Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2009_11_05_a-seq188> ?p ?o. }
Showing items 1 to 23 of
23
with 100 items per page.
- 2009_11_05_a-seq188 type Speech.
- 2009_11_05_a-seq188 number "188".
- 2009_11_05_a-seq188 date "2009-11-05".
- 2009_11_05_a-seq188 isPartOf 2009_11_05_a.
- 2009_11_05_a-seq188 spokenAs 22.
- 2009_11_05_a-seq188 spokenText "Cienījamie klātesošie! Es negribu šeit runāt par tādām milzīgām lietām, par kurām runāja, teiksim, Urbanoviča kungs vai Agešina kungs. Informāciju par PCTVL priekšlikumiem attiecībā uz nodokļu politikas pilnveidošanu, kuri varētu gan nodrošināt budžeta ieņēmumus, gan sociālo taisnīgumu, gan uzņēmējdarbības attīstību, gan pašvaldību budžeta neatkarību, jūs saņemsiet pirmdien. Tas bija PCTVL priekšlikums attiecībā uz ministriju skaita samazināšanu, kas tika iesniegts Saeimā jau jūnijā. Un tas bija viens oficiāls priekšlikums, kas varētu nodrošināt patiešām strukturālo reformu. Es gribētu pievērst jūsu uzmanību dažām samērā lētām, bet ļoti jutīgām lietām, kuras ir iekļautas budžeta paketē. Lietām, par kurām pagaidām nerunāja neviens. Pirmkārt, par valodas politiku. Šīs politikas īstenošana ir sadalīta galvenokārt starp Izglītības un zinātnes ministriju un Tieslietu ministriju. Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā ir tāda budžeta aile kā izglītības satura un vērtēšanas nodrošināšana, kurai finansējums, salīdzinot ar 2009.gadu, ir samazināts par vienu ceturtdaļu. Starp citu, tieši minētās programmas nodrošināšana valsts valodas atestācijai cittautiešiem attiecas uz trim nominācijām: lai pildītu savus darba pienākumus, saņemtu pastāvīgās uzturēšanas atļauju vai Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusu. No vienas puses, valdība ir ignorējusi visus mazākumtautību pārstāvju lūgumus. Tiesībsarga un Darba devēju konfederācijas iebildumus - nepalielināt 25 reizes to amatu un profesiju sarakstu privātajā sfērā, kas ir pakļauti valodas atestācijai, atcelt vai vienkāršot pārējos eksāmenus. No otras puses, tā pati valdība par vienu ceturtdaļu samazinājusi attiecīgo finansējumu. Jau šodien Rīgā pieteikties valodas eksāmenam var, tikai sākot ar 5.jūniju. Bet dažas jaunas prasības attiecībā uz amatiem un profesijām ir spēkā no 1.septembra jau šogad. Cilvēks, kas pretendē uz pastāvīgās uzturēšanās atļauju un nevar nokārtot eksāmenu mākslīgas rindas izveidošanas dēļ, rezultātā nesaņem dažus vitāli svarīgus sociālos pakalpojumus. Tāda politika. No vienas puses, cilvēkam tiek izvirzītas prasības, bet no otras - tiek liegta iespēja šīs prasības izpildīt. Tas tiek piemērots ne tikai mazākumtautībām, tas diemžēl ir visu Latvijas valdību darba stils. Dāmas un kungi! Izglītības un zinātnes ministrijas budžetā ir vēl viena aile, kas skar valodas politiku, tā ir valsts valodas politika un pārvalde. Arī šeit mēs redzam samazinājumu par 27 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Starp citu, šīs programmas ietvaros tika veicināta valsts valodas apmācība pieaugušajiem. Šī programma ir pilnīgi likvidēta, kā arī nav iekļauta sabiedrības integrācijas fonda ietvaros, kur attiecīgais finansējums arī nav paredzēts. Pavisam cita aina ir redzama Tieslietu ministrijas budžetā. Valsts valodas centra finansējums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, palielinās četras reizes. Viena valsts iestāde, kuru krīze ietekmē tikai pozitīvi. Protams, šis finansējuma palielinājums formāli ir saistīts ar Valsts valodas centra un Tulkošanas un terminoloģijas centra apvienošanu, un tikai cienījamais Segliņa kungs rīt lems, kāda budžeta daļa tiks izmantota terminoloģijas pilnveidošanai, kāda - valsts valodas pārbaužu stiprināšanai. Iepriekšējais tieslietu ministrs no „Tēvzemes un Brīvības” Valsts valodas centra finansējumu divu gadu laikā jau palielināja četras