Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2012_12_20-seq35> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 2012_12_20-seq35 type Speech.
- 2012_12_20-seq35 number "35".
- 2012_12_20-seq35 date "2012-12-20".
- 2012_12_20-seq35 isPartOf 2012_12_20.
- 2012_12_20-seq35 spokenAs 69.
- 2012_12_20-seq35 spokenText "...radniecīgu nozaru studiju programmu pārklāšanās. Eksperti arī savā atzinumā sniedz šādu informāciju, ka pašreizējā augstākās izglītības iestāžu struktūra ir tieši saistīta ar sistēmas darbības efektivitātes trūkumiem un ka augstākās izglītības sistēma ir sadrumstalota, kā rezultātā augstskolas cīnās katra par sevi, lai iegūtu budžeta finansējumu, bet kooperēšanās, kas valstiski ir būtiski izdevīgāka, pārdomājot resursu izlietošanu šajā sistēmā kā tādā, nenotiek. Turklāt sadrumstalotība izslēdz arī iespēju sekmīgāk konkurēt starptautiski. Jāņem vērā arī tāds aspekts, ka globalizācijas kontekstā pēdējā desmitgadē ir notikušas reformas augstākās izglītības sistēmā Eiropas Savienības valstīs, kuru rezultātā augstskolas kļūst lielākas un konkurētspējīgākas, bet padome savas darbības laikā nerosināja diskusijas par izmaiņām augstskolu struktūrā, un tāpēc ministrija 2012.gada 23.oktobrī vērsās ar vēstuli pie Augstākās izglītības padomes ar lūgumu izstrādāt priekšlikumus un sniegt informāciju, kā varētu konsolidēt izglītības iestādes, un izstrādāt vairākus scenārijus. Viena no Augstākās izglītības padomes funkcijām ir arī prognozēt valsts attīstībai nepieciešamo studentu skaitu un izstrādāt priekšlikumus par valsts budžeta finansēto studentu skaitu katrā nozarē. Jāsaka, tas ir jādara viennozīmīgi ciešā sadarbībā gan ar Ekonomikas ministriju, gan arī ar augstākās izglītības iestādēm. Taču arī šāda informācija netika saņemta no Augstākās izglītības padomes, lai, kopīgi sadarbojoties, varētu šo darbu sekmīgi īstenot. Un vēl viens punkts. Tātad Augstākās izglītības padomei ir uzdevums izstrādāt priekšlikumus par augstākās izglītības pilnveidošanu un studiju apmaksu. Augstākās izglītības sektors jau vairāku gadu garumā cenšas aktualizēt un atrisināt jautājumu, ka valsts galvotie studiju kredīti nav pieejami licencēto studiju programmu studentiem, un tas nozīmē, ka šie pārsvarā ir jaunieši, kas ir uzsākuši studijas... Īpaši jaunieši jau ir devuši uzticības kredītu licencētai studiju programmai, bet viņiem ir iespēja kārtot kredītu ar paaugstinātām procentu likmēm. Un vairāku gadu garumā nav atrisināts arī tāds jautājums: ja tiek kārtots studiju kredīts, tad studējošajam vispirms ir jāiemaksā pašam sava nauda, kamēr tiek nokārtoti formālie līgumi starp iesaistītajām ministrijām un atbildīgajām institūcijām. Tas prasa aptuveni četrus mēnešus, un tas nozīmē, ka cilvēks ir iemaksājis savu naudu, bet četri mēneši vai trīsarpus mēneši ir tas laiks, kamēr tiek nokārtotas formalitātes, un tikai tad viņš atgūst šos sākotnēji iemaksātos līdzekļus. Un arī tas nav risināts vairāku gadu garumā. Padome tikai daļēji pilda arī Augstskolu likuma 69.panta pirmajā daļā uzlikto pienākumu, kas paredz, ka visi padomes pieņemtie lēmumi ir pieejami jebkurai ieinteresētai personai. Diemžēl padomes mājaslapā internetā nav atrodams neviens padomes sēdes protokols, bet ar šiem sēžu protokoliem ikviens interesents, protams, var iepazīties, aizejot tieši uz Augstākās izglītības padomi vai telefoniski vai elektroniski sazinoties. Protams, šo informāciju var pieprasīt, bet tas liecina, ka šī institūcija nepietiekami izmanto mūsdienu informācijas tehnoloģijas, lai būtu atvērtāka pārējai sabiedrībai. Ministrijas rīcībā ir arī publiski pieejama informācija par iespējamu datu viltošanu saistībā ar Eiropas Sociālā fonda projektu „Augstākās izglītības studiju programmu izvērtēšana un priekšlikumi kvalitātes paaugstināšanai”. To apliecina arī vienas no Latvijā lielākajām augstākās izglītības iestādēm, proti, Latvijas Universitātes, Senāta lēmums, kurā arī lūdz... tiek lūgts ministrijai izvērtēt projekta īstenošanas kvalitātes... kvalitatīvos aspektus. Otrs punkts, kas liecina, ka ir problēmas ar šī projekta īstenošanu, ir publiskajā telpā pieejamā informācija, kur arī tiek sniegts virknes ekspertu viedoklis. Un jāteic, ka, balstoties uz visu ministrijas rīcībā esošo informāciju, kas saņemta arī no augstākās izglītības iestādēm, tika pieņemts lēmums veikt auditu par šī projekta īstenošanu; tas tiks izdarīts līdz 2013.gada 15.janvārim. Balstoties uz visiem šiem iepriekš uzskaitītajiem argumentiem, ministrija uzskata, ka tie ir būtiski šķēršļi, lai atkārtoti apstiprinātu izvirzītās kandidatūras Augstākās izglītības padomei, un ministrija lūdz rūpīgi izvērtēt un neatbalstīt atkārtoti deleģētos pārstāvjus no sekojošām institūcijām: Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Latvijas Zinātņu akadēmijas, Latvijas Koledžu asociācijas, Latvijas Rektoru padomes, Latvijas Studentu apvienības. Šajā gadījumā, protams, nav iespējams izvērtēt katra individuālo atbildību par minētā likuma pantu nepildīšanu, bet ministrija uzsver, ka tā ir kolektīva atbildība par iepriekš paveikto darbu augstākās izglītības sektorā, un tādēļ lūdzam īpaši šo institūciju deleģēto pārstāvju atbalstīšanu izvērtēt. Un tātad ar šo runu... Kā jau es minēju, no ministrijas puses mēs izsūtījām vēstuli, bet mēs vēlreiz aicinām katru Saeimas deputātu pirms balsojuma izvērtēt arī savu atbildību: vai mēs uzticēsim... ļausim Augstākās izglītības padomei darboties turpmākos četrus gadus šādā sastāvā, jo ir paredzēts, ka tās sastāvā būs pieci cilvēki, kas jau ir strādājuši iepriekšējā periodā. Vai ļausim viņiem turpināt darbu vai ļausim ienākt pārmaiņām augstākās izglītības sektorā? Paldies par uzmanību. (RP frakcijas aplausi.)".
- 2012_12_20-seq35 language "lv".
- 2012_12_20-seq35 speaker Inga_Vanaga-1980.
- 2012_12_20-seq35 mentions Q822919.
- 2012_12_20-seq35 mentions Q211.
- 2012_12_20-seq35 mentions Q193089.
- 2012_12_20-seq35 mentions Q458.
- 2012_12_20-seq35 mentions Q21625222.
- 2012_12_20-seq35 mentions Q22116518.
- 2012_12_20-seq35 mentions Q498407.
- 2012_12_20-seq35 mentions Q130614.