Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2013_10_03-seq12> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2013_10_03-seq12 type Speech.
- 2013_10_03-seq12 number "12".
- 2013_10_03-seq12 date "2013-10-03".
- 2013_10_03-seq12 isPartOf 2013_10_03.
- 2013_10_03-seq12 spokenAs 150.
- 2013_10_03-seq12 spokenText "Labrīt, cienītie kolēģi! Es ar interesi klausījos savas kolēģes Bites uzrunā un mazliet samulsu, jo viss, ko kolēģe sacīja, bija patiesi un liecina par to, ka šādu likumprojektu atbalstīt nevajadzētu, lai gan beigās aicinājums bija tieši pretējs - to atbalstīt. Mana runa būs aicinājums neatbalstīt likumprojektu. Kādēļ? Atgādināšu jums vēlreiz. Likumprojekts nosaka kapitālsabiedrību pienākumu veikt valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas no nosacīta ienākuma minimālās algas apmērā katru kalendāro mēnesi par katru tādu kapitālsabiedrības valdes locekli, kurš bez atlīdzības veic pienākumus tādā kapitālsabiedrībā, kurā nav neviena nodarbinātā un kurā iepriekšējā taksācijas gadā apgrozījums bijis lielāks par 7 tūkstošiem eiro. Grozījumi, kolēģi, nozīmētu, ka uzņēmumam ar 7 tūkstošu eiro gada apgrozījumu, lai tikai nomaksātu šo jauno nodokli vien, būtu jāstrādā ar 22,4 procentu rentabilitāti. Salīdzinājumam - „Latvenergo” strādā ar 5 procentu rentabilitāti. Skaitliski tas nozīmētu, ka kādam mazam, jaunam uzņēmumam gada laikā ne par šo, ne par to faktiski būtu valstij jāsamaksā apmēram 1 tūkstotis latu jeb, rēķinot jaunajās naudas vienībās, vairāk nekā 1,4 tūkstoši eiro. Un es tiešām uzdrošinos apgalvot, ka, likumprojektam stājoties spēkā šādā redakcijā, ir radīts nāvējošs trieciens visam mazās uzņēmējdarbības sektoram. Kāds ir pamatojums šādam regulējumam? Likumprojekts nosaka... anotācijā ir teikts, ka ir divi iespējamie rīcības motīvi šādu kapitālsabiedrību veidošanai, kur strādā valdes locekļi, nesaņemot atalgojumu. Pirmais ir optimizēt valsts sociālās apdrošināšanas apmēru, kuru fiziskajai personai, saimnieciskās darbības veicējai, būtu jāsāk maksāt no saimnieciskās darbības ienākumiem, ja tie mēnesī pārsniegtu minimālās algas apmēru. Un otrs. Kapitālsabiedrības tiek veidotas ar mērķi finansēt nelegālo nodarbinātību. Likumprojekta autori ir aizmirsuši vienu - trešo un būtisko iemeslu, kādēļ valdes locekļi bieži vien strādā bez atlīdzības, un tas vispār netiek aplūkots. Tie ir jaunie uzņēmumi, kuri tikko sākuši savu darbību un kuriem kapitālu uzņēmējdarbībai, nu, kā lai saka, ir nodrošinājuši FFF, kā angļu valodā saka: friends, fools, the family jeb latviski - draugi, paziņas, ģimene un neprātīgie, kas uzdrošinās atbalstīt jaunu, riskantu uzņēmējdarbību. Viņi iegulda savu laiku un bieži vien citur nopelnītu atalgojumu sava jaunā biznesa uzstutēšanai. Un alga tiešām ir pēdējais, ko viņi maksā savu pirmo darbības gadu laikā. Ir saprotama vēlme cīnīties ar ēnu ekonomiku, kolēģi, bet tam nevar pieiet matemātiski. Ja mēs skatāmies, cik naudas mēs vēlamies iekasēt papildus valsts budžetā, un izdomājam jaunu nodokli, bet neskatāmies, kāds būs kopējais efekts tautsaimniecībā, tad reāli, ieviešot šādu jaunu normu, tiks iznīcināta liela daļa jauno uzņēmēju, kurus mēs it kā cenšamies atbalstīt ar īpašiem atbalsta instrumentiem. Mēs veidojam biznesa inkubatorus, mēs veidojam grantu atbalsta programmas, mentorus nodrošinām, ideju konkursus organizējam... Respektīvi, ir vairāki pasākumi, kur mēs, no vienas puses, tērējam valsts un Eiropas Savienības naudu, lai atbalstītu, iedrošinātu jaunus cilvēkus nodarboties ar savu uzņēmējdarbību, mēs aicinām viņus, sakot: „Kļūstiet par darba devējiem, neesiet darba ņēmēji!”, bet, no otras puses, mēs uzliekam nodokli tā, lai viņiem nebūtu iespējas ieskrieties un šo biznesu nostabilizēt. Es aicinu neatbalstīt šo likumprojektu, jo mēs esam joprojām vienā no pēdējām vietām Eiropas Savienībā uzņēmumu skaita ziņā - uz 1 tūkstoti iedzīvotāju mums apmēram ir tikai 30 uzņēmumi, turpretī Eiropā vidēji ir 50 uzņēmumi. Ja likumprojekts tomēr tiks nodots komisijām - un es pieņemu, ka tāds arī būs šodienas lēmums -, tad es aicinu padomāt divos virzienos: tajā iekļaut vecuma ierobežojumu, paredzot, ka šāds nodoklis nav jāmaksā jauniem uzņēmumiem, un es piedāvāju trīs gadu periodu, bet, sākot no ceturtā gada, varētu jau maksāt, jo, loģiski, ja trīs gados uzņēmums nav nostabilizējies un nav spējīgs vismaz vienu darbinieku noalgot, tad, visticamāk, biznesa ideja nav dzīvotspējīga un uzņēmums neturpinās savu darbību. Un otrs kritērijs, ko ierosinu apsvērt, ir iekļaut nosacījumu, ka šāds nodoklis tiek maksāts tad, kad uzņēmums sāk strādāt ar peļņu. Aicinu vai nu neatbalstīt šobrīd šā likumprojekta nodošanu komisijām, vai, ja tas tomēr tiek izdarīts, tad ņemt vērā šos apsvērumus. Paldies par uzmanību.".
- 2013_10_03-seq12 language "lv".
- 2013_10_03-seq12 speaker Dana_Reizniece-Ozola-1981.
- 2013_10_03-seq12 mentions Q796010.
- 2013_10_03-seq12 mentions Q193089.
- 2013_10_03-seq12 mentions Q458.
- 2013_10_03-seq12 mentions Q3736450.
- 2013_10_03-seq12 mentions Q8436.
- 2013_10_03-seq12 mentions Q1191011.