Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2013_10_17-seq54> ?p ?o. }
Showing items 1 to 17 of
17
with 100 items per page.
- 2013_10_17-seq54 type Speech.
- 2013_10_17-seq54 number "54".
- 2013_10_17-seq54 date "2013-10-17".
- 2013_10_17-seq54 isPartOf 2013_10_17.
- 2013_10_17-seq54 spokenAs 69.
- 2013_10_17-seq54 spokenText "Labdien, cienījamie kolēģi! Godājamais Ministru prezident! Ministri! Mūsu augsti godājamais Prezidij! Runājam par valsts budžetu 2014.gadam. Un šeit, pirms sākam runāt jau konkrēti par budžetu, es tomēr vēlos akcentēt to, ko mēs esam jau lēmuši un kādā veidā šī nauda tiek izmantota. Un nu konkrēti. Pagājušajā gadā mēs Saeimā lēmām par to, ka mēs piešķiram 80 tūkstošus latu sabiedriskā medija koncepcijas izstrādei. Un, ja mēs paskatāmies Valsts kontroles atzinumu par šo izstrādi, tad redzam, ka 38,2 tūkstoši latu dokumentāri nav pareizi noformēti, kas īstenībā rada Valsts kontrolei pamatojumu teikt, ka tā nezina, vai konkrētais līguma parakstītājs ir arī konkrētais izpildītājs. Tur ir diezgan daudz nepilnību 20 pakalpojumu līgumos, kas, man šķiet, ir nepieļaujami. Līdz ar to man tomēr gribētos akcentēt arī dažas finanšu pārvaldības puses, pirms mēs runājam par budžetu. Mums noteikti vajadzētu skatīties arī to, cik veiksmīgi valsts pārvalde izmanto šo naudu un lai būtu sadarbība starp Valsts kontroli un Finanšu ministriju tālākajā labākas pārvaldības nodrošināšanā un nodokļu maksātāju naudas izmantošanā. Tas būtu punkts viens. Runājot par šeit notikušajām diskusijām saistībā ar demogrāfijas paketi, jāteic, ka pagājušajā gadā - 2012.gada 23.oktobrī - koalīcijas partijas, saņemot arī neatkarīgo deputātu atbalstu, parakstīja šo demogrāfisko vienošanos. Mums bija vienošanās, ka šī būs pirmā no jaunās politikas iniciatīvām, kurām būtu jābūt iekļautām virs bāzes budžeta. Diemžēl pieredze ir sekojoša, ka mums bija ļoti jācīnās ar Ministru kabinetu, lai to nodrošinātu. Mums bija jācīnās arī ar Labklājības ministriju. Vispirms bija prioritāte - nevienlīdzības samazināšana. Respektējām, nācām uz visām darba grupām, bet visu laiku arī teicām, ka šī dzimstības veicināšanas programma netiek pildīta. Izskatās, ka mēs neiekļausimies termiņos. Lūdzu, strādāsim, veidosim dialogu! Ja daži risinājumi nav pieņemami, lūdzu, runāsim par šo! Kas bija? Ko mēs uzzinājām? Bija sabotāža, ignorance un nevēlēšanās šo visu risināt. Līdz kam mēs tagad esam nonākuši? Līdz septembrim, kad bija jāskatās jau nākošā gada budžets, un tad tie koalīcijas sadarbības partneri, kuri šo te ir parakstījuši, pateica: „Mēs neparakstīsimies zem šādas provokācijas un tomēr uzstāsim, ka šī vienošanās ir jāpilda! Mums ir jāmeklē labākie veidi, kā nodrošināt vecākus bērna attīstības posmā no gada līdz pusotram gadam... kā arī pārējo paketi, kas šeit ir paredzēta pildīšanai.” Es konkrēti iestājos par strādājošiem vecākiem, jo uzskatu, ka bērna piedzimšana neapgrūtina sievietei rast iespējas sakombinēt bērna audzināšanu ar daļēju darba slodzi. Līdz ar to šeit vienošanās parakstītā daļa, diskusija par iespējamiem risinājumiem, principiem, apmēriem un aspektiem ir pabeidzama tā, lai jaunā pabalstu noteikšanas kārtība stātos spēkā ne vēlāk kā 2014.gada 1.janvārī, paredzot iespēju saņemt pabalstu izmaksu arī strādājošiem vecākiem, izvērtējot pabalsta apmēra izmaiņas šā gada laikā. Diemžēl šis process mums ir bijis tāds, kāds tas ir bijis. Nekvalitatīvu politisko diskusiju rezultātā mēs Saeimā šodien