Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2013_11_28_a-seq8> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2013_11_28_a-seq8 type Speech.
- 2013_11_28_a-seq8 number "8".
- 2013_11_28_a-seq8 date "2013-11-28".
- 2013_11_28_a-seq8 isPartOf 2013_11_28_a.
- 2013_11_28_a-seq8 spokenAs 10.
- 2013_11_28_a-seq8 spokenText "Ir lietas, kuras nepaliks, kādas ir bijušas, un ir lietas, kuras ir jāmaina. Būvniecības likums ir viena no tām. Jau pirmajās dienās pēc Zolitūdes traģēdijas pat bez dziļākas izmeklēšanas kļuva skaidrs, ka notikušais, visticamāk, ir nevis viena cilvēka kļūda, bet ka kļūdas un atbildības trūkumu var redzēt viscaur. Tas liecina, ka tā nav tikai atsevišķu cilvēku vaina, bet ka tā ir arī sistēmas kļūda; tas savukārt nozīmē, ka pat tad, ja kāds demisionēs, tiks atcelts no amata vai ielikts cietumā, mēs tik un tā nebūsim pasargāti no līdzīgas traģēdijas iespējamības nākotnē, jo agrāk vai vēlāk sistēma atkal novedīs pie tām pašām kļūdām. Un šo sistēmu nosaka likums, un tā ir mūsu, likumdevēju, atbildība - panākt, lai likums būvniecības procesā nodrošinātu tādu atbildības un kompetences sadalījumu, lai visi šī procesa dalībnieki būtu spējīgi darboties tā, lai sabiedrībai tiktu nodrošināts nepieciešamais rezultāts, tas ir, efektīvā būvniecības procesā radītas būves, kas sabiedrībai kalpo droši un uzticami - neatkarīgi no tā, vai tā būtu ēka vai ceļš, vai elektrības stabs. Un tas nav tik sarežģīti, kā tiek pasniegts. Vajadzīga tikai politiskā griba un gatavība nekalpot atsevišķu šauru interešu lobijiem. Es saprotu, ka kādam tas var arī nebūt tik vienkārši, jo atceros to attieksmi: kad vasarā, diskutējot par Būvniecības likuma grozījumiem, no šīs pašas tribīnes tika norādīts, ka pārāk liberālais likuma regulējums var novest pie traģēdijām, kādas mēs esam redzējuši blakusvalstīs, tas priekš daudziem deputātiem diemžēl neskanēja kā arguments (un arī tagad daudzi nemaz tajā neklausās). Bet var jau būt, ka tā tas bija tāpēc, ka neviens no mums nevarēja iedomāties, ka patiesībā tā jau ir realitāte un ka ar to nāksies saskarties pavisam drīz. Šo situāciju vajag mainīt un var mainīt, un atslēgas šīm izmaiņām ir atbildība un kompetence, kas jānodrošina ar Būvniecības likuma grozījumiem. Tāpēc likumprojekts paredz atjaunot Valsts būvinspekciju - neatkarīgu un kompetentu institūciju, kas būtu tiesīga veikt gan būvniecības procesu uzraudzību, gan arī būvvalžu darbības uzraudzību. Būsim reālisti! Daudzām Latvijas pašvaldībām, atšķirībā no Rīgas, nebūs iespējams pašām nodrošināt nepieciešamo uzraudzības līmeni pat tad, ja tas tām tiks uzdots ar likumu. Tāpēc šāda valsts institūcija ir nepieciešama. Likumprojektā tiek paredzēta obligāta būvekspertīze sabiedriski nozīmīgām būvēm un publiski lietojamai infrastruktūrai. Tiek paredzēts, ka būvniecības procesa kontrole būs jāveic vairākos būvniecības procesa posmos, lai nodrošinātos pret tā sauktajiem slēptajiem defektiem. Tiek paredzēts noteikt regulāru sertificēšanu un stingrāku sertificēšanas kārtību atbildīgajiem būvspeciālistiem, ieviest kvalifikācijas līmeņa prasības arī atkarībā no attiecīgās būves grupas, lai nodrošinātu speciālistu kvalifikāciju atbilstoši būves sarežģītībai un specifikai. Tiek pastiprināta būvniecības procesa dalībnieku atbildība. Tiek paredzēts, ka arī ģenerāluzņēmējam vajadzēs atbildēt par apakšuzņēmēju veiktajiem darbiem un to atbilstību normatīvajiem aktiem, kā arī tiek precizēts, ka atbildība par būvprojekta īstenošanu būs jāuzņemas ne tikai tam, kas to ir izstrādājis, bet arī atbildīgajam ekspertam, kurš būs sniedzis pozitīvu atzinumu par būvprojektu. Kolēģi! Es aicinu apzināties mūsu atbildību. Tikai mēs varam izmainīt šo sistēmu un izveidot to tādu, lai tā nepieļautu šādas traģēdijas iespējamību turpmāk. Tāpēc aicinu jūs atbalstīt šo iniciatīvu un sākt strādāt pie Būvniecības likuma grozījumiem nekavējoties. Esošajā situācijā gaidīt, kamēr to mūsu vietā sāks darīt demisionējusī valdība, būtu nožēlojami un nepieņemami, un tas apliecinātu, ka Saeima pati nav spējīga izpiņķerēties laukā no tai uzmestā komerciālo interešu lobija tīkla un ka šauras politiskās intereses tā vērtē augstāk par sabiedrības interesēm. Mums ir jāuzņemas iniciatīva vēl jo vairāk tāpēc, ka valdībai ir milzīgs darba apjoms, kas ir veicams, lai jaunpieņemtajam Būvniecības likumam izstrādātu nepieciešamās normas, lai tajā brīdī, kad tam jāstājas spēkā, tas reāli varētu sākt darboties. Ir vesela rinda noteikumu, kas vēl ir jāizstrādā, un lai Dievs dod tikt ar to galā, jo izskatās, ka pašu spēkiem viņi diez vai to spēs. Tāpēc es aicinu ķerties pie darba pašiem, un, ja demisionējusī valdība tomēr būs spējīga sagatavot kādus priekšlikumus, - ļoti labi! Mēs būsim gatavi tos izskatīt un debatēt par tiem otrajā lasījumā. Un, ja joprojām vajadzēs debatēt arī par to, kas ir svarīgāks - skaisti fiskālie cipari vai sabiedrības drošība -, tad jāņem vērā, ka Valsts būvinspekcijas atjaunošanu var īstenot arī tādā veidā, kas būtu fiskāli neitrāls priekš valdības. Piemēram, var ieviest nodevu, kuru maksā būvuzņēmēji no sava biznesa (līdzīgi, kā to dara bankas, lai nodrošinātu Finanšu un kapitāla tirgus komisijas darbību). Šāda nodeva būtu ļoti niecīga salīdzinājumā ar viņu biznesa ieņēmumiem, un tā motivētu arī pašus būvuzņēmējus sekot līdzi, lai šī būvinspekcija strādātu efektīvāk. Tā ka, kolēģi, visu var atrisināt, vajadzīga tikai griba. Ķeramies pie darba!".
- 2013_11_28_a-seq8 language "lv".
- 2013_11_28_a-seq8 speaker Ivars_Zarins-1969.
- 2013_11_28_a-seq8 mentions Q822919.
- 2013_11_28_a-seq8 mentions Q211.
- 2013_11_28_a-seq8 mentions Q2660080.
- 2013_11_28_a-seq8 mentions Q20560736.
- 2013_11_28_a-seq8 mentions Q2329881.