Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2014_01_23-seq113> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2014_01_23-seq113 type Speech.
- 2014_01_23-seq113 number "113".
- 2014_01_23-seq113 date "2014-01-23".
- 2014_01_23-seq113 isPartOf 2014_01_23.
- 2014_01_23-seq113 spokenAs 101.
- 2014_01_23-seq113 spokenText "Cienījamie kolēģi, arī es vēlos apsveikt Ārlietu ministriju ar teicami sagatavoto ikgadējo ārpolitikas ziņojumu. Šis ziņojums ir labi strukturēts, un tajā minētās prioritātes atbilst mūsu valsts nacionālajām interesēm. Savā runā es vēlētos pieskarties trim, manuprāt, mazāk diskutētiem aspektiem, kas sevī slēpj lielas nākotnes iespējas, protams, arī riskus, kā jau minēja Kalniņa kungs. Pirmām kārtām par valsts ārējo ekonomisko interešu īstenošanu. Priecājos, ka šī prioritāte ir minēta kā pirmā, un esmu pārliecināts, ka, pieaugot valsts ekonomikas sofistikācijai, šīs prioritātes svars arvien pieaugs. Analizējot šo aspektu, ir jāatzīst, ka Ārlietu ministrijas dienesti ir snieguši teicamu atbalstu eksporta tirgus paplašināšanā ieinteresētajiem Latvijas uzņēmumiem, par ko varam pārliecināties, vērojot ekonomikas struktūras izmaiņas par labu eksportējošām nozarēm. Taču vēlos šeit minēt arī kādu publiskajā telpā mazāk pamanītu iekšpolitisku aspektu, kam ilgtermiņā būs būtiska nozīme prioritāšu maiņā valsts ekonomisko interešu pārstāvēšanā. Proti, kā svarīgu priekšnoteikumu līdzdalībai kohēzijas fondu atbalsta saņemšanai zinātnes un inovāciju jomā Eiropas Komisija ir izvirzījusi nepieciešamību definēt kvalitatīvu nacionālās viedās attīstības stratēģiju. Šādas stratēģijas definēšana diemžēl vai par laimi nav tikai formāls pasākums. Tās definēšana ierobežotu resursu pieejamības apstākļos noteiktu valsts izvēli augstas pievienotās vērtības ekonomikas nozaru atbalsta prioritāšu noteikšanā. Veiksmīga tās definēšana nozīmētu ne tikai iestrēgušā Latvijas zinātnes un inovāciju kuģa nostumšanu no sēkļa, ne tikai pieeju būtiskam Eiropas fondu atbalstam izvēlēto nozaru attīstībā, bet arī skaidri signalizētu mūsu starptautiskajiem partneriem par Latvijas stratēģiskajām izvēlēm zinātnes un inovāciju jomā un iezīmētu nākotnes sadarbības potenciālos sektorus. Jāatzīst, ka šis process ir tikai sākuma fāzē. Valdība ir akceptējusi IZM izstrādāto ietvara dokumentu, par kuru būtu nepieciešamas plašākas diskusijas sabiedrībā. Lieki piebilst, ka šādas stratēģijas iedzīvināšana arī ievērojami atvieglotu Ārlietu ministrijas dienesta darbu atbalsta prioritāšu noteikšanā. Otrs jautājums, par kuru es vēlētos runāt, ir valsts stratēģiskās partnerības izvēles. Nav šaubu, ka ar definētajām prioritātēm un sadarbības formātiem ar ziņojumā minētajām valstu grupām - Baltijas, Ziemeļvalstu un Višegradas valstīm - viss ir labākajā kārtībā. Sadarbība attīstās teicami. Taču, manuprāt, ir pienācis laiks spert nākamo soli un, izejot no Latvijas ekonomiskajām attīstības interesēm, noteikt valstis, ar kurām mums nākotnē varētu būt īpašas ekonomiskās sadarbības intereses, kā arī fokusēt savu darbību uz lielāku abpusējo labumu gūšanu no šādas paplašinātas sadarbības. Lai ilustrētu savu piemēru, savu domu, vēlos vien minēt Somijas un Igaunijas īpašo sadarbību, kas slēpj sevī lielu potenciālu Latvijas ekonomikai. Šobrīd Igaunijā darbojas