Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2009_11_05_a-seq205> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2009_11_05_a-seq205 type Speech.
- 2009_11_05_a-seq205 number "205".
- 2009_11_05_a-seq205 date "2009-11-05".
- 2009_11_05_a-seq205 isPartOf 2009_11_05_a.
- 2009_11_05_a-seq205 spokenAs 50.
- 2009_11_05_a-seq205 spokenText "Godātie deputāti! Šis valsts budžets tik tiešām ir varoņdarbs, kā to debatēs jau teica Vitālijs Aizbalts, jo bija jāsavāc visas druskas, kas palikušas pāri no treknajos gados bagātīgi klātajiem galdiem, un jādomā par to, lai tiem, kuri pie šiem galdiem toreiz nesēdēja, arī būtu kaut kāds iztikas minimums šajā grūtajā laikā. Jāsaka, ka šā budžeta veidošanas darbs bija tik tiešām smags, un varētu jau teikt, ka šis budžets ir ļoti ilgstoši gatavots, kaut arī sabiedrība uztraucās - kāpēc tik ilgi, kāpēc tik ilgi mēs nezinām, no kā šis budžets tiks veidots. Un tomēr. Kopējās nostādnes, šai valdībai darbojoties, bija tādas: neuzlikt papildu slogu uzņēmējiem, nepalielināt viņiem nodokļus, mazināt birokrātiju, neiznīcināt esošo uzņēmējdarbību un atbalstīt jaunu uzņēmumu veidošanos. Bet, protams, ne visus šos uzdevumus vislabākajā variantā varēja izpildīt. Un, ja mēs skatītos pēc desmit ballu sistēmas, tad varbūt šo uzdevumu esam izpildījuši apmēram uz 6 vai 7. Tādu vērtējumu varētu dot. Bet, protams, visu uzņēmējdarbības attīstību faktiski kavē arī komercbankas ar savu attieksmi, ne vienmēr izsniedzot kredītus, kas ir nepieciešami, lai uzņēmējdarbību varētu turpināt arī šajos grūtajos laikos. Un var būt, ka visgrūtākais jautājums bija cīņa ar birokrātiju. Teorētiski mēs to darām un likumus labojam, bet bieži vien iznāk tā, ka praktiskais labums no tā nerodas, jo, apvienojot dažādas institūcijas zem viena jumta, varbūt vēl vairāk palielinās tas birokrātijas slogs. Protams, šā budžeta veidošanu apgrūtināja arī tie jautājumi, kas saistīti ar administratīvi teritoriālo reformu, jo gandrīz no visiem Latvijas novadiem, no malu malām tagad tiek izteikti pārmetumi, ka mēs vienas nakts laikā esam pieņēmuši administratīvās reformas likumu, to nepārdomājot un neņemot vērā pašvaldību priekšlikumus. Un nu, kad ir ievēlētas jaunās pašvaldību padomes, kas turpmāk saimniekos lielajos novados, iznācis tā, ka daudzām mazajām pašvaldībām nav pārstāvības savā novadā. Tā, piemēram, Ogres novadā nav pārstāvības bijušajam Meņģeles pagastam. Pašvaldību funkcijas paplašinās, bet finansējuma ir pārāk maz, lai šīs funkcijas varētu nodrošināt. Tāpēc ir jāizsaka atzinība Latvijas Pašvaldību savienībai, kura sarunās par budžeta veidošanu tomēr zināmā mērā ieturēja tolerantu attieksmi - norādīja uz trūkumiem budžetā, bet faktiski to saskaņoja. Bet visam pāri šajā grūtajā laikā, manuprāt, plandās melnā kraukļa - „Parex” bankrota - ēna, jo, ja nebūtu šīs nelaimes, ja nebūtu šīs pārsteidzīgās rīcības, kuru mēs vēl ilgi vērtēsim - vai tā bija ļaunprātība vai varbūt nepieciešamība, vai varbūt apstākļu sakritība, to visu vēl vērtēs tiesībaizsardzības iestādes -, tad mūsu budžets tik tiešām būtu daudz laimīgāks un labāks daudziem Latvijas iedzīvotājiem. Nu mēs meklējam visas iespējas, lai pašreiz sagatavoto budžetu, kas jau ir pieejams sabiedrībai pirmajā lasījumā, tomēr otrajā lasījumā vēl varētu uzlabot. Un ir jāizsaka atzinība valdības koalīcijai, kura neļāva noteikt pārāk īsu termiņu priekšlikumu iesniegšanai otrajam lasījumam. Tātad priekšlikumu iesniegšanas termiņš ir pirmdiena, pulksten 12.00, kā mēs saprotam un kā liek priekšā Budžeta komisijas priekšsēdētājs. Tad arī varētu tomēr saprātīgus labojumus pieņemt. „Pilsoniskās Savienības” frakcija jau devusi zināmu ieguldījumu, jo ir panākta valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību pārvaldes reorganizācija, likvidējot politiskās… politizētās padomes, un šeit lieli nopelni tik tiešām ir mūsu frakcijas deputātei Ilmai Čepānei. Protams, ir samazināta arī valdes