Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2012_12_20-seq33> ?p ?o. }
Showing items 1 to 18 of
18
with 100 items per page.
- 2012_12_20-seq33 type Speech.
- 2012_12_20-seq33 number "33".
- 2012_12_20-seq33 date "2012-12-20".
- 2012_12_20-seq33 isPartOf 2012_12_20.
- 2012_12_20-seq33 spokenAs 100.
- 2012_12_20-seq33 spokenText "Augsti godātais Saeimas Prezidij! Deputāti! Visi, kuri seko līdzi sēdei! Šodien Saeimas darba kārtībā ir daudzi ļoti svarīgi jautājumi, un viens no tiem ir Augstākās izglītības padomes apstiprināšana. Šis balsojums noteikti apliecinās to, cik lielā mērā Saeima atbalsta valdības rīcības plāna izpildi, un to, cik lielā mērā Saeima atbalsta pārmaiņas augstākās izglītības sektorā. Izglītības un zinātnes ministrs saskaņā ar Augstskolu likuma 66.panta pirmo daļu iesniedz apstiprināšanai Augstākās izglītības padomes locekļu kandidatūras. Tātad Latvijas Zinātņu akadēmija deleģēja Juri Ekmani, Latvijas Mākslas augstskolu asociācija - Andri Teikmani, Latvijas Izglītības vadītāju asociācija - Inetu Tamani, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera - Aigaru Rostovski, Latvijas Koledžu asociācija - Jāni Rozenblatu, Latvijas Rektoru padome - Jāni Vētru, Latvijas Augstskolu profesoru asociācija - Tatjanu Volkovu, Latvijas Darba devēju konfederācija - Vilni Rantiņu, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība - Ilzi Trapencieri un Latvijas Studentu apvienība - Edvardu Ratnieku. Jāteic, ka 5 no 11 izvirzītajiem kandidātiem ir izvirzīti atkārtoti un tātad ir veikuši darbu arī pašreiz vēl spēkā esošajā sastāvā. Izglītības un zinātnes ministrija uzskata, ka pastāv ļoti būtiski šķēršļi atkārtoti izvirzīto kandidātu apstiprināšanai Augstākās izglītības padomes sastāvā, un tas ir saistīts ar virkni Augstskolu likumā noteikto funkciju izpildi. Proti, Augstskolu likumā pavisam ir 18 panti, kuros ir noteikta Augstākās izglītības padomes kompetence, bet Izglītības un zinātnes ministrija vēlētos īpaši akcentēt 51., 69. un 70.panta izpildes trūkumus. Un nu īsa informācija par to, kādas ir būtiskākās funkcijas, ko Augstākās izglītības padomei uztic Augstskolu likums. Pirmā. Tātad Augstākās izglītības padome izstrādā augstākās izglītības un augstskolu attīstības nacionālo koncepciju, paredzot gan valsts, gan citu juridisko un fizisko personu dibināto augstskolu attīstību. Nākamā. Izstrādā ilgtermiņa plānus un priekšlikumus izglītības un zinātnes attīstībai augstākās izglītības sistēmā. Trešā. Izstrādā priekšlikumus par augstskolu zinātniskā darba, personāla kvalifikācijas un studiju programmu kvalitātes celšanu. Ceturtā. Prognozē valsts attīstībai nepieciešamo studentu skaitu valstī kopumā un izstrādā priekšlikumus par valsts budžeta finansēto studentu skaitu katrā nozarē. Piektā. Izstrādā priekšlikumus par augstskolu struktūras maiņu valstī. Sestā. Izstrādā priekšlikumus par profesoru skaitu augstskolās un rekomendācijas citos augstākās izglītības jautājumos. Septītā. Izstrādā priekšlikumus par augstākās izglītības pilnveidošanu un studiju apmaksu. Astotā. Sniedz izglītības un zinātnes ministram un Ministru kabinetam atzinumu par sagatavoto valsts budžeta projektu augstskolu finansēšanai. Devītā. Pieņem lēmumu par augstskolu akreditāciju kopumā un iesniedz to Izglītības un zinātnes ministrijai apstiprināšanai. Desmitā. Uztur sakarus ar citu valstu institūcijām, kas risina augstākās izglītības jautājumus. Ar to no ministrijas puses mēs vēlējāmies vēlreiz akcentēt un atgādināt Augstākās izglītības padomes lomu kopumā augstākās izglītības jomā. Un šie pienākumi ir ļoti būtiski. Un tātad tas vēlreiz tikai apstiprina, kāda ir šīs institūcijas ietekme. Ministrija iepriekš izsūtīja visām frakcijām un arī neatkarīgajiem deputātiem vēstuli ar aicinājumu rūpīgi izvērtēt Augstākās izglītības padomes līdzšinējo darbu. Mēs atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka padome savā līdzšinējā sastāvā savu pilnvaru laikā no 2008.gada 22.decembra tikai daļēji pildījusi Augstskolu likumā noteiktos uzdevumus un funkcijas. Un galvenie neizpildītie pienākumi, kuri padomei ir uzlikti ar likumu, ir šādi: līdz šim brīdim padome nav iesniegusi augstākās izglītības un augstskolu attīstības nacionālo koncepciju. Likums noteic, ka padomei koncepcijā jāparedz, kā jau es minēju, gan valsts, gan citu juridisko un fizisko personu nodibināto augstskolu attīstība, tādējādi veicinot visu veidu augstskolu un augstākās akadēmiskās un augstākās profesionālās izglītības līdztiesīgu un līdzsvarotu attīstību. Pēdējā padomes koncepcija, Augstākās izglītības un augstskolu attīstības nacionālā koncepcija periodam līdz 2010.gadam, tika apstiprināta Ministru kabineta komitejas sēdē 2001.gada 16.jūlijā, tas ir, vairākus gadus pirms šīs padomes sastāva apstiprināšanas, un saturiski tā jau vairākus gadus neatbilst augstākās izglītības aktuālajām tendencēm. 