Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2012_08_22_as-2-seq8> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 2012_08_22_as-2-seq8 type Speech.
- 2012_08_22_as-2-seq8 number "8".
- 2012_08_22_as-2-seq8 date "2012-08-22".
- 2012_08_22_as-2-seq8 isPartOf 2012_08_22_as-2.
- 2012_08_22_as-2-seq8 spokenAs 49.
- 2012_08_22_as-2-seq8 spokenText "Ļoti cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze! Godātie deputāti! Ministru prezident! Ministri! Klātesošie! Finanšu ministrija ir sagatavojusi un Ministru kabinets apstiprinājis 2012.gada valsts budžeta grozījumu likumprojektu, kas jau ir iesniegts deputātu vērtējumam. Pasaules ekonomikas krīzes un grūtību dēļ mūsu valsts budžets kopš 2008.gada beigām „savilka jostu” - valsts izdevumi tika samazināti, bet nodokļu likmes tika paceltas. Valdības mērķtiecīgas un taupīgas politikas īstenošanas rezultātā, kā arī ar mūsu iedzīvotāju atbalstu un izturību kopīgi esam spējuši pārvarēt ekonomiski smagāko posmu, un pirmo reizi kopš 2007.gada valsts budžetā ir plānoti grozījumi ar mērķi piešķirt papildu līdzekļus prioritārām vajadzībām. Uzreiz gribu norādīt, ka budžeta grozījumus mums ļauj veikt valsts ekonomiskā izaugsme. Tā, piemēram, pirmajā ceturksnī ekonomika Latvijā ir augusi par 6,9 procentiem, kas ir straujākā izaugsme Eiropas Savienībā. Un arī otrajā ceturksnī ir bijusi straujākā izaugsme Eiropas Savienībā. Ekonomikas attīstības pamatā šobrīd ir eksportējošā rūpniecība, kā arī jau ilgāku laiku ir vērojama arī pārējo nozaru stabila attīstība un pieaugums. Diemžēl visas papildu vajadzības ar grozījumiem gan vēl nevarēs apmierināt, jo mēs aizvien vēl tērējam vairāk, nekā paši spējam nopelnīt, un budžeta deficīts tiek plānots aptuveni 1,9 procenti no valsts kopprodukta (pēc Eiropas Savienības metodoloģijas). Mūsu mērķis ir nemainīgs: tas ir stabilas fiskālās politikas īstenošana, samazinot nelietderīgos tēriņus, tādējādi nodrošinot valsts ilgtermiņa attīstību un finanšu stabilitāti. Tieši šāda valdības rīcība skaidri demonstrēs Latvijas apņemšanos turpināt ieviest piesardzīgu fiskālo politiku, kā arī kalpos par apliecinājumu tam, ka Latvija spēj ilgtspējīgi pildīt Māstrihtas kritērijus, kas ir augstākās kvalitātes zīmes apliecinājums, pēc kā var spriest par valsts ilgtspējīgu attīstību. Jānorāda, ka Latvija ir sekmīgi īstenojusi fiskālo politiku iepriekšējos gados un tuvāko gadu laikā fiskālās politikas galvenais mērķis ir turpināt realizēt ekonomikas atjaunošanas un izaugsmes veicināšanas pasākumus. Visa pamatā ir jābūt ekonomiskajam izrāvienam, lai mēs varētu veicināt atbildīgu un ilgtspējīgu saimniekošanu mūsu valstī. Tik tiešām, 2012.gads ir radījis samērā drošu bāzi, lai varētu apgalvot, ka kopumā tas ir izdevies veiksmīgs, tādēļ varam atļauties arī atsevišķus ekonomikas stimulācijas pasākumus ne tikai šajos grozījumos, bet arī 2013.gada budžetā. Tomēr attiecībā uz nākamo gadu mums aizvien ir jābūt