Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2012_03_29-seq287> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2012_03_29-seq287 type Speech.
- 2012_03_29-seq287 number "287".
- 2012_03_29-seq287 date "2012-03-29".
- 2012_03_29-seq287 isPartOf 2012_03_29.
- 2012_03_29-seq287 spokenAs 101.
- 2012_03_29-seq287 spokenText "Godātie kolēģi! Par diviem jautājumiem. Faktiski par trijiem. Pirmkārt. Visupirms par šo procesuālo kārtību. Tā ir nepatiesība, ka tas viss tika darīts lielā steigā. Tas zināmā mērā ir apvainojums visiem tiem kolēģiem, kas piedalījās darba grupas sēdē. Otrkārt. Runājot par amatpersonu atklātu ievēlēšanu, apstiprināšanu amatā un tā tālāk, šeit šī situācija tika dramatizēta gan no vienas puses, gan no otras puses. Un es gaidīju - lielākoties no tiem, kas ir pret šiem grozījumiem, - tādu vairāk... konsekventāku - un ar izpratni! - attieksmi pret šiem grozījumiem. Jo, protams, pastāv zināmas problēmas saistībā ar atklātu balsošanu, kas tiek norādītas arī konstitucionālo tiesību ekspertu viedokļos, un tās pastāv arī citu valstu praksē. Un līdz ar to šeit deputātam ir patiešām jābūt ar stingru mugurkaulu, lai nepakļautos partijas vadībai, lai nepakļautos, piemēram, žurnālistu spiedienam, lai nepakļautos sabiedrības spiedienam. Deputātam ir jābūt zināmā mērā arī ekonomiski neatkarīgam, jo, ja viņš nepakļausies atsevišķos gadījumos partijas vadībai, ja nepakļausies, iespējams, arī pat atsevišķiem sponsoriem, kas stāv aiz citu partiju vadības, tad viņam draud, protams, kā to liecināja iepriekšējo Saeimu prakse, izslēgšana no frakcijas (piemēram, Tautas partijā). Viņam draud arī vēl citi... Dažādi varētu izrīkoties ar viņu. Piemēram, varētu nākošajās Saeimas vēlēšanās neielikt saraksta augšgalā šādu nepaklausīgu deputātu. Tādas problēmas ir, un līdz ar to es saprotu zināmā mērā jūsu pašaizsardzības instinktu šajā ziņā. Tā būs, iespējams, problēma. Taču es nekad... Seržanta kungs, jums rādās nepareizas vīzijas par mani! Es nekad... Kopš nonākusi esmu 2006.gadā Saeimā, es no paša sākuma esmu uzskatījusi, ka šeit nevar vilkt, kā daži arī saka, vienlīdzības zīmi starp amatpersonu atklātu ievēlēšanu un Saeimas vēlēšanām. Un es esmu iestājusies, ņemot vērā to, ka, ja arī mani kāds izslēgtu no šīs partijas, tad man ir atkāpšanās ceļš - es varētu turpināt savu pedagoģisko darbu. Es nebaidos ne no partijas vadības, ne no jums, ne no kādiem citiem sponsoriem. Taču šeit mēs nevaram vilkt vienlīdzības zīmi, jo katrs... jo Saeimas vēlēšanās katrs vēlētājs pārstāv sevi, kolēģi! Taču amatpersonu ievēlēšanā mēs pārstāvam savus vēlētājus, un šiem vēlētājiem ir tiesības zināt, kā rīkojas viņu priekšstāvji, tautas priekšstāvji. Par nākošo jautājumu, proti, par deputātu neaizskaramības institūtu. Es par to esmu ļoti daudz runājusi, tāpēc neatkārtošos. Es tikai gribētu teikt, ka, aplūkojot pēdējos gados deputātu neaizskaramības institūta attīstības tendences citās Eiropas valstīs, ir secināms, ka Eiropas valstīs ar stabilām demokrātijas tradīcijām deputātu neaizskaramības institūts pēdējos gados ir izraisījis ļoti plašas diskusijas. Un līdz ar tiesu varas neatkarības un cilvēku pamattiesību nostiprināšanos arvien biežāk tiek pausts viedoklis, ka