Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2009_12_17-seq526> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 2009_12_17-seq526 type Speech.
- 2009_12_17-seq526 number "526".
- 2009_12_17-seq526 date "2009-12-17".
- 2009_12_17-seq526 isPartOf 2009_12_17.
- 2009_12_17-seq526 spokenAs 84.
- 2009_12_17-seq526 spokenText "Godātais priekšsēdētāja kungs! Kolēģi! Latvijas augstākās izglītības sistēma pašreiz patiesībā saskaras ar to pašu problēmu, ar ko apmēram pirms diviem tūkstošiem gadu saskārās Grieķijas demokrātiskās pilsētvalstis. Un tā dilemma ir šāda: vai nu šīs pilsētvalstis atveras ārējām ietekmēm, proti, kristietības ietekmei, un riskē ar savu tradīciju zudumu un kļūst tādā veidā vairāk konkurētspējīgas, vai arī tās saglabā iepriekšējo sistēmu un patiesībā pagrimst, jo nespēj vairs pasaulē konkurēt. Tāda bija dilemma tad! Es domāju, ka mūsu augstākās izglītības pašreizējā dilemma patiesībā ir ļoti līdzīga. Valodas ierobežojumi, manā kā profesora izpratnē, kurš strādā augstskolā vairāk nekā desmit gadus… šie valodas ierobežojumi tādā izpratnē, kādi tie pastāv pašreiz mūsu Augstākās izglītības likumā, ir mūsu augstākajai izglītībai traucējoši. Tie neļauj mūsu augstākajai izglītībai kļūt pietiekami konkurētspējīgai. Tas ir jautājums numur viens. Tie neļauj attīstīties, un to mēs redzam visā statistikā, gan salīdzinot kaut vai ar tiem pašiem igauņiem, kas ir liberālāki, starp citu, augstākajā izglītībā, nekā daži labi šeit pie mums gribētu būt. Un otrām kārtām mēs tiešām neizmantojam tās iespējas, kas ļauj mūsu augstāko izglītību eksportēt. Un ar eksportu es saprotu tiešām daudzus, daudzus studentus, kas mūsu valstī varētu un gribētu mācīties, bet dažādu iemeslu dēļ viņi to nevar, jo mēs pieejam šajā valodas jautājumā tīri tradicionāli, es teiktu - konservatīvi, provinciāli -, vienkārši uzliekot ierobežojumus, bet nedomājam, kā mēs varētu, teiksim, šiem studentiem piedāvāt apgūt papildu lietas. Kad es studēju Dānijā, tad man bija obligāti vismaz vienu, divus, trīs mēnešus dāņu valodas kursi, bija jāapgūst kultūra, valoda un tā tālāk. Es no Dānijas aizbraucu kā šīs politikas, kultūras, arī valodas zinātājs. Vai mēs kaut ko līdzīgu piedāvājam mūsu ārzemju studentiem? Un cik daudz mēs viņiem piedāvājam? Tas piedāvājums ir, manā izpratnē, nu, ja salīdzinām, diezgan nožēlojams. Attiecībā uz Plinera kunga piedāvāto jāteic, ka es diemžēl šoreiz neatbalstīšu Plinera kunga piedāvāto, bet nevis tāpēc, ka man no viņa būtu bail, bet tāpēc, ka es domāju, ka viņš šo problēmu neatrisina. Viņš neatrisina to problēmu, kas mums visiem būtu šajā likumdošanā jāatrisina. Un otrām kārtām es gribu vēl izmantot iespēju un nedaudz pārmest kolēģim, iepriekšējam runātājam, kas, lai arī atsaucās uz atbalstu starp dažādiem rektoriem un vadītājiem… un viņš šeit izmantoja iespēju vēlreiz piebilst, lai it kā stiprinātu savu argumentu… norādīja uz to, ka šie cilvēki ir pamatnācijas pārstāvji. Es uzskatu, ka tas ir muļķīgi, politiski nepareizi un vienkārši norāda uz to, kādā veidā šī domāšana ir ieprogrammēta, - ka, lai mēs pamatotu kaut kādu argumentu tieši vai netieši, mēs tomēr gribam cilvēkus kaut kādā veidā dalīt pēc etniskās piederības. Man personīgi ir vienalga, pie kādas grupas cilvēks pieder. Man ir svarīgi, lai viņš būtu, jā, valsts patriots un gudrs cilvēks un darbotos pirmām kārtām šīs valsts interesēs. Līdz ar to es lūdzu vismaz no tādiem piemēriem gan ārēji, gan arī iekšēji atturēties. Paldies.".
- 2009_12_17-seq526 language "lv".
- 2009_12_17-seq526 speaker Artis_Pabriks-1966.
- 2009_12_17-seq526 mentions Q211.
- 2009_12_17-seq526 mentions Q35.
- 2009_12_17-seq526 mentions Q41.