Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2009_12_10-seq22> ?p ?o. }
Showing items 1 to 24 of
24
with 100 items per page.
- 2009_12_10-seq22 type Speech.
- 2009_12_10-seq22 number "22".
- 2009_12_10-seq22 date "2009-12-10".
- 2009_12_10-seq22 isPartOf 2009_12_10.
- 2009_12_10-seq22 spokenAs 139.
- 2009_12_10-seq22 spokenText "Labdien, augsti godājamais Saeimas priekšsēdētāja kungs! Cienījamie deputāti! Iepriekšējo valdību laikā Bērnu un ģimenes lietu ministrijas vadībā tika izstrādāta koncepcija „Valsts ģimenes politika un rīcības plāns 2004.-2013.gadam”, kuras 5.punkta 4.apakšpunktā bija paredzēts nodrošināt skolēnus ar valsts apmaksātu ēdināšanu no 1. līdz 4.klasei, kā arī Ministru kabineta 2007.gada 21.novembra rīkojums Nr.725: „Brīvpusdienu nodrošināšana sākumskolas skolēniem ir prioritārā politikas iniciatīva”. 2008.gada 28.jūlijā Ministru kabinets apstiprināja noteikumus „Valsts budžeta līdzekļu pašvaldībām pamatizglītības iestādes skolēnu ēdināšanai aprēķināšanas, piešķiršanas un izlietošanas kārtība un apmērs”. Žēl, ka esošās valdības darbības deklarācijā nekas nav minēts par šīs programmas atbalstu un attīstību atšķirībā no Igaunijas, kur sadaļā „Izglītība” 19.punktā ir konkrēti runāts ne tikai par atbalstu pamatskolā brīvpusdienu nodrošināšanai, bet arī ģimnāzijā. Pēc Bērnu un ģimenes lietu ministrijas likvidēšanas atbilstoši valdības lēmumam par valsts budžeta dotāciju pirmās klases skolēnu nodrošināšanai ar bezmaksas ēdināšanu atbild Izglītības un zinātnes ministrija. Šobrīd Latvijā strauji pieaug bezdarba līmenis, piemēram, Latgalē tas sasniedz pat 30 procentus. Tiek samazinātas darba algas un ģimeņu ienākumi. Arvien vairāk cilvēku nevar atļauties ne tikai dot bērnam līdzi uz skolu pusdienu naudu, bet arī mājās nespēj nodrošināt bērnu ar pilnvērtīgu uzturu. Daudzviet Latvijā sakarā ar skolu likvidēšanu bērni ir spiesti ceļu uz skolu uzsākt jau pulksten 7 no rīta, bet mājās viņi atgriežas vakarā ap pulksten 17.00. Skolēns ārpus mājas atrodas 9-10 stundas, un valstij, kas nespēj nodrošināt bērniem iespēju mācīties savas dzīvesvietas tuvumā, vismaz ir jānodrošina bērnam iespēja skolā paēst siltas pusdienas. Taču, iepazīstoties ar nākamā gada budžeta projektu, LPP/LC frakcijas deputātiem radās jautājums, vai šī summa - 2,26 miljoni latu - ir pietiekama, lai nodrošinātu šā uzdevuma izpildi. Mūsu bažas apstiprināja arī Izglītības un zinātnes ministrijas ierēdņu sniegtā informācija Bērnu tiesību aizsardzības apakškomisijā, ka tiešām šim mērķim nepietiek aptuveni 600 tūkstošu latu. Izbrīnīja arī Izglītības un zinātnes ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības nostāja šajā jautājumā. Tika izteikts, piemēram, šāds apgalvojums - ēdināšanas līdzekļu aprēķināšanas un izlietošanas kārtība ir pārāk sarežģīta. Bet, ja valsts dod naudu, tad par to ir jābūt arī atskaitei. Runājām ar vairāku iestāžu vadītājiem un redzam, ka nekā īpaši sarežģīta jau nav. Nav īsti godīgi, ka 1.klases skolēni tiek ēdināti un sēž pie bagātīgi klātiem galdiem, bet citu klašu skolēni nevar to atļauties un viņiem tikai jānoskatās. Jā, īsti godīgi tas nav! Tas tikai vēlreiz parāda, ka šī ēdināšanas programma ir jāattīsta līdz 4., varbūt līdz pat 9.klasei, kā tas ir kaimiņvalstīs un arī citās Eiropas valstīs. Varbūt visu dotāciju atdot pašvaldībām? Jo tāpat jau naudas var nepietikt. Līdz maijam ir, un tad rēķinās, kā būs tālāk. Un lai tad nolemj pašas - kam tā ir vairāk nepieciešama. Pašvaldība varbūt to arī atbalstītu esošajā situācijā, bet tas tikai nozīmētu, ka programma tiek likvidēta. Bet atcerēsimies šīs koncepcijas un programmas ideju - ēdināt visus, lai izslēgtu bērnu segregāciju un nevienlīdzību! Kurš precīzi noteikts, kam pienākas un kam nepienākas šī dotācija? Turklāt bērni bieži vien negrib, lai visi zinātu un apsaukātu, ka viņi ir tie