Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2011_12_15-seq10> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2011_12_15-seq10 type Speech.
- 2011_12_15-seq10 number "10".
- 2011_12_15-seq10 date "2011-12-15".
- 2011_12_15-seq10 isPartOf 2011_12_15.
- 2011_12_15-seq10 spokenAs 10.
- 2011_12_15-seq10 spokenText "Cienījamie kolēģi! Turpinot iepriekšējo uzrunu, es vēlreiz atgādinu, ka visu iepriekšējo notikumu loģika diktē, ka vajag izveidot stingru Fiskālās disciplīnas likumu, jo tas ir galvenais instruments, galvenais rīks, ar ko var nākotnē izvairīties no visādiem „burbuļiem”. Bet, kā es jau teicu, valdības fiskālās nedisciplinētības nebija, tas vismaz nebija galvenais cēlonis. Mēs šo nedisciplinētību arī citās valstīs vērojām. Es gribu pateikt, ka mēs arī, vadīdamies drīzāk varbūt no mūsu pieredzes, no mūsu ikdienas, gribētu redzēt Latvijas ekonomiku kā mājsaimniecības uzturēšanas ekonomiku. Bet ir liela atšķirība starp mājsaimniecību un valsts ekonomiku: mājsaimniecība neemitē naudu, mājsaimniecība neveic monetāro politiku. Latvijas ekonomikā monetārajai politikai ir ļoti, ļoti nenozīmīga nozīme, vārdu sakot, jo patiesībā mēs esam atteikušies no monetārās politikas. Pēc tam, kad Latvijas Banka uztur - kopš 2004.gada - lata fiksēto kursu attiecībā pret eiro, patiesībā arī šis rīks ir izņemts no mūsu rīkiem, no mūsu arsenāla, un līdz ar to patiesībā vienīgais līdzeklis, kas palicis valsts rīcībā, ir fiskālā politika. Bet vai tas nozīmē, ka mēs varam atļauties uzturēt bezdeficīta budžetu? Latvijas valsts atjaunotās neatkarības laikā tuvredzīgi realizētā fiksētā valūtas kursa dēļ faktiski zaudēja monetārās politikas autonomiju. Ja noteiksim ierobežojumus valsts fiskālās politikas realizācijā, tas nozīmēs, ka Latvijas valsts būtiski ierobežos iespēju realizēt valsts diriģētu industriālās attīstības politiku, ignorēs neskaitāmus vēsturiskus precedentus, ka ekonomikas fiskālo stimulēšanu izmantoja kā vienu no attīstības politikas stūrakmeņiem, vadoties pēc stingras izpratnes, ka valsts patēriņš un investīcijas ir kritiski svarīga kopējā pieprasījuma sastāvdaļa. Svarīgi arī saprast, ka šajā gadījumā Latvija ignorējusi acīm redzamās ekonomiskās likumsakarības, kuras pamato faktu, ka 23 no 27 Eiropas Savienības dalībvalstīm šobrīd tiek piemērota procedūra, kas vērsta uz to, lai īstenotu patiesi kontraciklisku un ekonomiskās svārstības stabilizējošu fiskālo politiku. Neviena saprātīga valsts nepieturas pie abstraktiem, realitātei neatbilstošiem fiskālajiem ierobežojumiem. Latvijas valsts ar šo likumu nostiprinās fiskālās politikas reaktivitāti - to, ka fiskālā politika tiek realizēta nevis aktīvi kā viens no ekonomikas apzinātas attīstības dzinējspēkiem, bet pasīvi, reaģējot uz brīvā tirgus dinamikas noteikto konjunktūru. Un galvenais. Ar šo likumu, nevajadzīgi lēni un mokoši uzkrājot līdzekļus, lai nedefinētā nākotnes punktā, iespējams, varētu atļauties dot ekonomikai fiskālo izaugsmes grūdienu, Latvija turpinās īstenot politiku, kuras ietvaros turpinās kultivēt milzīgu bezdarbu un ekonomiski aktīvo iedzīvotāju piespiedu emigrāciju, turpinās saasināt jau šobrīd dramatisko demogrāfisko situāciju. Depresijas pārvarēšanai ir vitāli svarīgi radīt strauju izaugsmi un vairāk darba vietu, lai vairāk cilvēku varētu iesaistīties ekonomiskajā darbībā un uzlabot savu dzīves kvalitāti. Budžeta deficīts arī rosina pieprasījumu pēc izaugsmes veicināšanas. Tāpēc attīstības valstī - un Latvija, pēc saviem ekonomiskajiem rādītājiem, ir attīstības valsts... bet vēl jo vairāk tās ekonomiskās depresijas laikā vidējā termiņā, tajā skaitā arī gada griezumā, ir nepārtraukti jāplāno budžets ar deficītu, ciktāl parāds ir uzturams. Fiskālās disciplīnas likums nedos Latvijai iespēju piekopt attīstības politiku, kura tai tagad ļoti, ļoti nepieciešama, un šī ir ļoti aktuāla problēma tagad. Tāpēc es domāju, ka mēs, pieņemot šo likumu, tikai ierobežosim un arī plānosim nākamajām valdībām nopietnas problēmas attīstības politikas veikšanai, bet varbūt...".
- 2011_12_15-seq10 language "lv".
- 2011_12_15-seq10 speaker Igors_Pimenovs-1953.
- 2011_12_15-seq10 mentions Q211.
- 2011_12_15-seq10 mentions Q193089.
- 2011_12_15-seq10 mentions Q458.
- 2011_12_15-seq10 mentions Q687709.