Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2013_01_31-seq16> ?p ?o. }
Showing items 1 to 21 of
21
with 100 items per page.
- 2013_01_31-seq16 type Speech.
- 2013_01_31-seq16 number "16".
- 2013_01_31-seq16 date "2013-01-31".
- 2013_01_31-seq16 isPartOf 2013_01_31.
- 2013_01_31-seq16 spokenAs 10.
- 2013_01_31-seq16 spokenText "Labdien, godājamā Saeimas priekšsēdētāja un cienījamie kolēģi! Šodienas balsojumam par deputātu skaita samazināšanu pašvaldībās ir ļoti simboliska nozīme. Reformu partijas ministra piedāvātais un VIENOTĪBAS iesniegtais likumprojekts, kurā ir runa par deputātu skaita matemātisku samazināšanu, liecina par valdošās koalīcijas viedokli kādā citā Latvijai būtiskā jautājumā. Burtiski šonedēļ plašsaziņas līdzekļos parādījās informācija, ka tiks samazināts Latvijas pārstāvju, deputātu, skaits Eiroparlamentā par labu Horvātijai. Tas nozīmē, ka par Latvijai svarīgiem jautājumiem Eiroparlamentā iestāsies Horvātijas pārstāvji. Bet tas nekas! Jo, piekrītot valdošās koalīcijas pozīcijai, uz Latviju ir jāskatās Eiropas Savienības kopskatā un nav svarīgi, vai to darīs deputāts no Latvijas vai deputāts no Horvātijas. Kāpēc, runājot par Latvijas pašvaldību deputātu skaita samazināšanu, es pieminu tieši šo piemēru? Tam ir loģisks izskaidrojums. Koalīcija savu piedāvājumu pamato ar apgalvojumu, ka nav svarīga deputāta piederība attiecīgai pašvaldībai, iedzīvotāju grupai, kas apdzīvo noteiktu teritoriālu vienību - pagastu vai pilsētu -, bet ir svarīgi, ka deputāts spēj strādāt visa novada interesēs un nav nozīmes deputātu skaitam. Patiesībā valdošā koalīcija grasās no augšas lemt par deputātu skaitu daudzās mazās Latvijās, neredzot analoģiju, ka par mums visiem drīzumā lems līdzīgi un mums tas nepatiks. Un tad šie paši deputāti, kuri atbalsta deputātu skaita samazināšanu pašvaldībās, stāstīs, ka tas ir nepareizi un deputātu skaitam, lai mēs labāk varētu aizstāvēt Latvijas intereses Eiroparlamentā... ka tur samazinājumam nav nekāda pamata. Tā būs divkosīga rīcība, jo gadījumi ir ļoti līdzīgi, un akls ir tas, kurš šajā situācijā nesaskata analoģiju. Eiropas Pašvaldību harta paredz, ka pašvaldībām ir jābūt pēc iespējas neatkarīgākām. Tām ir jāpiešķir lielākas tiesības un iespējas lemt par saviem iedzīvotājiem svarīgiem jautājumiem. Pēc tam, kad valdošā koalīcija Latvijā ierobežoja referendumu rosināšanas kārtību, tagad tiek mēģināts ierobežot demokrātiju attiecībā uz pašvaldības iedzīvotāju pārstāvību pašvaldībās. Piedāvātais likumprojekts ir pilnīgi absurds no juridiskā viedokļa un bezjēdzīgs no visiem pārējiem viedokļiem. Arī Eiropas Padomes Venēcijas komisijas rekomendācijas šajā jautājumā mūsu koalīcijas pārstāvjiem nav glaimojošas. Vēlēšanas reglamentējošos tiesību aktus demokrātiskā valstī ir jāpārtrauc pārskatīt vismaz gadu pirms paredzētajām vēlēšanām. Likumprojektā izmantotā pieeja pašvaldību deputātu skaita samazināšanai ir matemātiska, tās pamatā nav neviena racionāla argumenta, un ar šādu pieeju var nonākt arī līdz absurdam, samazinot pašvaldību deputātu skaitu līdz vienam. Mulsina arī Reformu partijas pārstāvja Valda Zatlera paustā pozīcija, ka aprēķinos ir izmantots Latvijā dzīvojošo cilvēku skaits, lai gan, cik man zināms, nepilsoņiem ir liegts piedalīties pašvaldību vēlēšanās. Likumprojekta autori nav piedāvājuši savu vērtējumu un pamatojumu, kāpēc šāda matemātiska pieeja ir pareiza un kādi ieguvumi būs pašvaldībām no deputātu skaita samazinājuma. Nav meklētas likumsakarības deputātu skaita pamatojumam pašvaldībās - nedz pašvaldību deputātu skaita atbilstība pašvaldības administratīvās teritorijas lielumam, nedz deputātu skaita atbilstība pašvaldības iedzīvotāju skaitam, nedz deputātu skaita atbilstība pašvaldības administratīvajā teritorijā „novads” ietilpstošo teritoriālā iedalījuma vienību „pilsēta” un „pagasts” skaitam. Piemēram, Parīzes pilsētas pašvaldības padomē ir 163 deputāti. Šo deputātu skaitu veido Parīzes priekšpilsētās ievēlēto deputātu kopsumma. Nav arī neviena ārvalstu piemēra, kas tiktu izmantots kā pamatojums šādam deputātu skaita samazinājumam un no tā izrietošajiem ieguvumiem, nav pat neviena Latvijas eksperta, - nedz jurista, nedz ekonomista, nedz sociologa, - slēdziena, izņemot pašu Čigāni, kura uzskata, ka deputātu skaita samazināšana pašvaldībās vēlēšanu gadā ir attaisnojama tikai tādēļ, ka viņa tā grib. Pašvaldību deputātu skaita samazinājuma dēļ samazināsies iespēja, ka novadā ikvienai teritoriālā iedalījuma vienībai, ko apdzīvo noteikta iedzīvotāju kopiena, domē ir savs pārstāvis, un līdz ar to pašvaldības attālināsies no iedzīvotāja, tāpat kā Eiropas Parlamenta Konstitucionālo lietu komisija ir ierosinājusi attālināties no Latvijas.".
- 2013_01_31-seq16 language "lv".
- 2013_01_31-seq16 speaker Andrejs_Elksnins-1982.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q822919.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q211.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q193089.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q458.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q8889.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q918757.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q90.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q224.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q25931626.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q8908.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q641.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q384826.
- 2013_01_31-seq16 mentions Q182673.