ļoti piesardzīgiem, jo pagaidām grūti prognozēt, kā veiksies eirozonas un Eiropas Savienības valstu parādu krīzes atrisināšana. Godātie kolēģi! Šā gada budžeta grozījumos paredzēti kopējie papildu izdevumi apmēram 1,5 procentu līmenī no kopprodukta, tas ir, aptuveni 220 miljoni latu. Tajos pamatā ir atbalstīti izdevumi bez bāzes efekta jeb vienreizēji pasākumi, kas nerada saistības tos finansēt turpmākajos gados. Valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi šogad tiek prognozēti 4 miljardi 775 miljoni latu, bet izdevumi - 4 miljardi 864 miljoni latu. Salīdzinājumā ar 2012.gada apstiprināto plānu likumprojektā paredzēts ieņēmumu palielinājums par 250 miljoniem latu, bet savukārt izdevumi ir palielināti par 220 miljoniem latu. Iepriekšējās makroekonomisko rādītāju prognozes tika izstrādātas 2012.gada februārī un paredzēja kopprodukta pieaugumu 2 procentu apmērā 2012.gadam, 3,7 procentu apmērā 2013.gadam un 4 procentu - nākamajiem diviem gadiem. Balstoties uz šā gada pirmā ceturkšņa pozitīvajiem kopprodukta rādītājiem un otrā ceturkšņa īstermiņa ekonomikas indikatoriem, ir paaugstināta kopprodukta prognoze 2012.gadam, paredzot 4 procentu pieaugumu. Savukārt, ņemot vērā ārējās vides riskus, tiek saglabāts piesardzīgs redzējums par situācijas attīstību Latvijas ekonomikā nākošajos gados, un izaugsmes prognozes ir atstātas nemainīgas. Atjaunotās prognozes veidotas, sabalansējot pozitīvos un negatīvos riskus, kas paredz, ka 2012.gada otrajā pusē eirozona atgriezīsies pie pozitīvas izaugsmes. Ņemot vērā 2012.gadā valsts ekonomikas attīstības tempus... Un līdz ar to arī valsts budžeta ieņēmumu faktiskā izpilde ir pārsniegusi sākotnējo valsts budžeta izstrādes gaitā prognozēto līmeni, ir izpildīti nepieciešamie priekšnosacījumi, lai varētu fiskāli atbildīgā apjomā jau šogad nodrošināt valsts pamatfunkciju attīstībai papildus nepieciešamo izdevumu segšanu 70 miljonu latu apmērā valdības prioritārajiem pasākumiem, par kuriem jau detalizēti ir runājis Kolēģi! Katrs zālē sēdošais ir arī labi informēts, ka smaga darba rezultātā Latvija ir gandrīz vienīgā valsts Eiropas Savienībā, kas nevis paaugstina nodokļu slogu, bet to samazina. Valdībai bija ļoti svarīgi pieturēties pie iepriekšējiem solījumiem, tāpēc mēs esam jau veikuši izmaiņas tādos sabiedrībai tik svarīgos nodokļos kā pievienotās vērtības nodoklis un iedzīvotāju ienākuma nodoklis, lai tuvinātu pievienotās vērtības nodokļa likmes kaimiņvalstīs piemērotajām likmēm (Latvijā ir 22 procenti, Lietuvā - 21 procents, Igaunijā - 20 procenti). Tas sekmētu Latvijas reģionālo konkurētspēju un mazinātu pasaules cenu kāpuma izraisīto inflācijas spiedienu uz iedzīvotājiem. Tādējādi lielākie ieguvēji būtu iedzīvotāji ar zemākiem ienākumiem. Jau ir veikti grozījumi likumos, un ar šā gada 1.jūliju PVN standartlikme ir samazināta līdz 21 procentam. Darbaspēka nodokļu reformas mērķis ir Baltijas valstu konkurencē par investīcijām