Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2011_02_17-seq2> ?p ?o. }
Showing items 1 to 24 of
24
with 100 items per page.
- 2011_02_17-seq2 type Speech.
- 2011_02_17-seq2 number "2".
- 2011_02_17-seq2 date "2011-02-17".
- 2011_02_17-seq2 isPartOf 2011_02_17.
- 2011_02_17-seq2 spokenAs 101.
- 2011_02_17-seq2 spokenText "Labrīt, godātie kolēģi! Analizējot Saeimas kārtības rulli un speciālos likumus, ir redzams, ka ļoti daudzas amatpersonas tiek ievēlētas, apstiprinātas vai atbrīvotas Saeimā, balsojot aizklāti. Kā mēs zinām, Valsts prezidenta ievēlēšana un Satversmes tiesas tiesnešu apstiprināšana notiek aizklātā balsošanā saskaņā ar Satversmi, taču pārējās amatpersonas, par kurām es runāšu un par kurām tiek balsots aizklāti, nosacīti var iedalīt šādās grupās. Pirmā grupa - tiesībaizsardzības institūciju amatpersonas: ģenerālprokurors, tiesneši, KNAB priekšnieks, tiesībsargs. Otrā grupa - varētu teikt, ir izpildvaras amatpersonas: valsts kontrolieris un seši Valsts kontroles padomes locekļi, Finanšu un kapitāla tirgus uzraudzības komisijas priekšsēdētājs un viņa vietnieks, Latvijas Bankas prezidents un septiņi bankas padomes locekļi, nosacīti arī SAB priekšnieks, Nacionālo bruņoto spēku komandieris, Sabiedrisko pakalpojumu regulatora priekšnieks un četri tā locekļi. Tad mēs varētu teikt, ka ir vēl trešā grupa - citas amatpersonas: pieci Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes locekļi, astoņi Centrālās vēlēšanu komisijas locekļi, vienpadsmit Augstākās izglītības padomes locekļi. Ceturtā grupa - tās varētu būt Saeimas amatpersonas: visi Prezidija locekļi un pieci patstāvīgo delegāciju, piemēram, EDSO, locekļi. Arī šodienas sēdes darba kārtība liecina par to, ka Saeimai būs jābalso par diviem tiesnešiem un diviem Latvijas Bankas padomes locekļiem parasti - tātad aizklāti, un parasti tas notiek bez jebkādām debatēm. Taču cik daudz jums, godātie kolēģi, ir zināms par šiem cilvēkiem, lai jūs aizklāti nospiestu podziņu „par” vai „pret”? Un man ir vairāki jautājumi: kāpēc valsts kontrolieris ir jāievēlē aizklāti, ja viņš vispār nekontrolē Saeimu? Kāpēc par uzticības vai neuzticības izteikšanu Ministru kabinetam, Ministru prezidentam un ministriem balsošana notiek atklāti? Turklāt daļu no amatpersonām ievēlē ar vēlēšanu zīmēm, daļu - ar elektroniskās balsošanas aparatūras palīdzību. Kāpēc Kārtības rullī ir paredzēts, ka par Prezidija locekļiem, valsts kontrolieri un Satversmes aizsardzības biroja priekšnieku noteikti jābalso ar vēlēšanu zīmēm, bet, balsojot par citām kandidatūrām, tā dara tikai tad, ja to pieprasa desmit deputāti, vai arī tad, ja uz vienu vietu ir vairāki kandidāti? Kāpēc par ģenerālprokuroru vai Satversmes tiesas tiesnesi, kuram tāpat kā Valsts prezidentam ir nepieciešams 51 procents... 51 deputāta balss, nav jābalso ar vēlēšanu zīmēm? Turklāt, godātie kolēģi, elektronisko balsošanu tikai nosacīti varam uzskatīt par aizklātu. Atkarībā no deputāta vietas ir iespējams redzēt, ko dara kaimiņš pa labi, ko dara kaimiņš pa kreisi, kā arī priekšā sēdošie. Un dažkārt to var redzēt arī žurnālisti, kas stāv jums aiz muguras. Un diemžēl nav izslēgts, ka kāds deputāts nobalso klātneesoša deputāta vietā. Pagājušajā Saeimā tāda prakse, kā mēs zinām, bija diezgan izplatīta. Un kāpēc mēs piedāvājam atklātu balsošanu? Jūs teiksiet, ka aizklāta balsošana ir vairāk nekā 1000 gadu veca. Jūs teiksiet, ka Eiropā un pasaulē ir gadījumi, kad par amatpersonām balso aizklāti. Runājot par pašreizējo praksi, es jums iesaku iepazīties ar Eiropas