Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2013_05_09-seq339> ?p ?o. }
Showing items 1 to 29 of
29
with 100 items per page.
- 2013_05_09-seq339 type Speech.
- 2013_05_09-seq339 number "339".
- 2013_05_09-seq339 date "2013-05-09".
- 2013_05_09-seq339 isPartOf 2013_05_09.
- 2013_05_09-seq339 spokenAs 101.
- 2013_05_09-seq339 spokenText "Es atvainojos, jo mana runa ir uz piecām minūtēm... Vai es varu apvienot abas uzstāšanās reizes? Paldies. Godātie kolēģi! Es runāšu par divām normām šajā pantā atsevišķi un pēc tam par visu pantu kopumā. 9.panta pirmās daļas 6.punkta norma nosaka tādu Latvijas pilsoņu dubultās pilsonības izveidošanās nosacījumus, kuri citas valsts pilsonību iegūst automātiski, bez gribas izteikuma attiecībā uz šādas pilsonības iegūšanu, - vienlaicīgi ar laulības noslēgšanas faktu. Piemēram, noslēdzot laulību ar Afganistānas, Pakistānas vai Monako, vai, iespējams, arī dažu citu valstu pilsoni, Latvijas pilsonis automātiski ar to brīdi kļūst par attiecīgās valsts pilsoni. Turklāt attiecībā uz Pakistānas pilsonības iegūšanu šāds regulējums ir spēkā tikai attiecībā uz sievietēm, kuras noslēdz laulību ar Pakistānas pilsoni. 6.punkts neattiecas uz personām, kurām laulības noslēgšana ar citas valsts pilsoni ir tikai pamats un iespēja citas valsts pilsonības iegūšanai, atbilstoši attiecīgās valsts regulējumam paužot gribu iegūt pilsonību. Par trešo daļu. Uz latviešiem un līviem, iegūstot Latvijas pilsonību, pamatojoties uz likuma 2.panta pirmās daļas 3.punktu, neattiecas 9.pantā minētie dubultās pilsonības ierobežojumi. Tas ir, viņiem var izveidoties dubultā pilsonība vai multipilsonība ar jebkuru vai jebkurām pasaules valstīm, taču pēc tam, kad persona atzīta par Latvijas pilsoni, jaunas citu valstu pilsonības tā var iegūt un saglabāt Latvijas pilsonību tikai saskaņā ar likuma 9.panta nosacījumiem. Jāatzīmē, ka arī uz personas, kura atzīta par Latvijas pilsoni saskaņā ar šo normu, pēcnācējiem attiecas likuma 9.pantā ietvertais vispārējais dubultās pilsonības regulējums (tas ir, uz bērnu vecumā līdz 15 gadiem, kurš vienlaikus ar vecāku tiek atzīts par Latvijas pilsoni saskaņā ar likuma 2.panta trešo daļu kā latvieša vai līva pēcnācējs) un 23.panta trešajā daļā noteiktais pienākums līdz 25 gadu vecumam atteikties no Latvijas pilsonības, ja iegūta „neatļautā” (pēdiņās) citu valstu pilsonība un persona vēlas saglabāt šīs „neatļautās” pilsonības. Tagad par šo pantu kopumā. Es ļoti ceru, ka ikviens politiķis, kas strādāja pie šī likumprojekta, vērtēja ikvienu pasaules valsti, arī Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas un NATO dalībvalstis. Ņemot vērā Eiropas Padomes 1997.gada 14.maija Konvencijā par pilsonību pausto rīcības brīvību attiecībā uz dubultās pilsonības pieļaušanu ar citām valstīm, apakškomisija pēc garām debatēm izšķīrās par dubultās pilsonības pieļaušanu ar starptautiskajām organizācijām plus konkrētām valstīm. Dažādu valstu prakse šajā jautājumā atšķiras, tomēr tā ierasti ir saistīta ar konkrētas valsts vēsturi un politiskajiem apsvērumiem. Kāpēc starptautiskās organizācijas plus konkrētas valstis? Pamatojums lēmumam pieļaut dubulto pilsonību ar Eiropas Savienību izriet gan no Eiropas Savienības pilsonības pastāvēšanas, gan no Eiropas Savienības pilsoņu brīvās pārvietošanās iespējas. Dubultā pilsonība ar NATO valstīm - tas ir netipisks piemērs, jo faktiski tādu piemēru nav, taču apakškomisija, kā arī Juridiskā komisija uzskata, ka NATO ir dalībvalstu aizsardzības garants, kas nodrošina Latvijas drošību. Ar NATO mūs vieno kopīga drošības telpa, tajā pašā laikā NATO nosaka ne tikai militāros standartus, bet izvirza arī prasības attiecībā uz demokrātiju. (No zāles dep. N.Kabanovs: „Albānija, Turcija!”) Latvija līdz ar iestāšanos NATO pievienojās ģeopolitiskajai videi, kas atbilst Latvijas konstitucionālajām vērtībām. Mazāk argumentu ir izskanējis par Eiropas Brīvās tirdzniecības asociāciju. Pamatojums dubultās pilsonības pieļaušanai ar šīm valstīm - vienota Eiropas ekonomiskā zona, kurā atrodas arī Latvija. Taču ir valstis, kuras nav šo minēto starptautisko organizāciju dalībvalstis, bet kurās, pamatojoties uz vēsturiskiem vai citiem apstākļiem, apmetušies uz dzīvi liela daļa latviešu, kas veido tur ģimenes un strādā. Atbilstoši likuma mērķim, ko mēs šodien apstiprinājām, - atzīt dubulto pilsonību atbilstoši Latvijas valsts politiskajiem mērķiem un interesēm un pieaugošās mobilitātes apstākļos saglabāt Latvijas pilsoņu kopumu - apakškomisija nolēma veidot miksētu pieeju: starptautiskās organizācijas plus konkrētas valstis. Te nepieciešams zināt un atcerēties. Pirmkārt, debates par konkrētu valstu