Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2013_01_24-seq74> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 2013_01_24-seq74 type Speech.
- 2013_01_24-seq74 number "74".
- 2013_01_24-seq74 date "2013-01-24".
- 2013_01_24-seq74 isPartOf 2013_01_24.
- 2013_01_24-seq74 spokenAs 69.
- 2013_01_24-seq74 spokenText "Augsti godātais Saeimas Prezidij! Ministri! Kolēģi un visi, kuri seko līdzi sēdei! Es savā runā pievērsīšos diasporas jautājumam, kas ir ļoti būtisks, jo tā ir mūsu valsts saiknes uzturēšana ar tiem, kuri dzīvo citās valstīs. Tas ir saistīts, protams, arī ar nacionālās identitātes un piederības jautājumiem, tas ir saistīts arī ļoti lielā mērā, protams, ar mūsu valodas uzturēšanu un apguves iespējām ārvalstīs. Savā runā es tātad akcentēšu to, kas ir paveikts šajā jomā, un arī to, kas ir iecerēts, kā arī vairāk informēšu par to, kas ir Izglītības un zinātnes ministrijas kompetencē saistībā ar diasporas jautājumiem. Taču viennozīmīgi šis darbs tiek veikts sadarbībā ar Ārlietu ministriju, Kultūras ministriju, nevalstiskajām organizācijām un citām atbildīgajām institūcijām. Sadarbība ar diasporu ir atspoguļota virknē dokumentu, piemēram, Kultūras ministrijas, Ārlietu ministrijas un Izglītības un zinātnes ministrijas sadarbības memorandā, valsts valodas politikas pamatnostādnēs, izglītības attīstības pamatnostādnēs, nacionālās identitātes, pilsoniskās sabiedrības un integrācijas politikas pamatnostādnēs, kā arī Izglītības un zinātnes ministrijas rīcības plānā sabiedrības saliedētības sekmēšanai, kur ir iekļauts tātad arī jautājums par diasporas skolu un skolotāju metodisko atbalstu. Trīs galvenie virzieni, pie kuriem tiek strādāts izglītības jomā. Viens no tiem ir saistīts ar labvēlīgu un ātru skolā uzņemšanas procesu tad, kad izglītojamie, bērni, atgriežas... tātad iedzīvotāji atgriežas atpakaļ Latvijā. Un tad būtiskas ir ne tikai šīs iedzīvotāju darba iespējas, atgriežoties šeit, bet arī ļoti būtisks aspekts ir tas, kā bērni varēs turpināt izglītības gaitas skolās. Otrais virziens, pie kā strādājam, ir latviešu valodas un kultūras apguve, kur īpaši ir jāizceļ tā dēvētās nedēļas nogales skolas un arī virkne citu aktivitāšu, par kurām es vēl informēšu. Un trešais virziens ir tālmācības iespējas. Un nu īsumā par katru no tiem. Tātad par to, kas ir padarīts, un pie kā darbs tiek pilnveidots, lai mēs nodrošinātu labvēlīgus apstākļus skolēniem, kad viņi atgriežas Latvijā, lai viņi varētu turpināt savas izglītības gaitas. Ir izdoti Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības iestādēs un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības pārcelšanai uz nākamo klasi. Un šeit ir būtisks papildinājums tam... Ministru kabineta noteikumi ir papildināti ar to, ka izglītības iestādei... kādai ir jābūt rīcībai gadījumos, kad skolēns ir atgriezies no mācībām citās valstīs un vēlas turpināt mācības Latvijas izglītības iestādēs. Un ir ļoti būtisks šis atbalsta mehānisms. Ir sakārtota virkne normatīvo aktu, un atbildīgā institūcija ir Akadēmiskās informācijas centrs, kas atzīst ārvalstīs iegūtos izglītības dokumentus un kas tātad to ņem vērā, lai varētu turpināt izglītošanos Latvijā. Un ir arī ļoti būtiski, ka noteikumi paredz, kāda ir izglītības iestādes direktora loma šajā sakarā. Proti, direktors ar rīkojumu var noteikt bērnam nepieciešamos atbalsta pasākumus vismaz viena semestra ilgumā saistībā ar mācību priekšmetiem, kuri atšķiras Latvijas un bērna iepriekš apgūtajā izglītības programmā. Tātad ir šie atbalsta mehānismi. Ir ļoti būtiski, ka ir šī individuālā pieeja katram, kurš atgriežas. Otrs virziens ir latviešu valodas un kultūras apguve. Un šajā ziņā, kā jau es minēju, ļoti būtiskas ir nedēļas nogales skolas un citas aktivitātes. Latviešu valodu ārpus Latvijas var apgūt 21 valstī, tas ir, vairāk nekā 100 formālās un neformālās izglītības mācību iestādēs, tā sauktajās nedēļas nogales skolās. Un lielākajā daļā no tām strādā skolotāji, kuri darbu veic brīvprātīgi, tātad nesaņem atalgojumu par šo darbu. Patlaban Eiropā darbojas 51 latviešu nedēļas nogales skola, un īpaši šo skolu skaits pieaug Īrijā un arī Lielbritānijā. Un jāsaka, ka arī 2013.gada budžetā ir paredzēta nauda šo nedēļas nogales skolu atbalstam. Ir arī būtiski atbalsta