trūcīgie, maznodrošinātie. Pie tam dažreiz šā iemesla dēļ bērni atsakās no pusdienām. Vai pašvaldības ir pret šīs programmas īstenošanu, attīstību? Diez vai. Mēs, LPP/LC frakcijas deputāti, pagājušajā gadā esam lūguši no visām pašvaldībām viedokli un esam saņēmuši gandrīz simtprocentīgu atbalstu. Es atgādināšu par dažiem izteikumiem. Piemēram, Liepājas rajona Virgas pagasta padome… nu, tagad vairs tādu pašvaldību nav, jo tās ir apvienotas… Piemēra labad citēšu, ko daži šīs pamatskolas skolēni raksta. „Paldies par labām un garšīgām pusdienām. Žēl, ka es nemācos 1.klasē. Kur man jāraksta lūgums, lai arī man piešķir brīvpusdienas?” To raksta 2.klases skolniece. Tagad viņa ir 3.klasē, un viņa laikam nekad nepiedzīvos to brīdi, kad valsts šādi atbalstīs arī viņas ģimeni. Liepājas rajona Medzes pagasta vadība: „Bezmaksas ēdināšana skolās būtu ļoti nepieciešama vismaz līdz 9.klasei. Bērniem pasliktinās veselība slikto ēdināšanas ieradumu dēļ. Vecāku apziņas līmenis un finanšu trūkums veicina neveselīgas ēšanas paradumus. Tieši šie apstākļi.” Valkas rajona padome: „Brīvpusdienas ir ļoti nozīmīgs atbalsts vecākiem, īpaši ģimenēm, kurās ir vairāki bērni vai ja vecāki ir bezdarbnieki. Saņemot valsts apmaksātas pusdienas, bērni jūt, ka valdība par viņiem rūpējas. Tā kā rajons robežojas ar Igaunijas Republikas Valgas apriņķi, tad ir iespējas salīdzināt. Igaunijas skolēni saņem valsts apmaksātas pusdienas no 1. līdz 9.klasei. Arī arodskolās. Bieži izskan jautājums - kāpēc tad ne pie mums?” Carnikavas novada dome: „Daudziem skolēniem šīs brīvpusdienas ir, iespējams, vienīgais pilnvērtīgais siltais ēdiens dienā, kas kaut vai daļēji nodrošina bērna attīstībai nepieciešamo vitamīnu un minerālsāļu daudzumu.” Ministru prezidents uz Saeimas Pieprasījumu komisijas sēdi deleģēja izglītības un zinātnes ministri Tatjanu Koķes kundzi, kura mēģināja deputātus nomierināt. Tomēr, iepazinušies ar IZM atbildi uz LPP/LC frakcijas deputātu jautājumiem, mēs redzam, ka tā ir samērā formāla atrakstīšanās. Piemēram, 1.jautājums - kurš tad pieņēma lēmumu nenodrošināt pilnā apjomā šo dotāciju? Atbilde neskaidra. It kā Izglītības un zinātnes ministrija plānoja 2,86 miljonus, bet, tā kā valsts budžetu vajadzēja samazināt par 0,5 miljardiem un arī sociālie partneri ieteica samazināt šo funkciju… Grūti gan pateikt, kas tie par tādiem sociālajiem partneriem, kuri uzskata, ka bērnu ēdināšana skolās vairs nav prioritāte un ka to nevajag darīt! Vai Finanšu ministrija?... Un šā visa rezultātā ministrija ieplānoja… samazināja par 20 procentiem summu. Jebkurā gadījumā IZM ir jānes politiskā atbildība, ka necentās aizstāvēt šo pozīciju. Pēc šādas loģikas tad arī pedagogu algas varētu ieplānot par 20 procentiem mazākas. Kā mēs redzam tagad, ministrijām ir tendence neparedzēt budžetā visus tēriņus, lai vēlāk lūgtu valdībai gada beigās tos segt. Šogad vien pavisam nesen Ministru kabinets apstiprināja papildu izdevumus par 15 miljoniem latu ministrijās... Vai tā ir normāla budžeta plānošana? Atbildot uz mūsu otro un trešo jautājumu, Izglītības un zinātnes ministrija informēja, ka šogad ir izveidojusies 340 tūkstošu latu ekonomija skolēnu slimības un citu skolas kavējumu dēļ. Bet vai IZM arī 2010.gadā var prognozēt, ka būs gripa un ka bērni slimos, un vai IZM bez saskaņošanas ar Finanšu ministriju un valdību varēs šo ekonomiju novirzīt pašvaldībām šogad, lai tās segtu izdevumus 2010.gadā? Tāpēc šajā jautājumā īstas skaidrības nav. Arī runājot par citām atbalsta programmām, pieņemsim, par programmu „Skolas piens” vai „Latvijas auglis”, IZM nepietiekami koordinē un aizstāv šīs programmas. Nu, varbūt Izglītības un zinātnes ministrijai tas arī nav jādara, bet bija jādara kādai citai struktūrai, taču valstī tādas, kā mēs redzam, īsti nav. Kāpēc tad šie mūsu kaimiņi šīs programmas tomēr veiksmīgi realizē