Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2012_04_19-seq197> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 2012_04_19-seq197 type Speech.
- 2012_04_19-seq197 number "197".
- 2012_04_19-seq197 date "2012-04-19".
- 2012_04_19-seq197 isPartOf 2012_04_19.
- 2012_04_19-seq197 spokenAs 101.
- 2012_04_19-seq197 spokenText "Cienījamie kolēģi! Sociālo un darba lietu komisija ir izskatījusi un virza tālāk Saeimā skatīšanai pirmajā, konceptuālajā, lasījumā valdības iesniegto likumprojektu „Grozījumi likumā „Par valsts pensijām””. Šo nedaudzo, bet katram Latvijas iedzīvotājam būtisko likuma grozījumu mērķis ir valsts speciālā sociālā budžeta darbības stabilizācija un ilgtspējas nodrošināšana. Pārvēršot šo mērķi skaitliskā izteiksmē, mēs iegūstam šādu ainu. Ja valdība un Saeima neveic nekādu rīcību sociālā budžeta stabilizēšanā, tad mēs 2030.gadā iegūtu sociālo budžetu ar 1 440 000 000 latu lieliem parādiem jeb negatīvu uzkrājumu un zaudētu jebkādu manevrētspēju sociālo izmaksu jomā. Turpretī valdības piedāvātie grozījumi paredz samazināt sociālā budžeta izmaksas, pakāpeniski sākot palielināt pensionēšanās vecumu un pārnesot pensiju piemaksas uz pamatbudžetu, sākot ar 2014.gadu. Tādējādi tiek iegūtas sabalansētas sociālā budžeta izmaksas ar sociālā budžeta iemaksām un ilgtermiņā tiek iegūta spēja veidot sociālo budžetu ar būtisku uzkrājumu. Cienījamie kolēģi! Valdība savus virzītos grozījumus sociālā budžeta stabilizācijai pamato ar četriem fundamentāliem argumentiem: iedzīvotāju skaits Latvijā dzimstības samazināšanās un emigrācijas pieauguma dēļ samazinās, sociālā nodokļa maksātāju jeb sociālā budžeta iemaksu veicēju skaits krīzes gados ir būtiski samazinājies un nepieaug, sociālā budžeta iemaksu algu jeb algu, no kā tiek maksāti nodokļi, vidējais līmenis ir zems, tās nepieaug, to līmenis nav sabalansēts ar nākotnē sagaidāmo pensiju apjomu. Savukārt pensionēšanās vecumu sasniegušo mūžildze stabili pieaug. Kādēļ nepieciešama sociālā budžeta rezerve? Pavisam vienkārši! Ekonomikai ir ciklisks raksturs, un ekonomiskās izaugsmes gados budžetā ir jāveido uzkrājums, lai ekonomiskās lejupslīdes brīdī, kad atkal samazināsies iemaksu apjoms, valsts varētu atbildīgi izpildīt savas saistības pret izmaksu saņēmējiem, kā tas ir darīts līdz šim. Vēl valstij ir pienākums pret pensionāriem kompensēt viņiem inflācijas radīto pensiju pirktspējas samazinājumu jeb veikt, tautas valodā runājot, pensiju indeksāciju, kura tiek plānota jau no 2014.gada. Kā arī bez visa augšminētā valdībai ir jāsagatavo sociālā budžeta rezerve mazo pensiju jautājuma risināšanai. Nevienam nav noslēpums, ka 37 procenti valsts iedzīvotāju saņem minimālo algu un šeit sagaidāmās pensijas būtiski atšķirsies no vidējām pensijām šobrīd. Kolēģi! Strādājošo cilvēku skaits, viņu darba mūža ilgums, pensijas lielums un sociālā nodokļa lielums ir cieši saistītas lietas. Fakti ir vienkārši nesatricināmi. Nav iespējams saglabāt līdzšinējo pensiju lielumu, līdzšinējo nodokļu līmeni un līdzšinējo darba mūža ilgumu. Šī apziņa balstās zinātniski, ekonomiski, statistiski un demogrāfiski pamatotā matemātiskā modelī, kurš ir Labklājības ministrijas rīcībā. Valdība var aizstāvēt ikkatru ciparu jebkurā pensiju nākotnes aprēķinu tabulā, un ar pilnu atbildību valdība piedāvā nepalielināt sociālo nodokli, saglabāt un palielināt pensijas un pakāpeniski pagarināt darba mūžu. Tas ir objektīvos rādītājos balstīts reālistisks piedāvājums. Tiem, kas aicina nepagarināt darba mūžu vai darīt to vēlāk un lēnāk, ir skaidri un gaiši cilvēkiem jāpasaka, ka viņi būtībā aicina vai nu nākotnē maksāt mazākas pensijas, vai arī iekasēt no cilvēkiem lielākus nodokļus. Cienījamie kolēģi! Lai augsta bezdarba līmeņa apstākļos samazinātu iedzīvotājiem pensionēšanās vecuma paaugstināšanas radītos darba zaudējuma riskus, valdība piedāvā likumā kā patstāvīgu normu saglabāt iespēju pensionēties divus gadus ātrāk - priekšlaicīgās pensionēšanās iespēju. Tā kontekstā ar jau esošajām iedzīvotāju atbalsta formām, sociālās drošības tīklu, NVA finansiālo un mūžizglītības atbalstu nodarbinātiem vai darbu zaudējušiem iedzīvotājiem, kā arī valsts atbalsta programmām mazās uzņēmējdarbības uzsākšanai veido vērā ņemamu alternatīvu paketi pirmspensijas vecuma iedzīvotājiem - uzsākt savu uzņēmumu, pārkvalificēties jaunam piemērotākam darbam, uzlabot savas kompetences esošajā darbā vai arī pieņemt lēmumu par priekšlaicīgu pensionēšanos. Es priecājos, ka likuma virzītāju un viņu oponentu starpā nav būtisku domstarpību par virzāmo izmaiņu nepieciešamību. Viedokļu atšķirība valda jautājumos par virzāmo normu piemērošanas tempu un riskus samazinošās paketes lielumu. Tādēļ aicinu Saeimu šodien atbalstīt likumprojektu pirmajā lasījumā, dot pietiekamu laiku priekšlikumu iesniegšanai, kā arī dot laiku komisijai produktīvām diskusijām ne tikai manis pieminēto likuma grozījumu izskatīšanai, bet arī rūpīgi izvērtēt pārējos valdības un ieinteresēto pušu virzītos priekšlikumus, tādējādi kopīgiem spēkiem rodot labākos risinājumus Latvijas iedzīvotājiem tik būtiskā jomā.".
- 2012_04_19-seq197 language "lv".
- 2012_04_19-seq197 speaker Arvils_Aseradens-1962.
- 2012_04_19-seq197 mentions Q822919.
- 2012_04_19-seq197 mentions Q211.