reizes. Bet tas bija tā sauktajos treknajos gados. Tautas partijas vadītājs to pašu rezultātu nodrošina laikā, kad šis uzdevums formāli nav izpildāms, tātad Tautas partijas efektivitāte galvenā rasistiskā vērtējuma aizstāvībai ir būtiski augstāka nekā TB/LNNK efektivitāte. Abu partiju darbības rezultātā Valsts valodas centrs no neliela entuziastu pulciņa pārveidojās par milzīgu un bīstamu monstru. Vēl viena šā budžeta īpatnība. Satversmes aizsardzības biroja finansējuma pieaugums ir 26 procenti, bet Tiesībsarga biroja samazinājums ir 38 procenti. Acīmredzami valdība uzskata, ka Satversmi nepieciešams aizstāvēt tikai ar spēku un izlūkdienestam raksturīgajām metodēm, bet Satversmes pārkāpšana, Saeimas un valdības darbības izmeklēšanas iespēja, jāminimalizē. Trešais piemērs ir pensiju lietas. Budžeta paketē ir iekļauts viens vienīgs priekšlikums likumam „Par valsts pensijām” - atcelt pensiju indeksāciju. Ņemot vērā, ka valstī ir deflācija, saskaņā ar kuru pensiju indeksācijas mehānisms nav rīcībspējīgs, šim priekšlikumam ir zināma taisnība. Bet tomēr valdība ir aizmirsusi to, ka pēc diviem mēnešiem beidzas minimālo pensiju aprēķināšanas termiņš. Ja šis termiņš netiks pagarināts, tad nākamgad daži topošie pensionāri saņems pensiju, kas būs mazāka par sociālo pabalstu. Jā, protams, Labklājības ministrija jau jūlijā iesniedza Saeimai grozījumus likumā „Par valsts pensijām”, kuri būtiski skar arī budžeta jautājumu un lemj arī minēto problēmu. Diemžēl, ņemot vērā, ka mūsu un Krievijas ierēdņi nevar atrast kopēju valodu, gandrīz gadu pēc sociālā līguma ar Krieviju ratifikācijas likumprojekts guļ bez virzības Sociālo un darba lietu komisijā. Tātad mums jālemj tādi budžeta rakstura jautājumi kā ārpus Latvijas padomju laikā uzkrātā darba stāža uzskaite vai Eiropas Komisijas ieteikumi attiecībā uz pensijas piemaksām cilvēkiem, kas dzīvo ārzemēs, jau pēc budžeta apstiprināšanas, kas ir acīmredzams absurds. Nu un pēdējais jautājums - denacionalizēto māju īrnieku liktenis. Saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem Ekonomikas ministrijai jāapkopo un jāiekļauj budžetā pašvaldību pieteikumi attiecīgiem dzīvokļa atbrīvošanas pabalstiem. 2008.gadā Ekonomikas ministrijas budžetā eksistēja attiecīga aile - atbalsts mājoklim, dotācijas pašvaldībām 20 miljonu latu apmērā. 2009.gada sākumā šiem pabalstiem bija paredzēti tikai 8 miljoni latu un pēc pēdējām budžeta izmaiņām - tikai 2 miljoni. Diemžēl 2010.gada projektā šī aile vispār neeksistē, it kā šie īrnieki jau būtu pārcēlušies aizsaulē. Bet viņi joprojām dzīvo un gaida palīdzību no valsts! Es uzskatu, ka visas šīs četras budžeta paketē neatrisinātās problēmas un katra atsevišķi varētu būt par pamatu, lai balsotu „pret” šo budžetu pirmajā lasījumā. Es aicinu arī citus tautas kalpus neatbalstīt šo budžetu. Paldies.".
- 2009_11_05_a-seq188 language "lv".
- 2009_11_05_a-seq188 speaker Vladimirs_Buzajevs-1951.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q822919.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q211.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q957126.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q2660080.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q193089.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q21625222.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q1771611.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q202162.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q159.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q2167704.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q8880.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q164226.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q1250133.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q3899540.
- 2009_11_05_a-seq188 mentions Q1474490.