šis konstitucionālo tiesību institūts bija piemērots, kā kolēģe teica, 18.gadsimtā, bet 21.gadsimtā tam vairs nav vietas. Un šā iemesla dēļ vairākas - es atvainojos! - Eiropas valstis jau ir pārskatījušas savas konstitūcijas, veicot diezgan ievērojamas izmaiņas neaizskaramības institūta reglamentācijā, to ievērojami sašaurinot. Savukārt es domāju, ka pilnīgi pamatoti kolēģi minēja, ka Itālija šeit nebūtu labs piemērs, it īpaši tāpēc, ka, piemēram, Skandināvijas valstīs ir saglabāti tikai atsevišķi gadījumi, kad tiek piemērota aizklāta balsošana, savukārt Nīderlandē deputāta neaizskaramības vispār nav. Es tādēļ, kolēģi, gribētu teikt, ka mēs šajā darba grupā izanalizējām Operatīvās darbības likumā, Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Kriminālprocesa likumā noteiktās normas. No vienas puses, Elksniņa kunga pētījums ir vērtējams pozitīvi, jo viņš norāda, iespējams, uz turpmākajiem grozījumiem. Piemēram, diskutējams jautājums būtu šāds: vai patiešām, ja tiesībsargs tiek saukts pie administratīvās atbildības, būtu nepieciešama Saeimas piekrišana? Taču, no otras puses, es domāju, ka nav iemesla apšaubīt tiesību aizsardzības institūciju kompetenci, godaprātu un, kolēģi, arī šo institūciju veselo saprātu. Es domāju, ir maz ticams, ka funkcionējošā konstitucionālā valstī, par kādu mēs dēvējam Latviju, deputāti varētu tikt nepamatoti vajāti. Mēs jau varam izteikt visādas sazvērestības teorijas... Ja mēs paskatāmies, piemēram, Satversmes 54.pantu, tad redzam, ka patiešām Valsts prezidentu var saukt pie kriminālatbildības, ja tam piekrīt Saeima ar ne mazāk kā divu trešdaļu balsu vairākumu. Taču par pārējām procesuālajām darbībām šo gadu laikā es neesmu dzirdējusi, ka tās pret Valsts prezidentu izdarītu, piemēram, Teikas iecirkņa vai Pļavnieku iecirkņa policists. Šeit tika runāts par pašvaldības deputātu privileģēto stāvokli. Tā nav tiesa! Paskatieties, lūdzu, likumu par pašvaldībām! Likuma par pašvaldībām 4.1 pants paredz pavisam ko citu, proti, ja pret pašvaldības deputātu patiešām tiek piemērotas šīs procesuālās darbības, ar kurām mūs biedēja Elksniņa kungs, tad šie piespiedu rakstura līdzekļi... ja viņš tur tagad netiek uz šīm sēdēm 3 mēnešus, tad šajā gadījumā viņa pilnvaras aptur. Šeit pašvaldību deputātiem nav paredzētas absolūti nekādas garantijas, kuras, iespējams, būtu jāievieš. Godātais Elksniņa kungs! Jūsu pareģojumus par šīm šausmām deputātu iespējamā vajāšanā es varētu salīdzināt ar to, ka šeit kāds nostātos tagad tribīnē un pasludinātu, piemēram, pasaules galu. Bet zināmā mērā es jūs saprotu, jo es ļoti bieži mīlu palasīt Mērfija likumus, kas ir rakstīti juristiem, un tur ir Džefersona aizdomu princips. Un, proti, tas skan šādi (citēju): „Jurista darbs ir izturēties aizdomīgi pret itin visu, neiegūt no tā neko, runāt par to vairākas stundas.” (Citāta beigas.) Es lūdzu atbalstīt šos grozījumus pirmajā lasījumā. (Aplausi.)".
- 2012_03_29-seq287 language "lv".
- 2012_03_29-seq287 speaker Ilma_Cepane-1947.
- 2012_03_29-seq287 mentions Q822919.
- 2012_03_29-seq287 mentions Q211.
- 2012_03_29-seq287 mentions Q193089.
- 2012_03_29-seq287 mentions Q55.
- 2012_03_29-seq287 mentions Q38.
- 2012_03_29-seq287 mentions Q1250133.