Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2013_07_09_as-seq163> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2013_07_09_as-seq163 type Speech.
- 2013_07_09_as-seq163 number "163".
- 2013_07_09_as-seq163 date "2013-07-09".
- 2013_07_09_as-seq163 isPartOf 2013_07_09_as.
- 2013_07_09_as-seq163 spokenAs 101.
- 2013_07_09_as-seq163 spokenText "Godātais Prezidij! Godātie deputāti! Ar šo jauno Būvniecības likumu es esmu ļoti detalizēti iepazinusies. Es esmu salīdzinājusi to ar jau spēkā esošo Būvniecības likumu. Es esmu izpētījusi sakarā ar savu darbu Latvijas Universitātē apmēram 10 gadu laikā gan speciālo literatūru, gan arī to, kā ir attīstījusies tiesu prakse. Un šodien es gribu teikt, ka, no vienas puses, šis Būvniecības likums ir vajadzīgs jauns. Taču, no otras puses, šeit ir atsevišķas bīstamas lietas, un par šīm atsevišķajām bīstamajām lietām es arī atļaušos runāt. Un tā patiešām nav mana iegriba, bet tā ir mana, iespējams, tieši kā cilvēka, kas šajā jomā ir diezgan daudz darbojies, pārliecība. Un, proti, šis 8.priekšlikums ir saistīts ar 20. un 93.priekšlikumu un salīdzinājumā ar spēkā esošo regulējumu paredz atteikties no sabiedrības līdzdalības tiesībām būvniecības procesā. Atsakoties no sabiedrības līdzdalības tiesībām būvniecības procesā, kas pašlaik ir noteiktas 12.pantā, jāņem vērā, ka pastāv arī Ministru kabineta noteikumi. Manuprāt, Saeima rīkotos pretēji praksei, kas ir nostiprinājusies gan Satversmes tiesas judikatūrā, gan administratīvo tiesu nolēmumos, gan arī tiesību doktrīnā paustajiem viedokļiem. Es gribētu apgalvot vēl vairāk. Proti, ka šāds regulējums, iespējams, būtu pretrunā ar Satversmes 115.pantu un ar 105.pantu un noteikti ar Orhūsas konvenciju, kas paredz sabiedrības līdzdalības tiesības jautājumos, kas saistīti ar vidi, tostarp arī būvniecības jautājumos. Lemjot par sabiedrības līdzdalības tiesībām būvniecības procesā, manuprāt, jāņem vērā arī Vides aizsardzības likuma 8. un 12.pants, kur ir paredzētas šādas tiesības. Proti, 8.panta pirmās daļas 1.punkta 3.apakšpunktā ir paredzēts, ka ir pieļaujama sabiedrības līdzdalība arī jautājumā par iecerēto būvniecību saskaņā ar būvniecību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem. Mēs, kā es jau teicu, paredzam pilnībā atteikties no šīs lietas. Un kāds tad ir galvenais mērķis šai sabiedrības līdzdalībai? Ņemot vērā to, ka uz šo likumu jāskatās kopumā, mēs redzēsim, ka būvvaldēm šodien tiek piešķirtas ārkārtīgi plašas tiesības - ārkārtīgi plašas tiesības! - salīdzinājumā ar pašreizējo regulējumu. Taču sabiedrības līdzdalības tiesības ir iespējams apstrīdēt, tāpat arī sabiedrības tiesības līdzdarboties atsevišķu projektu realizācijā principā tiek gandrīz atņemtas. Taču Orhūsas konvencija paredz trīs vaļus, uz kā šeit balstās sabiedrības tiesības, proti, pirmkārt, tās ir tiesības uz informāciju, bet tās ir samērā apšaubāmas šajā likumprojektā. Otrkārt, tās ir līdzdalības tiesības un, treškārt, tā ir pieeja varai. Mēs izraujam šo vienu komponentu jeb pīlāru, jeb vali no šiem visiem trijiem ārā. Turklāt sabiedriskās apspriešanas galvenais mērķis ir nodrošināt, lai tiktu pieņemts vislabākais iespējamais risinājums sabiedrības interesēs, lai katra cilvēka iebildumi tiktu izvērtēti un iespēju robežās ņemti vērā. Pat tad, ja cilvēki nepiekrīt kādam projektam šajā procesā, viņiem ir jāpalīdz saprast iemeslu, kāpēc būviecere tiek virzīta tieši tāda, kā arī jārada pārliecība, ka sabiedrības izteiktie viedokļi tiek apspriesti. Dažkārt nepareizi un maldīgi mēs domājam, ka sabiedrības viedoklis obligāti ir jāņem vērā. Tāda pieeja nav pareiza! Proti, sabiedrības viedoklim nav veto tiesību, taču sabiedrībai ir jāizskaidro tas vai cits lēmums, kas tiek pieņemts būvniecības jomā, un jāpamato, tieši kādēļ tas lēmums ir šāds vai citādāks. Un, ja mēs rīkojamies pretēji, tad... es vēlāk runāšu vēl arī par nākošajiem priekšlikumiem... mēs, no vienas puses, radām neuzticību šeit arī pašvaldību institūcijām, iespējams, pat būvvaldei. Mēs radām arī neskaidrību, un līdz ar to iespējams, ka pat varētu palielināties pieteikumi administratīvajā tiesā, jo sabiedrība, nezinot, kāds ir tas vai cits projekts, kāda ir šī projekta būtība, vienkārši vērstos tiesā un to apstrīdētu. Un pēdējais, ko es gribu teikt. Godātie kolēģi, tas būs ārkārtīgi nesamērīgs, liels solis atpakaļ, kuru neuzdrošinājās spert ne 9.Saeima, ne 10.Saeima. Kā jūs zināt, „treknajos gados” pie varas bija Tautas partija, Pirmā partija, ZZS. Viņi neuzdrošinājās, lai gan mēģinājumi bija. Es ceru, ka arī mēs to neuzdrošināsimies spert, un aicinu atbalstīt manu priekšlikumu.".
- 2013_07_09_as-seq163 language "lv".
- 2013_07_09_as-seq163 speaker Ilma_Cepane-1947.
- 2013_07_09_as-seq163 mentions Q822919.
- 2013_07_09_as-seq163 mentions Q211.
- 2013_07_09_as-seq163 mentions Q16347646.
- 2013_07_09_as-seq163 mentions Q2498135.
- 2013_07_09_as-seq163 mentions Q498407.
- 2013_07_09_as-seq163 mentions Q1250133.
- 2013_07_09_as-seq163 mentions Q25319.