Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2011_07_14_as-2-seq241> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2011_07_14_as-2-seq241 type Speech.
- 2011_07_14_as-2-seq241 number "241".
- 2011_07_14_as-2-seq241 date "2011-07-14".
- 2011_07_14_as-2-seq241 isPartOf 2011_07_14_as-2.
- 2011_07_14_as-2-seq241 spokenAs 101.
- 2011_07_14_as-2-seq241 spokenText "Ļoti cienījamā Reiznieces-Ozolas kundze! Tā dīvaini uzrunāt jūs tik gari un tik oficiāli... Bet man skolā mācīja, ka pasaule neesot plakana. Es nezinu, varbūt tas ir pārskatīts... Bet tagad pie lietas. Godātie kolēģi! Es ilgi mēģināju saprast šā priekšlikuma motivāciju, jo visā mūsu izglītības sistēmā tā ideoloģija, kas ir gājusi tai cauri, - ja to vispār var saukt par ideoloģiju - ir tāda, ka mazam bērnam ir liels komforta režīms, jo skola jau pati par sevi ir stress un viss pārējais... un tāpēc valodas ziņā pilnīgi lēna adaptācija. Un tad pakāpeniski, pieaugot izglītības pakāpei, mēs palielinām valsts valodas proporciju šajā izglītības procesā līdz valsts augstskolai, kur izglītība ir latviešu valodā ar iespēju vienu piektdaļu kredītpunktu apjoma īstenot Eiropas Savienības oficiālajās valodās. Es arī uzskatu, ka šī viena piektdaļa Eiropas valodās nenodrošina pietiekamu integrāciju, bet šie mani priekšlikumi ir sistemātiski un sistēmiski tikuši noraidīti, turklāt noraidīti, vienmēr tos slavējot, ka tie ir ļoti labi, bet vēl ne... Nu, to es zinu no bērnības. Tā mani vecāki teica: „Ļoti pareizi, dēls, bet vēl ne!” Jā, gan riteni nopirka, gan slidas, gan visu pārējo... Droši vien arī šeit būs tā... Un jāsaka, ka šeit tiešām ir zināmas priekšrocības privātajām augstskolām, jo, piemēram, divus gadus es lasu augstākās matemātikas kursu Eiropas studiju programmā privātā augstskolā angļu valodā. Tagad šī pati augstskola atver arhitektūras programmu - redzēs, kā viņiem veiksies - arī angļu valodā, un man piedāvāja lasīt arī viņiem matemātikas kursu. Un tās ir ļoti lielas priekšrocības. Es domāju, ka, piemēram, arhitektūrā... Nu, tas ir ļoti būtiski - atvērt šīs studijas gan ārvalstu speciālistiem, gan ievest viņus visā šajā kopējā telpā un cīnīties pret provinciālismu. Valsts augstskolās šī viena piektdaļa mūs, protams, ierobežo. Bet tagad, atgriežoties pie šā valodu koka attīstības, es nevaru saprast trīs priekšlikuma iesniedzēju domu: kāpēc zemākā līmeņa studijās, pirmā līmeņa augstākajā izglītībā? Kas ir koledža plus bakalaurs? Tur ir Eiropas valodas un pēc tam maģistrantūra un doktorantūra - tur ir jebkura valoda. Kāpēc ir šis gājiens atpakaļ? Jo, godātie kolēģi, maģistrantūra un doktorantūra bez visciešākās integrācijas ar pasaules zinātni... par to mēs jau tā kā iepriekšējā priekšlikuma kontekstā vienojāmies, ka tā tomēr pamatā ir angļu valoda... Kāpēc mēs te ejam uz jebkuru valodu? Es varu nojaust Reiznieces-Ozolas kundzes argumentāciju... vai arī Vucāna kunga, kurš nāks argumentēt. Tie izcilie krievu profesori, kas ir speciālisti šaurā pētījumu jomā, kur Latvijā speciālistu nav, mācīs mūsu doktorantus un maģistrantus. Mīļie kolēģi, ja šie speciālisti nav spējīgi strādāt angļu valodā, - paldies, mums viņus nevajag! Tad viņi ir nopirkuši savu doktora diplomu Maskavas metro, jo ikviens, kas ir cienījamā Krievijas augstskolā ieguvis doktora grādu, brīvi runā un strādā angļu valodā. (No zāles runā dep. D.Reizniece-Ozola.) Un, ja mūsu bakalauri ir ieguvuši izglītību latviski un, pieņemsim, angliski, apguvuši jau terminoloģiju latviski un angliski, kāpēc viņiem tagad vajadzētu apgūt terminoloģiju krievu valodā, ja viņiem savā pētniecībā un savā praktiskajā zinātnieka darbā būs jālieto pilnīgi cita terminoloģija? Viņiem būs jāuzstājas konferencēs, viņiem būs jāraksta publikācijas angliski, viņiem būs jādiskutē ne tikai sausajā zinātnes valodā, bet arī brīvā, cilvēciskā komunikācijā ar saviem ārzemju kolēģiem no visas pasaules, un šī komunikācija notiks pārsvarā angļu valodā. Kāpēc mēs šādi darām? Nesaprotu. Paldies.".
- 2011_07_14_as-2-seq241 language "lv".
- 2011_07_14_as-2-seq241 speaker Karlis_Sadurskis-1959.
- 2011_07_14_as-2-seq241 mentions Q211.
- 2011_07_14_as-2-seq241 mentions Q649.
- 2011_07_14_as-2-seq241 mentions Q193089.
- 2011_07_14_as-2-seq241 mentions Q458.
- 2011_07_14_as-2-seq241 mentions Q4392612.
- 2011_07_14_as-2-seq241 mentions Q159.