Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2013_01_24-seq78> ?p ?o. }
Showing items 1 to 30 of
30
with 100 items per page.
- 2013_01_24-seq78 type Speech.
- 2013_01_24-seq78 number "78".
- 2013_01_24-seq78 date "2013-01-24".
- 2013_01_24-seq78 isPartOf 2013_01_24.
- 2013_01_24-seq78 spokenAs 69.
- 2013_01_24-seq78 spokenText "Augsti godātais ārlietu ministr! Ekselences (ja vēl tādas te ir)! Godājamais Prezidij! Kolēģi! Dāmas un kungi! Paldies ārlietu ministram par izsmeļošo ikgadējo ziņojumu par paveikto un iecerēto darbību valsts ārpolitikas un Eiropas Savienības jautājumos. Vispirms atsaukšos uz ārlietu ministra runā un debašu laikā teikto. Un pirmām kārtām runāšu par eiro ieviešanu - par atbalstāmu un veicināmu sabiedrības izpratni par Latvijas un ikkatra iedzīvotāja ieguvumiem, pievienojoties eirozonai, ņemot vērā mūsu valsts vēsturisko pieredzi un ģeopolitiskās intereses. Paldies Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārajai sekretārei deputātei Ingai Vanagai par izvērsto runu saistībā ar diasporas jautājumiem. Es vērsīšu savu runu uz trim aktualitātēm, par kurām es vēlos runāt. Galvenokārt runa būs par cilvēktiesībām, OECD un divpusējo attīstības sadarbību, kā arī par NVO sektoru. Un tas viss ir saistībā ar ārpolitikas jautājumiem. Latvija, būdama Eiropas Savienības, ANO, EDSO un citu organizāciju dalībvalsts, ir apņēmusies ievērot to paustās vērtības un normas, piemēram, demokrātisku pārvaldību, cilvēktiesības, indivīda brīvību un tiesību nodrošināšanu. Vēlos pateikties ārlietu ministram un Ārlietu ministrijai par aktīvo iestāšanos jautājumos par cilvēktiesībām, tomēr vēlos vērst jūsu uzmanību uz to, ka Latvijā, līdzīgi kā citās pasaules valstīs, ir aktivizējušās organizācijas, kas cenšas panākt sieviešu tiesību un cilvēktiesību, kā arī reproduktīvo tiesību ierobežošanu, nosakot, ka dzīvība sākas no ieņemšanas brīža. Vēlos minēt ASV Oklahomas štata piemēru, kur kā iebildums pret šo ierobežojumu - noteikt dzīvības sākumu no ieņemšanas brīža - tika piedāvāts priekšlikums, nosakot, ka dzīvība sākas no vīrieša spermatozoīda. Līdz ar to ir aicinājums būt ļoti atbildīgiem pret to. ASV sieviešu tiesību aizstāve Florensa Kenedija uz to atbildēja (citēju): „Ja vīrieši spētu palikt stāvoklī, aborti būtu sakraments.” Līdz ar to, lai gan starptautiskie un reģionālie līgumi un konvencijas nosaka, ka valstīs var būt atšķirīgas likumu normas un tās var būt balstītas uz katras valsts iekšējo politiku, tomēr ir cilvēktiesības, kuras ir vispārpieņemtas un nostiprinātas un kuras nedrīkstētu apstrīdēt. Pārliecinoši jāatzīst un katrā ziņā jāatbalsta tas, kāda ir Latvijas un Amerikas Savienoto Valstu sadarbība. Pēc nesenajiem notikumiem varu tikai vēlreiz apsveikt gan Amerikas Savienotās Valstis, gan Latviju, gan arī pasauli vispār par ASV prezidenta Baraka Obamas otrreizēju ievēlēšanu. Respektējot ASV starptautisko ietekmi, demokrātus pārstāvošā prezidenta Baraka Obamas amata pienākumu pildīšana otrajā termiņā ir īpaši nozīmīga, lai visā pasaulē turpinātu veicināt un nostiprināt cilvēktiesības, tajā skaitā sieviešu un reproduktīvās tiesības. Vēlos uzsvērt, ka, neskatoties uz Latvijas ģeoekonomiskajām interesēm, Latvijas ārpolitikā svarīgi ir veicināt arī cilvēktiesību uzlabošanu citviet