vairāk nekā 4000 Somijas uzņēmumu. Lieki piebilst, ka Latvijā tādu ir tikai 300. Ja runājam tikai par 10 procentiem no šī apjoma, tad 400 jaunu uzņēmumu darbības uzsākšana Latvijā ievērojami uzlabotu kaut vai nodarbinātības situāciju. Pieminēšanas vērts ir arī sadarbības potenciāls, ko sevī slēpj paplašināta sadarbība ar Somijas universitātēm un tās inovāciju sektoru. Es redzu, ka šādu īpašo ekonomisko interešu ziņā kā sadarbības valstis būtu definējamas tās, kas ir starp Ziemeļvalstīm, Austrumu partnerības valstīm, kā arī - vēlākā fāzē - starp Āzijas bloka valstīm. Nobeigumā es vēlos bilst dažus vārdus par sadarbību ar diasporu. Arī šajā ziņā Ārlietu ministrijas izvēlētās četras sadarbības prioritātes vērtējamas kā adekvātas, un iesaistītie darbinieki ir darījuši vairāk, nekā varētu gaidīt. Taču nākotnē situācija saistībā ar diasporas pieauguma dinamiku prasa plašāku izvērtējumu. Visticamāk, nākamo piecu gadu laikā 370 tūkstošiem Latvijas valstspiederīgo, kuri dzīvo ārpus Latvijas, pievienosies vēl vismaz 70 tūkstoši Latvijā šobrīd dzīvojošo, kā arī ievērojams skaits dubultpilsonību ieguvušo valstspiederīgo. Pieņemu, ka, diasporas locekļu skaitam tuvojoties 500 tūkstošiem, nāksies revidēt labi uzsāktās sadarbības programmas un ar Ārlietu ministrijai piešķirtajiem resursiem vien, visticamāk, nepietiks, lai saglabātu un attīstītu to potenciālu, ko sevī glabā diaspora. Minēšu tikai dažus aspektus, par kuriem būtu vērts nākotnē nopietni diskutēt. Pirmkārt, rūpīgi pārdomāta diasporu sadarbības programmas zīmola veidošana. Katrā ziņā Lietuvas... globālais Lietuvas zīmols ievērojami veicina piederības vēlmi šai diasporas grupai. Latvijas izglītības sistēmas pieejamības paplašināšana. Izmantojot tehnoloģiju radītās iespējas tālmācībā, tās ļautu tiešsaistē apgūt Latvijā akreditētas izglītības programmas tiem jauniešiem, kas ne tikai ir ieinteresēti Latvijas kultūrtelpā, bet nākotnē vēlētos izmēģināt savus spēkus Latvijas darba tirgū. Dažādu kompleksu sadarbības platformu tālāka attīstīšana arī, manuprāt, ir ļoti svarīga. Iedibinātie ekonomikas forumi un vasaras nometnes ir vērtējamas kā labs sākums, bet, visticamāk, ņemot vērā šī procesa kompleksumu, ar to vien nepietiks. Kā piemēru minēšu Anglijā dzīvojošo jauniešu forumu, kurš Latvijā tiek plānots jau šā gada pavasarī Rīgā un kurā tiks diskutēts par nodarbinātības jautājumiem Latvijā. Un valsts atbalsta nozīmi šādam forumam būtu grūti pārvērtēt. Katrā ziņā nobeigumā vēlu ārlietu resoram veiksmi, realizējot tā iespēju potenciālu, kāds ir pieejams Latvijā.".
- 2014_01_23-seq113 language "lv".
- 2014_01_23-seq113 speaker Arvils_Aseradens-1962.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q211.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q2660080.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q37.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q191.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q193089.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q33.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q39731.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q15628977.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q8880.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q12360039.
- 2014_01_23-seq113 mentions Q208019.