darba vietām nodrošināt Igaunijai un Lietuvai izmaksu ziņā līdzvērtīgus darbaspēka nodokļus. Samazinot darbaspēka nodokļu kopējo slogu, tiks samazināti arī nabadzības un strukturālā bezdarba riski mūsu zemē, kā arī ēnu ekonomika un motivācija izvairīties no nodokļu nomaksas. Tāpēc grozījumi likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” laika posmā jau no 2013.gada 1.janvāra līdz 2015.gada 31.decembrim paredz pakāpenisku iedzīvotāju ienākuma nodokļa pamatlikmes samazināšanu no 25 procentiem uz 20 procentiem. Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze! Godājamie deputāti! Lai Latvijas tautsaimniecība varētu arī turpmāk attīstīties pārliecinošāk, patlaban nedrīkst apstāties pie sasniegtā, bet ir jāturpina darbs pie nozaru ilgtspējīgas sakārtošanas. Vēl ir daudz darāmā veselības nozarē, valsts reģionālajā attīstībā un uzņēmējdarbības konkurētsp��jas paaugstināšanā, tāpēc mums jāpieliek visi spēki, lai nodrošinātu tik nepieciešamos risinājumus šo un citu nozaru politiku efektivitātes uzlabošanai. Tāpat kā finanšu ministrs vēlos uzsvērt, ka ir ļoti svarīgi, lai turpmāk Latvijā tiktu īstenota pretcikliska fiskālā politika. Tas nozīmē, ka ekonomikas cikla augšupejas fāzē tiks īstenota ierobežojoša fiskālā politika, bet ekonomikas cikla lejupslīdes fāzē jeb krīzes gados ekonomikas attīstību stimulējoša fiskālā politika. Pašlaik arī pēc šiem budžeta grozījumiem Latvijā budžets vēl nav sabalansēts un valstī izdevumi pārsniedz ieņēmumus, tādēļ periodā, līdz budžets tiks sabalansēts, līdzekļi ministriju īstenotajām politikām ir jāpiešķir atbilstoši valdības noteiktajām prioritātēm. Dažkārt tas nozīmē arī nepopulāru lēmumu pieņemšanu. Taču jājautā: vai viens no iemesliem krīzei Latvijā nebija tieši politiķu nevēlēšanās pieņemt vai arī vēlme atlikt nepopulāru lēmumu pieņemšanu, kuri ilgtermiņā radītu ieguvumus valsts attīstībai? Bieži dzirdēts apgalvojums, ka krīze un līdzekļu trūkums piespiež domāt un veikt reformas. Tas ir jāatceras arī laikā, kad valstī ir ekonomiskā izaugsme. Būtu politiski bezatbildīgi visus papildieņēmumus valsts budžetā nekavējoties iztērēt. Nenoliedzami, katrā jomā ir nepieciešams finanšu līdzekļu palielinājums, taču, kā jau iepriekš norādīju, nav iespējams visās jomās samazinātos līdzekļus atjaunot jau viena gada laikā līdz iepriekšējam līmenim. Tas var notikt tikai pakāpeniski. Tāpēc aicinu Saeimu atbalstīt 2012.gada valsts budžeta grozījumu likumprojektu un vērtēt to atbildīgi un profesionāli! Paldies par uzmanību. (Aplausi.)".
- 2012_08_22_as-2-seq8 language "lv".
- 2012_08_22_as-2-seq8 speaker Andris_Vilks-1963.
- 2012_08_22_as-2-seq8 mentions Q822919.
- 2012_08_22_as-2-seq8 mentions Q211.
- 2012_08_22_as-2-seq8 mentions Q4294791.
- 2012_08_22_as-2-seq8 mentions Q37.
- 2012_08_22_as-2-seq8 mentions Q191.
- 2012_08_22_as-2-seq8 mentions Q193089.
- 2012_08_22_as-2-seq8 mentions Q458.
- 2012_08_22_as-2-seq8 mentions Q39731.