Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2009_11_05_a-seq154> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2009_11_05_a-seq154 type Speech.
- 2009_11_05_a-seq154 number "154".
- 2009_11_05_a-seq154 date "2009-11-05".
- 2009_11_05_a-seq154 isPartOf 2009_11_05_a.
- 2009_11_05_a-seq154 spokenAs 57.
- 2009_11_05_a-seq154 spokenText "Augsti godātais Saeimas priekšsēdētāja kungs! Augsti godātais Ministru prezident! Godātie deputāti! Dāmas un kungi! Es kā ārste ar 30 gadu darba stāžu aicinu katru no jums atcerēties kādu momentu, kad jūsu ierastais dzīves ritms jūsu vai jūsu tuvinieka slimības dēļ ir bijis izjaukts. Un kāpēc es izsaku tādu aicinājumu? Tādēļ, ka, restaurējot šīs sajūtas, mēs saprotam, ka tajā brīdī, kad esam bezspēcīgi slimības priekšā, mainās visa mūsu prioritāšu skala. Un mēs esam ar mieru atdot visus neesošos zelta kalnus, lai atrastu speciālistu, kas varētu kaut ko vērst par labu. Jāsaka, par laimi, Latvijā vēl ir, un esmu pārliecināta, ka būs daudz izcilu medicīnas speciālistu. Un tagad par to, kas ir darīts un kā es raugos uz nākamā gada budžetu. Četrus mēnešus esot veselības ministra amatā šajā krīzes laikā, protams, man ir sakrājies daudz sakāmā. Bet es runāšu par būtiskāko. Pirmkārt, stājoties amatā, mans uzstādījums bija un joprojām ir tāds, ka katrs Latvijas iedzīvotājs ir tiesīgs pēc iespējas ātrāk saņemt kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu neatkarīgi no tā, kur viņš dzīvo, un tajā ārstniecības iestādē, kas to var nodrošināt. Kā tad šo mērķi var panākt? Pirmkārt, viennozīmīgi nauda ir jātaupa sistēmas iekšienē, un tādēļ bija jāmazina birokrātija, tai skaitā pārvaldes ierēdniecība. Otrs. Manā skatījumā, lēmumu izstrādē un pieņemšanā par maz tiek izmantoti medicīnas profesionāļi, autoritātes. Un trešais uzdevums, manā skatījumā, bija tieši šī laika saīsināšana, kurā pacientam ir jānokļūst pie kvalitatīvas medicīniskās palīdzības, izslēdzot nevajadzīgos un dažreiz pat kaitīgos starpposmus. Kas tad šajā jomā ir izdarīts? Te izskanēja runas par pārvaldes strukturālām reformām. Es gribu teikt, ka Veselības ministrijā un pārvaldē ir veiktas ļoti nopietnas reformas. Un ja atskatāmies uz gada sākumu, kad visā struktūrā strādāja kopumā vairāk nekā 1300 darbinieku, tad tagad tur ir nedaudz vairāk par 500 darbiniekiem. Samazinājums ir vairāk nekā uz pusi. Ir likvidētas piecas iestādes, kurām bija visai sarežģīti nosaukumi, un, lai neaizņemtu jūsu laiku, es tos īpaši nenosaukšu. Veselības ministrija šobrīd ir pati mazākā no visām Latvijas ministrijām, ar zemākajām algām. Jautājums ir par to, vai tas ir pats labākais variants, ja agrāko 155 darbinieku vietā strādā 80 darbinieki. Ietaupītā naudiņa, protams, tika novirzīta medicīniskajai palīdzībai, tajā skaitā arī ortopēdisko jeb locītavu protezēšanas operāciju veikšanai. Ir izveidota arī galveno speciālistu institūcija. Tur ir savas nozares profesionāļi, klīniku vadītāji, profesori, kas ar reālu darbu ir iekarojuši autoritāti pārējo kolēģu vidū. Un trešais moments - kā tad pacients ātrāk var nokļūt pie medicīniskās palīdzības. Runa ir par neatliekamās palīdzības vienota dienesta izveidi. Es pati, atklājot šos punktus, esmu pārliecinājusies, ka pacienti jūtas daudz pasargātāki un drošāki, ja tuvāk viņu dzīvesvietām ir šīs neatliekamās palīdzības brigādes. Otrdien Ministru kabinets pieņēma lēmumu arī par Neatliekamās palīdzības dienesta un Katastrofu medicīnas centra apvienošanu, tādējādi tiks taupīta nauda, bet nepazudīs funkcijas. Tajā pašā laikā es gribu uzsvērt, ka veselības aprūpes sistēmā ir dažādi līmeņi un katra līmeņa speciālistam ir sava vieta un loma, sākot ar ģimenes ārstiem, kuru darbs no nākamā gada tiks vērtēts pēc noteiktiem kritērijiem, kas iekļauti Ministru kabineta noteikumos. Runa, protams, ir par poliklīniku speciālistiem un izmeklējumiem, dienas slimnīcām, mājas aprūpi un visbeidzot par slimnīcu aprūpi ar 13 specializētām slimnīcām un 22 neatliekamās palīdzības slimnīcām, no kurām 7 ir reģionālās un 3 - universitātes slimnīcas. Tādējādi es varu teikt, ka īsā laikā ir veikta ļoti būtiska strukturāla reforma, un tāpēc vēl jo lielāks ir mans gandarījums, ka to ir ievērojuši arī Pasaules Bankas eksperti, kas atzinīgi novērtēja