Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2012_11_15-seq16> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 2012_11_15-seq16 type Speech.
- 2012_11_15-seq16 number "16".
- 2012_11_15-seq16 date "2012-11-15".
- 2012_11_15-seq16 isPartOf 2012_11_15.
- 2012_11_15-seq16 spokenAs 66.
- 2012_11_15-seq16 spokenText "Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Godātie deputāti! Ministri! Dāmas un kungi! Šodien otrajā un galīgajā lasījumā izskatām 2013.gada valsts budžeta likumprojektu un to pavadošo likumprojektu paketi. Par būtiskākajām makroekonomiskajām prognozēm un 2013.gada budžeta prioritātēm -ekonomikas izaugsmi, demogrāfiskās situācijas uzlabošanu un atalgojuma palielināšanu noteiktām sabiedriskajā sektorā strādājošo kategorijām - es jau informēju Saeimu, runājot par budžetu pirmajā lasījumā, tāpēc šajā uzrunā koncentrēšos uz būtiskākajām korekcijām gandrīz mēneša laikā starp pirmo un otro lasījumu. Jaunākie makroekonomikas dati parāda, ka šī gada trešajā ceturksnī IKP ir pieaudzis par 5,3 procentiem, tādējādi Latvijai saglabājot līderpozīcijas kā straujāk augošajai Eiropas Savienības ekonomikai. Var droši prognozēt, ka šī gada IKP pieauguma prognoze - 4 procenti - tiks pārsniegta, ekonomikai pieaugot par 4,5-5 procentiem. Stabilā ekonomikas izaugsme atspoguļojas arī nodokļu ieņēmumu pieaugumā. Gan septembrī, gan oktobrī nodokļu ieņēmumu plāns ir pārpildīts. Attiecīgi nākošā gada PVN ieņēmumu prognoze ir paaugstināta par 10 miljoniem latu. Esam ņēmuši vērā arī Latvijas Bankas peļņas prognozes korekciju, palielinot plānotos Latvijas Bankas maksājumus budžetā par 6,5 miljoniem latu. Valdības īstenotā stingrā fiskālā politika un budžeta deficīta samazināšana ir atjaunojusi finanšu tirgus uzticību Latvijai. Turpina samazināties procentu likmes, ko maksājam par valsts parāda apkalpošanu. Pēdējo nedēļu laikā veselas divas kredītreitingu aģentūras Standard and Poor’s un Fitch ir paziņojušas par Latvijas kredītreitinga paaugstināšanu. Prognozes liecina, ka šī gada budžeta deficīts varētu būt par vairākām procentpunktu desmitdaļām mazāks nekā pašreiz plānotie 1,9 procenti no IKP. Visi šie faktori kopā ir ļāvuši par 5,5 miljoniem latu samazināt nākošā gada valsts parāda apkalpošanas izdevumu prognozi. Labāki nodokļu iekasēšanas rādītāji un procentu maksājumu ietaupījumi ir ļāvuši uz otro lasījumu piešķirt papildu līdzekļus prioritārajiem pasākumiem. Ņemot vērā valdības deklarācijā noteikto prioritāti - tautas ataudzes veicināšanu - būtiskākie papildu līdzekļi budžeta otrajā lasījumā tiek paredzēti ģimeņu ar bērniem atbalstam. Minimālā māmiņu alga tiek palielināta līdz 100 latiem. Arī bērna kopšanas pabalsts par bērnu vecumā no viena līdz pusotram gadam tiek palielināts līdz 100 latiem. Papildus šiem pasākumiem ir piešķirti līdzekļi mērķmaksājumam 100 latu apmērā tiem vecākiem, kuru bērniem pēc pusotra gada vecuma sasniegšanas netiek nodrošināta vieta bērnudārzā. Paredzēti arī papildu līdzekļi skolām mācību grāmatu iegādei, kā arī finansējums brīvpusdienu nodrošināšanai ne tikai 1., bet arī 2.klašu skolēniem. Šie pasākumi, kopā ņemot, vairos vecāku materiālās drošības izjūtu un palīdzēs rast alternatīvus risinājumus bērna pieskatīšanai gadījumos, kad pašvaldības nespēs viņu nodrošināt ar vietu bērnudārzā. Jāpiezīmē, ka minētie pasākumi tiek īstenoti papildus jau pirmajā lasījumā atbalstītajiem demogrāfijas veicināšanas pasākumiem: māmiņu algu