mehānismi pedagogu algu nodrošināšanai, kā arī apdrošināšanas izdevumu segšanai. Pavisam ir sniegts atbalsts 10 šādām mācību vietām jeb skolām. Un jāsaka, ka tas nav mazsvarīgi, tas ir tiešām ļoti būtiski mūsu tautiešiem, īpaši tiem, kas dzīvo ārvalstīs. Kaut vai tādi elementi kā atzinības raksti diasporas izglītības darbiniekiem... Latviešu valodas aģentūra 2012.gadā šādus atzinības rakstus ir izsniegusi 81 latviešu diasporas bērnam... par mācību sasniegumiem ir izsniegusi 81 bērnam un 37 diasporas izglītības darbiniekiem. Kādam varbūt tie liksies sīkumi, bet tas ir tiešām ļoti nozīmīgi, ka mēs pamanām to darbu, ko viņi veic ārpus savas dzimtās valsts, un ka mēs pamanām viņu ieinteresētību, aktivitāti un vēlmi uzturēt saikni ar savu dzimteni. Jāuzteic arī tas, ka ir aktualizēta Latviešu valodas aģentūras mājaslapā sadaļa, kurā ir pieejami elektroniski mācību materiāli, ko ir izstrādājuši diasporas skolotāji, balstoties uz savu pieredzi. Ir ļoti būtiski, ka Eiropas Sociālā fonda projekta ietvaros ir pieejami elektroniski materiāli latviešu valodas apguvei, kuri ir par brīvu. Arī tas ir būtisks elements, ka ārzemēs dzīvojošajiem ir iespēja iegūt materiālus, lai viņi var savas zināšanas pilnveidot, uzturēt tieši dzimtās valodas jomā. Un trešais punkts - par tālmācību. No 2009.gada tiek nodrošināta tālmācība vidējās izglītības jomā, humanitārās un sociālās, vispārizglītojošās... profesionālās orientācijas jomā... tātad šajās virzienprogrammās. Un no 2011.gada ir pieejamas jau pamatizglītības programmas tālmācības jomā. Darbs arī pie tām turpinās. Ir tātad 5.-6., 7.-9.klases programmas, un, kā jau es teicu, darbs turpinās, lai nodrošinātu šo apmācību tālmācības veidā. Un ir iesaistījušās tālmācības programmu īstenošanā gan privātās, gan arī valsts izglītības iestādes. Un es vēlētos informēt arī par to, kas ir iecerēts. Jāsaka, ir paveikts tiešām ļoti apjomīgs darbs, bet kādi ir iecerētie pasākumi? Skaitliski to ir tiešām ļoti daudz, bet es minēšu tikai dažus no tiem, kas vairāk tomēr ir ar izglītības jomu saistīti. Un, proti, ir paredzēts atbalsts latviešu nedēļas nogales skolām. Un šeit ir tiešām jāpateicas tam, ka mēs 2013.gada budžetā tām esam atvēlējuši arī budžeta līdzekļus, un arī 2014.-2015.gadā tie ir paredzēti. Ir paredzēta arī mācību satura izstrāde valodai, literatūrai, folklorai, tātad ir paredzēta arī šo kultūras jautājumu apguve. Bet jāsaka, ka tas ir noticis vairāk ar e-risinājumu starpniecību. Šādā veidā ir paredzēts organizēt skolotājiem seminārus, izstrādāt un arī nosūtīt mācību metodiskos līdzekļus, izmantojot tiešsaistes iespējas. Ir vēl arī paredzēta diasporas skolotāju un reemigrējušo diasporas bērnu skolotāju tālākizglītība, kā ar šiem bērniem strādāt, kā arī diasporas vecāku izglītošana. Arī valodas apguves nometnes ir paredzēts rīkot. Un, protams, būtiski ir pasākumi, kas veltīti latviešu valodas apguvei, tās lietošanas veicināšanai diasporā; tam ir veltīti dažādi kursi un semināri. Būtiski ir arī tas, ka ir paredzēts izveidot portālu „Māci un mācies latviešu valodu”, kuram arī jau ir iezīmēts finansējums. Un jāsaka, ka būtiski ir tas, ka arī ārvalstīs izveidojušās biedrības varēs pretendēt uz piedalīšanos Latviešu valodas aģentūras izsludinātajā konkursā uz projektiem, lai tieši konkursa kārtā varētu pretendēt uz līdzekļiem un lai varētu īstenot diasporas dažādo organizāciju iecerētās aktivitātes. Tas īsumā arī būtu viss. Paldies par uzmanību. Šeit ir jāsaka, ka man būtu aicinājums arī kolēģiem, kuri dodas ārzemju komandējumos, painteresēties par iespējām tikties ar mūsu tautiešu izveidotajām organizācijām, lai arī šādā veidā mēs veidotu šo savstarpējo saikni, informācijas apmaiņu un izrādītu interesi par izceļojušajiem mūsu iedzīvotājiem, kā arī informētu tautiešus par viņus interesējošiem jautājumiem. Paldies. (Frakcijas VIENOTĪBA un RP frakcijas aplausi.)".
- 2013_01_24-seq74 language "lv".
- 2013_01_24-seq74 speaker Inga_Vanaga-1980.
- 2013_01_24-seq74 mentions Q822919.
- 2013_01_24-seq74 mentions Q211.
- 2013_01_24-seq74 mentions Q957126.
- 2013_01_24-seq74 mentions Q193089.
- 2013_01_24-seq74 mentions Q15628977.
- 2013_01_24-seq74 mentions Q1419663.
- 2013_01_24-seq74 mentions Q23666.
- 2013_01_24-seq74 mentions Q22890.