veselības ministra veikto darbu. Vai veiktajam varēja sagaidīt pretdarbību? Protams. Un neko citu es arī negaidīju. Pirmkārt, tās ierēdniecības pretdarbību, kura zaudēja darbu. Un, otrkārt, nešaubīgi, politisko konkurentu pretdarbību, kuri nevar samierināties, ka tik īsā laikā ir veiktas efektīvas reformas. Kas vēl? Pāris mēnešu pagāja, pierādot, ka budžeta grozījumos, kuros tika noņemta nauda medicīnai, tā tika noņemta nepamatoti, un tādēļ nebūtu iespējams nodrošināt neatliekamo palīdzību līdz gada beigām. Un beigu beigās izdevās panākt, ka tika piešķirti 25 miljoni latu, lai nodrošinātu neatliekamo palīdzību un lai mūsu iedzīvotāji var būt mierīgi, ka šī neatliekamā palīdzība līdz gada beigām tiks apmaksāta no valsts budžeta. Trūcīgajām personām tiek teikts, ka tām būs sociālās drošības tīkls. Kas tas tāds ir? Tas funkcionē kopš šā gada 1.oktobra, tas funkcionēs nākamo un aiznākamo gadu, un tas nozīmē, ka valsts apmaksās gan līdzmaksājumus, gan operāciju līdzmaksājumus slimnīcās, kompensējamos medikamentus un vēl noteiktas programmas. Un tagad nedaudz par 2010.gada budžetu. Jā, tā tiešām ir - solītie 3,4 procenti no iekšzemes kopprodukta, bet mēs labi saprotam, ka valsts izaugsmes gados iekšzemes kopprodukts bija liels un tajā brīdī arī veselības budžetam bija finansējums, kas ļāva attīstīt kaut nedaudz medicīnas tehnoloģijas, infrastruktūru, nodrošināt cilvēka cienīgus apstākļus slimnīcās, un faktiski uz tiem ieguvumiem mēs tagad balstāmies. Nākamā gada iekšzemes kopprodukts, šķiet, būs ļoti neliels. Un tādēļ, runājot par absolūtiem skaitļiem, man ir jāteic, ka plānotais budžets ir 404 miljoni; tas ir tieši par 74 miljoniem latu mazāks nekā 2009.gadā pēc budžeta samazinājuma. Turklāt es uzskatu, ka nesamērīgi liels ir iepriekšējās valdības akceptētais pacientu līdzmaksājums un tajā pašā laikā ar šo budžetu valsts nevarēs nodrošināt iedzīvotājiem iespēju saņemt valsts apmaksāto plānveida palīdzību. Un tad ir jautājums: kur ņemt naudu? Ekonomikas sildīšana - tā izskan politiķu runās, bet nav vērojama darbos. Kā piemēru gribu minēt Finanšu ministrijas kavēšanos ar atļauju izmantot valsts galvotos kredītus, kas nepieciešami triju universitātes slimnīcu un psihoneiroloģisko slimnīcu infrastruktūras attīstībai. Manā skatījumā, tā ir nespēja ilgtermiņā domāt par valsts tautsaimniecības atveseļošanu. Jau 2006. un 2007.gadā desmit slimnīcām tika piešķirti valsts galvotie aizdevumi, kas nav izmantojami ārstniecības pakalpojumu apmaksai, jo konkursa rezultātā tiesības izsniegt slimnīcām kredītus uz 40 gadiem ieguva Ziemeļu Investīciju un DEPFA bankas. Slimnīcas rūpīgi izanalizēja savas iespējas, izstrādāja biznesa plānus, uzsāka to realizāciju, neļaujot šo naudu turpmāk izlietot, tādējādi sabiedrība zaudē vairākkārtīgi. Tiek zaudēts laiks objektu rekonstrukcijai, būvniecībai situācijā, kad būvniecības izmaksas ir palētinājušās, bet tajā pašā laikā procenti bankām ir jāmaksā tik un tā. Turklāt kredītus uz tik izdevīgiem noteikumiem pārskatāmā nākotnē slimnīcas nesaņems. Un noslēgumā. Medicīna savā būtībā ir ļoti konservatīva. To nosaka tas, ka vienmēr ir bijis un būs pacients un ārsts. Modernā medicīna spēj ļoti daudz. Tā atdod cilvēkam dzīves kvalitāti, tā atdod dzīvību. Tā ir efektīva, bet tā nav lēta, tāpēc es pastāvu uz to, ka 2010.gada budžetā veselības nozarei līdzekļu ir par maz, vēl jo vairāk tāpēc, ka Eiropa ir gripas pandēmijas priekšā. Es strādāju no tīras sirds kopā ar galvenajiem speciālistiem, stratēģijas padomi un atlikušajiem Veselības ministrijas ierēdņiem un lēmumus pieņemu kopā ar medicīnas nozares profesionāļiem, kuriem ir zināšanas un kuriem ir kompetence, bet es norobežojos no populistiem un diletantiem. Es ļoti cienu savus pacientus un savus kolēģus, un tādēļ es atļaušos teikt, kā teikts Plūdoņa „Atraitnes dēlā”: „Ne spēka man pietrūks, ne bail man no kā.” Paldies. (Aplausi.)".
- 2009_11_05_a-seq154 language "lv".
- 2009_11_05_a-seq154 speaker Baiba_Rozentale.
- 2009_11_05_a-seq154 mentions Q822919.
- 2009_11_05_a-seq154 mentions Q211.
- 2009_11_05_a-seq154 mentions Q4294791.
- 2009_11_05_a-seq154 mentions Q193089.
- 2009_11_05_a-seq154 mentions Q8436.
- 2009_11_05_a-seq154 mentions Q957137.
- 2009_11_05_a-seq154 mentions Q7164.