu. Jebkurš ekonomists, finansists vai baņķieris var apliecināt, cik lielu lomu komunikācija spēlē tirgus un biržas svārstībās. Tas, kas tiks radīts NATO izcilības centrā stratēģiskās komunikācijas jautājumos, ar laiku varētu būt pielietojams daudzās jomās. Ja radām izcilību, tad iegūstam līderību, un ar to mēs patiešām varēsim lepoties. Protams, mums vienlaikus ir jāstrādā arī pie citiem mērķiem citos reģionos, ieskaitot mūsu Baltijas jūras reģionu. Lielas izmaiņas šogad notiks Eiropas Savienības vadībā, un Latvija ar to ir īpaši saistīta, ņemot vērā mūsu prezidentūru 2015.gadā. Mūsu transatlantiskās saites, stratēģiskā partnerība ar Amerikas Savienotajām Valstīm, Eiropas Savienības Tirdzniecības un investīciju līgums ar ASV un labas kaimiņattiecības ar Krieviju - tās visas ir svarīgas prioritātes. Vienlaikus mums ir jāturpina sarunas par Latvijas iestāšanos Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijā (OECD). Tomēr tieši Latvijas līderība Austrumu partnerības un Centrālāzijas jautājumos ir tas, kas iezīmē mūsu valstisko tēlu NATO un Eiropas Savienības valstu uztverē. Tā ir mūsu pievienotā vērtība NATO un Eiropas Savienības ārpolitikā, tas ir konkrēts, mērķtiecīgs un tālredzīgs veids, kā veicināt mūsu valsts un iedzīvotāju ekonomiskās un drošības intereses 2014.gadā. Paldies.".
- 2014_01_23-seq26 language "lv".
- 2014_01_23-seq26 speaker Ojars_Eriks_Kalnins-1949.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q822919.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q211.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q2660080.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q193089.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q458.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q148.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q39731.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q232.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q159.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q8896.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q41550.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q15628977.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q7184.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q889.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q212.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q184.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q230.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q30.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q12360039.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q17.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q217.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q18628521.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q208019.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q668.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q884.
- 2014_01_23-seq26 mentions Q265.