un tās veiksmīgi darbojas, bet mēs savā valstī tomēr to nevaram panākt? Tomēr cerīgi izskatās tas, ka IZM vismaz atbalsta brīvpusdienu nodrošināšanu šiem skolēniem no pirmās līdz ceturtajai klasei, bet vai tam var ticēt - to laiks rādīs, jo valdība jau vairākkārt ir samazinājusi šo dotāciju. Atcerēsimies laiku no 2008.gada! Kādreiz bija plānota lielāka dotācija arī otrajai klasei, bet sakarā ar budžeta grozījumiem šī papildu dotācija otrajai klasei tika samazināta, un nu mēs esam pienākuši pie skaitļiem, ka šī dotācija tiek apdraudēta arī pirmajai klasei. Tomēr, lai šāda veida atbalsta programmas efektīvi un stabili darbotos un tiktu nodrošināts atbilstošais finansējums, iesakām Izglītības un zinātnes ministrijai to nostiprināt likumdošanā. Piemēram, Somijas konstitūcijas 16.pantā ir noteiktas tiesības uz bezmaksas pamatizglītību, kas sevī ietver pirmām kārtām skolotāju darbu, mācību grāmatas, skolas transportu un brīvpusdienas no pirmās līdz devītajai klasei. Tas ir atrunāts Somijas likumdošanā. Līdzīgas likumdošanas izmaiņas ir arī Igaunijā. Kā ir Latvijā? Algas skolotājiem tiek samazinātas, mācību grāmatas valsts gandrīz vairs nefinansē - 69 santīmi uz vienu skolēnu -, bet tagad ierēdņi lemj, ka nākamgad mācību grāmatas, iespējams, vispār ministrija vairs nefinansēs. Jautājums - kurš tad tās finansēs? Vai mācību grāmatas arī nav bezmaksas izglītības sastāvdaļa? Skolas transports. Nu tikai sola, ka no Šveices fondiem vēl būs šis transports. Tas viss ir uz pašvaldības pleciem! Brīvpusdienas? Arī tās ir apdraudētas. Tāpēc var secināt, ka pretējā gadījumā katru reizi, kad tiek samazināts budžets, tiek samazināts arī šis finansējums un Izglītības un zinātnes ministrija pārstāj finansēt to, kas citās Eiropas Savienības valstīs ir ietverts kā bezmaksas izglītības sastāvdaļa. Un tas nozīmē, ka Latvijā vairs nebūs pat pamatizglītības... pat bezmaksas pamatizglītības. LPP/LC frakcijas deputātiem rodas bažas, ka pēc Bērnu un ģimenes lietu ministrijas likvidēšanas tās programmas, koncepcijas, pamatnostādnes un rīcības plāni, kas ir sadalīti un nodoti citām ministrijām, piemēram, Izglītības un zinātnes ministrijai, Labklājības ministrijai vai Tieslietu ministrijai, netiek pilnvērtīgi koordinēti, plānoti un arī atbalstīti. Tā rezultātā, kā mēs redzam, atbalsts ģimenēm un bērniem tiek samazināts. Mēs uzskatām, ka atteikšanās no pirmās klases skolēnu brīvpusdienu programmas nekādā gadījumā nav pieļaujama, jo skolēnu nodrošināšana ar brīvpusdienām, viņu radināšana pie veselīga uztura jau agrā vecumā ir veids, kā veidot veselīgu sabiedrību ilgtermiņā. Šodien samaksāt par veselīgu uzturu bērniem ir lētāk nekā rītdien maksāt par nepilnvērtīga uztura izraisītu slimību ārstēšanu. Tāpēc lūdzu deputātus atbalstīt mūsu pieprasījumu. Paldies par uzmanību.".
- 2009_12_10-seq22 language "lv".
- 2009_12_10-seq22 speaker Janis_Duksinskis-1963.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q822919.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q211.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q4294791.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q957126.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q191.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q193089.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q458.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q33.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q1771611.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q8436.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q4459436.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q39.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q2329796.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q1756085.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q21481175.
- 2009_12_10-seq22 mentions Q20406175.