pasaulē. Nedrīkst izvairīties no esošo problēmu risināšanas, ko jau ilgstoši NVO sektors, pateicoties ārvalstu atbalsta projektiem, ir veidojis. Tātad mums arī turpmāk ir jāstrādā pie cilvēktirdzniecības un vardarbības ģimenē mazināšanas un novēršanas, bez vecāku aprūpes palikušu bērnu tiesībām uz dzīvi ģimeniskā vidē, nevis viņu ievietošanu institūcijās, bērnunamos, un pie nereģistrētu attiecību mantiskā regulējuma, kas ir būtiski un ļoti svarīgi sievietēm un bērniem gadījumā, ja partnerattiecības tiek pārtrauktas. Šeit aktīvi jāturpina gan valdībā, gan arī Saeimā uzsāktais darbs, sadarbojoties ar ārvalstu ekspertīzi. Un šeit savukārt es gribētu minēt jau arī visnotaļ atzīstamu OECD pieredzi, ko mēs varētu pārņemt un turpināt šīs prakses. Tālāk. Es turpinu savu uzrunu par OECD un divpusējās attīstības sadarbību. Ir augsti novērtējama Latvijas prioritāte iesaistīties OECD, jo, būdama šīs organizācijas dalībvalsts, Latvija varēs ieguldīt savu pieredzi un atklāsmes krīzes pārvarēšanā, kā arī izmantot citu attīstīto valstu realizēto valsts pārvaldes, valsts pakalpojumu, ekonomikas, investīciju piesaistes, kā arī sociālo stratēģiju un metožu analīzi un ilgtermiņa ietekmi uz to. Tādējādi atbilstoši OECD misijai uzlabosies Latvijas, Eiropas Savienības un visu pasaules iedzīvotāju ekonomiskā un sociālā labklājība, kā arī sabalansēta ietekme uz vidi. Cieši sadarbojoties ar OECD ekspertiem un izmantojot apkopoto metožu efektivitāti, veiksmīgāk spēsim samazināt nevienlīdzību un nabadzību Latvijā. Tieši tāpēc ir izveidota darba grupa Saeimas un Ministru kabineta, un arī NVO līmenī, lai šo darbu turpinātu. Lai gan Latvijā daudz kas vēl uzlabojams, mums ir starptautiski atzīti panākumi ceļā no pēcpadomju valsts uz demokrātisku, fiskāli atbildīgu un labas pārvaldības valsti. Kopš Latvija iestājās Eiropas Savienībā, mēs esam parādījuši, ka varam būt donorvalsts un atbalstīt ar savu pieredzi Moldovu, Gruziju, Ukrainu, Baltkrieviju, Afganistānu un citas valstis. Kā jau iepriekš ārlietu ministrs minēja, jau otro gadu - jau otro gadu, un šis gads ir savukārt Saeimai un valdībai izvērtēšanai! - Latvijas divpusējās attīstības sadarbības budžeta ietvaros mēs veltām tikai 50 tūkstošus divpusējās sadarbības attīstības programmai. Vai šī summa ir adekvāta? Vai Latvijai būtu jāaizstāv vairāk savas intereses Austrumu partnerības valstīs un Centrālajā Āzijā? Trešā tēma, par kuru es vēlos runāt šodien, ir NVO sektors. Kā mēs zinām, NVO sektors ļoti daudz balstās tieši uz starptautisko finansējumu. Latvijā NVO sektors kopš Latvijas neatkarības atgūšanas brīža ir saņēmis ārvalstu atbalstu demokrātisko vērtību stiprināšanai, pilsoniskās sabiedrības infrastruktūras veidošanai, cilvēku tiešam atbalstam visā Latvijas teritorijā, kā arī NVO kapacitātes stiprināšanai. Turklāt NVO sektors... Nevar būt, ka bez tā mēs būtu spējuši pārvarēt krīzi. Bez tā Latvija, iespējams, nebūtu veiksmes stāsts. Par to, ka tas tā notika, mums lielā mērā jāpateicas tieši NVO sektoram un arī ārvalstu finansējumam, ko mēs esam saņēmuši caur to. Paldies visām valstīm un to programmām, kas nodrošina mūsu nevalstiskā sektora cilvēku spēju stiprināšanu, sniedzot tiem iespējas doties uz ārvalstīm apgūt NVO vadības prasmes. Paldies par programmām, kuru ietvaros var izglītoties