iekļaušanu aizsākās jau 10.Saeimā. Otrkārt, 11.Saeimā līdztekus starptautiskajai konferencei „Latvijas pilsonība 21.gadsimtā” mēs vācām informāciju, analizējām agrākos pētījumus; papildu informāciju sniedza arī diasporas, arī Ārlietu ministrijas speciālo uzdevumu vēstnieks diasporas jautājumos Rolands Lappuķe un arī Latvijas vēstniecības dažādās valstīs. Treškārt, arī pēc otrā lasījuma apakškomisija saņēma konkrētus aicinājumus - konkrētus aicinājumus! - likumprojektā iekļaut atsevišķas valstis. Ceturtkārt, kad likumprojekts jau praktiski bija sagatavots nodošanai Juridiskajai komisijai tā sagatavošanai trešajam lasījumam, tad brīvajā nedēļā, vēlreiz pārskatot likumprojektu, apakškomisija secināja, ka likumprojekta 9.pantā izveidojusies izteikta robežšķirtne un apakškomisijas visas vēlmes 9.pantā nav ietvertas. Piektkārt. Protams, pastāv 9.panta pirmās daļas 5.punktā minētā iespēja, ka dubulto pilsonību pieļauj ar Ministru kabineta atļauju, bet tie tomēr ir izņēmuma gadījumi un nevar tikt pārvērsti par ierastu kārtību. Tāpēc apakškomisija nolēma šo pantu papildināt. Protams... protams, liela nozīme bija arī Pasaules brīvo latviešu apvienības un latviešu apvienības Austrālijā un Jaunzēlandē lūgumam atgriezties pie šī ierosinājuma trešajā lasījumā. Likumprojekta 2. un 8.1 pants tikai daļēji risina to latviešu dubultās pilsonības jautājumu, kuri mīt šajās zemēs. Kā teikts vienā no daudzajām latviešu apvienības Austrālijā un Jaunzēlandē vēstulēm Saeimai, viņi nevēlas, lai pārskatāmā nākotnē izveidotos situācija, ka latviešu svētdienas skolas solā Austrālijā blakus sēdētu tā sauktā vecā trimdinieka bērns ar divām pavalstniecībām un jaunizbraucēja no Latvijas bērns, kuram viņa Latvijas pavalstniecība, iespējams, pēc pilngadības sasniegšanas tiks atņemta. Jā, protams, pastāv 9.panta pirmās daļas 5.punktā minētā iespēja, ka dubulto pilsonību pieļauj ar Ministru kabineta atļauju, bet uzlikt šo slodzi Ministru kabinetam - tāda nebija apakškomisijas vēlme, jo jautājumu var atrisināt likumdevējs, iekļaujot šīs trīs minētās valstis to valstu sarakstā, ar kurām Latvija pieļauj dubulto pilsonību. Kā arguments tam bija arī Pasaules brīvo latviešu apvienības pārstāvju izteiktais viedoklis, ka Austrālijas un Jaunzēlandes latviešu kopiena, ko var uzskatīt par vienotu ģeopolitiski teritoriālu kopumu, ir pat lielāka nekā Kanādas latviešu diaspora - tātad otra lielākā diaspora aiz ASV. Savukārt Brazīlijā Daina Gūtmane, kas ir Karību un Dienvidamerikas valstu apvienības priekšsēdētāja, ir apkopojusi vismaz 800 personu sarakstu, kuras vēlējās saglabāt arī Latvijas pilsonību. Neapšaubāmi, nozīmīgs ir arī fakts, ka Austrālijas latvietis Uldis Brūns un Pasaules brīvo latviešu apvienības pārstāvis Jānis Andersons... (No SC frakcijas starpsaucieni: „Nu, izbeidzam!”) man pēdējā rindkopa... ir piedalījušies gandrīz 90 procentos apakškomisijas sēžu ar cerību, ka šīs trīs valstis 9.pantā tomēr būs ietvertas. Manuprāt, būtiski ir arī tas, ka apakškomisija ir precizējusi 9.panta pirmās daļas 5.punktā doto deleģējumu Ministru kabinetam un papildinājusi to ar vārdiem „atbilstoši svarīgām valsts interesēm”. Tādējādi gan likuma mērķis, gan arī šis it kā nelielais precizējums iedod vadlīnijas Ministru kabinetam, pēc kādiem principiem vērtēt izņēmumu dubultās pilsonības piešķiršanai. Paldies.".
- 2013_05_09-seq339 language "lv".
- 2013_05_09-seq339 speaker Ingmars_Caklais-1971.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q822919.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q211.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q193089.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q458.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q16.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q8436.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q15628977.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q7184.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q889.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q1150893.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q8908.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q235.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q843.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q43.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q408.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q155.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q664.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q4206574.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q166546.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q222.
- 2013_05_09-seq339 mentions Q1717926.