locekļu atlīdzība un samazināts valdes locekļu skaits, un tas zināmu ietaupījumu valsts budžetā dos. Ja koalīcija tomēr piekritīs, ka ir iespējams progresīvi palielināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes, tad mums īpaši jādomā par to, lai šis slogs negultos uz tiem, kuri jau tā saņem mazu vai vidēju atlīdzību. Protams, ka šajā likumā ir tādas vietas, kur varētu uzlabot ieņēmumu prognozi, piemēram, nosakot lielāku nodokļa likmi par mājokļiem, bet - ekskluzīviem mājokļiem, un šeit es gribu izteikt atzinību arī Finanšu ministrijai, kura jau ņēmusi vērā mūsu frakcijas ierosinājumu, ka mājokļu aplikšanas iespējas jāvērtē nevis pēc platības, bet pēc kadastrālās vērtības; tas, manuprāt, ir ļoti objektīvs rādītājs. Protams, visi vēlētos vēl vairāk samazināt administratīvo aparātu valsts iestādēs, iespējams, arī pašvaldību iestādēs, un par to ir ļoti jādomā, bet šajā paketē ir sagatavots arī likums par vienoto atalgojuma sistēmu, un šajā atalgojuma sistēmā ir redzami ļoti lieli melnie caurumi, tāpat kā kosmosā. Jūs zināt, ka šajos melnajos caurumos daudz kas pazūd. Tāpat arī no šā vienotās atalgojuma sistēmas likuma projekta, no tā teksta var secināt, ka šeit ir atstāti šādi melnie caurumi, kuros labie nodomi var pazust. Tas būs jālabo, un es ceru, ka koalīcija arī to sapratīs un piekritīs mūsu ierosinātajiem labojumiem. Par automašīnu izmantošanu. Uzliekot iedzīvotāju ienākuma nodokli visiem uzņēmējiem, kuri savas automašīnas atļauj izmantot arī zināmā mērā privātām vajadzībām… Viss būs atkarīgs no Ministru kabineta noteikumiem, kādi tie būs attiecībā uz šo likumprojektu, bet, iespējams, vajadzētu padomāt par to, ka šis papildu nodoklis būtu uzliekams tikai valsts un pašvaldību iestādēm. Varbūt tas nav jāattiecina uz uzņēmējdarbību, jo tik tiešām meža nozarē… vai arī par zemniekiem un zemnieku saimniecībām domājot… tik tiešām būs ārkārtīgi grūti izvērtēt, vai labāk ir atstāt šo dienesta mašīnu pie kantora un skriet kājām vai braukt ar divriteni uz savu māju vai aizbraukt līdz mājai un otrā dienā atkal doties darbā pa tiešo uz mežu vai lauku. Tādas nepieciešamības pēc labojumiem tik tiešām šajā likumprojektu paketē ir, un centīsimies visi kopā to izlabot. Bet gribētos vēl teikt, ka ļoti bīstama tendence, kas pēdējā laikā parādās, ir ārkārtīgā vēlme izdabāt dažādiem uzņēmējiem, kuri grib saukties par investoriem, bet kuru ieguldījums Latvijas Republikā ir ārkārtīgi mazs, un, ja viņiem vēl atvieglo uzturēšanās izdevumus un piešķir sociālās garantijas par uzturēšanos Latvijā tikai tāpēc, ka viņi nopirkuši dažas dārgas mājas vai villas Jūrmalā vai Rīgā, tas gan būtu ļoti nepārdomāts solis un ļoti smags slogs mūsu valsts budžetam. Tāpēc es aicinu sabiedrību neuzķerties uz tādiem politiķu paustiem populistiskiem aicinājumiem un solījumiem, kurus neviens netaisās pildīt un kurus arī nevarētu izpildīt. Šajā laikā jādomā pragmatiski. Vienmēr jau tiek runāts par to jostu savilkšanu, bet nesavilksim tās pārāk stingri tai iedzīvotāju grupai, kam jau tā josta ir pārlieku savilkta! Un, ja valsts 20 gados kopš neatkarības atgūšanas tomēr nav spējusi sakārtoties tā, lai mums šajā gadā, gatavojot 2010.gada valsts budžetu, nebūtu jāpiemēro tik radikālas normas, kas atkal pasliktina iedzīvotāju uzturu un atalgojumu, tad pēc iespējas ātrāk visi kopā domāsim tā, lai par nākamā gada budžeta grozījumiem, ja tādus izdarīsim un tādus vajadzēs pieņemt, mēs varētu runāt pavisam citādi - optimistiskāk - un lai budžeta ienākumi pildītos mūsu uzņēmēju darbības rezultātā. Paldies par uzmanību. Atbalstīsim šo budžetu pirmajā lasījumā!".
- 2009_11_05_a-seq205 language "lv".
- 2009_11_05_a-seq205 speaker Anna_Seile-1939.
- 2009_11_05_a-seq205 mentions Q211.
- 2009_11_05_a-seq205 mentions Q4294791.
- 2009_11_05_a-seq205 mentions Q2660080.
- 2009_11_05_a-seq205 mentions Q2033921.
- 2009_11_05_a-seq205 mentions Q6112588.
- 2009_11_05_a-seq205 mentions Q4511827.