Parlamenta Konstitucionālo lietu komitejas 2005.gadā publicēto pētījumu par aizklāto balsošanu dalībvalstu parlamentos. Tajā izteiktās tēzes par aizklātās balsošanas plusiem un mīnusiem liecina, ka Latvijas apstākļos, kad sabiedrības uzticēšanās parlamentam ir tik zema, vairāk būtu jātiecas izmantot atklātu balsošanu. Ievērojamais tiesībzinātnieks Kārlis Dišlers 1927.gadā ir teicis, ka aizklāta balsošana nekādā gadījumā nav uzskatāma par deputāta privātu lietu. Es citēju: „Deputāta darbība parlamentā ir vispārības lieta. Tā ir publiska kalpība. Aizklāta balsošana Saeimā vēlētājam un visai sabiedrībai atņem katru kontroles iespēju. Aizklāta balsošana gluži labi var noderēt par apsegu slepenām norunām un kompromisiem. Tā var veicināt politisko andeli un korupciju. Aizklātas balsošanas apstākļos neviens par balsojumu nav politiski atbildīgs. Slepenības apstākļos mēs nevaram runāt, ka deputāts spēj pieņemt valstiski svarīgus lēmumus sabiedrības interesēs.” Citāta beigas. No „Saskaņas Centra” puses publiskā paziņojumā „Vienotībai” tiek pārmests, ka mēs ar šo likumprojektu sekojot Staļina antidemokrātiskiem principiem. (Starpsauciens no zāles.) Lūdzu jūs man atļaut runāt vēl vienu minūti, godātie kolēģi! Es gan aicinu Agešina kungu, kas ir parakstījis šo ziņojumu, palasīt krievu vēsturnieka Jurija Žukova grāmatu, kuras nosaukumu es teikšu krievu valodā, proti, tātad „???? ??????. ???????????? ??????? ? ????. 1933–1937 ???”. (No zāles: „Tulkot!”) „Cits Staļins. Politiskās reformas PSRS. 1933.-1937.gads”. Grāmatas 15.nodaļā (to mēs varam izlasīt internetā), atsaucoties uz Krievijas Valsts arhīva materiāliem, Žukovs norāda, ka aizklātu balsošanu PSRS ieviesa tieši Staļins. Proti, 1937.gada 20.martā Staļins deva norādījumu partorgus un delegātus Komunistiskās partijas konferencēm izvirzīt aizklātā balsošanā. Man nepietiek zināšanu, lai vērtētu, kāpēc tas tika darīts. Tas būtu jājautā vēsturniekiem vai arī pieredzējušiem kompartijas un komjauniešu... nomenklatūrai, kuru... kurus mēs arī šeit, Saeimā, varētu atrast. Tālāk. Par sirdsapziņu. Atklātības pretinieki uzsver, ka aizklāta balsošana esot sirdsapziņas balsošana. Es īpaši vēršos pēc atbalsta šim likumprojektam pie jaunievēlētajiem deputātiem. Uz jums vēlētāji lika tik lielas cerības! Un, piedodiet, man nav ilūziju par kolēģiem, kas drīzāk šeit ir pārdevuši savu sirdsapziņu un gadu gadiem attiecībā uz valsts amatpersonām shēmo, spēlē tumšo zolīti un dala amatpersonu kvotas. Paldies par uzmanību. (Aplausi.)".
- 2011_02_17-seq2 language "lv".
- 2011_02_17-seq2 speaker Ilma_Cepane-1947.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q822919.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q211.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q193089.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q8889.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q687709.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q159.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q2167704.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q15180.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q1021632.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q2498135.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q43070.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q81299.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q2747600.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q903671.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q992046.
- 2011_02_17-seq2 mentions Q16360745.