Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2011_01_27-1-seq14> ?p ?o. }
Showing items 1 to 21 of
21
with 100 items per page.
- 2011_01_27-1-seq14 type Speech.
- 2011_01_27-1-seq14 number "14".
- 2011_01_27-1-seq14 date "2011-01-27".
- 2011_01_27-1-seq14 isPartOf 2011_01_27-1.
- 2011_01_27-1-seq14 spokenAs 10.
- 2011_01_27-1-seq14 spokenText "Augsti godātais Valsts prezidenta kungs! Ministri! Godātais Ministru prezidenta kungs! Godātais Prezidij! Kolēģi! Latvijas ārpolitikas pamatmērķim ir jābūt Latvijas iedzīvotāju labklājības celšanai, veicinot mūsu biznesa lobēšanu, investīciju piesaisti, eksporta palielināšanu, tranzīta un loģistikas koridoru paplašināšanu. Latvijai jābūt uzticamam partnerim, uz kuru var paļauties, un tajā pašā laikā jāīsteno sava ārpolitiskā stratēģija, kas garantēs mūsu valsts attīstību, drošību, ekonomikas atlabšanu pēc krīzes. Latvijai jānosaka optimālā bilaterālo un multilaterālo stratēģiju piemērošana, īpaši ņemot vērā Lisabonas līguma stāšanos spēkā. Dalībai Eiropas Savienībā svarīgs priekšnoteikums - taisnīgas un sociāli atbildīgas sabiedrības veidošana Latvijā. Ārpolitikas uzdevums - panākt, lai Latvija pilnībā izmantotu Eiropas Savienības radītās iespējas. Ir svarīgi skaidri formulēt savas nacionālās intereses, to, kā mēs saprotam Latvijas interešu aizstāvēšanu Eiropas Savienības institūcijās: Latvijas uzņēmējiem vienlīdzīga pieeja Eiropas Savienības fondiem, vienādi platībmaksājumi un subsīdijas lauksaimniekiem un Eiropas Savienības lielo valstu protekcionisma novēršana. Tiktāl, šķiet, visi politiskie spēki ir vienisprātis. Tajā pašā laikā mums tomēr ir - lai gan ierobežotas - iespējas ietekmēt Eiropas Savienības attīstību un lēmumu pieņemšanu, kas nosaka attīstības stratēģiju. Lai izmantotu šīs iespējas, mums ir vajadzīga sava vīzija par Eiropas Savienības nākotni. Šobrīd tā ir visai fragmentāra un daudzās svarīgās jomās nav skaidri formulēta. „Saskaņas Centrs” uzskata, ka Latvijas interesēm atbilst lielāka harmonizācija sociālajā jomā, tajā skaitā stingrāku Eiropas Savienības normatīvo aktu izstrāde par minimālās algas, pensiju un pabalstu apmēru, kas nedrīkst būt zemāks par iztikas minimumu, par veselības aprūpes pieejamību un kvalitāti, kā arī mājokļa politikas standartiem. Attiecības ar Krieviju un NVS valstīm. Mūsuprāt, šeit galvenais uzdevums ir attiecību deideoloģizācija un konsekvents pragmatisms. Mēģinājumi iemācīt mūsu tuvākajiem kaimiņiem pareizu izpratni par vēstures notikumiem ir lemti neveiksmei. Mēs varam vienīgi agree to disagree - vienoties, ka mēs nevienojamies, nemēģinot uzspiest savu patiesību un sagaidot līdzīgu attieksmi arī no kaimiņvalstu puses. Ir svarīgi panākt, lai domstarpības, ieskaitot atšķirīgas vēstures notikumu interpretācijas, netraucētu konstruktīvai sadarbībai ekonomikas, tūrisma, noziedzības apkarošanas, kultūras un citās jomās. Diemžēl nereti mēs piedzīvojām situāciju, ka Latvijai neizdevīgi ārpolitiskie lēmumi tika pieņemti, vadoties pēc aukstā kara laiku ideoloģiskiem aizspriedumiem vai izpatīkot kādam ārējam spēkam. Ārpolitika nedrīkst pārtapt par iekšpolitikas ķīlnieci un kalpot atsevišķu partiju šaurajām interesēm, kā tas diemžēl ne vienu vien reizi ir bijis 20 gadu garumā, kad mākslīgi tika bojātas attiecības ar Krieviju, padarot kaimiņvalsti, kā arī vietējos krievus par biedēkli savam elektorātam. Mūsu ekonomika, uzņēmēji un tranzīts šādas politikas dēļ zaudēja ievērojamus ārējos tirgus. Pēdējā