Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2013_11_06_a-seq1317> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2013_11_06_a-seq1317 type Speech.
- 2013_11_06_a-seq1317 number "1317".
- 2013_11_06_a-seq1317 date "2013-11-06".
- 2013_11_06_a-seq1317 isPartOf 2013_11_06_a.
- 2013_11_06_a-seq1317 spokenAs 150.
- 2013_11_06_a-seq1317 spokenText "Kolēģi! Šis likumprojekts paredz tā sauktā valdes locekļa nodokļa ieviešanu, kas nosaka, ka visām kapitālsabiedrībām, kurām apgrozījums gadā pārsniedz 7000 eiro, ja tajās strādā valdes loceklis un nesaņem par savu darbu atalgojumu, ir jāmaksā sociālās iemaksas. Es iesniedzu šo priekšlikumu - izslēgt šādu normu, jo paredzu, ka likumprojektam būs negatīvs efekts attiecībā uz mazajiem uzņēmumiem. Un to apliecina ne tikai mana pārliecība, kura man ir radusies, strādājot iepriekš privātajā sektorā, - es vadīju Ventspils Augsto tehnoloģiju parku, kur viena no mūsu atbalsta jomām bija jaunie uzņēmēji -, bet, arī balstoties uz viedokli, kas nāk no pašiem uzņēmējiem, kuri saka: ja šāds nodoklis tiks ieviests, tad ir trīs scenāriji: viens - pārreģistrēt uzņēmumu par mikrouzņēmumu, kas arī jau, šķiet, kļūst aizvien neizdevīgāk. Otrs variants - pārreģistrēt uzņēmumu citā valstī. Trešais variants - likvidēt uzņēmumu. Kolēģi! Mēs saprotam, ka valstij būtu jābūt ieinteresētai saņemt nodokļus regulāri un aizvien vairāk. Diemžēl visi manis minētie trīs risinājumi, kurus uzņēmēji, visticamāk, izvēlēsies, noved pie ieņēmumu sarukšanas īsākā vai garākā laika periodā. Šāda ideja par budžeta ieņēmumu palielināšanu (anotācijā minēts plānotais ieņēmumu apjoms - apmēram 4 miljoni latu) nefunkcionēs. Tas jau šobrīd ir skaidrs. Īpaši, ja Latvijas nodokļu sistēma arvien būtiskāk atšķiras no kaimiņvalstu - Lietuvas un Igaunijas - nodokļu politikas. Lasot anotāciju, redzams, ka likumprojekta autori min, ka uzņēmumi, kuros netiek nodarbināti darbinieki, bet strādā tikai valdes locekļi bez atalgojuma, tiek veidoti divu apsvērumu dēļ. Pirmais - optimizēt valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu apmēru, jo fiziskajām personām, kuras ir saimnieciskās darbības veicēji, tās jāsāk maksāt no saimnieciskās darbības ienākumiem, ja tie mēnesī pārsniedz minimālās algas apmēru. Otrs - finansēt nelegālo nodarbinātību, atalgojuma vietā saņemot dividendes. Šādas kapitālsabiedrības tiekot veidotas arī ar šādu mērķi. Aizmirsts, kolēģi, ir trešais būtiskais iemesls, kādēļ valdes locekļi nereti strādā bez atlīdzības: tie ir jauni uzņēmumi, kuri tikko sākuši darbu. Pieredze rāda, ka - īpaši tad, ja tas nav informācijas tehnoloģiju, konsultāciju, grāmatvedības, skaistumkopšanas vai kāda cita veida pakalpojumu uzņēmums, - ražošanas vai produkta izstrādei un palaišanai vajadzīgi viens līdz trīs gadi. Šajā iešūpošanās laikā valde, īpašnieki un domubiedri iegulda laiku, enerģiju un nereti savu citur nopelnīto naudu. Un alga ir pēdējais, ko viņi sev maksā! Daudz svarīgāk ir iegādāties iekārtas, aprīkojumu, samaksāt par konsultācijām un testēšanu produktu attīstībai; tas nav lēts pasākums, īpaši situācijā, kad kreditēšanas iespējas tādiem maziem un vidējiem uzņēmumiem ir aizvien sarežģītākas. Nav vienkārši aiziet uz banku un palūgt finansējumu savas uzņēmējdarbības sākšanai. Tad tie resursi, ar kuriem uzņēmējs var strādāt, ir ļoti ierobežoti. Ir saprotama un atbalstāma likumprojekta autoru vēlme cīnīties ar ēnu ekonomiku, bet to nedrīkst darīt matemātiski. Un īpaši tā, kā anotācijā bija rakstīts, - ka, lūk, šis ir viens no piemēriem... ka mēs skatām, cik lieli ieņēmumi no nodokļiem mums ir vajadzīgi, un uzsveram, ka strādājam pēc plāna... un ka tādēļ šis likumprojekts nav jāsaskaņo ar sabiedrību. Ieviešot šādu normu, tiks iznīcināta liela daļa jauno uzņēmēju, kurus cenšamies atbalstīt, veidojot biznesa inkubatorus un grantu atbalsta programmas, nodrošinot mentorus jeb skolotājus, organizējot ideju konkursus, tērējot valsts un Eiropas Savienības finansējumu, lai motivētu jaunus cilvēkus nodarboties ar uzņēmējdarbību. Es uzskatu, ka nebūtu pareizi radīt tādu nodokļu sistēmu, kas nedod viņiem iespēju savu biznesu izveidot un nostabilizēt. Ar šādiem grozījumiem būtībā tiek radīti priekšnosacījumi tam, lai jaunā uzņēmējdarbība kļūtu tikai par turīgu cilvēku privilēģiju. Es esmu redzējusi, ka biznesa inkubatoros liela daļa šādu uzņēmumu, kas rada inovatīvus, konkurētspējīgus produktus, piemēram, ūdens attīrīšanas iekārtas, rotaļlietas, dzīvesveida produktus, - ka viņi, pakāpeniski iešūpojoties, pēc tam jau paši kļūst par darba devējiem. Mans priekšlikums bija izslēgt šo normu - valdes locekļa nodokļa ieviešanu - ja ne pilnībā, tad... Komisijā vajadzētu diskutēt par citiem, alternatīviem, priekšlikumiem - ieviest nodokli tikai no ceturtā darbības gada vai no brīža, kad uzņēmums strādā ar peļņu, vai būtiski palielināt normā paredzēto gada apgrozījuma lielumu. Diemžēl šie...".
- 2013_11_06_a-seq1317 language "lv".
- 2013_11_06_a-seq1317 speaker Dana_Reizniece-Ozola-1981.
- 2013_11_06_a-seq1317 mentions Q211.
- 2013_11_06_a-seq1317 mentions Q37.
- 2013_11_06_a-seq1317 mentions Q191.
- 2013_11_06_a-seq1317 mentions Q193089.
- 2013_11_06_a-seq1317 mentions Q458.
- 2013_11_06_a-seq1317 mentions Q28061831.