runāsim par diezgan nekvalitatīvu Labklājības ministrijas sagatavotu likumprojektu, un mums būs aicinājums Sociālo un darba lietu komisijā šo likumprojektu uzlabot. Tas, ko es vēlējos pateikt: šī arogance un vienošanos nepildīšana no VIENOTĪBAS puses tomēr ir nepieļaujama, un es gribu pateikties tomēr arī koalīcijas sadarbības partneriem, kuri ir noturējuši šo te. Mums katram varbūt ir dažādi mērķi. Es iestājos par strādājošiem vecākiem, lai viņi varētu sabalansēt savu dzīvi, bet mums tomēr bija jāveido šis dialogs. Nākošā lieta, par ko es vēlētos runāt, - par sadarbību starp Saeimu un Ministru kabinetu. Mums ir jauna, lieliska iniciatīva, ka iedzīvotāji var veikt kolektīvos iesniegumus. Es runāšu par C hepatītu - uzreiz pieteikšu tēmu. 2012.gada 20.decembrī 13,6 tūkstoši Latvijas balsstiesīgo iedzīvotāju kolektīvi iesniedza lūgumu kompensēt 100 procentu apmērā C hepatīta zāles. (Šobrīd kompensējamais apmērs ir 75 procenti, un mēs esam laikam vienīgā no Eiropas Savienības valstīm, kas nekompensē 100 procentu apmērā.) Kāds bija rezultāts? Lieliski, šo jautājumu mēs 2013.gada 8.maijā izskatījām Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijā un virzījām uz Saeimas 9.maija sēdi. Saeimas sēdē deputāti vienbalsīgi nobalsoja par uzdevumu Ministru kabinetam - izvērtēt jautājumu par slimības ārstēšanas izdevumu segšanu un zāļu kompensāciju līdz 90 procentiem. Un man ir jautājums: cik ir tagad kompensējamo zāļu? Un man ir lūgums tomēr pārbaudīt, vai Veselības ministrijas budžetā ir paredzēti līdzekļi 90 procentiem kompensējamo zāļu saraksta. Jo tas kompensējamo zāļu saraksts... tas apjoms ir samazināts. Un, kā jau man kolēģis no Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas saka, šādi līdzekļi acīmredzot nav paredzēti. Tad ir jautājums: kāda ir jēga pilsoniskām iniciatīvām, ja tām nav virzības tālāk izpildvarā? Ļoti retorisks jautājums un ļoti konkrēts piemērs. Nākošā lieta. Mums ir problēmas ar to, ka pilsoniskā sabiedrība mums ir novājināta. Un, pateicoties pagājušā gada lēmumam, 2013.gada budžetā mēs pieņēmām, ka gandrīz 85 tūkstošus latu mēs novirzām NVO līdzfinansējuma programmu īstenošanai. Rezultāti ir ļoti labi. Ir izpildīts ļoti daudz kvalitatīvu programmu, kuras ir administrējis Sabiedrības integrācijas fonds, kas, kā mēs zinām, ir ļoti bargs administrēšanā; tur ir vismazāk pārkāpumu. Praktiski visi projekti lieliski tiek izpildīti. Atdeve no šiem 85 tūkstošiem latu ir bijusi 2,32 miljoni latu; tas nozīmē uz katru līdzfinansēto latu mēs ieguvām papildus 27 latus no Eiropas fondu naudas. Līdz ar to man ir lūgums tomēr atjaunot šo līdzfinansējumu mūsu NVO sektoram (cik es zinu, tad šobrīd tas nav paredzēts budžetā), lai viņi varētu pildīt savus uzdevumus un nostiprināt mūsu pilsonisko sabiedrību demokrātiskā valsts iekārtā, kur lēmumus pieņemtu politiķi, ierēdņi un NVO ekspertīze. Šo pieprasījumu un lūgumu 13.septembrī iesniedza Latvijas Pilsoniskā alianse, kas ir NVO platforma, kurai ir vairāk nekā 140 NVO un NVO tīkli; ir lūgums piešķirt 150 tūkstošus latu, lai varētu šo finansējumu piesaistīt Latvijai, uzvarētājiem gan vietējos, gan starptautiskos konkursos, kurus organizē Eiropas Komisija, starptautiskās organizācijas un ārvalstu fondi. Latvija varētu saņemt 5 līdz 6 miljonus latu. Līdz ar to lūdzu Finanšu ministriju un arī Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju izvērtēt iespēju piešķirt šim NVO sektoram līdzfinansējumu. Un tikai