2012.gada 4.oktobra sēdē tika izskatīts dokumenta projekts „Latvijas augstākās izglītības un augstskolu attīstības nacionālā koncepcija 2013.-2020.gadam. Principi un vadlīnijas”, tātad Augstākās izglītības padomes izstrādātais dokuments. Ministrija uzskata, ka šis izstrādātais dokuments neatbilst Ministru kabineta 2009.gada 13.oktobra noteikumu Nr.1178 „Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” prasībām, turklāt dokumentā ir nepilnības - tajā nav iekļautas tik būtiskas sadaļas kā, piemēram, mērķi, rezultatīvie rādītāji, situācijas analīze, finanšu resursu aprēķins, atbildīgās institūcijas un izpildes plāns. Nākamais. Pēc 2012.gada novembra sēdes padome savā mājaslapā publicēja dokumentu „Informatīvais ziņojums Latvijas augstākās izglītības attīstības koncepcijai”, vienlaikus arī publicējot preses relīzi, no kuras saturiski izriet, ka padome ir izstrādājusi jaunu augstākās izglītības attīstības koncepciju. Tomēr šī dokumenta projekts, kamēr tas nav saskaņots un apstiprināts, nevar tikt uzskatīts par koncepciju, un dokumenta projekta kvalitāte neļauj to izmantot kā koncepciju. Pēc savas runas es katrai no frakcijām un neatkarīgo deputātu grupai izprintētā veidā iedošu šīs koncepcijas projektu, lai jūs varat iepazīties ar šīs koncepcijas projektu. Jo, jāsaka, arī tīri tehniski... Lai to varētu izprintēt no Augstākās izglītības padomes mājaslapas, bija jāpiesaista informācijas tehnoloģiju speciālisti, jo tas vidusmēra iedzīvotājam praktiski nav izdarāms. Saturā es atļaušos neko dziļāk nekomentēt, bet jums būs visas iespējas, to pat nelasot, bet tikai pāršķirstot, saprast, cik daudz darba tam ir veltīts. Un tie, kas ir strādājuši akadēmiskajā vidē, īpaši varēs ļoti ātri novērtēt, cik lielā mērā šādu dokumentu varētu virzīt tālāk. Nākamais punkts. Līdz šim nav veikts Augstskolu likuma 70.panta 5.punktā noteiktais uzdevums - nav izstrādāti priekšlikumi par augstskolu struktūras maiņu valstī, un padome nav novērtējusi Latvijas augstākās izglītības attīstības salīdzinošo situāciju starptautiskajā vidē un to ietekmējošās izmaiņas. Piemēram, mums ir jāņem vērā, cik liels mūsu valstī ir izglītības iestāžu skaits uz vienu miljonu iedzīvotāju, un tas ir viens no lielākajiem Eiropas Savienībā. Ir jāņem vērā arī mūsu demogrāfiskā situācija, jo iedzīvotāju skaits ir samazinājies, bet augstskolas, ja mēs paanalizējam situāciju kaut vai, piemēram, 1990.gadā, kad bija 12 augstākās izglītības iestādes, uz doto brīdi tās kopā ir pavisam 61 iestāde. Otrs punkts - vidējais studējošo skaits vienā augstākās izglītības iestādē ir viens no zemākajiem Eiropas Savienībā, un pēdējo sešu gadu laikā kopējais studentu skaits Latvijas demogrāfiskās situācijas dēļ ir samazinājies no 131 tūkstoša uz 97 tūkstošiem. Nākamais aspekts šajā sadaļā ir tāds, ka padome ir īstenojusi Eiropas Sociālā fonda projektu „Augstākās izglītības studiju programmu izvērtēšana un priekšlikumi kvalitātes paaugstināšanai”, un projekta īstenošanas rezultātā tika konstatēts liels skaits nekvalitatīvu programmu un ir arī vērojama...".
- 2012_12_20-seq33 language "lv".
- 2012_12_20-seq33 speaker Inga_Vanaga-1980.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q822919.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q211.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q661684.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q957126.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q193089.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q458.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q22116518.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q498407.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q4530251.
- 2012_12_20-seq33 mentions Q4453739.