Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2011_06_09-seq12> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2011_06_09-seq12 type Speech.
- 2011_06_09-seq12 number "12".
- 2011_06_09-seq12 date "2011-06-09".
- 2011_06_09-seq12 isPartOf 2011_06_09.
- 2011_06_09-seq12 spokenAs 17.
- 2011_06_09-seq12 spokenText "Godātie kolēģi! Brīnumi nenotika. Bet nu esam nonākuši pie mūsu sagatavotā noslēdzošā likumprojekta saistībā ar tautas vēlētu prezidentu. Tas nosaka Valsts prezidenta vēlēšanu finansēšanas un aģitācijas kārtību. Pamatos tas ir veidots pēc analoģijas ar citiem likumiem, kas nosaka Saeimas, pašvaldību un Eiropas Parlamenta vēlēšanu aģitāciju un finansēšanu, tāpēc pieskaršos tikai pašam būtiskākajam. Svarīgākais uzdevums - kā minimalizēt naudas varas ietekmi uz vēlēšanu rezultātiem un nodrošināt godīgu vēlēšanu norisi un atklātumu, izlīdzinot kandidātu ievēlēšanas iespējas. Ir kāds starptautiski vispāratzīts dokuments - „Venēcijas komisijas labās prakses kodekss vēlēšanu jautājumos” -, kura 2.sadaļas „Vienlīdzīgas vēlēšanu tiesības” 2.3.apakšsadaļā „Iespēju vienlīdzība” ir noteikts: „Saskaņā ar vārda brīvību būtu jāizveido tiesību normas, kuras nodrošinātu, ka visiem vēlēšanu dalībniekiem sakarā ar vēlēšanu kampaņu un aģitāciju ir vismaz minimāla pieeja privātajiem audiovizuālajiem medijiem.” Šis uzstādījums uzliek par pienākumu valstij izstrādāt tādas Vēlēšanu likuma normas, kas nodrošina kandidātiem daudzmaz līdzvērtīgas iespējas iepazīstināt ar savu programmu un redzējumu. Tā kā valsts pati par saviem līdzekļiem to nodrošināt nevar, tad panāksim, ka to nodrošina tie, kuriem šādas iespējas ir, - paši Valsts prezidenta amata kandidāti jeb, precīzāk sakot, tie, kas naudu ievēlēšanas mērķim nežēlos. Ieviešot tādu kā sava veida progresīvo atbalsta nodokli, katrs kandidāts var savai personīgajai kampaņai izlietot tikai 50 procentus no saziedotās naudas, otru pusi vienādās daļās sadalot pārējiem kandidātiem un, protams, arī saņemot no pārējiem kandidātiem tādā pašā veidā pārdalīto finansējumu. Kā šī realizācija noteikta šajā likumprojektā? Valsts prezidenta amata kandidātu virzītāji - vismaz 10 tūkstoši vēlētāju vai vismaz desmit Saeimas deputāti - kopā ar izvirzāmo kandidātu veido vēlēšanu apvienības ar īpašu nodibinājuma kontu, kurā konkrētais kandidāts saņem ziedojumus no saviem atbalstītājiem priekšvēlēšanu kampaņai. No šiem līdzekļiem 50 procenti tiek skaitīti īpašā izlīdzinājuma fondā, ko pārrauga KNAB atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai, un šie līdzekļi tiek vienlīdzīgās daļās sadalīti pārējiem Valsts prezidenta amata kandidātiem. Modelēsim situāciju! Pieņemsim, ir trīs amata kandidāti. Pirmajam izdevās savākt vienu miljonu latu savai kampaņai, otrajam - 100 tūkstošus un trešajam - 10 tūkstošus. Pārdales rezultāts: pirmajam kandidātam kampaņai būs tērējami vien 530 tūkstoši latu, otrajam - 300 tūkstoši un trešajam - 280 tūkstoši latu. Labdabīgs un taisnīgs princips: ja vēlies īpaši izcelties, tad atbalsti arī savu konkurentu, lai uzvar labākais, nevis naudīgākais! Vai šāds princips kaut kur darbojas? Nav dzirdēts. Bet, kā zināms, visam ir kāds sākums, un tieši Latvija varētu būt pirmā, kas šādu atbalsta nodokli ievieš. Protams, šā principa izpildes detaļas un citas likumprojektā iekļautās normas, to skaitā tēriņu griestu apjoms, ir diskutējamas. Tēriņu griestiem vajadzētu būt salāgotiem ar Saeimas vēlēšanās paredzētajiem griestiem, kas šobrīd uz katru vēlētāju vēl ir ar koeficientu 0,0008 no mēneša vidējās bruto darba samaksas. Mums un nākamajai Saeimai ir visas iespējas atbilstoši Saeimas kārtības rullim veikt likumprojekta noslīpēšanas darbus, jo priekšdarbus mēs jau būsim veikuši. Aicinu nodot šo likumprojektu komisijām. Tas tikai veicinās šodien gan vēl neapstiprinātās normas par tautas vēlēta prezidenta institūcijas ieviešanu ātrāku izstrādi un pieņemšanu. Paldies.".
- 2011_06_09-seq12 language "lv".
- 2011_06_09-seq12 speaker Imants_Paradnieks-1968.
- 2011_06_09-seq12 mentions Q822919.
- 2011_06_09-seq12 mentions Q211.
- 2011_06_09-seq12 mentions Q193089.
- 2011_06_09-seq12 mentions Q8889.
- 2011_06_09-seq12 mentions Q2167704.
- 2011_06_09-seq12 mentions Q1021632.
- 2011_06_09-seq12 mentions Q641.