laikā gan šajā jomā iezīmējas pozitīvas pārmaiņas, ko mēs visnotaļ atbalstām. Acīmredzot vēl nepietiekami tiek izmantotas tās milzīgās iespējas, kuras paveras sadarbībā ar Ķīnu, Indiju un Tuvo Austrumu valstīm. Jāstiprina Latvijas diplomātiskā pārstāvniecība šajā reģionā, jāattīsta ciešākas saites starp mūsu diplomātiem un uzņēmējiem, lai informācija par iespējamo sadarbību būtu plašāk pieejama. Vēlme attīstīt konstruktīvu sadarbību nekādā gadījumā nenozīmē, ka mēs drīkstam ignorēt cilvēktiesību un demokrātijas principu pārkāpumus. „Saskaņas Centrs” cilvēktiesību veicināšanu un visa veida diskriminācijas izskaušanu Eiropā un pasaulē atzīst par svarīgu ārpolitisku uzdevumu. Šajā ziņā nepietiek ar patētisku deklarāciju pieņemšanu - kategoriski paziņojumi var pat kaitēt tiem cilvēkiem, kurus it kā gribam aizstāvēt. Cilvēktiesību aizstāvībai jābūt efektīvai - tātad saskaņotai un īstenojamai attīstības politikas kontekstā. Latvijai jāmeklē iespējas paplašināt dalību Eiropas Savienības attīstības politikā, izmantojot šim mērķim ne tikai finanšu līdzekļus, bet arī mūsu ekspertus un pieredzi, aktīvi iesaistot nevalstiskās organizācijas. „Saskaņas Centrs” ļoti rezervēti izturas pret Latvijas piedalīšanos karadarbībā ārpus Latvijas, bet, ja tā reiz ir noticis, tad gan vajadzētu maksimāli izmantot iespējas, lai mūsu uzņēmēji varētu aktīvi piedalīties Irākas un Afganistānas pēckara atjaunošanā. Dialogā ar mūsu sabiedrotajiem nav jākautrējas skaidrāk un aktīvāk uzsvērt mūsu ekonomiskās intereses. Konsulārā darbība nav tikai ārpolitikas resora ikdienas rutīna. Tās kvalitāte lielā mērā nosaka tūrisma attīstību, tāpēc jāpaplašina vīzu saņemšanas iespējas ārvalstniekiem un jāpaaugstina šo pakalpojumu kvalitāte. Vēl būtiskāka var būt konsulāro iestāžu loma sakaru uzturēšanā ar ārzemēs dzīvojošajiem Latvijas pilsoņiem, lai saglabātu viņiem iespējas atgriezties mājās. Mums, deputātiem, nopietni jāpievēršas jautājumiem par likumdevēja lomu ārpolitikas izstrādē un īstenošanā. Latvijas Republikas Saeimai ir plašas iespējas ietekmēt valdības nostāju Eiropas Savienības padomju līmenī, jo visas pozīcijas stājas spēkā tikai pēc apstiprināšanas Eiropas lietu komisijā. Taču citu ārpolitiski svarīgu lēmumu pieņemšanā likumdevēja loma ir nesamērīgi maza. Par to liecina arī šodienas debašu organizēšana. Demokrātiskas valsts parlamenta deputātiem jābūt iespējām iztaujāt ārlietu ministru tādā formātā un tik ilgi, cik viņi uzskata par vajadzīgu. Ceru, ka nākamgad debates tiks organizētas plašākā formātā un Saeimai būs vairāk iespēju uzņemties atbildību par valsts ārpolitikas veidošanu. Paldies.".
- 2011_01_27-1-seq14 language "lv".
- 2011_01_27-1-seq14 speaker Sergejs_Mirskis-1952.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q822919.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q211.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q193089.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q458.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q148.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q159.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q2167704.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q796.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q889.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q903671.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q12360039.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q597.
- 2011_01_27-1-seq14 mentions Q668.