griestu dubultošana, sociālās apdrošināšanas iemaksu par personām, kas kopj bērnu, dubultošana, mātes un bērna veselības programma un valsts atbalsts mākslīgajai apaugļošanai, pašvaldībām nodrošināta aizņemšanās iespēja bērnudārzu infrastruktūras sakārtošanai, kā arī citi pasākumi. Kopumā demogrāfijas veicināšanai nākošā gada budžetā atvēlēti vairāk nekā 50 miljoni latu. Demogrāfu aplēses liecina, ka jau nākošgad paredzētie pasākumi varētu dzimstību palielināt par 15 procentiem. Runājot par IKP pieaugumu, par pozitīviem ražošanas un eksporta rādītājiem, par to, ka Latvija ir straujāk augošā Eiropas Savienības ekonomika, nereti nākas dzirdēt arī kritiku. Sak, tie ir ļoti labi skaitļi, bet kad tas viss atspoguļosies arī iedzīvotāju maciņos? Domāju, ka būtiskākais kritērijs šajā gadījumā ir algu pieaugums, un šeit jau divus gadus pēc kārtas ir vērojams pakāpenisks, bet stabils pieaugums. Šī gada otrajā ceturksnī, salīdzinot ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu, vidējā alga sabiedriskajā sektorā ir augusi par 4,6 procentiem, bet privātajā sektorā - par 3,4 procentiem. Tieši jaunu darba vietu radīšana un pakāpeniska algu palielināšana ir drošākais ceļš uz sabiedrības labklājību. Tas atspoguļots arī budžeta prioritātēs - ekonomikas attīstībā un atalgojuma palielināšanā sabiedriskajā sektorā. Budžeta pirmajā lasījumā esam piešķīruši līdzekļus algu palielināšanai pedagogiem, policistiem, ugunsdzēsējiem, robežsargiem, Ieslodzījuma vietu pārvaldes un tiesu darbiniekiem, kā arī sociālās aprūpes centru darbiniekiem. Esošā atalgojuma fonda ietvaros tiek nodrošinātas arī elastīgākas valsts pārvaldes darbinieku motivācijas iespējas. Otrajā lasījumā esam atbalstījuši arī algu palielināšanu prokuratūras darbiniekiem un piešķīruši papildu līdzekļus Valsts probācijas dienestam, to skaitā līdzekļus pilnas darba nedēļas nodrošināšanai. Jāatgādina, ka valsts ekonomiskās attīstības svarīgs priekšnoteikums ir finanšu stabilitāte. Tāpēc papildu piešķīrumi budžeta otrajam lasījumam ir veikti, saglabājot nosprausto budžeta deficīta mērķi - 1,4 procenti no IKP (pēc ESA95 metodikas). Ņemot vērā, ka uz budžeta otro lasījumu ir iesniegti ļoti daudzi priekšlikumi, kuru kopējā negatīvā fiskālā ietekme ir mērāma simtos miljonos latu, aicinu deputātus atbildīgi vērtēt iesniegtos priekšlikumus, atturoties no kārdinājuma kārtējo reizi dalīt neesošu naudu. Šis ir pirmais budžets pēc četru gadu pārtraukuma, kuru mēs veidojam bez starptautisko aizdevēju kontroles. Šis ir arī pirmais budžets pēc četru gadu pārtraukuma, kas paredz papildu līdzekļus prioritārajiem pasākumiem. Ir svarīgi nodrošināt, lai tas būtu līdzsvarots un ilgtspējīgs. Ceru, ka šis budžets iezīmēs jaunu lappusi mūsu valsts spējā atbildīgi pārvaldīt savas finanses. Valsts attīstība ir iespējama, balstoties uz stabiliem pamatiem, un 2013.gada valsts budžets kalpos par šādu stabilu pamatu. Tāpēc to ar pilnu atbildību var saukt par Latvijas attīstības budžetu. Aicinu Saeimu apstiprināt 2013.gada valsts budžetu! Paldies par uzmanību. (Aplausi.)".
- 2012_11_15-seq16 language "lv".
- 2012_11_15-seq16 speaker Valdis_Dombrovskis-1971.
- 2012_11_15-seq16 mentions Q822919.
- 2012_11_15-seq16 mentions Q211.
- 2012_11_15-seq16 mentions Q193089.
- 2012_11_15-seq16 mentions Q458.
- 2012_11_15-seq16 mentions Q687709.
- 2012_11_15-seq16 mentions Q1092499.
- 2012_11_15-seq16 mentions Q15379125.
- 2012_11_15-seq16 mentions Q786311.