Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2010_12_09_a-seq53> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2010_12_09_a-seq53 type Speech.
- 2010_12_09_a-seq53 number "53".
- 2010_12_09_a-seq53 date "2010-12-09".
- 2010_12_09_a-seq53 isPartOf 2010_12_09_a.
- 2010_12_09_a-seq53 spokenAs 10.
- 2010_12_09_a-seq53 spokenText "Cienītie kolēģi! No Ministru kabineta piedāvātajos likumprojektos gandrīz visos anotācijā ir rakstīts, ka sabiedrības līdzdalība likumu izstrādes gaitā nebija... nav vajadzīga un nav nepieciešama, jo neskar sabiedrību. Arī likumā, par ko es gribu runāt - „Transportlīdzekļu nodokļa likums” -, ir rakstīts, ka sabiedrības līdzdalība likumprojekta izstrādē nav nepieciešama, jo nodokļa likmes būtiski nemainīsies. Bet šā likuma izstrādātāji atsaucas uz to, ka tās mērķētas pārsvarā uz ekskluzīvo auto īpašniekiem, jo lielai daļai auto īpašnieku šis likmes paaugstinājums nebūs būtisks. Progresīvā likme, kas tiek piedāvāta šajā likumā, attieksies uz visiem automobiļiem, kas Latvijā reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, neskatoties uz pirmreizējo reģistrāciju varbūt kādā citā valstī pirms šā datuma. Un tā šis likums skars praktiski visus automašīnu īpašniekus Latvijā. Pastāv taču iespēja, ka cilvēks iegādājas automašīnu, kura ražota varbūt 90.gadu vidū vai kā citādi, bet Latvijā tā ievesta tikai pēc 2005.gada 1.janvāra. Un rodas jautājums: ko darīt tad un kas ir jādara tiem, kam automašīna nav statusa vai bagātības rādītājs? Teiksim, neliels piemērs varbūt parēķināšanai. Ģimene dzīvo 25 kilometru attālumā no pilsētas, kaut vai no Rēzeknes, un līdz ar to arī atstatus no darba vietām, sporta, medicīnas un kultūras iestādēm. Automašīna ģimenei varbūt izskatās lepna, bet tā nav nekāda luksusa prece, bet gan ikdienas nepieciešamība, jo satiksmes autobuss no ciemata uz pilsētu kursē varbūt divas reizes dienā: braukšana uz turieni izmaksā Ls 1,40 vienam cilvēkam un Ls 1,40 vienam cilvēkam atpakaļ, neskaitot to, ka arī pa pilsētu ir jāpārvietojas ar sabiedrisko transportu. Tā, piemēram, 2009.gadā ģimene, kurā ir ģimenes pieaugums, ir iegādājusies 1999.gada izlaiduma kaut vai „Chrysler voyage”. Ļoti lepna mašīna ar septiņām pasažieru vietām, lai tajā satilptu gan vecāki, gan abi bērni, gan bērnu ratiņi un vajadzības gadījumā paņemtu līdzi arī kādu kaimiņu, kā tas laukos pienākas. Tieši šāds auto tajā brīdī varbūt tika izvēlēts, jo tas iegādes brīdī nebija dārgs, un svarīgs bija tā ērtums. Tika uzstādīta varbūt gāzes iekārta, lai ekonomētu degvielas izmaksas. Līdz ar to samazināts ir arī CO2 izmešu daudzums. Salīdzinoši zemas arī rezerves daļu cenas. Un nevis tā ekskluzivitāte tika izvēlēta tajā brīdī. Tāpēc pēc piedāvātajām formulām nākamgad ne tikai pārtikušai ģimenei... pat ne tik ļoti pārtikušai ģimenei par tādu, varētu teikt, „ekskluzīvu”, automašīnu būs jāšķiras no apmēram 190 latiem, jo Latvijā tā pirmo reizi ir reģistrēta 2007.gadā. Pateicoties varbūt minētajam likumprojektam, kas, cik noprotams, skars pilnīgi visus automašīnu īpašniekus, šobrīd tiek apsvērtas vairākas iespējas, kā likuma pieņemšanas gadījumā ietaupīt ģimenes budžetu tieši šīm ģimenēm. Pirmkārt, auto var noņemt pilnīgi no uzskaites, nolikt to pie sētas, nemaksāt ikgadējos nodokļus, neiegādāties degvielu, tajā skaitā nemaksāt arī akcīzes nodokli... nepirkt detaļas, neremontēt, tad ies garām arī pievienotās vērtības nodoklis, un, ja neremontēs, mazāk darba būs arī autoservisiem, kuru bizness sāks sarukt. Otrais variants - izmantojot varbūt legālās iespējas, var reģistrēt automašīnu blakusvalstī, kaut vai Lietuvā, kur šādu ikgadējo transporta nodokļu nav. Līdz ar to valsts budžets zaudēs šos visus uzskaitītos nenomaksātos nodokļus. Lasot atsauksmes arī masu medijos par nodokļu paaugstinājumu, jāsecina, ka šādi plāno rīkoties ne viens vien automašīnas īpašnieks Latvijā, un tad ir loģiski, ka tādējādi valsts neiekasēs plānotos budžeta papildinājumus, bet - tieši otrādi! - tie pat vēl mazināsies. Valdības mēģinājums padarīt personisko autotransportu nepieejamāku ir vēl viens sitiens zem jostas vietas gan iedzīvotājiem, gan pašai valstij. Lai gan šī nodokļu sistēma tika tēmēta uz ekskluzīvo automašīnu īpašniekiem, tas rikošetā ir aizķēris arī vienkāršos... vienkāršās ģimenes locekļus, kas ir ar ne pārāk lieliem ienākumiem. Ikgadējās transporta nodevas apmēru vajadzētu varbūt noteikt pēc nedaudz savādākiem kritērijiem, nevis pēc motora tilpuma, jaudas, automašīnas masas, jo ne vienmēr masa un motora tilpums nozīmē transportlīdzekļa ekskluzivitāti. Nodeva jāplāno varbūt tā, lai tā skartu tieši to mērķi, to auditoriju, uz ko arī vērsts šis likumprojekts. Tas ir - uz ekskluzīvo automašīnu īpašniekiem. Varbūt kā galvenais kritērijs, izstrādājot noteikumus, ir jāņem vērā automašīnas ražošanas gads, tips un tirgus vērtība, jo tieši tā uz automašīnām skatās apdrošinātāju kompānijas, un tikai pēc tam kā papildu kritērijus varētu ieteikt motora jaudu, automašīnas masu un, domājot arī par ekoloģiju, kaut kādus CO2 izmešu daudzumus, nevis motora tilpumu. Godātā komisija, atbildīgā komisija! Ir laiks varbūt tieši ar šo likumprojektu koriģēt, labot, lai tas attiektos... lai tas neietu rikošetā arī uz tiem cilvēkiem, kuriem šī it kā ekskluzīvā prece, ekskluzīvās automašīnas, ir vienkārši kā ģimenes automašīnas. Paldies par uzmanību.".
- 2010_12_09_a-seq53 language "lv".
- 2010_12_09_a-seq53 speaker Janis_Tutins-1966.
- 2010_12_09_a-seq53 mentions Q211.
- 2010_12_09_a-seq53 mentions Q37.
- 2010_12_09_a-seq53 mentions Q8436.
- 2010_12_09_a-seq53 mentions Q4459436.
- 2010_12_09_a-seq53 mentions Q1773319.