latviešu... Latvijas pedagogi, žurnālisti, jaunieši un citas iedzīvotāju grupas. Tomēr vislielākais paldies ir par to, ka mums ir finansiāls un morāls, kā arī pieredzes un ekspertīzes atbalsts cilvēktiesību jomā un, neapšaubāmi, arī korupcijas novēršanas jomā. Diemžēl Latvijā mums nav pietiekami attīstīta ziedojumu un filantropijas kultūra. NVO sektors uz Latvijas iekšējiem resursiem šobrīd īstenībā nemaz nevarētu pastāvēt un nespētu pienācīgi aizstāvēt sabiedrības intereses visās valsts pārvaldes institūcijās. Mēs apzināmies, ka šobrīd NVO sektors Latvijā lielā mērā tiek atbalstīts no ārvalstu finanšu instrumentiem, Eiropas ekonomiskās zonas, Norvēģijas finanšu instrumenta, kas nodrošina, ka organizācijām, pavisam mazai daļai no tām, ir iespēja darboties dažādu sabiedrisko grupu interesēs. Mēs sakām paldies, ka NVO sektora pētniecība var notikt, pateicoties ārvalstu atbalstam. Tajā pašā laikā mēs saprotam, ka līdz brīdim, kad šis atbalsts beigsies, mums ir jāizstrādā mūsu valstij pašai savs caurspīdīgs finansēšanas modelis, kā NVO sektoru atbalstīt ar konkursu un grantu palīdzību. Nacionālā finansējuma atbalstīti finanšu mehānismi ir ļoti nepieciešami Latvijas NVO sektoram. Es aicinu turpināt atbalstīt mūsu demokrātijas aģentus - nevalstiskās organizācijas -, jo ne velti NVO sektoru sauc par trešo sektoru, bez kura līdzdalības nav iedomājama kvalitatīva politika. Daudzi starptautiskie grantu devēji šobrīd izvērtē iziešanu no Austrumeiropas. Tas nozīmē, ka viņi limitēs savus resursus Latvijā. Viņi vairāk uzskata, ka šobrīd Latvija uzskatāma kā nostabilizējusies demokrātija. Un viņi savus grantus vēlas pārcelt uz Āziju un uz Āfriku. Tieši tādēļ mums ir jābūt pietiekami atbildīgiem un jāskatās, lai tomēr šī kompetence un kapacitāte, kas ir NVO sektoram, turpinātos, būtu ilgtspējīga un dotu savu pienesumu Latvijas attīstībā. Paldies par uzmanību. (Aplausi.)".
- 2013_01_24-seq78 language "lv".
- 2013_01_24-seq78 speaker Daina_Kazaka-1974.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q822919.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q211.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q957126.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q193089.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q458.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q8436.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q41550.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q15628977.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q889.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q212.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q81299.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q184.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q230.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q20.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q30.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q12360039.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q217.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q208019.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q15379125.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q15912700.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q76.
- 2013_01_24-seq78 mentions Q597842.