Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2012_01_12-seq169> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2012_01_12-seq169 type Speech.
- 2012_01_12-seq169 number "169".
- 2012_01_12-seq169 date "2012-01-12".
- 2012_01_12-seq169 isPartOf 2012_01_12.
- 2012_01_12-seq169 spokenAs 10.
- 2012_01_12-seq169 spokenText "Godātie kolēģi! Ekonomika, kā zināms, ir zinātne, un tai kā jebkurai zinātnei ir savas teorijas vai modeļi. Ko es redzu tagad? Pašlaik Saeimā notiek strīds starp divām teorijām vai modeļiem. Bez šaubām, katrai no teorijām vai modeļiem ir savas tiesības uz pastāvēšanu, aiz katras no teorijām ir savi eksperti. Bet pēc būtības ir jāsaprot tas, ka ekonomika tomēr ir zinātne. Taču mēs tagad lemjam par to, kura no teorijām ir pareizāka. Un šeit jau īstenojas vēl kāda cita zinātne, kas saucas „politiskā ekonomika”. Es studēju savā laikā... padomju laikā Latvijas Universitātē, un tur bija mums tāda zinātne - politiskā ekonomija -, no kuras es ļoti labi sapratu, kā var izkropļot, teiksim, ekonomikas likumus, ja politiskā griba ir, piemēram, vot, tāda... Ko es gribu pateikt? Saeimai pašlaik ir ļoti liela atbildība par to, kādu ceļu ies Latvija tālāk ekonomiskajā ziņā. Kas ir pirmais modelis? Vai tas modelis, kas stāv aiz Fiskālās disciplīnas likuma? Pirmām kārtām tā ir globāla taupība. Vienkāršāk runājot, valsts varēs tērēt tik daudz, cik iekasēs nodokļos, vairāk vai mazāk. Bet pēc būtības, tas ir, vienkāršāk sakot, kur ir tā problēma vai tas risks? Jau bija runāts pirms tam par riskiem. Ja, piemēram, samazināsies nodokļu maksātāju loks, kas būs? Valsts saņems mazāk naudas, ko tērēt pēc tam. Jo sliktāka būs ekonomiskā situācija, jo mazāk līdzekļu būs iekasēts budžetā, ko pēc tam tālāk dalīt. Kur mēs nonāksim? Mēs nonāksim pie tā, ka mums būs jāgriež, jāgriež, atkal jāgriež. Kādai no sfērām - sociālajai sfērai, visticamāk - tiks atkal nogriezti līdzekļi, un tā tālāk. Vai tas ir tas ceļš, pa kuru ir jāiet? Otrais modelis. Tas ir modelis, kurš balstās uz uzskata, ka, lai attīstītu ekonomiku, valstij ir jāpiedalās aktīvāk. Lai piedalītos aktīvāk, valstij ir jāparedz arī iespēja aizņemties finanšu līdzekļus, lai valsts varētu aktīvi attīstīt tās nozares, kuras tā uzskata par prioritārām. Vai Latvija ekonomiskajā ziņā ir gatava tam, lai pieņemtu tādu Fiskālās disciplīnas likumu? Vai mums infrastruktūra ir attīstīta? Vai Latvijā ir daudz kaut kādu rūpnīcu? Vai mūsu ekonomika ir attīstīta tik tālu, ka mēs varam atļauties dzīvot kā, piemēram, Monako vai Lihtenšteinā? Manuprāt, vēl tālu līdz tam. Un, ja mēs tagad pieņemsim tādā redakcijā šo likumu, tad sanāks, ka valsts kā ekonomiskais aģents (nosacīti!) nevarēs aktīvi piedalīties ekonomiskajos procesos. Nu nevarēs! Nevarēs aizņemties finanšu līdzekļus, lai attīstītu jebko. Mēs tikai taupīsim, taupīsim un taupīsim. Protams, visiem tas vārds „taupīt” ir jau, kā saka, apnicis. Bet gribot negribot tas ir jūsu modeļa variants: mums būs jātaupa. Nebūs nekādas attīstības. Nu nebūs! Tas ir pretrunā ar visiem ekonomiskajiem likumiem. Pretrunā! Tas ir jāatzīst. Mums ir liela atbildība, pieņemot šāda veida likumu - Fiskālās disciplīnas likumu. Tas ir pēc būtības - atkal pasvītrošu! - bezdeficīta budžets. Bezdeficīta budžets nav attīstošs budžets. Tas... Pēc tam var pieņemt jebkādus NAP un tā tālāk. Nu nevarēs valsts attīstīties tādā veidā, kādu uzskatīs par nepieciešamu pati valsts vai valdība. Mums daudz kas ir vēl jāattīsta. Es uzskatu, ka infrastruktūra - tas ir vēl tāds galvenais veids, kur valstij ir jāiegulda nauda. Nevarēsim to izdarīt. Es aicinu tomēr pārdomāt, balsojot par šo likumprojektu. Es aicinu neatbalstīt šo likumprojektu vismaz tādā redakcijā, kādā tas tagad ir, un tiešām būtiski un atbildīgi pārdomāt, balsojot par šo likumprojektu. Paldies.".
- 2012_01_12-seq169 language "lv".
- 2012_01_12-seq169 speaker Aleksandrs_Sakovskis-1965.
- 2012_01_12-seq169 mentions Q822919.
- 2012_01_12-seq169 mentions Q211.
- 2012_01_12-seq169 mentions Q498407.
- 2012_01_12-seq169 mentions Q235.
- 2012_01_12-seq169 mentions Q347.