labākie, kas ir izturējuši... uzrakstījuši savus projektus un veiksmīgi tos aizstāvējuši, - tikai šie, labākie no labākajiem, ir tie, kas šo naudu saņemtu. Un vēl pēdējā mana replika. Mēs pavasarī virzījām jaunu likumdošanas paketi, lai novērstu vardarbību ģimenē un mājsaimniecībā. Un, kad es lūdzu Sociālo un darba lietu komisiju paskatīties, kā šis process ir virzījies arī no finansiālā viedokļa, tad uzzināju, ka 28.maijā ir bijusi Sociālo un darba lietu komisijas sēde tieši par šo jautājumu - par iespēju nodrošināt valsts apmaksātus sociālās rehabilitācijas pakalpojumus vardarbībā cietušām siev... cietušām pilngadīgām personām. Un konkrēti ir runa par to, ka ir bijis lūgums Labklājības ministrijai izskatīt priekšlikumu par šādu finanšu nepieciešamību. Tāpēc man ir aicinājums un lūgums Labklājības ministrijai precizēt, vai tā ir pieteikusi jaunu politikas iniciatīvu un vai Finanšu ministrija savukārt to ir iekļāvusi budžetā. Jo citādi mums sanāk tā, ka mēs virzām šobrīd likumdošanas paketi par vardarbībā cietušajām personām, savukārt tās personas, kurām nav mazgadīgu bērnu, netiek rehabilitētas. Līdz ar to es pievēršu uzmanību arī šim aspektam. Katrā ziņā, noslēdzot savu runu, gribu vērst uzmanību uz to, ka šis ir pēdējais mūsu sasaukuma budžets, un, lai arī mums ir ļoti laba sadarbība dažādos jautājumos un mēs skatāmies uz sociālās nevienlīdzības mazināšanu, man tomēr ir ļoti svarīgi panākt, lai mēs to risinātu ne tikai ar to cilvēku algu palīdzību, kuri maksā nodokļus. Mums ir jādomā, ka, samazinot darba nodokļus tiem, kuri maksā nodokļus, un tie ir valsts pārvaldes sektors, lielie uzņēmumi, daudzi citi spēlētāji mūsu tautsaimniecībā, mēs īstenībā nedomājam, kā mazināt ēnu ekonomiku un kā iegūt labāku finansējumu daudzām mūsu iniciatīvām, kas saistītas ar budžetu. Un mēs jau zinām, ka jaunajām politikas iniciatīvām bija daudzkārt lielāki pieprasījumi, nekā mēs spējam realizēt. Līdz ar to mans priekšlikums tomēr būtu, lai mēs saņemtos savā pēdējā gadā, kas mums ir paredzēts šim sasaukumam un arī valdībai, un tomēr domātu, kā mēs varam reformēt nekustamā īpašuma nodokli, pārskatīt kadastrus un tomēr administrēt vienu nodokli, no kura mēs varētu salīdzinoši viegli iekasēt nodokļus, apkarojot ēnu ekonomiku, nevis tikai domāt, kā manipulēt ar tiem, kuri maksā nodokļus. Līdz ar to ēnu ekonomikas apkarošanas mērķi būtu labāk pārskatāmi un mēs varētu paņemt... salīdzinoši viegli paņemt nodokļus tur, kur tie ir viegli administrējami, un paralēli tam arī straujāk samazināt darbaspēka nodokļus. Katrā ziņā šis aicinājums izskanēja jau pagājušajā gadā, diemžēl tas netika uzklausīts, līdz ar to es lūdzu Ministru kabinetu un arī Ministru prezidentu izskatīt šo iespēju, ka mēs tomēr savienojam nekustamā īpašuma datubāzes, kas mums šobrīd ir divas... apvienojam tās, pārskatām kadastrus un vienreiz uztaisām caurspīdīgu nekustamā īpašuma nodokli. Un tad katrs maksātu pēc tā, kāds ir viņa nekustamā īpašuma apjoms. Paldies par uzmanību. (RP frakcijas un pie frakcijām nepiederošo deputātu aplausi.)".
- 2013_10_17-seq54 language "lv".
- 2013_10_17-seq54 speaker Daina_Kazaka-1974.
- 2013_10_17-seq54 mentions Q822919.
- 2013_10_17-seq54 mentions Q211.
- 2013_10_17-seq54 mentions Q4294791.
- 2013_10_17-seq54 mentions Q193089.
- 2013_10_17-seq54 mentions Q458.
- 2013_10_17-seq54 mentions Q8436.
- 2013_10_17-seq54 mentions Q957137.
- 2013_10_17-seq54 mentions Q918757.
- 2013_10_17-seq54 mentions Q8880.